Gå til innhold

NRK nyheter nå : Legeforeningen krever munnbindpåbud i hele Norge og sier det haster!

Fremhevede innlegg

Skrevet
Madame Butterfly skrev (Akkurat nå):

Det virker jo ikke som de ønsker å forebygge. Julebord dreier det seg om nå 🤯

https://e24.no/naeringsliv/i/1Oxxml/store-selskap-dropper-julebord-unoedvendig-sier-nakstad 

Næringslivet må jo støttes og de ønsker vel heller ikke flere tiltakspakker, så de håper jo at kun friske mennesker samles og tenker smittevern  Bør jo gå an det, men det avhenger jo av den enkelte arrangjør og delraker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
zemer skrev (31 minutter siden):

Munnbind virker, hvis ikke hadde ikke vi brukt det så mye i helsevesenet. De som ikke har direkte kontakt med korona pasienter, men er på rommet bruker det samme som vi får kjøpt. Mener du at de kunne gå uten?

Hvis det er snakk om disse blå-hvite greiene som folk flest bruker, så er de jo ikke tette. Det lekker masse luft langs kantene, derfor så mange sliter med dugg på brillene. Spyttdråper stopper de nok men det hindrer ikke ufiltrert luft i å komme både inn og ut. De partiklene som er små og lette nok til å holde seg svevende i lufta i rommet et stykke unna pasienten vil man jo da også kunne puste inn.
Om man bruker disse munnbindene og ikke blir smittet er det nok mer sannsynlig at a) disse svevepartiklene har liten evne til å smitte folk eller b) det er svært lite slike partikler i lufta eller c) de som utsettes for slike partikler daglig blir immune.

Mulig at disse spesialtilpassede maskene kan ha noe effekt, derimot. Men hvis man skal gjøre munnbindbruk til et krav for folk flest i hverdagen, må en jo også ta hensyn til hva som er økonomisk og praktisk mulig for de fleste. Det er vel en sammenheng mellom pris og kvalitet. Skal man gjenbruke et dyrt, men effektivt munnbind, eller skifte ut billige men ineffektive ofte? Skal man beholde det på ute i regnet for å unngå gjenbruk og/eller kast?

• Liker 3
Skrevet
Enda en tulling skrev (4 minutter siden):

Hvis det er snakk om disse blå-hvite greiene som folk flest bruker, så er de jo ikke tette. Det lekker masse luft langs kantene, derfor så mange sliter med dugg på brillene. Spyttdråper stopper de nok men det hindrer ikke ufiltrert luft i å komme både inn og ut. De partiklene som er små og lette nok til å holde seg svevende i lufta i rommet et stykke unna pasienten vil man jo da også kunne puste inn.
Om man bruker disse munnbindene og ikke blir smittet er det nok mer sannsynlig at a) disse svevepartiklene har liten evne til å smitte folk eller b) det er svært lite slike partikler i lufta eller c) de som utsettes for slike partikler daglig blir immune.

Mulig at disse spesialtilpassede maskene kan ha noe effekt, derimot. Men hvis man skal gjøre munnbindbruk til et krav for folk flest i hverdagen, må en jo også ta hensyn til hva som er økonomisk og praktisk mulig for de fleste. Det er vel en sammenheng mellom pris og kvalitet. Skal man gjenbruke et dyrt, men effektivt munnbind, eller skifte ut billige men ineffektive ofte? Skal man beholde det på ute i regnet for å unngå gjenbruk og/eller kast?

Ute er ikke største problemet - og det regner ikke inne i et transportmiddel eller i en butikk. Der du kan holde avstand trengs det ikke.  Ikke ute hvertfall. Om ingen garanti er det bedre enn ingenting. Mindre sjanse vil hjelpe. Ikke alle har 100 nærkontakter heller, men det skal bare 1 smittet for at 1000'er kan bli. Det startet med 1 i Kina vet du. Kanskje det hadde stoppet med hen om det hadde stoppet med hen. We'll never know, men det gjorde det ikke.. desverre.

Går det ikke an å bare gjøre så godt en kan da. Ikke råd til annet enn et billig; det minsker hvertfall sjansen, råd til dyrere; sikkert bedre. Ingen vits i å øke den hvertfall. Jeg har ikke lyst på kaos og nedstengninger i hytt og pinevær. 

Skrevet (endret)
J.E skrev (8 timer siden):

F. Eks spres det gjennom barn til foreldre innad i familier. Barn er drivere av smitten som ikke er vaksinerte og smitter ofte uten noen symptomer. Fester , besøk osv. Politiet kan ikke følge opp munnbind overalt i det offentlige til en hver tid. Har en bekjent som nylig var i Berlin  men mange små butikker og fastfood steder litt uten om sentrum går folk likevel uten munnbind. Sverige : tester knapt. Har immunitet fra barna i fra før. Har økning også men litt saktere. Ser nok ikke det på dødsfall med det første heller. De svakeste døde i de andre bølgene. 

Så munnbindpåbud hindrer ikke smitte i samfunnet. Bra du endelig forstår det.

Forskjellen i antall døde per innbygger er forresten relativt liten mellom tyskland og sverige nå. Tyskland vil nok passere Sverige ila vinteren. Til tross for munnbindpåbudet..

Endret av tom1986
  • Liker 3
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. Elaine Marley, mod.

Skrevet

Munnbind og avstand har jeg holdt på med i hele perioden. Og jeg har ikke engang vært i nabobyen på tur. Hvorfor folk på død og liv må reise jorden rundt under en pandemi skjønner ikke jeg.

• Liker 3
Skrevet
tom1986 skrev (2 timer siden):

Forskjellen i antall døde per innbygger er forresten relativt liten mellom tyskland og sverige nå. Tyskland vil nok passere Sverige ila vinteren. Til tross for munnbindpåbudet..

Det begrenser smitte i samfunnet hvis folk med smitte har på seg munnbind ... i samfunnet.  Folk som er smittet er ikke nødvendigvis hjemme for noen gif f. Noen er asymptomatiske og presymptomatiske. Vaksinerte kan også spre smitte. Munnbind forhindrer aerosoler å spres ut til alle. 

• Liker 2
Skrevet
J.E skrev (11 minutter siden):

Det begrenser smitte i samfunnet hvis folk med smitte har på seg munnbind ... i samfunnet. 

Du innrømmer at munnbindpåbud i Tyskland, Belgia og Østerrike har ikke gitt mindre smitte? Men, du mener det likevel vil ha en betydelig effekt i Norge?

• Liker 3
Skrevet
tom1986 skrev (4 minutter siden):

Du innrømmer at munnbindpåbud i Tyskland, Belgia og Østerrike har ikke gitt mindre smitte? Men, du mener det likevel vil ha en betydelig effekt i Norge?

Selvfølgelig har det effekt der det brukes. Det har ingen effekt i private sammenhenger fordi det IKKE brukes ... jeg linket til 30 studier tidligere i uken men du forsker tydeligvis mye selv på munnbindbruk... 

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, LeneXCII said:

Hvorfor mener du det? 

Antall innlagte er rimelig stabilt. 

Jeg er så sykt lei av dere som vi ha tiltak bare for tiltakenes skyld.

Du må ha en litt uvanlig definisjon av stabilt.

image.png.432a2b971abdf031edf92a422b31cd6b.png

Vi kan håpe at den lille nedgangen kommer til å fortsette etter at flere har fått 3. dose, men den har ikke gjort det de andre gangene vi har sett en liten nedgang den siste måneden.

Ser man på smittegrafen er det liten tvil om hvilken vei det går.

image.png.eb1ffeec432e2719a113cf09c646d242.png

• Liker 3
Skrevet
tom1986 skrev (11 minutter siden):

Har du sett folketallene i disse landene og folketettheten? Belgia er knøttlite og på størrelse med Nordland, tror jeg og vaksinasjonsgraden er mye lavere enn hos oss.

Gjest Villfisker
Skrevet
Hatsumomo skrev (13 timer siden):

Og allikevel ser man daglig at folk ikke bruker dem riktig. Go figure.

Jeg har sett det så mange ganger på folk nå at jeg har mistet troen for lenge siden på at folk skjønner hvordan man skal bruke dem riktig. 

Må si meg enig der. De fleste jeg ser med dem, bruker dem feil. Veldig få bruker dem rett. Om noe, virker de nok heller mot sin hensikt.

Rart de ikke heller ber om avlyste julebord, stengte utesteder, og stenger for utenlandsreiser i stedet. Er kanskje ikke så bekymret som de gir uttrykk for da? 🤔

Skrevet
3 hours ago, tom1986 said:

Bra du minner meg på hvorfor ikke jeg bør kaste bort tid på KG. Utrolig at det er mulig å fortsatt ha så lavt nivå. Hvis man hindrer at folk blir smittet i samfunnet så vil vi få færre som drar med smitte hjem og smitter familien. Dermed får vi mindre smitte overalt. Etter så mye tid som du har brukt her burde det også være mulig å forstå at et tiltak kan ha god effekt selv om ikke det utrydder smitten alene.

• Liker 4
Skrevet
J.E skrev (23 minutter siden):

Selvfølgelig har det effekt der det brukes. Det har ingen effekt i private sammenhenger fordi det IKKE brukes ... jeg linket til 30 studier tidligere i uken men du forsker tydeligvis mye selv på munnbindbruk... 

Så hvorfor har ikke munnbindpåbudet hatt noen merkbar effekt på smitteøkningen i Tyskland, Østerrike og Belgia?

• Liker 2
Skrevet
Fakta? skrev (9 minutter siden):

Bra du minner meg på hvorfor ikke jeg bør kaste bort tid på KG. Utrolig at det er mulig å fortsatt ha så lavt nivå. Hvis man hindrer at folk blir smittet i samfunnet så vil vi få færre som drar med smitte hjem og smitter familien. Dermed får vi mindre smitte overalt. Etter så mye tid som du har brukt her burde det også være mulig å forstå at et tiltak kan ha god effekt selv om ikke det utrydder smitten alene.

Hvorfor har ikke strenge munnbindpåbud, som kontrolleres av politiet, ikke hatt noen som helst merkbar effekt på smittetrykket i Belgia, Østerrike og Tyskland i høst/vinter?

• Liker 1
Skrevet
tom1986 skrev (1 minutt siden):

Så hvorfor har ikke munnbindpåbudet hatt noen merkbar effekt på smitteøkningen i Tyskland, Østerrike og Belgia?

Fornektelse.

Skrevet
57 minutter siden, tom1986 said:

Hakket i plata er der visst fortsatt. Jeg regner med at ikke du har noen dokumentasjon på at ikke det har hatt noen effekt, utover en graf der du ser det du vil se. Som sagt, et tiltak kan ha god effekt selv om ikke det utrydder smitten alene.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Fakta? skrev (56 minutter siden):

Hakket i plata er der visst fortsatt. Jeg regner med at ikke du har noen dokumentasjon på at ikke det har hatt noen effekt, utover en graf der du ser det du vil se. Som sagt, et tiltak kan ha god effekt selv om ikke det utrydder smitten alene.

Hvordan kan noe ha god effekt hvis det ikke er mulig å påvise endring i vekstrate av smitten? Det er ikke mulig å påvise endret vekst, lavere vekst enn land der eller lavere vekst enn tidligere i samme land uten munnbindpåbud.

For øvrig, det finnes flere randomiserte kontrollerte studier som viser liten eller ingen effekt (Bangladesh og Danmark). 

Endret av tom1986
  • Liker 1
Skrevet
tom1986 skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan noe ha god effekt hvis det ikke er mulig å påvise endring i vekstrate av smitten? Det er ikke mulig å påvise endret vekst, lavere vekst enn land der eller lavere vekst enn tidligere i samme land uten munnbindpåbud.

For øvrig, det finnes flere randomiserte kontrollerte studier som viser liten eller ingen effekt (Bangladesh og Danmark). 

Danmark fikk krav om munnbind for 3 dager siden...

• Opprett ny...