Vera Skrevet 27. november 2021 #41 Del Skrevet 27. november 2021 LeneXCII skrev (1 time siden): Du har vel hørt om bukken og havresekken.. Neste gang du trenger en operasjon, må du huske å gi beskjed om at du ikke ønsker at operasjonsleger, anestesileger, sykepleiere, operasjonssylepleiere ikke bruker munnbind..det er jo ingen virk i dette tiltaket. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 27. november 2021 #42 Del Skrevet 27. november 2021 (endret) Hatsumomo skrev (52 minutter siden): Vil påstå at 70% ikke vet hvordan de skal bruke munnbind RIKTIG, så jeg ser ikke vitsen med at man skal ha noe påbud. Halvparten vil vel smitte seg selv med uriktig bruk. Man er bra korttenkt om man gnir hendene sine masse på et brukt munnbind og så slikker på fingrene sine etterpå. Siden man nå vet at viruset knapt smitter ved indirekte kontakt via gjenstander og hovedsaklig via aerosoler på nær og litt lengre avstand er ikke dette et problem som fryktes lenger heller. Kanskje FHI men de har heller ikke oppdatert sin veileder siden 2020 og henger veldig etter i hvordan viruset smitter og hvordan munnbind forebygger. Ikke rart at legeforeningen må si fra. Verdens eksperter er også enig om dette. Endret 27. november 2021 av J.E 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 27. november 2021 #43 Del Skrevet 27. november 2021 (endret) Det har jeg begynt med 😷Jeg går heller ikke rundt og tror at 70% av alle de andre ikke har vett til å bruke det riktig. Pass på oss selv. Endret 27. november 2021 av Adobyen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hatsumomo Skrevet 27. november 2021 #44 Del Skrevet 27. november 2021 Adobyen skrev (3 minutter siden): Det har jeg begynt med 😷Jeg går heller ikke rundt og tror at 70% av alle de andre ikke har vett til å bruke det riktig. Pass på oss selv. Jeg tror ikke noe, jeg SER DET jo. Tar bussen daglig til og fra jobb. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 27. november 2021 #45 Del Skrevet 27. november 2021 (endret) tom1986 skrev (2 timer siden): Hvorfor har Tyskland og Østerrike eksplosiv smittevekst til tross for ekstremt strenge munnbindpåbud (som faktisk kontrolleres av politiet)? Sverige har ikke munnbindpåbud, men langt lavere smittespredning. F. Eks spres det gjennom barn til foreldre innad i familier. Barn er drivere av smitten som ikke er vaksinerte og smitter ofte uten noen symptomer. Fester , besøk osv. Politiet kan ikke følge opp munnbind overalt i det offentlige til en hver tid. Har en bekjent som nylig var i Berlin men mange små butikker og fastfood steder litt uten om sentrum går folk likevel uten munnbind. Sverige : tester knapt. Har immunitet fra barna i fra før. Har økning også men litt saktere. Ser nok ikke det på dødsfall med det første heller. De svakeste døde i de andre bølgene. Endret 27. november 2021 av J.E 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 27. november 2021 #46 Del Skrevet 27. november 2021 J.E skrev (1 time siden): Strategi under pandemien fra mars 2020 til gjenåpning. TISK , en meter avstand, tiltak mot importsmitte , trafikklys modell i skolen. Dette har holdt smitten nede (og Oslo har aktivt brukt munnbind også under bølge to og tre. ) Funket bra som total pakkeløsning. Nå har vi 0 tiltak for vi skal leve i åpnet samfunn. Og du tror ikke virus kan spre seg da....??? Munnbind er ment å erstatte meteren så vi slipper å innføre kostbare begrensninger som meteren skaper. Vi kan ikke velge å ikke gjøre noe. Da blir vi garantert stengt ned ganske fort. Hvordan vet du hvor mye smitte det ville vært om ikke disse tiltakene var blitt innført? Minner forøvrig om at smittetallene fortsatte å stige lenge etter at man innførte tiltak i fjor høst. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 27. november 2021 #47 Del Skrevet 27. november 2021 Problemet med anbefalinger er at de som er flinke og som sannsynligvis ikke er smittet uansett bruker munnbind mens de som er mer ukritiske lar være. Må jo være motsatt... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 27. november 2021 #48 Del Skrevet 27. november 2021 Enda en tulling skrev (Akkurat nå): Minner forøvrig om at smittetallene fortsatte å stige lenge etter at man innførte tiltak i fjor høst. Og det argumenterer MOT tiltak? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 27. november 2021 #49 Del Skrevet 27. november 2021 Enda en tulling skrev (1 minutt siden): Hvordan vet du hvor mye smitte det ville vært om ikke disse tiltakene var blitt innført? Minner forøvrig om at smittetallene fortsatte å stige lenge etter at man innførte tiltak i fjor høst. Ja det er ikke som å skru av en bryter heller. Det er mange smittekjeder og bryte. Alle folk følger ikke tiltak heller. Men tiltak som nedstengning virker jo gradvis for færre folk treffes. Estland hadde massevis av smitte. De tok en lock down og har nå snudd utviklingen. Norge burde forsøkt å snu utviklingen før det går så langt med innføring av munnbind, målrettet testing osv. Land etter land stenger ned nå. I mangel av noen smittevernstiltak i Norge er jeg redd vi fort kommer i samme situasjon. Synes det er helt usannsynlig faktisk at det ikke kommer til å skje. Vi skulle aldri nedskalert TISK og munnbind burde være et krav når meteren ble borte. Jeg mener ikke å være gledesdreper men det er bare og sammenligne andre land sin situasjon med Norge. Vi har ikke høyrere vaksinedeking enn f. Eks Tyskland. De har flere intensivplasser og har allerede søkt om legestudenter til å hjelpe. I noen byer må leger må velge hvem som har best sjanse å overleve. Det er ikke mer plass. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 27. november 2021 #50 Del Skrevet 27. november 2021 Lawyam skrev (9 minutter siden): Og det argumenterer MOT tiltak? Ja selvfølgelig. Da virker de jo åpenbart ikke spesielt godt. Iallfall ikke hvis hensikten er å redusere smitte. Om hensikten er å få enkelte til å føle seg bedre derimot kan det jo hende de har en effekt. Men da ville det vært langt enklere, billigere og mindre inngripende å la være å skremme folk i utgangspunktet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 27. november 2021 #51 Del Skrevet 27. november 2021 LeneXCII skrev (2 timer siden): Det får være måte på hvilken ulempe en skal påføre folk.. Er munnbind så stor ulempe? Mulig jeg ikke reagerer da jeg er så vant med å bruke det gjennom mange år. Litt forskjell på jobb og privat, men det er alt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 27. november 2021 #52 Del Skrevet 27. november 2021 Enda en tulling skrev (4 minutter siden): Ja selvfølgelig. Da virker de jo åpenbart ikke spesielt godt. Iallfall ikke hvis hensikten er å redusere smitte. Om hensikten er å få enkelte til å føle seg bedre derimot kan det jo hende de har en effekt. Men da ville det vært langt enklere, billigere og mindre inngripende å la være å skremme folk i utgangspunktet. Munnbind virker, hvis ikke hadde ikke vi brukt det så mye i helsevesenet. De som ikke har direkte kontakt med korona pasienter, men er på rommet bruker det samme som vi får kjøpt. Mener du at de kunne gå uten? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 27. november 2021 #53 Del Skrevet 27. november 2021 J.E skrev (4 minutter siden): Ja det er ikke som å skru av en bryter heller. Det er mange smittekjeder og bryte. Alle folk følger ikke tiltak heller. Men tiltak som nedstengning virker jo gradvis for færre folk treffes. Estland hadde massevis av smitte. De tok en lock down og har nå snudd utviklingen. Norge burde forsøkt å snu utviklingen før det går så langt med innføring av munnbind, målrettet testing osv. Land etter land stenger ned nå. I mangel av noen smittevernstiltak i Norge er jeg redd vi fort kommer i samme situasjon. Synes det er helt usannsynlig faktisk at det ikke kommer til å skje. Vi skulle aldri nedskalert TISK og munnbind burde være et krav når meteren ble borte. Jeg mener ikke å være gledesdreper men det er bare og sammenligne andre land sin situasjon med Norge. Vi har ikke høyrere vaksinedeking enn f. Eks Tyskland. De har flere intensivplasser og har allerede søkt om legestudenter til å hjelpe. I noen byer må leger må velge hvem som har best sjanse å overleve. Det er ikke mer plass. Vel det var jo nettopp det dere hevdet skjedde våren 2020. At tiltakene snudde trenden - så å si umiddelbart. Smittetallene har falt drastisk i hele øst-Europa, uansett tiltaksnivå, etter at mediene og KG spådde regionens undergang for et par uker siden. Toppen har nå flyttet seg vestover og ligger klin midt i Europa og inkluderer smittevernstyranniet Østerrike. Ganske fascinerende å se på kartet egentlig, nesten som et værfenomen, en høytrykksrygg som sakte beveger seg på skrå i et belte fra sørøst mot nordvest... https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-coronatal-overblik-over-smittede-indlagte-og-doede 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 27. november 2021 #54 Del Skrevet 27. november 2021 Enda en tulling skrev (10 minutter siden): Ja selvfølgelig. Da virker de jo åpenbart ikke spesielt godt. Iallfall ikke hvis hensikten er å redusere smitte. Om hensikten er å få enkelte til å føle seg bedre derimot kan det jo hende de har en effekt. Men da ville det vært langt enklere, billigere og mindre inngripende å la være å skremme folk i utgangspunktet. Å nei? Vil det ikke bli mindre smitte hvis tiltak enn hvis fri snitte altså....??? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 27. november 2021 #55 Del Skrevet 27. november 2021 Kjenner flere leger, da pandemien startet, og rådene var å ikke bruke disse. Da jattet de alle med munnbind var farlige greier. Feil bruk, som oss lekfolk garantert kom til å ha, det var farlig det. Det var vel flere som var ute i media p sa tilsvarende. Kjekt at pipa har fått en annen lyd. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.E Skrevet 27. november 2021 #56 Del Skrevet 27. november 2021 (endret) Enda en tulling skrev (14 minutter siden): Vel det var jo nettopp det dere hevdet skjedde våren 2020. At tiltakene snudde trenden - så å si umiddelbart. Smittetallene har falt drastisk i hele øst-Europa, uansett tiltaksnivå, etter at mediene og KG spådde regionens undergang for et par uker siden. Toppen har nå flyttet seg vestover og ligger klin midt i Europa og inkluderer smittevernstyranniet Østerrike. Ganske fascinerende å se på kartet egentlig, nesten som et værfenomen, en høytrykksrygg som sakte beveger seg på skrå i et belte fra sørøst mot nordvest... https://nyheder.tv2.dk/samfund/dagens-coronatal-overblik-over-smittede-indlagte-og-doede Vet ikke hva som ble hevdet her i mars 2020. Jeg var ikke her før høsten 2020. Men streng lock down gjør at folk er mest hjemme og har få nærkontakter. Smitten vil da synke. Jeg er forøvrig for forebygging. Det er for dumt at vi ikke prøver mer på det. Man går i fella gang etter gang. Lock down er kriseløsning. Andre virkemidler burde brukes forebyggende for å unngå nettopp det. Endret 27. november 2021 av J.E 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 27. november 2021 #57 Del Skrevet 27. november 2021 Lawyam skrev (10 minutter siden): Å nei? Vil det ikke bli mindre smitte hvis tiltak enn hvis fri snitte altså....??? Ser ikke slik ut. I den grad de har noen effekt må den i så fall være ganske ubetydelig. Men den må i så fall også veies opp mot redusert helse på mange andre områder. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 27. november 2021 #58 Del Skrevet 27. november 2021 5 minutter siden, J.E said: Det er for dumt at vi ikke prøver mer på det. Man går i fella gang etter gang. Lock down er kriseløsning. Andre virkemidler burde brukes forebyggende for å unngå nettopp det Det virker jo ikke som de ønsker å forebygge. Julebord dreier det seg om nå 🤯 https://e24.no/naeringsliv/i/1Oxxml/store-selskap-dropper-julebord-unoedvendig-sier-nakstad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enda en tulling Skrevet 27. november 2021 #59 Del Skrevet 27. november 2021 J.E skrev (4 minutter siden): Vet ikke hva som ble hevdet her i mars 2020. Jeg var ikke her før høsten 2020. Men streng lock down gjør at folk er mest hjemme og har få nærkontakter. Smitten vil da synke. Jeg er forøvrig for forebygging. Det er for dumt at vi ikke prøver mer på det. Man går i fella gang etter gang. Lock down er kriseløsning. Andre virkemidler burde brukes forebyggende for å unngå nettopp det. Skal innrømme at jeg ikke har full oversikt over hva nettopp du har skrevet, men det er vel en bortimot enstemmig oppfatning blant tiltakstilhengere at nedstengningvar årsak til smittenedgang i mars. I beste fall gir kontaktreduserende tiltak smittereduksjon bare når kontakten reduseres med folk som faktisk er smittsomme. Noe de færreste tross alt er. I verste fall fins det smitteveier som ikke forutsetter nærkontakt og da hjelper det lite å redusere kontakt. Men uansett har tiltak rettet mot friske folk lite for seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 27. november 2021 #60 Del Skrevet 27. november 2021 (endret) Påbud støttes ikke. Endret 27. november 2021 av Pappadrømmen 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg