NorthernLight Skrevet 27. november 2021 #1 Skrevet 27. november 2021 Så på nyhetene nå kl 19 på NRK : Legeforeningen krever munnbindpåbud i hele Norge og sier det haster! Jeg er helt enig. Det må innføres snarest! Hva venter FHI/regjeringen på???? anbefalinger holder ikke! 19
NorthernLight Skrevet 27. november 2021 Forfatter #2 Skrevet 27. november 2021 Mange folk bruker ikke munnbind før det er påbud. Dessuten er det mange kommuner hvor det ikke er anbefalt en gang. 11
J.E Skrevet 27. november 2021 #3 Skrevet 27. november 2021 NorthernLight skrev (10 minutter siden): Så på nyhetene nå kl 19 på NRK : Legeforeningen krever munnbindpåbud i hele Norge og sier det haster! Jeg er helt enig. Det må innføres snarest! Hva venter FHI/regjeringen på???? anbefalinger holder ikke! Ja helt enig dette må innføres. Det er klart at legeforeningen reagerer på at Norge ikke har noen smittevernstiltak og at regjeringen somler... Legeforeningen forstår hvordan kapasiteten i helsevesenet er truet. Det er heller ikke greit at sårbare mennesker skal smittes i matbutikken eller i venterommet på fastlegekontoret. Det er nødvendig og en rett å handle mat og oppsøke helsetjenester! Det er ikke en rett i å smitte andre. Folk er utrolig egoistiske som ikke bruker munnbind ved anbefaling . Påbud må til. Legeforeningen vet bedre enn folka her inne som har aversjon mot munnbind, og skylder på at « det virker ikke». 15
NorthernLight Skrevet 27. november 2021 Forfatter #5 Skrevet 27. november 2021 (endret) J.E skrev (15 minutter siden): Ja helt enig dette må innføres. Det er klart at legeforeningen reagerer på at Norge ikke har noen smittevernstiltak og at regjeringen somler... Legeforeningen forstår hvordan kapasiteten i helsevesenet er truet. Det er heller ikke greit at sårbare mennesker skal smittes i matbutikken eller i venterommet på fastlegekontoret. Det er nødvendig og en rett å handle mat og oppsøke helsetjenester! Det er ikke en rett i å smitte andre. Folk er utrolig egoistiske som ikke bruker munnbind ved anbefaling . Påbud må til. Legeforeningen vet bedre enn folka her inne som har aversjon mot munnbind, og skylder på at « det virker ikke». Enig. Ganske spesielt at FHI sitter med hånda i lommen som vanlig og ikke gjør noe. Ledelsen der fremstår som rene amatører i forhold til andre eksperter. Oppgaven deres er jo å ta vare på det norske folk! Man må da for pokker kunne gå i butikken, ta transport og dra på legekontoret uten å være redd for å bli smittet!. Det er mange eldre som ikke har fått booster dose , man har folk som ikke kan ta vaksinen, man har folk som ikke får noe særlig antistoffer av vaksinen, kreft pasienter med dårlig immunforsvar osv. Man har også rs virus og hva når influensaen kommer? Det er nok av leger på sykehusene som sier kapasiteten er truet og vil ha nasjonale tiltak. Nei nå må regjeringen vise handlekraft og innføre munnbindpåbud. Endret 27. november 2021 av NorthernLight 11
marita31 Skrevet 27. november 2021 #6 Skrevet 27. november 2021 Ja påtide med påbud nå. Jeg bruker munnbind og prøver å holde avstand. 8
NorthernLight Skrevet 27. november 2021 Forfatter #7 Skrevet 27. november 2021 marita31 skrev (1 minutt siden): Ja påtide med påbud nå. Jeg bruker munnbind og prøver å holde avstand. Flott, det burde flere gjøre. 8
Betasuppe Skrevet 27. november 2021 #8 Skrevet 27. november 2021 De har vel et håp om å slacke mer på jobben, men munnbind hjelper ikke noe særlig så tror de vil bli skuffa. 4
NorthernLight Skrevet 27. november 2021 Forfatter #9 Skrevet 27. november 2021 (endret) Betasuppe skrev (16 minutter siden): De har vel et håp om å slacke mer på jobben, men munnbind hjelper ikke noe særlig så tror de vil bli skuffa. For noe tull. De vil ha munnbindpåbud fordi munnbind har effekt. Det er flere studier om dette. Endret 27. november 2021 av NorthernLight 18
J.E Skrevet 27. november 2021 #10 Skrevet 27. november 2021 (endret) Betasuppe skrev (29 minutter siden): De har vel et håp om å slacke mer på jobben, men munnbind hjelper ikke noe særlig så tror de vil bli skuffa. Ja du vet vel dette bedre enn legeforeningen , H.dir, europeiske og amerikanske smittevermsbyråer, WHO , 170 land sine helseinstitutt . Er dette noe du har forsket på i mange år? Eller har du konkludert med dette nå fordi du har egen aversjon mot dette og ikke liker et påbud ? Endret 27. november 2021 av J.E 16
LeneXCII Skrevet 27. november 2021 #11 Skrevet 27. november 2021 NorthernLight skrev (2 timer siden): Så på nyhetene nå kl 19 på NRK : Legeforeningen krever munnbindpåbud i hele Norge og sier det haster! Jeg er helt enig. Det må innføres snarest! Hva venter FHI/regjeringen på???? anbefalinger holder ikke! Hvorfor mener du det? Antall innlagte er rimelig stabilt. Jeg er så sykt lei av dere som vi ha tiltak bare for tiltakenes skyld. 17
Gjest Føsleguri Skrevet 27. november 2021 #12 Skrevet 27. november 2021 NorthernLight skrev (2 timer siden): Mange folk bruker ikke munnbind før det er påbud. Dessuten er det mange kommuner hvor det ikke er anbefalt en gang. Hvorfor i all verden skal kommuner uten/med lite smitte og med goood plass anbefale munnbind?
NorthernLight Skrevet 27. november 2021 Forfatter #13 Skrevet 27. november 2021 LeneXCII skrev (Akkurat nå): Hvorfor mener du det? Antall innlagte er rimelig stabilt. Jeg er så sykt lei av dere som vi ha tiltak bare for tiltakenes skyld. Det er flere leger på sykehusene i Norge som forteller om utslitte ansatte og at kapasiteten trues. De vil ha Nasjonale tiltak. Man har RS viruset, vi er tidlig på vinteren og influensa har ikke satt i gang, i tillegg har vi Covid-19 . Vi har den nye mutasjonen som kan komme når som helst. Det er bedre føre var en etter snar. Det burde man ha lært siden mars i fjor. At innlagte er stabilt nå er AKKURAT nå.. Vinteren er lang. Man må ha TISK , massetesting, tiltak mot luftsmitte, streng grensekontroll og også for å være klar for den nye mutasjonen om det skulle vise seg å være mer skummel enn delta. Den har 32 nye mutasjoner i spike , noe som er mye mer enn delta, (tror det var 2 eller 3 nye i delta) At den har så mange nye mutasjoner kan tyde på at den unngår vaksinene i større grad ( noe man ikke vet enda, men som blir sjekket ut) Heldigvis er det mange som skjønner at man må ha tiltak og ikke bare syter og klager over de. 12
NorthernLight Skrevet 27. november 2021 Forfatter #14 Skrevet 27. november 2021 Føsleguri skrev (8 minutter siden): Hvorfor i all verden skal kommuner uten/med lite smitte og med goood plass anbefale munnbind? kanskje for å sørge for at de fortsetter med lav smitte eller? 7
LeneXCII Skrevet 27. november 2021 #15 Skrevet 27. november 2021 NorthernLight skrev (Akkurat nå): kanskje for å sørge for at de fortsetter med lav smitte eller? Det får være måte på hvilken ulempe en skal påføre folk.. 10
LeneXCII Skrevet 27. november 2021 #16 Skrevet 27. november 2021 NorthernLight skrev (1 minutt siden): Det er flere leger på sykehusene i Norge som forteller om utslitte ansatte og at kapasiteten trues. De vil ha Nasjonale tiltak. Man har RS viruset, vi er tidlig på vinteren og influensa har ikke satt i gang, i tillegg har vi Covid-19 . Vi har den nye mutasjonen som kan komme når som helst. Det er bedre føre var en etter snar. Det burde man ha lært siden mars i fjor. At innlagte er stabilt nå er AKKURAT nå.. Vinteren er lang. Man må ha TISK , massetesting, tiltak mot luftsmitte, streng grensekontroll og også for å være klar for den nye mutasjonen om det skulle vise seg å være mer skummel enn delta. Den har 32 nye mutasjoner i spike , noe som er mye mer enn delta, (tror det var 2 eller 3 nye i delta) At den har så mange nye mutasjoner kan tyde på at den unngår vaksinene i større grad ( noe man ikke vet enda, men som blir sjekket ut) Heldigvis er det mange som skjønner at man må ha tiltak og ikke bare syter og klager over de. Du har vel hørt om bukken og havresekken.. 6
Gjest Føsleguri Skrevet 27. november 2021 #17 Skrevet 27. november 2021 NorthernLight skrev (1 minutt siden): kanskje for å sørge for at de fortsetter med lav smitte eller? Nå har det gått snart to år her uten anbefaling om munnbind og fortsatt lite smitte. Fornuftig av kommunen å ikke pålegge folk kostnader til bortkastede munnbind. Det er fritt fram for deg å bruke munnbind hvis du ønsker det. Jeg bruker det på reise selv om det ikke er hverken anbefalt eller påbudt.
J.E Skrevet 27. november 2021 #18 Skrevet 27. november 2021 LeneXCII skrev (Akkurat nå): Du har vel hørt om bukken og havresekken.. Vi kan ha milde forebyggende tiltak eller vi kan vente til ting bryter sammen som i mellom Europa nå. Da blir det i så fall nedstengning. Virker bedre å forebygge. De som ikke vil ha enkle smittevernsregler har virkelig ikke satt seg inn i hva det vil si om et helsevesen kollapser helt. Dessuten med så høy smitte kommer smitten inn overalt . Nyfødt intensiv, fødeavdelinger , kreftavdelinger osv. 3
Hatsumomo Skrevet 27. november 2021 #19 Skrevet 27. november 2021 NorthernLight skrev (2 timer siden): Så på nyhetene nå kl 19 på NRK : Legeforeningen krever munnbindpåbud i hele Norge og sier det haster! Jeg er helt enig. Det må innføres snarest! Hva venter FHI/regjeringen på???? anbefalinger holder ikke! Vil påstå at 70% ikke vet hvordan de skal bruke munnbind RIKTIG, så jeg ser ikke vitsen med at man skal ha noe påbud. Halvparten vil vel smitte seg selv med uriktig bruk. 2
Jdz Skrevet 27. november 2021 #20 Skrevet 27. november 2021 (endret) LeneXCII skrev (51 minutter siden): Det får være måte på hvilken ulempe en skal påføre folk.. Men er det egentlig en stor ulempe med munnbind i offentlige rom? Vi har ikke hatt full gjenåpning hvor jeg bor, men det eneste som fortsatt står er anbefalingen om avstand og absolutt påbud om munnbind nesten overalt inne. Ellers er alt som normalt. Om det først og fremst skyldes bruk av munnbind har jeg ikke kunnskap nok til å mene, men jeg registrerer at vi har greid å ha et ganske åpent samfunn her i over fire måneder uten at smitten har gått i været igjen. Jepp, det er litt stress å bruke munnbind over lengre perioder, men jeg gjør det gjerne dersom det gjør at vi kan unngå enda mer inngripende tiltak. Endret 27. november 2021 av Jdz 7
Anbefalte innlegg