Gå til innhold

Hva er greia med 5 reps trening?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har møtt flere på gymmen og høre det stadig 5 x 5. 5 reps 5 sett, hva er så magisk med 5 repetisjoner på Baseløft ?

Hvorfor ikke løfte 6 eller 7 reps, 11 reps ??!

Anonymkode: 60485...64f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har møtt flere på gymmen og høre det stadig 5 x 5. 5 reps 5 sett, hva er så magisk med 5 repetisjoner på Baseløft ?

Hvorfor ikke løfte 6 eller 7 reps, 11 reps ??!

Anonymkode: 60485...64f

Det er slik naturen har tenkt det ut. Vi har fem fingre og fem tær på hver hånd f.eks.  Tror du det er tilfeldig? Å løfte 6 eller 7 reps, det blir liksom helt feil. Da går du rett og slett fem på 🙂

Anonymkode: 78e5a...e6d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5x5 typisk maksstyrke reps

Kommer an hva som er målet

I perioder varrierer man, trener kansje hardere fra høsten og vintern.

Og mer reps vis man skal deffe og komme i godformen til sommern😉

High Reps vs. Low Reps: Which is Better? - BuiltLean

Endret av Sunset90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med 5x5 for en haug av år siden fordi det den gang var opplest og vedtatt at det var det man skulle for å bygge styrke. Det var det som funka best liksom, ingen protest. 

Nå vet man bedre, men jeg trener fortsatt med 5x5 som utgangspunkt (hatt pause i mange år) fordi det er der jeg startet og det jeg trives med. Jeg synes mange repetisjoner er kjedelig. Prøver å variere med mange repetisjoner innimellom, og på øvelser der jeg ikke greier så tungt øker jeg reps. 

Jeg syns egentlig styrketrening har blitt enklere på 10 år. Prinsippene er enklere, fordi det ikke lenger har så mye å si om du tar 5 eller 15 repetisjoner, så lenge du utsetter deg for tilstrekkelig belastning. Før stresset jeg mer med å finne det rette programmet med riktig antall repetisjoner fordi da var det så opplest og vedtatt at det spilte en stor rolle. Nå føler jeg meg mer fri til å variere. På en dårlig dag (hvor jeg sliter med god teknikk på tung belastning) prioriterer jeg for eksempel heller lavere vekt og flere repetisjoner uten at det er å anse som feil. Få repetisjoner og tung belastning krever mer riktig mindset for meg å få til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (10 timer siden):

Jeg begynte med 5x5 for en haug av år siden fordi det den gang var opplest og vedtatt at det var det man skulle for å bygge styrke. Det var det som funka best liksom, ingen protest. 

Nå vet man bedre, men jeg trener fortsatt med 5x5 som utgangspunkt (hatt pause i mange år) fordi det er der jeg startet og det jeg trives med. Jeg synes mange repetisjoner er kjedelig. Prøver å variere med mange repetisjoner innimellom, og på øvelser der jeg ikke greier så tungt øker jeg reps. 

Jeg syns egentlig styrketrening har blitt enklere på 10 år. Prinsippene er enklere, fordi det ikke lenger har så mye å si om du tar 5 eller 15 repetisjoner, så lenge du utsetter deg for tilstrekkelig belastning. Før stresset jeg mer med å finne det rette programmet med riktig antall repetisjoner fordi da var det så opplest og vedtatt at det spilte en stor rolle. Nå føler jeg meg mer fri til å variere. På en dårlig dag (hvor jeg sliter med god teknikk på tung belastning) prioriterer jeg for eksempel heller lavere vekt og flere repetisjoner uten at det er å anse som feil. Få repetisjoner og tung belastning krever mer riktig mindset for meg å få til. 

Veldig bra! 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å veksle litt. Spesielt når det er«baseøvelsene» jeg trener. I markløft, knebøy, benkpress/brystpress, militærpress, stående roing. 

Jeg har akkurat nå hatt 8 uker hvor jeg konsekvent har kjørt 5x5 på disse. Opplever markant mindre økning siste 2 ukene.

I går la jeg om til noe lavere vekt og økte antall repetisjoner i mark og bryst. 4 x 10-14 og avsluttet med et widow maker sett hvor jeg endte på 19 rep i mark. 

I dag kom jeg nesten ikke opp av senga 😅. Utrolig at en liten justering i sets/reps plutselig gjør at man blir invalidisert av stølhet 😆.

I morgen er det knebøy og rygg med det nye opplegget. Blir spennende å se hvordan disse 8 ukene blir nå når jeg skifter fra 5x5. Håper det kan dytte meg videre.

De andre øvelsene jeg trener (leg extension, joy stick, suitcase/farmers walk etc etc) tror jeg at blir å kjøre som vanlig 10-14x4 osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mm. Man kan argumentere for at det er lurt å legge mesteparten av treninga på et intensitetsnivå som gjør at man er passe trygt unna en sann 1RM, men samtidig ikke så lett at man trenger svært mange reps for å nærme seg utmattelse. 

Løfter man veldig tungt, tett oppunder 1RM, så er det for det første alltid en viss (om enn liten) risiko involvert, teknikken blir ofte suboptimal, og for det andre er det nokså begrenset hvor mye volum man klarer. Løfter man så lett at man må over 15-20 reps per sett for å få noe ut av det, øker risikoen for slurvefeil i teknikken og dermed riskoen for skade. Arbeidssett på ca. 5 reps med rundt 80% av 1RM er en tradisjonell gylden middelvei, og da passer det ofte med ca. 5 sett for å få passe mye volum...

Når det er sagt, personlig liker jeg å alternere mellom intensitets- og volum-økter på samme øvelse. For eksempel en økt med relativt tunge sett på 3 reps, og en med lettere sett på 10 reps. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...