Gå til innhold

Omgangssyke hvert år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere det i hus hvert år? 

Anonymkode: 07ac9...917

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Tror det er fem år siden sist. 

Anonymkode: 3781f...d7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Tror det er fem år siden sist. 

Anonymkode: 3781f...d7f

Går barnet/barna i barnehage eller skole?

Skrevet

I barnehagen i snitt hvert annet år, etter det aldri. (Yngste går i 7. trinn og eldste i 9. trinn)

Anonymkode: 5c1e1...237

Skrevet

Da barna var små var det førjulstradisjon, så ja..... Varte vel fram til yngste var ferdig med barnehagen....

Etter det har det bank i bordet vært sjelden. Nå er yngste 16, og jeg kan ikke huske at vi har hatt det siden hun gikk i 6.klasse....

Skrevet

Har kun hatt det en gang. Barn i bhg og skole de siste 10 årene.

Anonymkode: ef787...152

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har kun hatt det en gang. Barn i bhg og skole de siste 10 årene.

Anonymkode: ef787...152

Oi! Kan jeg spørre om dette gjelder ett barn, eller flere? 

Skrevet

Har 2 barn, på 7 og tre år. Fikk omgangssyke 2 ganger da eldste gikk i barnehagen, siste gangen var jeg gravid. Ikke hatt det siden, men yngste fikk det som baby. Nå har det også vært corona hvor vi har hatt null sykdom, og har hittil i høst/vinter kun hatt forkjølelse (bank i bordet). Omgangssyke er grusomt 😷

Anonymkode: 9b255...987

Skrevet

Heldigvis lenge siden nå. Koronatiden med alle smitteverntiltakene har da hatt noen fordeler! :ler:

Det er ufattelig hvor lett det smitter. Sist gang vi fikk viruset innendørs (fra barnehagen) så fulgte vi et regime som selv Nakstad himself hadde vært imponert over. Det var lufting og spriting, kloring og vasking over en lav sko, det passet ikke at hele familien skulle ligge slått ut med det der. 

Men, vi måtte kapitulere likevel, en etter en ... Bøtter ble fylt, dyner ble vasket, bamser ble kastet, tårer ble felt. Hadde vi vært dyr ville vi nok ha blitt tatt med bak låven. Men vi overlevde det og. Ukrutt forgår ikke så lett. 

Nå gleder vi oss til neste runde. 

Anonymkode: 98179...526

Skrevet

Vi har hatt det 3-4 ganger i året så lenge de har vært i barnehage. Med unntak av 2020 pga restriksjonene. 

Skrevet

Hvert år nei! 

De siste 20 åra har vi foreldre hatt det hhv. 1 og 3 ganger ganger, og dattera 1. 

Skrevet

Har en femåring som aldri har hatt det. Håndspriten i bhg hjelper sikkert men hun tåler vel ingen ting av slike spysykevirus siden hun ikke har vært utsatt for det så gruer meg til vi slutter å sprite oss 😱 (Har hatt forkjølelser på løpende bånd siden hun startet i bhg)

Selv hadde jeg spysyken temmelig ofte som barn, etter det jeg kan huske, sikkert en gang i året. Har ikke hatt det som voksen. 

Anonymkode: 8a76e...eb5

Skrevet

Meg over. Leste nettopp at spriten ikke biter så godt på noroviruset så litt rart at vi ikke har blitt smittet ennå ... Hun tar alltid hendene opp til ansiktet når vi er på butikken f.eks og i bhg og hun blir smittet av alle forskjølelsene så litt pussig at vi ikke er blitt slått ut av omgangssyke ennå 🤔

Skrevet

Som barn hadde jeg spysyken ofte, sikkert hvert 2-3 år. Sist jeg hadde det gikk jeg i 8-klasse. Nå er jeg i midten av 20-årene og har ikke spydd en eneste gang siden. Samboer ble smittet i fjor da vi passet niesen min som ble syk mens hun var her. Jeg slapp unna utrolig nok. Bare venter på at det skal komme selv om jeg ikke har barn.... 

Anonymkode: a696f...d17

Skrevet

13 år siden jeg har hatt det.

Skrevet

Får man det automatisk om barnet får det? :S

Anonymkode: f941a...1ad

Skrevet

Nei, det er lenge siden jeg har hatt det. Forrige gang husker jeg godt, for jeg ble brått dårlig midt i et møte på jobb, og det er vel 7 år siden nå. Vi har to barnehagebarn, det eldste er 4, og har ikke hatt skikkelig omgangssyke i løpet av barnehagetiden. Eldstebarnet fikk oppkast en gang, men det var bare et par ganger, hun ble ikke særlig påvirket av det og ingen andre i familien ble smittet. Basert på erfaringene fra den gangen på jobb, må jeg si at jeg gruer meg skikkelig. Jeg hører det har gått i flere andre barnehager i kommunen, men ikke i vår. Enda. 

Anonymkode: a265c...abf

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får man det automatisk om barnet får det? :S

Anonymkode: f941a...1ad

Ikke automatisk selvfølgelig, men siden det er svært smittsomt og man naturlig nok er ganske nær barnet og må hjelpe ved oppkast og vasking, så er sjansen stor. Mitt ene barn kastet opp rett på meg. Følte meg doomed da 🙈

• Liker 1
Skrevet

Huff denne tråden minnet meg på en kollega som ble sittende med omgangssyke på doen på kiwi 😅 hun ble akutt dårlig og måtte bare bruke toalettet der og kom seg jo knapt ut igjen. Måtte ta taxi hjem etter en stund 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har en femåring som aldri har hatt det. Håndspriten i bhg hjelper sikkert men hun tåler vel ingen ting av slike spysykevirus siden hun ikke har vært utsatt for det så gruer meg til vi slutter å sprite oss 😱 (Har hatt forkjølelser på løpende bånd siden hun startet i bhg)

Selv hadde jeg spysyken temmelig ofte som barn, etter det jeg kan huske, sikkert en gang i året. Har ikke hatt det som voksen. 

Antibac har nesten ingen påvirkning på norovirus,. 

Anonymkode: ae902...eaf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...