Gå til innhold

Er man utro hvis man er forelsket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man er gift og er forelsket i en annen person uten å handle etter disse følelsene, er man utro? Altså er det innafor å ha disse følelsene uten at man gjør noe med dem? Man kan ikke alltid kontrollere at slike følelser oppstår.

Handler ikke om meg, bare noe jeg kom til å tenke på etter å ha lest en annen post. Hvor går grensen for å være utro? 

Anonymkode: 83998...5d4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Grensen går der de to som er i et forhold har satt den sammen.

Jeg hadde ikke likt å høre at partneren min var forelsket i en annen. Ville du likt det, TS? 

Skrevet

Så lenge man holder seg unna den personen man er forelsket i og dne forelskelsen slukkes så er det ikke utroskap. Men om man har kontakt med personen og ytrer sine følelser, flørter osv så er det emosjonelt utroskap. 

Anonymkode: 3378e...6e9

• Liker 7
Skrevet

Altså. Jeg tenker man kan bli betatt av andre mens man er i forhold. 

Jeg har slitt veldig med det selv siste tida. Dilemmaet mitt er, skal jeg fortelle det og være ærlig? Eller holde det for meg selv. Forteller jeg det, sårer jeg. Holder jeg det for meg selv, er jeg uærlig. 

For meg er det ok at vi blir betatt av andre, så lenge vi ikke gjør noe mer. Men kjæresten min synes ikke det er helt ok, og jeg vet at det opprører han. Så jeg vet helt ærlig ikke helt hva som er det riktige. 

Anonymkode: 9f366...b6f

• Liker 4
Skrevet

har jeg også lurt på: hvor går grensen for utroskap. 

Hvis jeg ikke er fysisk utro, men med hele mitt hjertet er hos en annen.... det er jo også en form for utroskap. 

Anonymkode: 861c9...b2d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis jeg ikke er fysisk utro, men med hele mitt hjertet er hos en annen.... det er jo også en form for utroskap. 

Det er det. 

Kanskje man må spørre seg om man har de riktige følelsene i det forholdet man er i. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er du egentlig mest utro mot deg selv . Ditt hjerte tilhører en annen . 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Altså. Jeg tenker man kan bli betatt av andre mens man er i forhold. 

Jeg har slitt veldig med det selv siste tida. Dilemmaet mitt er, skal jeg fortelle det og være ærlig? Eller holde det for meg selv. Forteller jeg det, sårer jeg. Holder jeg det for meg selv, er jeg uærlig. 

For meg er det ok at vi blir betatt av andre, så lenge vi ikke gjør noe mer. Men kjæresten min synes ikke det er helt ok, og jeg vet at det opprører han. Så jeg vet helt ærlig ikke helt hva som er det riktige. 

Du holder det for deg selv og stryker forelskelsen fra hjertet ditt og personen ut av livet ditt. Det er et valg hvorvidt man kveler forelskelsen eller fortsetter å helle bensin på den med dagdrømming og kontakt 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er utroskap om du har gitt hjertet ditt til en annen. Slå opp med den du er sammen med når hjertet ditt er et annet sted 

• Liker 2
Skrevet

Nei? 

Det er jo ingen med normal psykisk funksjon og mental helse som ikke blir betatt av andre enn partner. 

Anonymkode: e6ace...7e4

• Liker 6
Skrevet
Blondie65 skrev (1 time siden):

Grensen går der de to som er i et forhold har satt den sammen.

Jeg hadde ikke likt å høre at partneren min var forelsket i en annen. Ville du likt det, TS? 

Det er mye partner kan gjøre som jeg ikke ville likt, og som likevel ikke er utroskap. Drt kan være uakseptabelt uten å være utroskap.

Anonymkode: 8d3d9...73d

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er mye partner kan gjøre som jeg ikke ville likt, og som likevel ikke er utroskap. Drt kan være uakseptabelt uten å være utroskap.

Anonymkode: 8d3d9...73d

Helt enig i det, og poenget mitt var ikke at jeg ser på en forelskelse som man ikke lever ut som utroskap. Poenget mitt var at når en blir forelsket må en gjøre noe med det for å slutte å være forelsket uten at en nødvendigvis involverer partneren siden dette er noe som vil gjør  vondt.

Skrevet (endret)

Helt greit å ha følelsene, men du kan fortelle partner om de? Naturlig med følelser. Takler han at du har hatt følelser for noen i fortiden kan han takle nåtiden. 

Endret av Majer
Skrevet

Vi styrer ikke forelskelse, men vi styrer handlingene våre. En forelskelse går over. Du svikter partneren når du gjør deg emosjonelt utilgjengelig, og når du oppsøker situasjoner du vet nærer forelskelsen.  

Anonymkode: 7aa7b...a46

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi styrer ikke forelskelse, men vi styrer handlingene våre. En forelskelse går over. Du svikter partneren når du gjør deg emosjonelt utilgjengelig, og når du oppsøker situasjoner du vet nærer forelskelsen.  

Anonymkode: 7aa7b...a46

Viljestyrke er få forunt

Anonymkode: b4034...a87

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke det er utroskap, heller ikke at man skal måtte fortelle om det til kjæresten.

Man kan til en viss grad styre følelsene sine da, så det er jo noe med å prøve å ikke gi næring til den forelskelsen, og passe på å være emosjonelt investert hjemme.

Samtidig tror jeg ikke nødvendigvis det er så usunt for et forhold at det finnes andre mennesker der ute. 

Anonymkode: ea37b...e34

• Liker 4
Skrevet

Nei jeg anser det ikke som utroskap å bli forelsket i en annen. De aller fleste vil oppleve å bli betatt av andre mens de er i forhold, uten at det er noe galt med forholdet av den grunn. Så kan man diskutere grensene mellom betatt og forelsket, men  man kan dyttes over i sistnevnte kategori dersom man blir litt ekstra eksponert for vedkommende - gjennom jobb f.eks.

Jeg hadde selvsagt ikke likt om mannen sa at han ble forelsket i en annen, ei heller hadde han likt det om jeg sa noe slikt. Men jeg fatter ikke hvorfor noen skulle komme til sin partner og fortelle noe slikt. Det er bare dårlig gjort.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er småforelska i en på jobben, men det er kun det og ikke noe annet. Ikke vil jeg ha et forhold og ikke vil jeg bli kjent med han heller, men bare godt når jeg ser han, sommerfugler og diverse, synes også det er godt å kjenne på denne følelsen igjen. Min mann er nr1 i livet mitt og ville ikke byttet han med hele verden. Så vet jeg at denne forelskelsen går over da jeg har hatt lignende følelser for en før, de følelsene er ikke tilstede lenger. 

Anonymkode: 3c4bc...fdd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er småforelska i en på jobben, men det er kun det og ikke noe annet. Ikke vil jeg ha et forhold og ikke vil jeg bli kjent med han heller, men bare godt når jeg ser han, sommerfugler og diverse, synes også det er godt å kjenne på denne følelsen igjen. Min mann er nr1 i livet mitt og ville ikke byttet han med hele verden. Så vet jeg at denne forelskelsen går over da jeg har hatt lignende følelser for en før, de følelsene er ikke tilstede lenger. 

Anonymkode: 3c4bc...fdd

Det er noe som heter å skjerpe appetitten å spise hjemme . Man kan være betatt / forelsket i andre , uten å leve d ut . Det tror jeg begge kjønn opplever . 

Skrevet

Jeg mener nei..så lenge man ikke agerer på følelsene sine. 
Jeg tror de aller fleste vil oppleve å finne andre mennesker attraktive i løpet av et langt samliv. Mange vil oppleve forelskelse. 
Så..tenker jeg at om man blir forelsket i et annet menneske enn partneren sin, er dette et tegn eller et symptom på at forholdet er inne i en slitsom periode? Det betyr ikke at man skal kaste forholdet på båten - det betyr at man må jobbe litt med forholdet sitt. 
Jeg tror mange tror at de er forelsket - men så er det selve følelsen forelskelsen gir de har behov for.  
Langvarige forhold har en tendens til å gå over i rutiner, og at man tar hverandre for gitt. Da er følelsen av å være forelsket temmelig fantastisk. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...