Gå til innhold

Kan reisevei telles som arbeidstid? Noen som har gode argumenter?

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt en stilling i en annen kommune enn der jeg bor, noe som vil medføre lang reisevei om jeg får tilbud om stillingen.

Jeg vet jeg er en veldig relevant søker, og kan tenke meg jobben. Det som er negativt er at arbeidsdagen totalt blir veldig lang grunnet lang reisevei. 

Finnes det noen gode argumenter for å regne noe av reiseveien som arbeidstid? Lang reisevei vil si ca 1,5 time kjøring hver dag. Jeg vil kunne ta telefoner i bilen, og sånn sett være på jobb/tilgjengelig fra jeg drar hjemmefra. Men kan jo ikke forvente at jeg har telefoner jeg må ta hver eneste dag både på vei til/hjem fra jobb. 

Andre argumenter jeg kan bruke/ ta med meg i en evt. forhandling om jobbtilbud. 

Noen som har fått til gode løsninger i andre kommuner? 

Anonymkode: 82ba8...c71

Fortsetter under...

Du får ikke reisevei som arbeidstid nei. Tre kvarter hver vei er helt normalt. Men når det er over et visst antall km så kan du skrive av bensinen på skatten vet jeg. 

Anonymkode: 9010b...1e5

• Liker 15

Jeg tviler svært sterkt på du får reisevei medregnet i din arbeidstid. 

Her ville jeg heller forsøkt å få dekt reiseutgifter eller å kunne ha hjemmekontor 1-2 dager i uken. 

Anonymkode: 1cefe...ce7

• Liker 8

Det tror jeg du kan glemme, det at du er tilgjengelig på telefon er jo ikke det samme som at du faktisk jobber. Du vil bare framstå som en idiot hvis du prøver deg på det… Mye bedre hvis du prøver å fremforhandle avtale om hjemmekontor et par dager i uka, fleksibel arbeidstid etc. 

Anonymkode: ec558...6b6

• Liker 10

Annonse

Gjest Smeltemann

Det kan du kanskje få avtale på,noen gir det. Men kanskje helst i private bedrifter.

Jeg fikk kjøre hjem i arbeidstiden i en bedrift jeg jobbet.  Ellers er det veldig mange som reiser opptil en time hver vei for og komme seg på jobb.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du får ikke reisevei som arbeidstid nei. Tre kvarter hver vei er helt normalt. Men når det er over et visst antall km så kan du skrive av bensinen på skatten vet jeg. 

Anonymkode: 9010b...1e5

Litt upresist.

Man får kr. 1,56 i fradrag per km inntil 50 000 km og 0,76 over 50 000 km. Bunnfradrag er kr. 23 900,- (2021-satser).

https://www.skatteetaten.no/satser/fradrag-for-reiser-mellom-hjem-og-arbeid/

Anonymkode: e4413...e93

• Liker 2

Jeg synes 45 minutter er lang reisevei, men tror neppe du kan få det som arbeidstid, med mindre du faktisk kan jobbe. Jeg tar tog til jobb, og selve togreisen tar 45 minutter. Da kan jeg logge på pc-en, sjekke e-post, forberede dokumenter og oppdatere meg på dagen Ila den tiden, og det får jeg skrive som arbeidstid. Kan du ta toget istedenfor bilen?

Anonymkode: 40202...7e4

• Liker 4
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes 45 minutter er lang reisevei, men tror neppe du kan få det som arbeidstid, med mindre du faktisk kan jobbe. Jeg tar tog til jobb, og selve togreisen tar 45 minutter. Da kan jeg logge på pc-en, sjekke e-post, forberede dokumenter og oppdatere meg på dagen Ila den tiden, og det får jeg skrive som arbeidstid. Kan du ta toget istedenfor bilen?

Anonymkode: 40202...7e4

Enig i at det blir enklere da, men det er likevel ikke mange som får togreiser regnet som arbeidstid i det offentlige. Man kan også få problemer med at det er ting man ikke kan ha oppe på laptop-skjermen på toget av personvernhensyn, det samme gjelder telefonsamtaler. 
Jeg tror man skal være rimelig langt oppe i stillingshierarkiet i kommunen før det er aktuelt å regne reisetid som arbeidstid - kanskje så høyt at man har en «særlig uavhengig stilling» hvor man som regel ender med å jobbe mye hjemmefra og overtid er bakt inn i lønna, så da har den reisetiden i praksis mindre betydning. 
Jeg pendler forøvrig 1,5 time hver dag, TS, og har småbarn. Jeg jobber i staten, har en relativt høy stilling. Jeg går tidligere fra jobb for å klare å hente i barnehagen, men tar igjen den arbeidstiden på andre tidspunkt. Jeg får ikke reisetid som arbeidstid, det hadde vært helt uaktuelt. Jeg har selv valgt å bosette meg - og jobbe - der jeg er. Hvis noen begynner å få regnet reisetid som arbeidstid, kommer det fort krav fra andre misfornøyde ansatte. Det er ikke noe en arbeidsgiver ønsker! 45 minutter hver vei er en helt vanlig reisetid til jobb, enten man bor i by eller på landet. 

• Liker 1
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Høyesterett har slått fast at reisevei ikke er arbeidstid. 

Anonymkode: 12883...ca0

Dette er jo en helt annen sak enn det TS beskriver, og handler om overtidsbetaling. Her fikk nok politimannen i utgangspunktet betalt reisetid, men spørsmålet var om han hadde rett på overtidsbetaling (noe man ikke får ved reisetid, som regnes time for time). TS reiser til og fra hjemmet og arbeidsplassen. 

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Høyesterett har slått fast at reisevei ikke er arbeidstid. 

Anonymkode: 12883...ca0

Det er jo helt situasjonsbetinget. Jeg har ofte fått reise som en del av arbeidstiden, men da er det jo typisk på oppdrag eller prosjekter. 

Anonymkode: 262f0...b7f

• Liker 1

Om du har helt eksepsjonelt ettertraktet kompetanse kan du kanskje få en slik ordning i det private. Det blir jo opp til bedriften. Men det er lite sannsynlig. 

Anonymkode: dd8ed...e01

• Liker 2

Altså, det er da ikke jobben sin feil at du bor langt borte.. :P 

Du bruker også helt normal tid på å pendle. Du føler det er mye fordi det er en annen kommune, men i større kommuner så bruker mange 45 min på å komme seg fra dør til dør selv om de bor i byen de jobber i. 

Hos oss har noen fått dispensasjon til å ha mye hjemmekontor, også før covid. Kommer jo litt an på hva man jobber med, da. Du kan kanskje forhandle frem noe sånt? Men å telle reisevei som arbeidstid.. jeg tror nok jeg hadde reagert litt negativt på den forespørselen som arbeidsgiver. Det er litt merkelig krav.

Om du er i den posisjonen at de virkelig vil ha deg, så press dem på lønn heller. Så får du en slags kompensasjon for tid og bensin. Eller om du kan flexe litt, jobbe inn timer og ta noen dager av.

Anonymkode: dc961...2d3

Annonse
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er jo helt situasjonsbetinget. Jeg har ofte fått reise som en del av arbeidstiden, men da er det jo typisk på oppdrag eller prosjekter. 

Anonymkode: 262f0...b7f

Da SKAL det som hevdregel telle som arbeidstid, det er en helt annen sak en reise til hovedarbeidssted. 

Anonymkode: 3370c...d1f

• Liker 1

Ei jeg kjenner fikk reisetid som del av arbeidstid i kontrakten. De ville så gjerne ha henne, så da gikk de med på det. Hun måtte kjøre 1.5 t hver vei, og hadde små barn, så gikk ikke uten. Hun gjorde ikke noe praktisk arbeid i bilen.

Anonymkode: 6d9f1...372

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig i at det blir enklere da, men det er likevel ikke mange som får togreiser regnet som arbeidstid i det offentlige. Man kan også få problemer med at det er ting man ikke kan ha oppe på laptop-skjermen på toget av personvernhensyn, det samme gjelder telefonsamtaler. 
Jeg tror man skal være rimelig langt oppe i stillingshierarkiet i kommunen før det er aktuelt å regne reisetid som arbeidstid - kanskje så høyt at man har en «særlig uavhengig stilling» hvor man som regel ender med å jobbe mye hjemmefra og overtid er bakt inn i lønna, så da har den reisetiden i praksis mindre betydning. 
Jeg pendler forøvrig 1,5 time hver dag, TS, og har småbarn. Jeg jobber i staten, har en relativt høy stilling. Jeg går tidligere fra jobb for å klare å hente i barnehagen, men tar igjen den arbeidstiden på andre tidspunkt. Jeg får ikke reisetid som arbeidstid, det hadde vært helt uaktuelt. Jeg har selv valgt å bosette meg - og jobbe - der jeg er. Hvis noen begynner å få regnet reisetid som arbeidstid, kommer det fort krav fra andre misfornøyde ansatte. Det er ikke noe en arbeidsgiver ønsker! 45 minutter hver vei er en helt vanlig reisetid til jobb, enten man bor i by eller på landet. 

Jeg har fleksibel arbeidstid, uten å være i en særlig uavhengig stilling (tror jeg?!). Det vil si at hvis jeg jobber en time, det være på toget, hjemme eller et annet sted, så kan jeg skrive det som en arbeidstime.

Jobber i kommune med fag hvor jeg kun er avhengig av PC og nett for å utføre arbeidet, og har mye som ikke er av sensitiv karakter jeg kan gjøre på slike reiser.

Men i TS sitt tilfelle tror jeg det blir vanskelig. For å kunne argumentere for å få dekket denne tiden, må det jo jobben (selvsagt?) kunne utføres, noe som høres vanskelig ut.

Anonymkode: feada...433

Jeg kjenner flere som har reisetid som arbeidstid, men disse jobber da faktisk på tog eller på båt, de bruker ikke bil i pendlingen. Der de jobber har alle på arbeidsplassen det, og får det fordi arbeidsplassen ligger kronglete til, slik at det er måten å tiltrekke seg fagfolk på. Da har det stått i stillingsannonsen at det er et gode.

Anonymkode: cb91d...d70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...