Gå til innhold

Lage ramme til kunst på veggen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet et stoffstykke jeg vil henge opp på veggen. Det er stort og jeg vil ikke bare feste det på veggen med knappenåler eller linknende... :roll:

Ser for meg at jeg stifter det på en slags ramme - alla de sengegavlene som er så populære - men uten skumgummien. Hvordan lager jeg en slik ramme? Rett og slett bare måle opp 4 tynne planker som hamres sammen, legge til en plate i rammen (slik at stoffet ikke blafrer!!) og stifte stoffet på...??!! :klø:

Noen som kan komme med tips/råd?

Skrevet

Husk å trekke det rundt rammen og stifte på baksiden.

Skrevet

Ja, det må jeg! :)

Blir det litt "hardt" uten skumgummi, tror du? Altså stifte rett på ramma?

Skrevet

Jeg leste ikke godt nok når jeg svarte første gang.

Dropp platen. Strekk stoffet godt rundt rammen og stift fast på baksiden.

Skumgummi ser jeg ingen vits i, men det kommer litt an på hvilket utseende du vil ha på det.

Skrevet

skal du bruke det til sengegavl da? :klø:

i så fall tror jeg at jeg ville brukt en plate + skumgummi, og så stiftet stoffet på..

(tror ikke man trenger en ramme da..)

men dersom du skal bruke det som et "bilde", så gjør det vel ingenting om det blir "hardt"?

jeg har forresten tenkt leeeenge at jeg skulle lage en sånn sengegavl, men trege meg får aldri ut fingern :sjenert:

Skrevet

Jeg har svart utfra at det skal være et bilde. :)

Skrevet

Kjøp en bindramme i kunstartikler og fest det på med stiftepistol på baksiden.

Skrevet

Går uifra at du mener blindramme, loop ?

Det er ihvertfall en blindramme du trenger - en rammemaker kan hjelpe deg med å få stoffet trukket skikkelig på blindrammen.

Skrevet

OK. Da skal jeg se etter en blindramme. Men den må være stor. Kan ikke lage no' slikt selv, da? :klø:

Og ja det er til et bilde på veggen jeg har tenkt - og jeg vil gjøre mesteparten selv = selvgjort!!! ;)

Skrevet

Jo du kan lage blindramme selv. 4 trebiter i ønsket størrelse spikres eller skrus sammen i hjørnene. Skru gjerne vinkeljern i innerhjørnene for bedre stabilitet.

Skrevet

Det er forresten ikke noe vanskelig å strekke på stoffet selv, du tenger ikke hjelp av rammemaker for å gjøre det hvis du har færre enn ti tommeltotter.

Skrevet

OK.

Da måler jeg bare opp treplankene i ønsket størrelse og strekker stoffet rundt.

Er forresten litt redd stoffet kanskje er litt tynt til å strekke for mye. Kommer til å strekke det - blir det ødelagt var det ikke meningen at jeg skulle bruke det, men kanskje noen har råd...?

Skrevet

Er det tynt bør du kanskje polstre ramma så hjørnene ikke skjærer inn i stoffet. Det er ikke sikkert du strenger å strekke så mye bare det blir jevnt.

Du må ikke glemme stablisering av hjørnene, enten ved hjelp av vinkeljern eller ved hjelp av trebiter.

Skrevet

Nei, dette var ikke enkelt... :riste:

Nå skal jeg ikke lage egen ramme, men forhåpentligvis kjøpe en. Men den må være stor!! Har sett at de hadde slike lerret på rammer på Skeidar - men de var for små (70 x 140). Hvor får jeg tak i større?

Er det noen kunstnere/malere her som aner??? :)

Skrevet

Jeg har gjort det der en gang. Hadde en tråd om det her inne også..

Snekret rammen selv, festet på en vanlig tynn kartong plate og strakk stoffet rundt og stiftet bak. Ble veldig bra. :)

Skrevet
Jeg har gjort det der en gang. Hadde en tråd om det her inne også..

Snekret rammen selv, festet på en vanlig tynn kartong plate og strakk stoffet rundt og stiftet bak. Ble veldig bra. :)

Å.... :hoppe:

Klarer du rote opp tråden...?? :)

Skrevet

Det koster ikke mye å gå til en rammemaker og få laget en blindramme.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Haha.. Jeg leste "Lego ramme til kunst på veggen?"

Lego-ramme ser sikkert bra ut :ler:

Skrevet

Ja, det er akkurat noe sånt jeg skal lage meg, men mitt blir litt større.

Hadde tenkt å overraske gubben, men da får jeg heller involvere ham slik at han får hjelpe meg med å lage ramma.

Takk for at du gadd lete opp linken!! Flott bilde/kunst forresten! :)

Hvis det ikke går får jeg vel ringe en rammemaker. Bare lete på gule sider etter "rammemaker"??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...