Gå til innhold

Vekstavvik på +27% 😳Grunn til uro!? Uke 37+

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere,

Tatt ultralyd og fått beskjed om at babyen per dags dago har et vekstavvik på PLUSS TJUESYV %

Ble helt satt ut av det! 
Hva angår terminen min så krangler to sykehus om når den er. Ene sykehuset mener at terminen min er 8 dager senere, enn det andre.

Sykehuset som mener jeg er lengre på vei, gjorde tidlig fosterdiagnostikk på meg og mener det er mest riktig å måle ut ifra, mens sykehuset som mener jeg er 8 dager kortere på vei, gjorde OUL på meg i uke 23.

Selv er jeg helt sikker på at sykehuset som tok tidlig fosterdiagnostikk har rett, da jeg fikk positiv test så tidlig at 8 dager senere ikke gir mening.

Årsak til at jeg forteller dette er fordi de 8 dagene kan påvirke vekstavviket noe. Ikke all verden, men iallfall litt.

Sykehuset som tok OUL mener jeg er 36+1.

Sykehuset sim tok TUL i uke 13 mener jeg er 37+2.

Jeg har lagt på meg 9 kg totalt i svangerskapet og er sjekket for svangerskapsdiabetes osv.

Jeg er helt frisk. Jeg har tre barn fra før som alle lå på 2900-3600 gram ved fødsel. Alle 3 var 34 cm i hodeomkrets.

Jeg kan bare ikke forstå at dette barnet helt uten videre skal ligge på +27%. Det høres så helt vanvittig ut! De sa at jeg risikerer å føde et barn på rundt 4.5kg + (dette er da sykehuset som mener jeg er kortere på vei)

Ikke at det er krise, men jeg får det bare ikke til å stemme. Magen min er heller ikke noe større nå enn på slutten av forrige svangerskap.

Har noen erfaringer med å bli fortalt at de skal føde en GIGABABY, også ble det ikke sånn?

Anonymkode: c6240...c30

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan for ordens skyld legge til at jeg nå veier 69kg, 170cm høy og er helt normalvektig til vanlig.

Bare sånn før noen spør om jeg eventuelt er overvektig selv.

• Liker 2
Skrevet

Spurte selv om noe lignende her inne for en tid tilbake, og fikk da så ørene flagret siden 4,5 i følge mange absolutt ikke var stort men helt normalt. Skjønner godt at du stresser litt med dette. Min siste måling viste at foster var 82% på percentilskala, og det er vel først over 90 det blir regnet som stort. Mulig jeg misforstår. Men jeg ble litt bekymret fordi jo lenger over termin jeg går, jo større blir vel fosteret. Og når det i tillegg er litt feilmargin som like gjerne kan være den veien at barnet er enda større enn antatt, så er det ikke så rart at man blir litt stresset tenker jeg 🙈🙊 Men så takler jo kroppen dette veldig fint, så bekymringen er sikkert unødig. Masse lykke til til deg i alle fall ♥️

Anonymkode: b2350...47c

• Liker 3
Skrevet

Fikk beskjed om at jeg kom til å få baby på over 4 kg. Veide 3,2 så ja de kan ofte ta feil

Anonymkode: 88046...658

• Liker 5
Skrevet

Begge mine ble estimert til 4,5 kg. De var 3,2 og 3,1 og født til termin. 

Anonymkode: 155b0...271

• Liker 4
Skrevet

En kollega fikk anslått at barnet var «normalt», ca 3500. Barnet som kom ut var 4,9 kg…

Anonymkode: 403db...856

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville ikke vært veldig bekymret. For det første så er det stor feilmargin på slike målinger. For det andre så tror sykehuset du er kortere på vei, så mest sannsynlig føder du før det de tror er termin. For det tredje, så er heller ikke +27% et voldsomt stort avvik? Tilsvarer vel fødselsvekt på 4,4 kg om det skulle slå til, som fremdeles er innenfor normalen. (Om du gruer deg til fødsel, så er hodeomkrets viktigere enn hvor mye ungen veier.)

Anonymkode: 31b57...f4a

• Liker 2
Skrevet

Her har du jo forklaringa sjøl - du er åpenbart lenger på vei. Vekstestimat er jo også nettopp det - et estimat. Og det er 10 % feilmargin. De måler ofte feil begge veier. Hvis symfysemålet ditt er normalt, du ikke har svangerskapsdiabetes eller unormal vektøkning, ville jeg bare slappet av og nytt de siste ukene. Den eneste sikre måten å måle hvor stor en baby er, er å veie den når den kommer ut! 

• Liker 2
Skrevet

Var overvektig, og fikk dermed hyppige ultralyden på slutten grunnet mulig stor unge. De skremte meg skikkelig, mente det var +28 på vekstavvik. Jeg var livredd for fødsel, de snakket om at skuldrene kunne sitte fast, osv. Hvis ultralydene de tok hadde stemt (den siste bare få dager før fødselen), skulle han veid 4800 da han kom. Ut kom en unge på 53 cm, 36 i hodeomkrets og som veide 3900 gram.....

Begge de neste ungene ble også vurdert som store, men ut kom unger på 3700 og 3800....da hadde jeg heldigvis lært å ikke ta vekstestimeringen så alvorlig 😊

Så ikke stress deg opp!

Anonymkode: b5c7d...598

• Liker 1
Skrevet

Det er OUL som teller for termin uansett.

og det er ikke noe farlig. 27% over snittet. Det er et gjennomsnitt, noen er over - andre under.

mitt barn nr 2 var også der omkring over, og var 4,6kg til termin.

pass på kosthold de siste ukene, det går helt fint skal du se.

Anonymkode: fca1b...eab

• Liker 1
Skrevet

Vekten er vel ikke så viktig. Det som er skummelt er om du blir satt i gang på maks overtid, 2 uker, og da egentlig er 3 uker overtid 😬😬

Anonymkode: a2476...62c

• Liker 10
Skrevet

Gode gud så mye drama for absolutt ingenting.. Har født 2 unger, en på 3,9 kg og en på 4,5 kilo som da var +29% I vekstavvik. Null problem mtp størrelsen, en fødsel er en fødsel og 4,5 kilo regnes ikke som unormalt.

Anonymkode: 1ac2a...8f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gode gud så mye drama for absolutt ingenting.. Har født 2 unger, en på 3,9 kg og en på 4,5 kilo som da var +29% I vekstavvik. Null problem mtp størrelsen, en fødsel er en fødsel og 4,5 kilo regnes ikke som unormalt.

Nei sorry, 4,6 kg var siste, +32%.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk +10/12 på vekstavvik, men hun lå litt under gjennomsnittet da hun ble født. Ikke alltid det stemmer. Du kan jo søke om å bli satt igang om du er urolig? 

Anonymkode: dad5b...1d2

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Takk for svar alle sammen. Det er faktisk sykehuset som ordlegger seg så man ender opp med å være nervøs.

Symfysemålet mitt er helt på gjennomsnittet også.

Dette med hva som er mest riktig hva angår tidspunkt å sette termin på er veldig omdiskutert. Selv i Norge praktiseres dette noe forskjellig etter hva jeg leser meg frem til.

Både Martin Lundring (muligens Norges beste på ultralyd) og ultralydsspesialist ved Rikshospitalet holder fast ved at min termin er 18 og 19 desember.

Sykehuset jeg skal føde på, tok den ordinære ultralyden i uke 23, som også er noe sent for OUL. (ble foretatt av en helt nyutdannet ultralydjordmor, altså ikke en som kun jobber med ul). 

De som skiller seg ut fra hva de andre to mener.

Jeg har veldig god kontroll på når både samleie og positiv test forelå, så det skal så og si være umulig med termin 8 dager senere.

I tillegg er det svært uheldig dersom de lar meg gå over og da har feil termindato. Det er jo et helt annet tema, men det påvirker jo vekstavviket yttligere ille dersom jeg går over.

Hører noen mener det er hysterisk, er som sagt sykehuset som lager stor ståhei, da reagerer man selvsagt.

• Liker 6
Skrevet

Er du hun samme som lagde en tråd her tidligere?

Anonymkode: 0013f...a6b

• Liker 2
Skrevet

Min baby ble estimert til 4,7 kg, veide 3,3 til termin 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 2d246...759

Skrevet

Skal ikke uttale meg om det er grunn til uro eller ikke, men det at du har fått mindre barn før, betyr ikke at du ikke får det nå… alle mine er født tidlig i uke 38, så det er lett å sammenligne vekt. Jeg trodde ikke på mannen min da han sa at tredjemann var nesten 4,3 kg, jeg trodde det hadde rablet for ham. 🤣 De to eldste var 3,5 og 3,1 kg.
Alle har vært rundt +20% på vektestimering i svangerskapet… 

Anonymkode: 78b90...274

Skrevet

Det kom åpenbart et «ikke» for mye i første setning i innlegget over. 🤣

Anonymkode: 78b90...274

Skrevet

Men hvorfor føder du ikke på det sykehuset som mener du er lengst på vei? Mener du fikk masse gode råd i den forrige tråden din, du har hatt god tid på deg siden det til å søke deg over til det andre sykehuset. 

Anonymkode: d54f8...e12

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...