Gå til innhold

Fra fast til vikariat pga mistrivsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter jeg begynte i jobben min som pedagogisk leder har det gått veldig nedover psykisk. Jeg savner mye i jobben jeg er nå. Er mye som skurrer. F eks rettigheter. 

Jeg har begynt å søke annet, og er mye vikariater ute. 

Ville dere satset å tatt et kort vikariat på et halvt år med mulighet til forlengelse, fremfor å faktisk bli sykemeldt? Eller ville dere blitt sykemeldt i påvente av annen fast stilling? 

Anonymkode: 5dd0c...749

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt klart satset på jobb.. Det er viktig med jobb for å ha en psykisk helse, bruke seg selv, ha et fellesskap med kolleger, føle seg nyttig, får styring på dagene og ikke minst få inntekt. Dessuten er man mindre attraktiv som sykemeldt. 

Anonymkode: 1bb1b...54d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Helt klart satset på jobb.. Det er viktig med jobb for å ha en psykisk helse, bruke seg selv, ha et fellesskap med kolleger, føle seg nyttig, får styring på dagene og ikke minst få inntekt. Dessuten er man mindre attraktiv som sykemeldt. 

Trenger ny arbeidsgiver å vite det? 

Mener du ny jobb eller fortsette i jobben? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For noen dårlige argumenter. Med din logikk har ingen arbeidsledige/syke/uføre hverken psykisk helse, styring på dagene sine eller føler seg nyttige😂 Btw så man har en inntekt også som sykemeldt, samt at potensielle nye arbeidsgivere ikke automatisk vet at en kandidat er sykemeldt eller ei.

Anonymkode: cdcf0...d2d

Skrevet

Definitivt vikariat. Da får du mer og annen erfaring.

Anonymkode: a40f1...dcf

Skrevet

Absolutt vikariat. Ta vare på deg selv, og når du kjenner at det er noe som skurrer, så er nok den magefølelsen rett. Hvis du kjenner at du er så psykisk nedbrutt at hverdagen ikke går opp, så er sykmelding fornuftig uavhengig om du søker ny jobb eller ikke. 

Lykke til. Håper du kommer en plass der du trives litt bedre. 

Anonymkode: 55426...3cf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Trenger ny arbeidsgiver å vite det? 

Mener du ny jobb eller fortsette i jobben? 

Nytt vikariat fremfor sykemelding i nåværende jobb. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

For noen dårlige argumenter. Med din logikk har ingen arbeidsledige/syke/uføre hverken psykisk helse, styring på dagene sine eller føler seg nyttige😂 Btw så man har en inntekt også som sykemeldt, samt at potensielle nye arbeidsgivere ikke automatisk vet at en kandidat er sykemeldt eller ei.

Anonymkode: cdcf0...d2d

Vel, nå er det faktisk ganske mange som er ute av arbeidslivet som snur døgnet. Det er velkjent bl.a fra psykiatrien, jeg som jobber innen helse opplever ofte at pasienter ikke får kontakt med hjelpeinstanser fordi de sover hele dagen og først våkner til liv når det meste stenger. Det er også ganske kjent at mennesker som faller utenfor arbeidslivet snur døgnet når det ikke lenger er noe som "tvinger" deg opp om morgenen. De som er langvarig arbeidsledige oppgir selv i undersøkelser at det å ikke ha et fellesskap og noe å gå til er vanskelig, og gjør at man føler seg på utsiden av samfunnet. Derfor er det utrolig viktig for psykisk helse at man har arbeids, et sted å gå til, være en del av et fellesskap og føle at man bidrar. 

Nye arbeidsgivere finner for øvrig raskt ut av om en kandidat er sykemeldt, det er derfor man ber om referansesjekk fra nåværende leder/overordnet. Jeg har vært referanse for svært mange gjennom årene, det spørsmålet kommer alltid i en eller annen form. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nytt vikariat fremfor sykemelding i nåværende jobb. 

Vel, nå er det faktisk ganske mange som er ute av arbeidslivet som snur døgnet. Det er velkjent bl.a fra psykiatrien, jeg som jobber innen helse opplever ofte at pasienter ikke får kontakt med hjelpeinstanser fordi de sover hele dagen og først våkner til liv når det meste stenger. Det er også ganske kjent at mennesker som faller utenfor arbeidslivet snur døgnet når det ikke lenger er noe som "tvinger" deg opp om morgenen. De som er langvarig arbeidsledige oppgir selv i undersøkelser at det å ikke ha et fellesskap og noe å gå til er vanskelig, og gjør at man føler seg på utsiden av samfunnet. Derfor er det utrolig viktig for psykisk helse at man har arbeids, et sted å gå til, være en del av et fellesskap og føle at man bidrar. 

Nye arbeidsgivere finner for øvrig raskt ut av om en kandidat er sykemeldt, det er derfor man ber om referansesjekk fra nåværende leder/overordnet. Jeg har vært referanse for svært mange gjennom årene, det spørsmålet kommer alltid i en eller annen form. 

Å kjære vene. Jeg har jo barn. 

Skrevet

Jeg hadde fast stilling på en arbeidsplass som lenge - både før og etter at jeg var der - har hatt store problemer med bl.a. arbeidsmiljøet. Å sykemelde seg er helt fjernt for meg, så jeg sto i det uansett hvor mye jeg hatet jobben. Valgte til slutt å si opp den faste stillingen til fordel for et kort vikariat. Det ordnet seg greit, vikariatet ble forlenget og så fikk jeg fast stilling hvor jeg trives godt.

Om du kan jobbe andre steder (feks har mulighet/er kvalifisert til å få jobb et annet sted) blir det feil å gå inn for sykemelding i stedet, mener jeg.

Anonymkode: 78b22...0c1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å kjære vene. Jeg har jo barn. 

Og så? Da er det jo bare enda større grunn til å være i jobb og opprettholde god psykisk helse og sikker inntekt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Og så? Da er det jo bare enda større grunn til å være i jobb og opprettholde god psykisk helse og sikker inntekt. 

Men jeg får ikke god psykisk helse der jeg er nå. 

Jeg sier jeg selvsagt ikke dropper å møte opp til avtaler og NAVer hjemme. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Men jeg får ikke god psykisk helse der jeg er nå. 

Jeg sier jeg selvsagt ikke dropper å møte opp til avtaler og NAVer hjemme. 

Nei, og derfor skal du få deg et vikariat der du trives på jobb. Da opprettholder du god psykisk helse.

Og som jeg har skrevet tidligere, det er ganske lett å finne ut av at du er sykemeldt, og det er ikke til din fordel i en jobbsøkeprosess, så derfor er det best å bare bytte jobb med en gang. 

• Liker 2
Skrevet

Vikariat, i og med at du nok kan være ganske trygg på å ikke bli stående arbeidsledig etter at vikariatet er over. 

Jeg har delvis gjort det selv. Jeg sluttet i en fast jobb pga mistrivsel, men også fordi arbeidstidene skapte problemer i familielogistikken. Jeg jobber som vikar nå, og er nesten helt trygg på at jeg vil få annen jobbe etterpå. Kanskje ikke drømmejobben, men jeg vil ikke stå arbeidsledig.

Anonymkode: 47e6c...951

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei, og derfor skal du få deg et vikariat der du trives på jobb. Da opprettholder du god psykisk helse.

Og som jeg har skrevet tidligere, det er ganske lett å finne ut av at du er sykemeldt, og det er ikke til din fordel i en jobbsøkeprosess, så derfor er det best å bare bytte jobb med en gang. 

Ja, tenkte sykemelding om jeg ikke fikk annen jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...