Gå til innhold

Hvordan snakke om mensen med lillesøster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en søster som nylig har fylt 13. Selv er jeg 21. Vi har ikke snakket om puberteten noe særlig hjemme. De har hatt om det på skolen. Det er ikke slik at temaet hysjes, men heller ikke at det tas opp. Jeg selv fikk mensen som 14/15 åring og lurer på om jeg bør snakke med henne? Skal ikke gjøre mye ut av det selvfølgelig.. Vi har et godt forhold. Selv er jeg åpen om denne type tema med venner. Skal jeg kjøpe diverse og bare sette dette i et skap på rommet hennes og informere om at det bare er å forsyne seg når behovet melder seg?

Anonymkode: 9db79...1c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig for oss å gi noe godt svar på dette når vi ikke vet hvordan din søster eventuelt tar dette eller hvor åpent dere to ellers prater om ting. Det kan hende hun syns det er ganske flaut og de fleste klarer å finne ut av dette selv. Det gjorde iallfall jeg da jeg var 12-13 år. 

Anonymkode: 77311...a37

Skrevet

Det kan du gjerne gjøre :) her kom det naturlig opp, fordi vi går på svømming sammen, og av og til måtte jeg være på kanten og ikke gadd være i bassenget med tampong. Her fikk lillesøster mensen som 11 åring, så ble tidlig et tema. 

Anonymkode: 128ab...a4f

• Liker 1
Skrevet

Det beste er vel bare å fortelle hvor hun finner det hun trenger, og si at om hun lurer på noe så er det bare å spørre, siden du kan dette. Kanskje fortelle om første gangen du fikk mensen?🤷🏼‍♀️

Jeg fikk det første gang når jeg var 12, og visste godt hva det var uten noe snakk fra noen i familien. De fleste jenter vet nok hva som venter de i den alderen😊

Anonymkode: 74d87...c81

• Liker 1
Skrevet

Hvor er moren deres? Hun kan vel ta den praten :) 

Anonymkode: 0d40d...ea6

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvor er moren deres? Hun kan vel ta den praten :) 

Anonymkode: 0d40d...ea6

Nå virker det jo som TS' erfaring tyder på at den praten ikke vil bli tatt, så da synes jeg det er kjempefint at TS tar ansvar. :) 

TS, jeg tror du bare må føle deg frem litt, men jeg tenker du er på rett spor. Sørg for at hun har alt hun trenger når hun trenger det, men ikke press henne til å snakke om hun synes det er flaut. Bare sørg for at hun vet du er der om hun lurer på noe. Du skal ikke se bort ifra at hun kan synes det er lettere å snakke med deg enn moren deres. 

Anonymkode: 7f960...a0f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en søster som nylig har fylt 13. Selv er jeg 21. Vi har ikke snakket om puberteten noe særlig hjemme. De har hatt om det på skolen. Det er ikke slik at temaet hysjes, men heller ikke at det tas opp. Jeg selv fikk mensen som 14/15 åring og lurer på om jeg bør snakke med henne? Skal ikke gjøre mye ut av det selvfølgelig.. Vi har et godt forhold. Selv er jeg åpen om denne type tema med venner. Skal jeg kjøpe diverse og bare sette dette i et skap på rommet hennes og informere om at det bare er å forsyne seg når behovet melder seg?

Du må gjerne snakke med henne. Bare synd at foreldrene deres ikke klarer å ta den samtalen og fortelle hvor tingene er! Er deres ansvar!Ikke ditt! Men veldig flott av deg. Du kan jo feks fortelle at du skal si noe no som kanskje hun syns er litt flaut men du syns det var så dumt at ingen snakket med deg om det .  

Anonymkode: 268ca...416

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må gjerne snakke med henne. Bare synd at foreldrene deres ikke klarer å ta den samtalen og fortelle hvor tingene er! Er deres ansvar!Ikke ditt! Men veldig flott av deg. Du kan jo feks fortelle at du skal si noe no som kanskje hun syns er litt flaut men du syns det var så dumt at ingen snakket med deg om det .  

Anonymkode: 268ca...416

Fin innfallsvinkel. :) 

Anonymkode: 7f960...a0f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.11.2021 den 14.35):

Hva med å gi henne denne boka til jul?

Jenteboka - Ellen og Ninas guide til puberteten | ARK Bokhandel

Tror den boka skal være veldig bra. Har ikke lest den selv, men vet at den har fått veldig god kritikk. Se gjennom boka før du pakker den inn, og gi henne litt tid å lese gjennom boka etterpå. Så kan du spørre etter hvert om hun har lest den, og hvis hun svarer nei så kan du prøve å oppmuntre til det. Jeg lærte om puberteten på skolen, det var ikke særlig mye snakk om mensen hjemme. Mamma la et bind i forskjellige kofferter og bager vi brukte hvis vi var bortreist, så vi hadde et nødbind i tilfelle det skulle skje mens vi var bortreist. Ellers var det lite fokus på det hjemme. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...