AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #1 Del Skrevet 27. november 2021 Har tenkt litt på muligheten for å bygge ny enebolig. Foreløpig er det ikke særlig aktuelt da det ikke finnes tomter jeg ønsker meg i byen jeg ønsker å bo i, men jeg har likevel sett masse på omtrent alle ferdighusprodusenters husmodeller som jeg har funnet. Det er lov å drømme Det som slår meg er at det er så utrolig mange dårlige planløsninger! Jeg bor i et forholdsvis nytt ferdighus fra før, og blant det jeg ønsker meg er mer lagringsplass. Men på de aller, aller fleste husene jeg har sett, så finnes det jo ikke hverken kjeller eller loft, og knapt nok en eneste kvadratmeter bodplass! Alternativt er det kanskje én liten bod kombinert med teknisk rom, og kanskje sportsbod i carporten - det siste er jo fint for sykler, gressklipper, snøskuffer og slikt, men det er jo veldig mye man kanskje ikke vil oppbevare i en "utendørs" bod. En vanlig familie har jo ofte veldig mye utstyr og ting - tenk julepynt (og kunstig juletre tar masse plass!), telt, ryggsekker, liggeunderlag, klær og sko for alle årstider, ekstra gjestesenger, +++ som må oppbevares et sted, men som er praktisk eller nødvendig å ha og for dyrt til å kjøpe nytt hver gang man skal bruke det. Argumentet er selvsagt at boder = kvadratmeter og kvadratmeter = dyrt, og det argumentet forstår jeg jo godt. Men - i de samme husene som mangler bodplass, så kan det gjerne være så totalt bortkastede kvadratmeter som "gang/trapp 18,7 kvm" formet som et kvadratisk rom med trapp, vinduer og dører i alle retninger, med stort unødvendig gulvareal og ingen veggplass til noe som helst, og heller ikke noe fornuftig bruksområde for selve rommet. Det må da gå an å plassere dører og vinduer bedre, eller utforme gangene langt mer fornuftig? Denne gangen på 18,7 kvadratmeter koster fort over en halv million i byggekostnader... Mange husmodeller har master bedroom med egen walk-in og eget bad. Dette er noe jeg selv ønsker, men, her finnes det også veldig mange helt håpløse utforminger. For eksempel en gang på over 5 kvadratmeter med dør inn til soverom og walk-in, mens døren til badet går rett fra soverommet: hvorfor ikke gjøre disse fem kvadratmeterne til en del av garderoben? Slik det er tegnet nå blir det jo bare en unødvendig, liten gang med bortkastet plass - igjen uten noen fornuftig plassering av hverken oppbevaringsmøbler, pynt eller noe som helst. Jeg klarer ikke se hvilken funksjon en slik gang har. Grøsser også over 4 soverom på kun 6-7 kvadratmeter i nokså store hus, integrerte garasjer på rundt 20 kvadratmeter (da blir det trangt om man ikke kjører BMW i3...), vaskerom eller master bedroom-bad som eneste toalett i hovedetasjen (vaskerommet er ikke det rommet man ønsker å sende gjestene til og en suiten er privat sone!), master bedroom hvor man må gå gjennom både kjellerstue og en lang gang for å komme til badet, gigantiske vinduer fra soverom rett ut mot inngangspartiet, rett trapp plassert litt ut fra veggen slik at det blir minst 10 kvadratmeter dødplass bak, og mye mer! VG+ hadde også en gjennomgang av de mest populære ferdighusene for en tid tilbake, hvor det blant annet var en modell hvor man må gå gjennom både stue, kjøkken, gang etc. for å komme seg fra master bedroom til resten av soverommene (upraktisk om man har småbarn) og veldig mye annet rart. Det er jo stort sett arkitekter som tegner ferdighusene også, så hvorfor er det ikke mer gjennomtenkte løsninger enn som så? Det skal også sies at jeg har sett en del arkitekttegnede, relativt nye hus på finn, hvor planløsningen er like håpløs som ferdighusene, så det å bruke arkitekt er tydeligvis heller ingen garanti mot elendige løsninger. Hva tenker dere andre om dette? Er jeg på bærtur? Er det noen her som har tips om "perfekte" planløsninger eller hus, så kom gjerne med det også 😁 (Disclaimer: Jeg skjønner selvsagt også at alt jeg ønsker meg i et eventuelt nytt hus, ikke nødvendigvis er det samme som andre ønsker, men jeg tror de fleste setter pris på å å ha et godt sted å legge julepynten om sommeren eller en garasje hvor det faktisk er plass til å parkere bilen og lagre litt sykler og annet. Jeg sier heller ikke at alle ferdighusmodeller har dårlig planløsning - det finnes noen hederlige unntak som treffer ganske så godt. Dessuten forstår jeg også at husmodeller er tegnet for ulike tomtevarianter: noen tomter krever et langt og smalt hus, hvilket gjerne ender opp med en lang og ganske smal gang med rom kun på den ene siden - fordi tomten krever det, selv om denne gangen fremstår som lite arealeffektiv. Det jeg reagerer på er at det generelt virker som mange ferdighusmodeller har lite gjennomtenkte løsninger i forhold til for eksempel en normal barnefamilies behov. Det kneppes inn på kvadratmeterne på noen steder, mens det sløses noe vannvittig i andre deler av samme hus. Og - jeg forstår at noe "kvadratmetersløsing" er der av estetiske og/eller følelsesmessige hensyn; jeg har selv en rundt 20 kvadratmeter stor gang/hall i inngangspartiet, som kan føles som bortkastede kvadratmeter, men som gir et åpent og luftig førsteinntrykk av huset og er superpraktisk i form av at feks. barnevogn kan trilles rett inn, hele familien kan kle på seg samtidig uten at det blir trangt osv - igjen, det er ikke slike (gjennomtenkte) løsninger jeg finner problematisk.) Anonymkode: d63e8...217 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #2 Del Skrevet 27. november 2021 Enig! Vi valgte å tegne vårt eget hus på grunn av disse håpløse planløsningene. Nå har vi fått et hus med for oss en perfekt planløsning, med både kjeller og loft til oppbevaring. Vi har dog både barnerom på 7 kvadrat og garasje på 20, men det er fordi det funker for oss og vi har bare 150 kvadrat å utnytte. Anonymkode: 7acd8...133 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #3 Del Skrevet 27. november 2021 nei, ferdighusene er ikke nødvendigvis tegnet av arkitekter. Jeg vet om en som har tegnet mange ferdighus, og han er ikke utdannet arkitekt. Anonymkode: 41e6e...0e7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #4 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): nei, ferdighusene er ikke nødvendigvis tegnet av arkitekter. Jeg vet om en som har tegnet mange ferdighus, og han er ikke utdannet arkitekt. Anonymkode: 41e6e...0e7 Kan være teknisk tegner, og det blir man vel med ett års utdanning? Anonymkode: 7acd8...133 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #5 Del Skrevet 27. november 2021 Det med en egen «voksenfløy» er jo noe mange etterspør. At master vedtok + bad ligger i en ende av huset og barnerom, barnebasseng og feks tv-stue i andre enden. Ikke alle har babyer vet du. Mange bygger hus med halvstore barn eller ungdommer. Ellers enig i lite bodplass. Det er tydeligvis noe som prioriteres bort.. men i ferdighus er det jo vanlig å endre litt il egne ønsker, men ta utgangspunkt i husmodellen. Anonymkode: d5821...298 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #6 Del Skrevet 27. november 2021 Meg over her.. beklager masse autocorrect!! Master vedtok skal være master bedroom og barnebasseng skal være barnebad 😂 Anonymkode: d5821...298 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 27. november 2021 #7 Del Skrevet 27. november 2021 Jeg er enig med deg TS. Selv om jeg har veldig lite ting, så har jeg jo mye som man trenger i et hus. Bare dekkene tar det meste av den ledige plassen i garasjen. Så har man barn som driver med idrett og hvor skal man egentlig oppbevare alt utstyret? Man kan også ta vare på ting fra første barn hvis man planlegger flere f.eks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #8 Del Skrevet 27. november 2021 Har sett samme problem selv. Nå bor vi i et gammelt hus med masse lagring ❤️ Men vennene våre som bor i disse nyere funkis boligene har jo ikke bod i det hele tatt, eller loft/kjeller. Flere av disse LEIER boder et annet sted i byen. Kan du tenke deg… «Skal vi sette opp juletreet Jens?» «Yes. Må bare kjøre 40min inn til byen og tilbake. Sees om 2 timer» Anonymkode: 48907...22e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #9 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kan være teknisk tegner, og det blir man vel med ett års utdanning? Anonymkode: 7acd8...133 Nei. Arkitekt er uansett ikke en beskyttet tittel, så den som tegner ferdighus kan være hva som helst. Anonymkode: 41e6e...0e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #10 Del Skrevet 27. november 2021 Enig! Noen av husene virker som om de er tegna i fylla, og ihvertfall ikke av noen som vasker klær og lager mat, eller tar hensyn til at det skal være praktisk, for både kjøkken og vaskerom er ofte så malplassert og dårlig oppbygd. Arbeidstrekanten på kjøkken F eks er ikke-eksisterende. Finnes ikke praktisk og veldig dysfunksjonelt i hverdagen. Eksempel (dette er ikke min bolig) : bolig med inngang og innebygd dobbelgarasje. I garasjen er det plassert vaskerom. I et knappe 2 kvm rom skal det rommes varmtvannstank, vaskemaskin, tørketrommel og sikringsskap etc. Pluss deg selv og skittentøyskurver… For å komme til vaskerommet fra selve oppholdsrommene, må man gå gjennom to ganger, en trapp ned, gjennom en gang, og gjennom en innebygd garasje (som er iskald) Forestill deg å måtte bære klærne fra etasjen over gjennom alle de rommene. Bare for å få vasket klær. Til tross for stor garasje har de «glemt» å installere hageslange eller uttak til vann sånn at man får vasket bil, eller i uteområdene. Inngangen, gangen, rommer Intet annet enn kommode for der er ingen veggplass til skap, og rommet har ingen annen funksjon enn å henge fra seg yttertøy og en trapp opp til etasjen over hvor alle de andre rommene er, som leder til to påfølgende ganger med ungen son helst funksjon. Ytterdøra er bygd på uten klaring mellom bakken og gulvet, sånn at om vinteren går ofte ikke døra an å åpne pga snø og is. Altså, ytterdøra er lagt helt nede på bakkeplan. Kjøkkenet et bygd med skråtak og uten overskap, og på en sånn måte og med helvegg-vindu uten noe solskjerming sånn at sola skinner rett på skuffa hvor maten oppbevares, som er vegg-i-vegg med oppvaskmaskina som varmer opp maten fra siden også. Kroken hvor du står og lager mat, er det ikke bra arbeidslys, og skapene som er installert, krasjer inni hverandre. Fryseren er i etasjen under, så skal du hente deg noe, må du gå gjennom alle rom og yttergang samt garasje for å hente noe. Badet har ingen vindu men ventilasjon, og er ganske lite. Men for å dusje, må du slå på ventilasjonen (skru opp ventilasjonen) og knappen er nede ute i garasjen, som betyr at skal du dusje, må du gå gjennom alle rommene, til etasjen under altså ned ei trapp, gjennom yttergang og garasje for å komme til knappen som slår på og av ventilasjonen. Ventilen på badet er plassert rett over dusjen og ikke på siden, sånn at iskald luft strømmer rett ned på deg mens du dusjer. Altså iskaldt å dusje samt at du må ut i den iskalde garasjen etter dusjen for å skru ned ventilasjonsanlegget. Stua er formet sånn at TV kun kan plasseres på én vegg, sånn at man blir sittende og se rett mot utgangsdøra til stua og rett på kjøkkenet, og sofaen er da plassert inni skråtakveggen. Spotlights er selvfølgelig plassert (i fylla?) oppi taket og uten dimming eller mulighet for å bare slå noen av de på og selvfølgelighet det plassert en ekstra spotlight tvers over tven som lyser rett mot tv-skjermen sånn at man ikke ser det som er på tven om man har lyset på… Ellers er de plassert i sånn høyde at man blir blendet i synet av spotlightene som aldri skulle ha vært plassert i lave skråtak i utgangspunktet. Null mulighet for gardiner pga hele ene veggen i stue og kjøkken er vindusvegg og fritt innsyn fra utsiden sånn at man lever på utstilling for alle naboer og de som måtte finne på å gå forbi. To litt for trange soverom, og samtlige rom har skråtak så det er ingen mulighet for å sette inn skap eller oppbevaringsløsninger. Ingen walkin-closet eller pantry. Og hvem orker å løpe trappa opp og ned fjorten gangee daglig bare for å få gjort helt enkle ting… Noen boliger er bare til å le av og jeg skulle virkelig ha likt å vite hvem som tegner disse elendige planløsningene for de må være… dumme… Anonymkode: 2de4e...872 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 27. november 2021 #11 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Enig! Noen av husene virker som om de er tegna i fylla, og ihvertfall ikke av noen som vasker klær og lager mat, eller tar hensyn til at det skal være praktisk, for både kjøkken og vaskerom er ofte så malplassert og dårlig oppbygd. Arbeidstrekanten på kjøkken F eks er ikke-eksisterende. Finnes ikke praktisk og veldig dysfunksjonelt i hverdagen. Eksempel (dette er ikke min bolig) : bolig med inngang og innebygd dobbelgarasje. I garasjen er det plassert vaskerom. I et knappe 2 kvm rom skal det rommes varmtvannstank, vaskemaskin, tørketrommel og sikringsskap etc. Pluss deg selv og skittentøyskurver… For å komme til vaskerommet fra selve oppholdsrommene, må man gå gjennom to ganger, en trapp ned, gjennom en gang, og gjennom en innebygd garasje (som er iskald) Forestill deg å måtte bære klærne fra etasjen over gjennom alle de rommene. Bare for å få vasket klær. Til tross for stor garasje har de «glemt» å installere hageslange eller uttak til vann sånn at man får vasket bil, eller i uteområdene. Inngangen, gangen, rommer Intet annet enn kommode for der er ingen veggplass til skap, og rommet har ingen annen funksjon enn å henge fra seg yttertøy og en trapp opp til etasjen over hvor alle de andre rommene er, som leder til to påfølgende ganger med ungen son helst funksjon. Ytterdøra er bygd på uten klaring mellom bakken og gulvet, sånn at om vinteren går ofte ikke døra an å åpne pga snø og is. Altså, ytterdøra er lagt helt nede på bakkeplan. Kjøkkenet et bygd med skråtak og uten overskap, og på en sånn måte og med helvegg-vindu uten noe solskjerming sånn at sola skinner rett på skuffa hvor maten oppbevares, som er vegg-i-vegg med oppvaskmaskina som varmer opp maten fra siden også. Kroken hvor du står og lager mat, er det ikke bra arbeidslys, og skapene som er installert, krasjer inni hverandre. Fryseren er i etasjen under, så skal du hente deg noe, må du gå gjennom alle rom og yttergang samt garasje for å hente noe. Badet har ingen vindu men ventilasjon, og er ganske lite. Men for å dusje, må du slå på ventilasjonen (skru opp ventilasjonen) og knappen er nede ute i garasjen, som betyr at skal du dusje, må du gå gjennom alle rommene, til etasjen under altså ned ei trapp, gjennom yttergang og garasje for å komme til knappen som slår på og av ventilasjonen. Ventilen på badet er plassert rett over dusjen og ikke på siden, sånn at iskald luft strømmer rett ned på deg mens du dusjer. Altså iskaldt å dusje samt at du må ut i den iskalde garasjen etter dusjen for å skru ned ventilasjonsanlegget. Stua er formet sånn at TV kun kan plasseres på én vegg, sånn at man blir sittende og se rett mot utgangsdøra til stua og rett på kjøkkenet, og sofaen er da plassert inni skråtakveggen. Spotlights er selvfølgelig plassert (i fylla?) oppi taket og uten dimming eller mulighet for å bare slå noen av de på og selvfølgelighet det plassert en ekstra spotlight tvers over tven som lyser rett mot tv-skjermen sånn at man ikke ser det som er på tven om man har lyset på… Ellers er de plassert i sånn høyde at man blir blendet i synet av spotlightene som aldri skulle ha vært plassert i lave skråtak i utgangspunktet. Null mulighet for gardiner pga hele ene veggen i stue og kjøkken er vindusvegg og fritt innsyn fra utsiden sånn at man lever på utstilling for alle naboer og de som måtte finne på å gå forbi. To litt for trange soverom, og samtlige rom har skråtak så det er ingen mulighet for å sette inn skap eller oppbevaringsløsninger. Ingen walkin-closet eller pantry. Og hvem orker å løpe trappa opp og ned fjorten gangee daglig bare for å få gjort helt enkle ting… Noen boliger er bare til å le av og jeg skulle virkelig ha likt å vite hvem som tegner disse elendige planløsningene for de må være… dumme… Anonymkode: 2de4e...872 Finnkode på dette underverket? 🤣🤣🤣🤣🤣 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #12 Del Skrevet 27. november 2021 loveli skrev (13 minutter siden): Finnkode på dette underverket? 🤣🤣🤣🤣🤣 Yes, please!! 😆 Anonymkode: 5ac4d...3ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #13 Del Skrevet 27. november 2021 Har sett en del på hus på finn i det siste og sett på mange nybygg og boliger som skal bygges...og ja det er så mye elendig planløsninger der ute jeg blir matt. Det som irriterer meg mest er at jeg ser at vaskerommet omtrent alltid er i kjelleren selv når soverom og garderobe er i 2. etasje.. det virker bare så upraktisk å måtte konstant gå 2 etasjer med skittentøy og rent tøy?? Og mange har veldig liten gulvflate men veldig mange etasjer, da må jo planløsningen bli kronglete.. Savner også toalett i hovedetasjen der man har entre og stue osv. Jeg synes iallfall det er veldig fint med et lite toalettrom i forbindelse med entre både når man kommer hjem og må tisse og for gjester i stua som kan slippe å gå opp/ned etasjer til familiens bad for å bruke toalettet. (Men har også sett do plassert med dør fra kjøkken og mange andre merkelige steder) Ser også at mange nybygg har kjøkken og stue i 2. etasje mens soverommene er i 1. etasje. Det kan kanskje funke for mange da men jeg personlig foretrekker å ha stue der hage er og soverom i 2. etasje som føles tryggere (dette er i og ved Oslo og jeg er litt paranoid på å sove i 1. etasje med åpent vindu). Samtidig så blir det vel så varmt i 2. etasje i de nybyggene pga store vinduer og ekstrem isolasjon så det er kanskje fordeler med soverom i 1. pga det.... Vi har forresten et bad inne på soverommet vårt nå i leilighet og i ny bolig vil jeg aldri ha det igjen, vil iallfall ha muilghet til å gå til det badet uten å gå gjennom hele soverommet - feks at døren er fra et walk-in-closet som er før soverommmet feks. Er upraktisk på mange måter, feks når den ene sover, at vi vil holde soverommet kaldt men badet varmt ++ Anonymkode: cf24e...123 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #14 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har sett en del på hus på finn i det siste og sett på mange nybygg og boliger som skal bygges...og ja det er så mye elendig planløsninger der ute jeg blir matt. Det som irriterer meg mest er at jeg ser at vaskerommet omtrent alltid er i kjelleren selv når soverom og garderobe er i 2. etasje.. det virker bare så upraktisk å måtte konstant gå 2 etasjer med skittentøy og rent tøy?? Og mange har veldig liten gulvflate men veldig mange etasjer, da må jo planløsningen bli kronglete.. Savner også toalett i hovedetasjen der man har entre og stue osv. Jeg synes iallfall det er veldig fint med et lite toalettrom i forbindelse med entre både når man kommer hjem og må tisse og for gjester i stua som kan slippe å gå opp/ned etasjer til familiens bad for å bruke toalettet. (Men har også sett do plassert med dør fra kjøkken og mange andre merkelige steder) Ser også at mange nybygg har kjøkken og stue i 2. etasje mens soverommene er i 1. etasje. Det kan kanskje funke for mange da men jeg personlig foretrekker å ha stue der hage er og soverom i 2. etasje som føles tryggere (dette er i og ved Oslo og jeg er litt paranoid på å sove i 1. etasje med åpent vindu). Samtidig så blir det vel så varmt i 2. etasje i de nybyggene pga store vinduer og ekstrem isolasjon så det er kanskje fordeler med soverom i 1. pga det.... Vi har forresten et bad inne på soverommet vårt nå i leilighet og i ny bolig vil jeg aldri ha det igjen, vil iallfall ha muilghet til å gå til det badet uten å gå gjennom hele soverommet - feks at døren er fra et walk-in-closet som er før soverommmet feks. Er upraktisk på mange måter, feks når den ene sover, at vi vil holde soverommet kaldt men badet varmt ++ Anonymkode: cf24e...123 Ååå helt enig med det med vaskerom! Vi har grovinngang (hvis det er noe som heter det?), altså egen inngang med vaskerom og yttertøy-oppbevaring. Men i etasjen over har vi jo hovedbadet som alle bruker til å dusje ergo der alt skittentøyet havner, walk-in og alle soverom. Er så intenst lei av å bære skittentøyet ned, vaske det, bære det opp for å tørke det i loftstua da det ikke er plass på vaskerommet til tørkestativ med mindre det skal stå foran inngangsdøra vår. Jaja, ikke verdens undergang men det er utrolig lite praktisk. Så det er et tips fra meg til de som bygger hus; tenk over plasseringen av vaskerommet. Anonymkode: f06c3...f0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 27. november 2021 #15 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ååå helt enig med det med vaskerom! Vi har grovinngang (hvis det er noe som heter det?), altså egen inngang med vaskerom og yttertøy-oppbevaring. Men i etasjen over har vi jo hovedbadet som alle bruker til å dusje ergo der alt skittentøyet havner, walk-in og alle soverom. Er så intenst lei av å bære skittentøyet ned, vaske det, bære det opp for å tørke det i loftstua da det ikke er plass på vaskerommet til tørkestativ med mindre det skal stå foran inngangsdøra vår. Jaja, ikke verdens undergang men det er utrolig lite praktisk. Så det er et tips fra meg til de som bygger hus; tenk over plasseringen av vaskerommet. Anonymkode: f06c3...f0a Skulle vært like vanlig med skittentøyssjakt ned til kjeller som det er i store amerikanske hus. Ellers er det jo litt rart at vaskerom ofte er 2 etasjer ned fra der alle tekstilene man vasker befinner seg. En norsk og merkelig idé. Handlet vel om penger, det var billigere å ha vaskerom som man ikke trengte å varme opp? Så har trenden av en eller annen grunn holdt seg. Så lenge man har sluk i gulvet er det ikke noe problem å ha vaskemaskin i 2.etg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #16 Del Skrevet 27. november 2021 loveli skrev (2 timer siden): Finnkode på dette underverket? 🤣🤣🤣🤣🤣 Og forresten ingen utslagsvask noen steder i huset så vannet fra tørketrommelen må bæres utendørs og tømmes der. Ingen hull i balkongen, så vannet ble liggende oppå terassen istedenfor å renne ned osv osv. Samt eget kloakksystem/minirenseanlegg med boks som renser og jobber hele natta som egentlig skal stå utendørs, inn på vaskerommet i tillegg så hele huset durer hele natta gjennom. Pluss at disse kummene/brønnene til renseanlegget er plassert rett ved siden av hverandre ute i hagen sånn at kloakkvannet går over i grunnvannet - så man praktisk talt drakk kloakkvann. Personen som bodde der måtte drikke flaskevann hele tida, tidvis var drikkevannet både brunt og grumsete med sand. Ser nytt og flott ut utenpå, hvitt og lekkert hus men er nok et helvete å bo. Finnkode skal jeg nok ikke legge ut men befinner seg ganske tråkigt til i Nord-Trøndelag. Anonymkode: 2de4e...872 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #17 Del Skrevet 27. november 2021 To nabohus her i området er nettopp ferdigstilt med salgspris på over 13 mill pr stk. Digert kjøkken ved siden av garasjen i 1.etg og lang gang med lang trapp opp til stua. Hovedterrassen er i 2.etg over garasjen på 50kvm og har utgang fra ett av soverommene som er på motsatt side av stue…..så skal man gå med mat fra kjøkkenet og ut på terrassen man man med andre ord gå en lang gang, opp en lang trapp, forbi stua, en gang og til slutt gjennom et soverom. Tror ingen kommer til klage på at saltet mangler på bordet nå grillmaten serveres…. Anonymkode: 328df...aa6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 27. november 2021 #18 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Og forresten ingen utslagsvask noen steder i huset så vannet fra tørketrommelen må bæres utendørs og tømmes der. Ingen hull i balkongen, så vannet ble liggende oppå terassen istedenfor å renne ned osv osv. Samt eget kloakksystem/minirenseanlegg med boks som renser og jobber hele natta som egentlig skal stå utendørs, inn på vaskerommet i tillegg så hele huset durer hele natta gjennom. Pluss at disse kummene/brønnene til renseanlegget er plassert rett ved siden av hverandre ute i hagen sånn at kloakkvannet går over i grunnvannet - så man praktisk talt drakk kloakkvann. Personen som bodde der måtte drikke flaskevann hele tida, tidvis var drikkevannet både brunt og grumsete med sand. Ser nytt og flott ut utenpå, hvitt og lekkert hus men er nok et helvete å bo. Finnkode skal jeg nok ikke legge ut men befinner seg ganske tråkigt til i Nord-Trøndelag. Anonymkode: 2de4e...872 Kan jeg få finnkoden på PM? Jeg er fryktelig nysgjerrig! 🤣🤣🤣🥰 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #19 Del Skrevet 27. november 2021 Helt enig, endte med å få tegnet hus selv da jeg bygde, fant aldri noe jeg ble fornøyd med. En pensjonert bygningsingeniør som tegnet, ble ikke spesielt dyrt heller. Anonymkode: a7783...166 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #20 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): nei, ferdighusene er ikke nødvendigvis tegnet av arkitekter. Jeg vet om en som har tegnet mange ferdighus, og han er ikke utdannet arkitekt. Anonymkode: 41e6e...0e7 Nei, men flere av husprodusentene reklamerer stort med at husene er "tegnet av våre flinke arkitekter" og "våre flinke arkitekter hjelper deg med tilpasning"... AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei. Arkitekt er uansett ikke en beskyttet tittel, så den som tegner ferdighus kan være hva som helst. Anonymkode: 41e6e...0e7 Au, dette har jeg ikke tenkt på - hadde egentlig tatt det for gitt at arkitekt var en beskyttet tittel. Ser ut som man bør se etter tittelen "arkitekt MNAL" eller lignende for å være sikret en "utdannet arkitekt". Kanskje jeg skulle startet mitt eget arkitektfirma 🤫 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Enig! Noen av husene virker som om de er tegna i fylla, og ihvertfall ikke av noen som vasker klær og lager mat, eller tar hensyn til at det skal være praktisk, for både kjøkken og vaskerom er ofte så malplassert og dårlig oppbygd. Arbeidstrekanten på kjøkken F eks er ikke-eksisterende. Finnes ikke praktisk og veldig dysfunksjonelt i hverdagen. Eksempel (dette er ikke min bolig) : bolig med inngang og innebygd dobbelgarasje. (...) Anonymkode: 2de4e...872 Her høres det ut som det er større problemer enn kun planløsningen 😂 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har sett en del på hus på finn i det siste og sett på mange nybygg og boliger som skal bygges...og ja det er så mye elendig planløsninger der ute jeg blir matt. Det som irriterer meg mest er at jeg ser at vaskerommet omtrent alltid er i kjelleren selv når soverom og garderobe er i 2. etasje.. det virker bare så upraktisk å måtte konstant gå 2 etasjer med skittentøy og rent tøy?? (...) Ser også at mange nybygg har kjøkken og stue i 2. etasje mens soverommene er i 1. etasje. Det kan kanskje funke for mange da men jeg personlig foretrekker å ha stue der hage er og soverom i 2. etasje som føles tryggere (dette er i og ved Oslo og jeg er litt paranoid på å sove i 1. etasje med åpent vindu). Samtidig så blir det vel så varmt i 2. etasje i de nybyggene pga store vinduer og ekstrem isolasjon så det er kanskje fordeler med soverom i 1. pga det.... (...) Anonymkode: cf24e...123 Enig angående vaskerom. Her jeg bor nå er vaskerommet vegg i vegg med hovedbadet og WIC. Da er det raskt gjort å sette på en maskin, evt. hente ferdige klær og håndklær. En annen ting som er viktig for meg i et eventuelt nytt hus, er plass nok til å tørke klærne inne på vaskerommet! Har venner med store hus som ender opp med å ha tørkestativ nærmest konstant stående inne i stua. Ikke aktuelt! Når det gjelder valg av etasje for stue/kjøkken er nok det en smakssak hvor det er fordeler og ulemper med begge deler. Selv foretrekker jeg i stor grad hus med oppholdsrommene i 2. etasje - det gir best lys- og utsiktsforhold, mindre innsyn (har nabounger som virkelig stirrer inn vinduene), jeg foretrekker å spise middag på verandaen et stykke over bakken, ha mer avstand til insekter på veranda/takterrasse enn på platting/plen osv. Motsatt kan være at man ønsker å bruke hagen som en forlengelse av stuen, og tryggere kunne ha åpne vinduer om natten, som du skriver. Jeg foretrekker altså å ha stue/kjøkken øverst, og tenker at soverom i øverste etasje stammer mest fra tiden det var vanlig med skråtak i 2. etasje. Men som sagt - smak og behag. Det er bra at husprodusentene tilbyr begge deler. AnonymBruker skrev (1 time siden): To nabohus her i området er nettopp ferdigstilt med salgspris på over 13 mill pr stk. Digert kjøkken ved siden av garasjen i 1.etg og lang gang med lang trapp opp til stua. Hovedterrassen er i 2.etg over garasjen på 50kvm og har utgang fra ett av soverommene som er på motsatt side av stue…..så skal man gå med mat fra kjøkkenet og ut på terrassen man man med andre ord gå en lang gang, opp en lang trapp, forbi stua, en gang og til slutt gjennom et soverom. Tror ingen kommer til klage på at saltet mangler på bordet nå grillmaten serveres…. Anonymkode: 328df...aa6 😆 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helt enig, endte med å få tegnet hus selv da jeg bygde, fant aldri noe jeg ble fornøyd med. En pensjonert bygningsingeniør som tegnet, ble ikke spesielt dyrt heller. Anonymkode: a7783...166 Det jeg lurer på, er om det blir (mye) dyrere med selve byggingen når man får tegnet eget? Jeg kan lite om husbygging, men er det prosjektering det kalles, da tenker jeg på det med å planlegge materialbruk, dimensjonering og alt sånt? Om man velger en ferdig modell og ikke endrer så alt for mye på den, så vil det jo eksistere detaljerte planer for alt dette fra før. Om man tegner selv/får hjelp av arkitekt/byggingeniør eller lignende så må jo dette også tas hånd om i hvert enkelt hus? Ser for meg at det er fordyrende, ut over selve kostnaden for arkitekten. Men jeg har altså ikke snøring. Anonymkode: d63e8...217 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå