Gå til innhold

Nabovarsel - På vei til å bli en ekstremgruppe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er ikke for å henge ut noen som helst, men jeg reagerer på fremgangsmåten i hvordan Aron ber om penger via vipps.

To utsagn:

"Alle ville vite hvem naboen sin var , men det er kun et fåtall viser støtte økonomisk ….
Jeg ofret fritiden min , det var mitt valg å jeg er inneforstått med hva jeg har gjort!
Men å ta erstatnings kravet alene er for tungt!"

"Takk til alle som bidrar 🙏🏼dere har bidratt mer en 1 gang ,som mange av dere ! det er ikke riktig at dere skal være de eneste som donerer støtte.!"

Jeg er til dels enig med at jeg ønsker et register på overgrepsdømte, vil veldig gjerne vite om jeg sender ungen min i et nabolag fullt av tidligere overgrepsdømte, og er helt enig med at alle disse ikke har sonet nok straff/fått nok hjelp med tankegangen sin i ettertid, og det er der man bør starte.

Nå vil Aron at vi skal betale bota hans for at han har gått rundt å eksponert disse i media. Over 700k laken, og han har fått donert over 400k allerede. 

Min største reaksjon kommer i fra kommentarene. Hvor de nærmest shamer deg for å ikke donere. De mener at uansett hvor lite du rutter med i mnd så har man råd til 1kr eller 10 til nabovarsel. De snakker om at vi uten god råd ikke prioriterer riktig, og at hvis vi holder oss unna den ene sjokoladen eller røyken så kan vi fint klare å donere litt til han stakkars Aron med bot som et høyt år. Jeg har ikke mulighet til det, fordi jeg sitter med skjegget i postkassa selv. Har en unge på under 5 år som krever sitt, det er bleier, MME, grøt, smokker, telenorregninger, lån, kreditt osv.
Også mener de at jeg/vi sliter med å prioritere? 

Den gruppa har blitt så ekstrem i det siste at jeg lurer på om jeg skal melde meg ut, selv om jeg "mentalt" støtter saken hans, så har jeg ikke råd til å betale bota. Syns i grunn det er sykt å kreve donasjoner av andre uansett. Donerer heller til barnas trygghet om jeg får råd til det.

Anonymkode: bd69b...0ce

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har da alltid vært ekstreme? 

Dessuten har de alltid manipulert forsøk som er lettlurte og naive og sliter med enkel logikk:

det spiller helt åpenbart liten rolle om du vet om naboen er dømt for overgrep eller ei. Mørketallene er så gigantiske at dersom du (og gruppen) virkelig ville oppnå noe som monnet så er «hvordan få ned mørketallene fra tilnærmet 100% og ned mot 10-20%» et mål dere kan starte med. Det helt åpenbare stedet å starte da er sexundervisning for alle barn med språk. Altså alle over 1 år. Deretter burde barnevernet styrkes kraftig og  kontrollrutinene skjerpes. Det burde også være mulig å pålegge foreldre psykisk screeningundersøkelser som man kan stryke på. 

For kvinner sier en at det er fedre, brødre og kjærester som voldtar og dreper. For barn er det foreldre, slektninger og foreldrenes venner som er de skumleste, ikke naboen. Fokuset på «naboen som overgriper» tenker jeg er designet for å ta folk sitt blikk vekk fra de aller skumleste for barn: mamma og pappa.

Om du virkelig ønsket trygghet for barn er overvåkning i familien egentlig beste vei fremover. Melder du deg? 

Anonymkode: ccf8b...910

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes allerede et register for straffedømte, men det er ikke alle som kan søke i det registeret. Man blir ikke noe mer trygg om man vet at naboen er pedofil, det kan være tre andre du ikke vet om på andre siden av veien. 

Hva er poenget med å henge ut folk som har sonet ferdig og mest sannsynlig blir overvåket av politiet? 

Jeg synes at folk som tar loven i egne hender er litt enkle og primitive. Synes du loven er for mild, så gjør noe for å påvirke lovene. Har du personlige årsaker til å gjøre noe, så gå i terapi eller stå for konsekvensene av det du gjør. Med andre ord: henger du ut noen, betal boten din sjøl. 

Anonymkode: c2706...48f

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det finnes allerede et register for straffedømte, men det er ikke alle som kan søke i det registeret. Man blir ikke noe mer trygg om man vet at naboen er pedofil, det kan være tre andre du ikke vet om på andre siden av veien. 

Hva er poenget med å henge ut folk som har sonet ferdig og mest sannsynlig blir overvåket av politiet? 

Jeg synes at folk som tar loven i egne hender er litt enkle og primitive. Synes du loven er for mild, så gjør noe for å påvirke lovene. Har du personlige årsaker til å gjøre noe, så gå i terapi eller stå for konsekvensene av det du gjør. Med andre ord: henger du ut noen, betal boten din sjøl. 

Anonymkode: c2706...48f

Ja du sier noe der. Det er mange mørketall ute, og utifra det jeg har lest meg opp til så kan man faktisk reise til tinget i din kommune og få liste der, men du har jo ikke lov til å legge denne ut offentlig.

Er smålig av noen å ta saken i egne hender, uansett hvor "urettferdig" dommen måtte være.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvem er Aron??

Anonymkode: 33018...2ac

Aron er han som har blottlagt flere overgrepsdømte via sine media som instagram og facebook. Som regel på insta storyen sin. Han ble saksøkt av en del av disse som ble blottlagt og er nå illagt en bot på over 700tusen. Han samler inn donasjoner fra fanatikere for å betale ned denne bota fordi han mener han gjør dette for barna sine.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra hva jeg har sett tidligere har dette alltid fremstått som en relativt ekstremt og lite reflektert gjeng. At disse kan snu seg mot sine egne eller vise manglende forståelse for omstendigheter overrasker ikke. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på den åpenbare risikoen av Nabovarsel-kampanjen, så virker dette som folk som er mest opptatt av å følge seg viktige.  At de også kjemper for å innføre ting som gjør det vanskeligere å annmelde overgrep tyder på at  

A;  Dette handler kun om dem. B: Det handler faktisk om barna, men de er såppas uintelligente at de ikke engang kikker på forskningen før de tar standpunkt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet for ett overgrepsregister. Problemet med fremgangsmåten hans er at ved å eksponere overgripere som har forgrepet seg på f.eks barna sine, er at barna sin historie også blir offentlig. Det er ikke greit og de har rett på vern av privatlivet sitt. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Aron er han som har blottlagt flere overgrepsdømte via sine media som instagram og facebook. Som regel på insta storyen sin. Han ble saksøkt av en del av disse som ble blottlagt og er nå illagt en bot på over 700tusen. Han samler inn donasjoner fra fanatikere for å betale ned denne bota fordi han mener han gjør dette for barna sine.

7 0 0. 0 0 0 (!!!??)

Hjelpe meg som Norge stryker overgripere med hårene. For et nisseland, er det mulig.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

700.000 i bot? Det tror jeg ikke noe på! Hvis det er tilfelle så ligger dommen offentlig så hvor er den????? 

Anonymkode: 6fabe...862

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Gjenferdet said:

7 0 0. 0 0 0 (!!!??)

Hjelpe meg som Norge stryker overgripere med hårene. For et nisseland, er det mulig.

Dette er et vel forenklet syn på det hele. Det er ikke sånn at vi kan drite i alle andre lover, fordi noen gjør noe som er verre enn andre.

Ja, det finnes mange ille handlinger man kan gjøre, men det betyr ikke at jeg kan gjøre hva jeg vil likevel.

Hvis man mener at vi har for svake strafferammer, så kan det diskuteres og jobbes med. Å holde på som en vigilante som selv bryter loven, blir bare for dumt. Selv om intelligens ikke akkurat er deres sterke side, så burde de vite bedre.

Anonymkode: d5e67...f80

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fulgte Aron i begynnelsen men fikk inntrykk av at engasjementet hans ble mer tatt over av oppmerksomhetsbehov og narsissisme, at det var viktig for han å være viktig liksom. Og at andre skal sponse ferieturene hans i Norge ble bare sleipt, ja han outer overgripere på disse turene men bor på hotell, drar på byen, og gjør mye annet ferieting også og norgesferie er dyrt! Jeg støtter å oute overgripere og syns det er bra noen engasjerer seg men det han driver med er ikke måten å gjøre det på. Han tjener status og penger og makt på det og da blir det helt feil 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

700.000 i bot? Det tror jeg ikke noe på! Hvis det er tilfelle så ligger dommen offentlig så hvor er den????? 

Jeg vil heller anta det dreier seg om erstatning, og ikke bot/forelegg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er vel erstatningssøksmål og ikke bot tipper jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

er nå illagt en bot på over 700tusen.

Kilde til dommen på hos domstolene.no/lovdata? 

Håper ikke folk overfører penger uten å ha sett den for å si det sånn. Høres ut som svindel 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil heller anta det dreier seg om erstatning, og ikke bot/forelegg.

Såvidt jeg vet har det ikke vært noen rettsak mot de outede mennene  og da er det ikke mulig å ha blitt dømt til erstatning heller. Isåfall skal dommen ligge offentlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sicario skrev (2 minutter siden):

Er vel erstatningssøksmål og ikke bot tipper jeg.

Såvidt jeg vet har det ikke vært noen rettsak mot de outede mennene  og da er det ikke mulig å ha blitt dømt til erstatning heller. Isåfall skal dommen ligge offentlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (4 minutter siden):

Hjelpe meg som Norge stryker overgripere med hårene. For et nisseland

Norge er et av landene hvor overgripere har minst sannsynlighet for å bli drapsmenn. Hvis du ønsker mye hardere straffer, så vil nok langt flere offer bli drept.  Ingen liker overgripere, men denne tanken om  hardest mulig straff bare er positivt er ganske tanketomt. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...