AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #1 Skrevet 27. november 2021 Jeg er 22, samboer er 24. Jeg fant ut igår at jeg ved uhell har blitt gravid. Har tatt to tester, hvor den ene var såpass tydelig. Jeg har vært gravid før men da valgte jeg å ta abort da jeg var for ung. Jeg kjenner på hele kroppen at noe føles annerledes. Kan ikke sette fingern på det men jeg skjønte jeg var gravid. Snart i uka 5 nå. Vi har vel blitt enige om å beholde, da vi begge to knakk sammen sist vi tok abort, og selvom vi ikke er helt klar.. vel når er de fleste det? Jeg har angst til vanlig, men jeg merker at dette føles veldig stort! Og jeg er bekymret for ALT. Jeg er en røyker så jeg har røyket hittil og bekymrer meg allerede for om det kan ha påvirket fosteret noe? Jeg håper jeg blir litt kvalm som sist så jeg ikke får lyst på mer heller. Jeg bekymrer meg sånn for sykdommer eller misdannelser ol.. Altså med andre ord, bekymring for alt da! Jeg har AAP frem til mai pga behandling, så jeg har 4000kr til mat og alt vi trenger her hjemme i mnd, altså vet jeg hvordan det føles å ikke ha mye. Heldigvis har samboer nå jobb, så da blir det lettere for meg også. Noen som har råd om hva jeg bør tenke på fremover? Hva jeg må planlegge? Erfaringer? Når får jeg evt vite om alt er bra eller om noe er galt med babyen på ultralyd? Jeg har 10 tantebarn så er vandt med barn, men det er jo noe helt annet med sitt eget, og spesielt da svangerskapet! Hva var deres symptomer tidlig? Anonymkode: dcae9...f35 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #2 Skrevet 27. november 2021 Slutt å røyke nå ihvertfall Og søk på jobb, sånn at du får mer og rutte med. Ta kontakt med jordmor i din kommune. Google "jordmor helsestasjon + din kommune" så.før du opp kontaktinfo til kommunal jordmor. Ring eller send e-post og si at du er førstegangsfødene, nervøs og ønsker oppfølging, og da får du nok fort en tidlig kontroll Første kontroll hos jordmor er en gang i uke 6-12. Der kan du få informasjon du ønsker Anonymkode: acfdd...f15 6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #3 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Slutt å røyke nå ihvertfall Og søk på jobb, sånn at du får mer og rutte med. Ta kontakt med jordmor i din kommune. Google "jordmor helsestasjon + din kommune" så.før du opp kontaktinfo til kommunal jordmor. Ring eller send e-post og si at du er førstegangsfødene, nervøs og ønsker oppfølging, og da får du nok fort en tidlig kontroll Første kontroll hos jordmor er en gang i uke 6-12. Der kan du få informasjon du ønsker Anonymkode: acfdd...f15 Tusen takk for svar! Jeg har drevet å søkt deltidsjobb siste to mnd men foreløpig ingen napp, skal fortsette med det for ønsker som sagt mer å rutte med! Slik jeg forstår det så er aap en type inntekt sånn at den gir rett på foreldrepenger, men hadde vært ålreit med ekstra inntekt noen dager i uka. Tusentakk for svar, da skal jeg kontakte jordmor. Anonymkode: dcae9...f35
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #4 Skrevet 27. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Tusen takk for svar! Jeg har drevet å søkt deltidsjobb siste to mnd men foreløpig ingen napp, skal fortsette med det for ønsker som sagt mer å rutte med! Slik jeg forstår det så er aap en type inntekt sånn at den gir rett på foreldrepenger, men hadde vært ålreit med ekstra inntekt noen dager i uka. Tusentakk for svar, da skal jeg kontakte jordmor. Anonymkode: dcae9...f35 Ja, AAP regnes som inntekt De regner ut hvor mye du får i foreldrepenger utifra inntekten de siste tre måneder før du går ut i permisjon,så om du har mulighet å tjene ekstra mens du er gravid så er det lurt! Lykke til! Alle blir nok stressa første gang som gravid, du er ikke alene om det! Dette får dere til ❤️ Anonymkode: acfdd...f15 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #5 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, AAP regnes som inntekt De regner ut hvor mye du får i foreldrepenger utifra inntekten de siste tre måneder før du går ut i permisjon,så om du har mulighet å tjene ekstra mens du er gravid så er det lurt! Lykke til! Alle blir nok stressa første gang som gravid, du er ikke alene om det! Dette får dere til ❤️ Anonymkode: acfdd...f15 Ja det skal jeg prøve på, forhåpentligvis da i det minste noen måneder før permisjonen. Takk for gode råd, ja vi gleder oss🥰❤ -ts Anonymkode: dcae9...f35 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #6 Skrevet 27. november 2021 Det er første barnet deres og dere er enda ung, med hele livet foran dere. Start idag med å kartlegg økonomien deres, ta kontakt med nav om de kan hjelpe med jobb/utdanning, og vær aktiv på Finn for babyutstyr. Lykke til! Anonymkode: 01ae1...8fa 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #7 Skrevet 27. november 2021 Det går så bra! Men røyken regner jeg med du har slutta helt med nå? Det er MYE viktigere enn inntekt. Lykke til! Anonymkode: df65b...639 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #8 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er første barnet deres og dere er enda ung, med hele livet foran dere. Start idag med å kartlegg økonomien deres, ta kontakt med nav om de kan hjelpe med jobb/utdanning, og vær aktiv på Finn for babyutstyr. Lykke til! Anonymkode: 01ae1...8fa Tusen takk for gode råd❤❤Jeg har 3 brødre som har 2-3 barn hver så jeg får mye av dems ting som de brukte til barna sine også, men jeg tror vi må kartlegge og planlegge økonomien på forhånd ja!! Anonymkode: dcae9...f35 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #9 Skrevet 27. november 2021 Du skriver jo selv at du er så ung og at alle må være forsiktige med å komme med råd som kan fornærme eller såre ei "ung jente på 22 år". Er du sikker på at du er moden nok til å få dette barnet om du ikke engang tåler å få litt realitetsorientering her inne? For du vil nok møte på litt av dette i det virkelige liv også. Flott at du sparer mye penger på å ikke røyke i hvert fall da, håper ikke du begynner igjen etter fødsel. Jeg hadde ikke tort å sette et barn til verden med så lite penger og midler, selv om mannen din tjener nok. Tenk om det skulle skje han noe så han mister jobben eller lignende? Går bort? Du har jo null sikkerhet, eier dere hus? Skal du leve av andre resten av livet? Anonymkode: 6807e...903 6
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #10 Skrevet 27. november 2021 (endret) Herregud, folk er så sykt ufine. Tenk om vi hadde sittet sammen i et rom å sett denne samtalen mellom mennesker. For noen slemminger dere er! Det virker som om ganske mange på disse forumene mener at man må være gift mor og far, 30+, masterurdannelse og enebolig for å i det hele tatt tenke på barn, og alle andre graviditeter burde aborteres umiddelbart... Og det skal ikke mer til før en sleivete kommentar eller at litt umodenhet skinner igjennom før man går til angrep og føler seg berettiget til å skrive hva enn man tenker og hvor synd det er på det kommende barnet. Ærlig talt damer! Jeg er selv abortforkjemper og synes det ofte kan være en god løsning dersom man dessverre har havnet i en vanskelig situasjon. Men det er heldigvis ikke slik for ts nå, så da er der bare å komme med gode råd og heiarop til en ung, vordene mor!! ❤️ Kjære TS! Grattis!! Dette er selvfølgelig skunnelt nå, men kommer til å bli en superspennende tid fremover! At du har røyket frem til nå påvirker ikke fosteret i magen overhodet, så her er det ingen bekrymringer! Men ganske snart deler du og baby de samme næringsstoffene og evnt giftstoffene som du purter i kroppwn, så stumt røyken nå og legg om på andre levevaner og kosthold om det trengs. Snakk med jordmor for gode råd i tiden videre. Del glede og bekymringer med de som står deg nærmest! Legg en plan for det praktiske med kjæreste og hjelpeapparat rundt. Masse masse lykke til med tiden du har i vente ❤️ dette kommer til å bli kjenpefint Anonymkode: 0d007...a95 Delryddet for regelbrudd på signering som helsepersonell. Chantielle mod. Endret 28. november 2021 av Chantielle 2
Gjest bienvilleparish Skrevet 27. november 2021 #11 Skrevet 27. november 2021 (endret) Jeg har sønnen min 50% og har faktisk 20.000 bare i utgifter hver mnd. 20.000 er veldig lite i lønn. Jeg var 20 når jeg fikk min og faren tjente 1 mill så vi satt fint i det. Jeg sa opp jobben fordi vi ble enige om at jeg skulle være hjemme de første årene. Uansett hvor mye man tenker man skal holde sammen så er det ikke alltid det blir sånn likevel. Vi gjorde det slutt og jeg slet med å få jobb. Måtte motta overgangsstønad mens jeg tok noe utdanning. Har heldigvis en greit betalt jobb idag som ikke er relevant for utdanningen jeg tok. Jobber likevel mye mer enn 100% og det er ganske så tøft kombinert med barn til tider. En jobb og inntekt er veldig viktig før man får barn. Hadde aldri turt noe annet den dag i dag. Delryddet for sitering av regelbrudd. Chantielle mod. Endret 28. november 2021 av bienvilleparish
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #12 Skrevet 27. november 2021 (endret) Ps, ser at du gruer deg til fødselen. Snakk med jordmor, ta fødselsforberedende kurs og stol på kroppen din. Dette får du til fint! Anonymkode: 0d007...a95 Delryddet for regelbrudd på signering som helsepersonell. Endret 28. november 2021 av Chantielle 1
Silla123 Skrevet 27. november 2021 #13 Skrevet 27. november 2021 Du sier du bekymrer deg for misdannelser osv, da må du ihvertfall stumpe røyken med en gang! Alt det andre går seg nok til 😊
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #14 Skrevet 27. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Herregud, folk er så sykt ufine. Tenk om vi hadde sittet sammen i et rom å sett denne samtalen mellom mennesker. For noen slemminger dere er! Det virker som om ganske mange på disse forumene mener at man må være gift mor og far, 30+, masterurdannelse og enebolig for å i det hele tatt tenke på barn, og alle andre graviditeter burde aborteres umiddelbart... Og det skal ikke mer til før en sleivete kommentar eller at litt umodenhet skinner igjennom før man går til angrep og føler seg berettiget til å skrive hva enn man tenker og hvor synd det er på det kommende barnet. Ærlig talt damer! Jeg er selv abortforkjemper og synes det ofte kan være en god løsning dersom man dessverre har havnet i en vanskelig situasjon. Men det er heldigvis ikke slik for ts nå, så da er der bare å komme med gode råd og heiarop til en ung, vordene mor!! ❤️ Kjære TS! Grattis!! Dette er selvfølgelig skunnelt nå, men kommer til å bli en superspennende tid fremover! At du har røyket frem til nå påvirker ikke fosteret i magen overhodet, så her er det ingen bekrymringer! Men ganske snart deler du og baby de samme næringsstoffene og evnt giftstoffene som du purter i kroppwn, så stumt røyken nå og legg om på andre levevaner og kosthold om det trengs. Snakk med jordmor for gode råd i tiden videre. Del glede og bekymringer med de som står deg nærmest! Legg en plan for det praktiske med kjæreste og hjelpeapparat rundt. Masse masse lykke til med tiden du har i vente ❤️ dette kommer til å bli kjenpefint Anonymkode: 0d007...a95 TUSENTAKK!!❤Jeg gråt for 5 min siden av alt av dritt som har blitt slengt rundt her idag, men nå gjorde du dagen min bedre. Jeg har da mye å lære, men når folk provoserer med veldig personlige og såre anbefalinger så blir man frustrert og bryr seg for mye om kommentarene. Glad det finnes de som deg🥰Nå beroliget du meg veldig, har vært veldig redd for dette med røykinga, veldig bekymra for om det kan ha skadet allerede.. men da skal jeg begynne å spise godt og ta vare på meg selv. Jeg er ikke så bekymret økonomisk, og vi begge ønsker dette barnet så vi gleder oss veldig. Tusen takk for masse gode råd, jeg skal ta det til meg og huske på dette❤klem Anonymkode: dcae9...f35 Delryddet for sitering av regelbrudd. Chantielle mod. Endret 28. november 2021 av Chantielle 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #15 Skrevet 27. november 2021 oxycodone skrev (10 minutter siden): Jeg har sønnen min 50% og har faktisk 20.000 bare i utgifter hver mnd. 20.000 er veldig lite i lønn. Jeg var 20 når jeg fikk min og faren tjente 1 mill så vi satt fint i det. Jeg sa opp jobben fordi vi ble enige om at jeg skulle være hjemme de første årene. Uansett hvor mye man tenker man skal holde sammen så er det ikke alltid det blir sånn likevel. Vi gjorde det slutt og jeg slet med å få jobb. Måtte motta overgangsstønad mens jeg tok noe utdanning. Har heldigvis en greit betalt jobb idag som ikke er relevant for utdanningen jeg tok. Jobber likevel mye mer enn 100% og det er ganske så tøft kombinert med barn til tider. Ja det forstår jeg var vanskelig.. Jeg tar til meg all god kritikk og setter pris på måten du skriver dette på, det er noe jeg kan ta til meg helt klart. Ja nei 20k i mnd er ikke så mye, det er enda mindre om man er alene. All credz til deg for at du har klart deg! Jeg skal ta en utdanning som gir meg veldig høy lønn, men det er noen års utdanning så jeg er nødt til å jobbe deltid ved siden av, men jeg har troen på meg selv. Jeg har ikke lyst til 0 være 28-29 når jeg får mitt første barn, og dette er det jeg er når jeg er ferdig utdannet.. Så nesten bedre at det skjer nå, enn om 2 år når jeg er midt i studiet. Jeg søker jobb atm, så håper på en fast deltids som jeg kan ha frem til permisjon, og eventuelt også da under utdanning når barnet er i barnehagen. Vi har 11.000 i husleie, strøm og 950kr for forsikring på bil. Det er alt av utgifter vi har. Samboer tjener godt for øyeblikket, men som du sier så er det nok viktig for meg selv at jeg gjør meg uavhengig selvom jeg er sammen med han. Setter veldig pris på råd som dette. Anonymkode: dcae9...f35
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #16 Skrevet 27. november 2021 Silla123 skrev (11 minutter siden): Du sier du bekymrer deg for misdannelser osv, da må du ihvertfall stumpe røyken med en gang! Alt det andre går seg nok til 😊 Ja jeg stumped røyken dagen jeg fant ut at jeg var, jeg tror jeg formulerte meg dårlig i HI. Jeg var bekymret for om røykinga har skadet fosteret fra eggløsningen skjedde og til nå, men ble beroliget med at det går nok bra. Tusentakk🥰 Anonymkode: dcae9...f35
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #17 Skrevet 27. november 2021 Her er det mange unødvendige kommentarer og fordommer av besserwissere. Stol på deg selv ts, det kommer til å gå fint! Tips; rydd opp i økonomi/lån. Eier dere leilighet - sørg for å stå som deleier. Forhold går som regel dukken - sørg for å ha en backup-plan. Ta fagbrev om mulig - da er du garantert jobb før du ev går på uni. Lykke til, og gratulerer! Anonymkode: a75c7...b94
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #18 Skrevet 27. november 2021 Herregud, så mange fæle mennesker i denne tråden, sparker en ung gravid kvinne. Rett og slett mobbing. Skam dere! Anonymkode: dddff...605 2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #19 Skrevet 28. november 2021 Hadde flere i klassen på studier som hadde barn, det finnes tilskudd og det er gode ordninger med studentbarnehage pg studentbolig med plass til familie studier er også mye mer fleksibelt enn arbeid, så selv om det blir trangt økonomisk kan det være en hverdag som på mange måter er enklere å kombinere med barn enn mange jobber er. dette får du til! 😊 Anonymkode: 64339...031
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #20 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her er det mange unødvendige kommentarer og fordommer av besserwissere. Stol på deg selv ts, det kommer til å gå fint! Tips; rydd opp i økonomi/lån. Eier dere leilighet - sørg for å stå som deleier. Forhold går som regel dukken - sørg for å ha en backup-plan. Ta fagbrev om mulig - da er du garantert jobb før du ev går på uni. Lykke til, og gratulerer! Anonymkode: a75c7...b94 Tusentakk! Ja etter å ha hørt fra mange her så tenker jeg at jeg må få en trygghet i min egen økonomi slik at jeg alltid kan ta vare på oss om det skulle bli slutt i forholdet. Det tviler jeg på at det blir, for i min familie og i hans så holder man sammen såfremt det ikke er fysisk/psykisk vold eller utroskap. Men det er lurt å være sikker for man kan jo aldri vite. Tusentakk for gode råd, jeg tenker å gjøre ferdig fagbrevet mitt i frisør, men jeg skal inn på juss etterhvert. Blir spennende å se hvordan det blir, men vi gleder oss🥰 Anonymkode: dcae9...f35 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå