Gå til innhold

Utmattelse, ukjent årsak - hvordan få livet tilbake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i en fortvilet situasjon, hvor jeg føler jeg stanger hodet i mot veggen. Har vært sykemeldt, og nå på aap pga utmattelse i totalt 1,5 år. Har de siste mnd jobbet 50%, og det fungerer greit. Men vet ikke årsaken til utmattelsen.

I starten var jeg totalt utmattet og fikk ikke gjort noe verken på jobb eller privat. Nå det siste halvåret er jeg blitt mye bedre, men veien til 100% både privat og jobb er fremdeles lang. Så det er tross alt noe håp. Men jeg ønsker det vanlige livet mitt tilbake. Og jeg føler liksom det er noe som ikke stemmer, uten at jeg kan sette fingeren på det.

Jeg hadde det første året flere vikarer som bare trakk på skuldrene og virket å ikke tro meg, før jeg etter lang tid på venteliste kom til en lege som både tror meg og som har gjort en del undersøkelser, uten at vi egentlig er kommet noe videre.

Utbrenthet er egentlig utelukket. Me er utelukket. Det er tatt røntgen av hodet. Lavt stoffskifte er utelukket. En masse blodprøver er tatt gang på gang. EKG er gjennomført.

Pga sammenheng mellom betydeligere dårlig form og dårlig søvn skal det sannsynligvis gjennomføres en søvnregistrering med tanke på søvnapné, selv om legen ikke tror vi finner noe svar der ettersom mannen min ikke merker noe til pustestopp.

Frem til jeg brått ble syk trente jeg 3-4 ganger i uka. Nå har jeg kjempet meg opp til å kunne trene lettere 3-4 ganger i uka, hvor det i starten var maks 500 meter gåtur. Mens jeg trener føler jeg meg frisk, trener jeg for hardt blir jeg satt tilbake.

Har så lyst til å få livet mitt tilbake, men jeg aner ikke hvordan. Er det noen som har noen gode tips?

Anonymkode: 98605...90d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som ME dette....

Anonymkode: 86b4b...939

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt om hvordan du får livet tilbake, men jeg tenker du kunne trenge et behandlingstilbud der du blir ivaretatt av folk med kunnskap på utmattelsestilstander. Hør med legen din om et slikt tilbud finnes i din kommune. 

Jeg sliter med utmattelse selv. Det er det veldig fortvilende, vanskelig både å forstå egen situasjon og å greie å formidle det til andre, nav, lege, arbeidsgiver osv. Jeg går også igjennom alle undersøkelsene du nevner uten utslag. Veldig skremmende og ikke vite hva som ligger foran, om man blir bedre, hvordan og sånt. 

Anonymkode: 2dc0f...d07

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som meg. Vært syk like lenge. Totalt utbrent - utbrenthet er diagnosen min. Klarer å jobbe 40 prosent. 

Anonymkode: 31355...27e

Skrevet

Hva gjorde du før du ble utbrent?

Anonymkode: b2b68...c8e

Skrevet

Dette høres ut som utbrenthet, som holder på å gå seg til ettersom du har blitt bedre. 

Det som er viktig nå er at du aktivitetstilpasser hverdagen. Vær i aktivitet, beveg deg, men ikke push for hardt, ikke stress og ikke overanstreng deg. Balansegang og tid. 

Den største fella folk med utbrenthet går i er å pushe seg for hardt for tidlig. Og følger dårlige råd som om at du skal "trene deg ut av utmattelsen". Det sier seg selv at du skal ikke trene og pushe når du er utmattet. Kroppen er margsliten. Men det er samtidig viktig at du ikke gjør for lite igjen, slik at kroppen degenereres over tid. 

Så, balanse balanse og balanse. Anbefaler også å endre kostholdet til det bedre, at du senker skuldrene (ikke stress deg selv opp med at du er syk og ikke er frisk), at du reduserer antall stresskilder i hverdagen og at du holder motet og håpet oppe. 

Lykke til. 

Jeg har for øvrig gått på to slike utbrenthetrunder. En i 2010 og en i 2016, fordi jeg ikke fulgte mine egne råd ovenfor. Den siste runden har jeg enda ikke klart å komme meg ut av. Så har du opplevd det én gang så er du sårbar for en runde nr 2, og en runde nr 2 er oftest verre enn runde nr 1. Så du må nok være forsiktig i mange mange år selv om du klarer å bli bedre etterhvert. 

Anonymkode: cc472...65a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Høres ut som meg. Vært syk like lenge. Totalt utbrent - utbrenthet er diagnosen min. Klarer å jobbe 40 prosent. 

Anonymkode: 31355...27e

Hvis du greier å jobbe 40% er du ikke totalt utbrendt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spennende innspill.

Anonymkode: bf5a8...a0f

• Liker 3
Skrevet

Borreliose? Matvareallergier? Depresjon? Eller rett og slett utbrent - summen av all belastning?

Anonymkode: 4c0ab...0c2

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje det tok 2 år å komme seg til 40% stilling, hva vet vel vi?

Anonymkode: eb346...e4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Høres ut som ME dette....

Anonymkode: 86b4b...939

Hvordan vet man forskjell på utbrendthet og ME? Vet man det bare etter tid om man kommer seg eller om det vedvarer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet man forskjell på utbrendthet og ME? Vet man det bare etter tid om man kommer seg eller om det vedvarer?

For det første er ME mye mye mere enn utmattelse. Du har gjerne en skokk av symptomer fra flere forskjellige systemer i kroppen. Det holder ikke med "utmattelse". Du finner også flere "objektive" symptomer, i alt fra utslett til øyne til muskelspasmer til mageplager osv. Du har gjerne et mer influensalignende sykdomsbilde også, og blir stadig rammet av tilbakefall du ikke skjønner noe av.

For det andre er kardinalsymptomet PEM. Altså, du reagerer negativt på belastning, stimuli, stress, trening osv innenfor en periode på med engang til flere dager etter, og forverringen din varer i alt fra noen timer til mange uker etterpå.

For det tredje blir du ikke gradvis bedre etter så kort tid sånn helt uten videre. ME er noe som vedvarer over tid.

For det fjerde sier TS at hen føler seg bedre under aktivitet. Det kan nok være adrenalinet som gjør det, og at aktiviteten i seg selv gjør det verre for TS. Men en med ME føler seg ikke bedre under aktivitet. Symptomtrykket er i bestefall det samme, og i verstefall verre. Symptomene ved ME er vedvarende på tross av hendelser, og blir som oftest bare verre forutenom hvile.

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt om hvordan du får livet tilbake, men jeg tenker du kunne trenge et behandlingstilbud der du blir ivaretatt av folk med kunnskap på utmattelsestilstander. Hør med legen din om et slikt tilbud finnes i din kommune. 

Jeg sliter med utmattelse selv. Det er det veldig fortvilende, vanskelig både å forstå egen situasjon og å greie å formidle det til andre, nav, lege, arbeidsgiver osv. Jeg går også igjennom alle undersøkelsene du nevner uten utslag. Veldig skremmende og ikke vite hva som ligger foran, om man blir bedre, hvordan og sånt. 

Jeg har dessverre ingen anelse om hva det kan være, og leger er visstnok bare tull å oppsøke når man har de plagene som du har i følge de på Kvinneguiden.

Det er flott at du har funnet veien til Kvinneguiden, det er ingen andre plasser hvor man får så god hjelp som her. 

Anonymkode: 28f93...7c6

• Liker 1
Skrevet

Autoimmun sykdom da? Lupus? Sjøgrens? 

Anonymkode: 8d458...257

Skrevet

Jeg har ME, og fikk i tillegg fatigue etter kreftbehandling. Jeg gikk fra delvis oppegående til liggende, og dette ville jeg ikke akseptere etter at ME hadde tatt over 10 år av livet mitt. Jeg la om kostholdet til ren mat med lite karbohydrater og begynte å trene!

Jeg grublet lenge på hva slags trening som kunne fungere for meg, og endte på "liggesykkel" med elektrisk hjelpemotor. Svømming/ bevegelse i vann fungerer også for meg. 

Den første tiden var jeg fornøyd om jeg klarte å sykle 4 km. Jeg økte på litt etter litt, og rekorden min er 61,3 km i løpet av én dag, med mange pauser underveis. Jeg har vært på sykkelferie i Danmark to ganger, og da sykler vi minst 30 km pr dag, gjerne mer, 

Så jo, trening og kostholdsendring funket for meg, og det kan funke for flere. 

Sykkelen fikk jeg via hjelpemiddelsentralen, jeg fikk den som alternativ til rullestol.

https://bardum.no/produkt/scorpion-fs-26-20-liggesykler/

Anonymkode: e0dec...9c1

Skrevet

Nytter ikke med behandlingstilbud slik helsetjenestene er lagt opp i dag. 

Helsetjenestene er så gjennomsyret av fordommer og stigmatiseringer at de feilbehandler pasientene med utmattelsestilstander. 

Innenfor medisin så er det gåten "alt er psykisk til det motsatte er bevist", og det er så feil som du kan få det! 

Så derfor er "behandlingene" ofte psykoterapi, psykiske medisiner, treningsterapier osv, som igjen gjør utmattelsestilstandene enda verre eller langvarig. 

Det beste rådet for utmattelsestilstander er aktivitetstilpasning, og hva enn det innebærer. Det betyr egentlig en totalforandring av livet ditt. Luke bort negative stressorer (bytte jobb, ta avstand fra familie, ta avstand fra sosiale, ta avstand fra alt som trigger deg) til å være i aktivitet innenfor dine toleransegrenser. Problemet er at folk flest overvurderer sine toleransegrenser, rett og slett fordi de ikke vet bedre. Og når de "endelig" får en god dag, så pusher de seg selv altfor hardt igjen. Aktivitetstilaspning er den beste medisinen for utmattelse. Selv om de ikke er en direkte kur, så er det inngangen til et bedre liv, og forhåpentligvis såpass bra at du føler deg "frisk". 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ME, og fikk i tillegg fatigue etter kreftbehandling. Jeg gikk fra delvis oppegående til liggende, og dette ville jeg ikke akseptere etter at ME hadde tatt over 10 år av livet mitt. Jeg la om kostholdet til ren mat med lite karbohydrater og begynte å trene!

Jeg grublet lenge på hva slags trening som kunne fungere for meg, og endte på "liggesykkel" med elektrisk hjelpemotor. Svømming/ bevegelse i vann fungerer også for meg. 

Den første tiden var jeg fornøyd om jeg klarte å sykle 4 km. Jeg økte på litt etter litt, og rekorden min er 61,3 km i løpet av én dag, med mange pauser underveis. Jeg har vært på sykkelferie i Danmark to ganger, og da sykler vi minst 30 km pr dag, gjerne mer, 

Sykkelen fikk jeg via hjelpemiddelsentralen, jeg fikk den som alternativ til rullestol.

Trodde gradvis økning av belastning ikke virket ved ME?

• Liker 1
Skrevet

Du kan si hva du vil, men at du "har" ME har jeg ingen tro på. At du slet med fatigue får så være, og at kostholdet har gjort ting bedre for deg er nok riktig, men ME er ikke en sykdom du kan trene deg ut av. Rett og slett pga PEM. PEM og trening er motstigelser. MEn at du har vært syk med fatigue, ja, det har du nok sikkert. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trodde gradvis økning av belastning ikke virket ved ME?

Det funket helt fint for meg, men selvfølgelig, hvis man knapt har rørt en muskel på flere år, vil man selvsagt få vondt når man begynner å belaste dem. Det går seg til. Kostholdet er også viktig. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nytter ikke med behandlingstilbud slik helsetjenestene er lagt opp i dag. 

Helsetjenestene er så gjennomsyret av fordommer og stigmatiseringer at de feilbehandler pasientene med utmattelsestilstander. 

Innenfor medisin så er det gåten "alt er psykisk til det motsatte er bevist", og det er så feil som du kan få det! 

Så derfor er "behandlingene" ofte psykoterapi, psykiske medisiner, treningsterapier osv, som igjen gjør utmattelsestilstandene enda verre eller langvarig. 

Det beste rådet for utmattelsestilstander er aktivitetstilpasning, og hva enn det innebærer. Det betyr egentlig en totalforandring av livet ditt. Luke bort negative stressorer (bytte jobb, ta avstand fra familie, ta avstand fra sosiale, ta avstand fra alt som trigger deg) til å være i aktivitet innenfor dine toleransegrenser. Problemet er at folk flest overvurderer sine toleransegrenser, rett og slett fordi de ikke vet bedre. Og når de "endelig" får en god dag, så pusher de seg selv altfor hardt igjen. Aktivitetstilaspning er den beste medisinen for utmattelse. Selv om de ikke er en direkte kur, så er det inngangen til et bedre liv, og forhåpentligvis såpass bra at du føler deg "frisk". 

Er det fortsatt sånn dersom man har fått rett diagnose? Hvis du blir fulgt over tid og de ser at du blir dårligere? Bruker de ikke pem i behandling av me? Hvis man er utmattet uten me diagnose er det vel naturlig å forsøke gradert aktivitet først for å sjekke om det virker?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...