Hengebuksvinet Skrevet 27. november 2021 #1 Skrevet 27. november 2021 Så at utdanningsforbundets leder hele veien frontet helse og utdanningssektoren under lønnsforhandlingene. Ble helt rørt av at han konsekvent nevnte sykepleiere før lærere i debatten. Gode kommunikasjonsevner. Mens sykepleierforbundet utelukkende frontet egen yrkesgruppe. Tror begge yrkene har en del felles utfordringer. Kommunale/ statlige kutt, og en stor arbeidsbelastning. Begge yrker opplever stor flykt fra yrket, men lærere i litt større grad en sykepleiere. Jeg har selv hoppet ut av læreryrket, selv om jeg virkelig elsker undervisning og elevkontakt. Fungerte også godt 7 yrket, men ble kvelt av all dokumentasjon og møter med ulike instanser. (45 minutt kontaktlærertid, ble ofte til 45 minutt + 5timer gratisarbeid i uka). Både sykepleiere og lærere har et fantastisk, givende yrket. Hvorfor ikke kjempe sammen for at det skal være mulig å fortsette i dem. Livet er enklere i andre stillinger, og lønnen litt bedre. Men jeg er lærer i hjertet.
pøbelsara Skrevet 27. november 2021 #2 Skrevet 27. november 2021 Sykepleiere og lærere er de to største forbundene i UNIO. De samarbeider tett på fast basis. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #3 Skrevet 27. november 2021 Jeg er uenig. Sykepleierforbundet gjør det bra, nettopp fordi de er flinke til å fronte egen sak. Det hører sjeldenhetene til at de nevner sine kollegaer som vernepleiere, sosionomer, helsefagarbeidere. Dette gjør at det er nettopp sykepleierne som får oppmerksomhet, og mange i Norge er nå enige om at sykepleiere trenger et løft. Bra for sykepleierne. Utdanningsforbundet burde gjøre det samme. Og jeg mener heller ikke at sykepleier og lærer er sammenlignbart. Lærere har i snitt mye høyere utdanning enn en sykepleier - mange med opp til seks-syv års utdanning. Dette er mer sjeldent for en sykepleier. Jeg anbefaler konsekvent mine lærerkollegaer med master til å melde overgang til Norsk Lektorlag, og å heie frem lokale lønnsforhandlinger. Det er urettferdig at vi lektorer med 5-6-7 års utdanning fra universitet skal sammenlignes med sykepleiere og barnehagelærere. Så jeg sier nei takk til et samarbeid med helsevesenet. Selv om jeg også heier på deres sak. Anonymkode: ddfc2...6e2 8
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #4 Skrevet 27. november 2021 De samarbeider som pøbelsara skriver i Unio, men ellers ser jeg virkelig ikke den store fellesnevneren. I min omgangskrets er det rikelig med både lærere og sykepleiere, de har alle sine utfordringer og frustrasjoner relatert til jobben. Likevel har det vært ganske stor forskjell i pandemien der skolene var stengt, lærerne hadde hjemmekontor og snek seg på hytta, mens sykepleierne jobbet doble skift og overtid for å få ting til å gå rundt. Begge yrker jobber primært i det offentlige, jobber med mennesker og er viktig i velferdsstaten, men det får større konsekvenser når det er mangel på helsepersonell (i alle yrkesgrupper) enn lærere. Anonymkode: 437a7...88f 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #5 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): De samarbeider som pøbelsara skriver i Unio, men ellers ser jeg virkelig ikke den store fellesnevneren. I min omgangskrets er det rikelig med både lærere og sykepleiere, de har alle sine utfordringer og frustrasjoner relatert til jobben. Likevel har det vært ganske stor forskjell i pandemien der skolene var stengt, lærerne hadde hjemmekontor og snek seg på hytta, mens sykepleierne jobbet doble skift og overtid for å få ting til å gå rundt. Begge yrker jobber primært i det offentlige, jobber med mennesker og er viktig i velferdsstaten, men det får større konsekvenser når det er mangel på helsepersonell (i alle yrkesgrupper) enn lærere. Anonymkode: 437a7...88f På kort sikt ja. På lang sikt vil mangel på lærere ha fatale konsekvenser. Anonymkode: ddfc2...6e2 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #6 Skrevet 27. november 2021 Lærere tjener ofte mer enn sykepleierne. De har også stort sett mer fri. Fri hver helg, helligdager, skoleferier. Sykepleierne er heldig om de får ferie 1-2 uker i juli, jobber hver tredje helg, ca 5 helligdager hver, aldri langfri i julen, mange kvelder, ofte netter, må snu døgnet ofte fra aften-tidlig. Jeg kjenner flere lærere. Ingen jobber masse overtid. Et par sa de gjorde det første 1-2 årene, ellers synes de det er digg med så mye fri. Anonymkode: ca09f...72b 7
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #7 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Lærere tjener ofte mer enn sykepleierne. De har også stort sett mer fri. Fri hver helg, helligdager, skoleferier. Sykepleierne er heldig om de får ferie 1-2 uker i juli, jobber hver tredje helg, ca 5 helligdager hver, aldri langfri i julen, mange kvelder, ofte netter, må snu døgnet ofte fra aften-tidlig. Jeg kjenner flere lærere. Ingen jobber masse overtid. Et par sa de gjorde det første 1-2 årene, ellers synes de det er digg med så mye fri. Anonymkode: ca09f...72b Jada, samma reglen om igjen. Lærerne tjener mer fordi de har lengre utdanning stort sett. Sammenlignet med andre med like lang utdanning tjener lærere lite. Og lærerne jobber mye gratis, timer de aldri får avspasere eller betaling for. At du kjenner noen som sier de jobber lite er ikke representativt når alle spørreundersøkelser sier det motsatte. Og alle i Norge har rett på tre uker sammenhengende ferie i året. Så noe av det du skriver stemmer rett og slett ikke! Anonymkode: ddfc2...6e2 5
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #8 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Lærere tjener ofte mer enn sykepleierne. De har også stort sett mer fri. Fri hver helg, helligdager, skoleferier. Sykepleierne er heldig om de får ferie 1-2 uker i juli, jobber hver tredje helg, ca 5 helligdager hver, aldri langfri i julen, mange kvelder, ofte netter, må snu døgnet ofte fra aften-tidlig. Jeg kjenner flere lærere. Ingen jobber masse overtid. Et par sa de gjorde det første 1-2 årene, ellers synes de det er digg med så mye fri. Anonymkode: ca09f...72b Uff. Hvorfor mene så mye, om noe du vet lite om. Det er ikke kult å hetse lærere lenger. De fleste lærerne jeg kjenner jobber altfor mye helg og kvelder. Og akkurat pandemien var vel en heftig ekstrabelastning, der mange jobber nesten hele (det våkne) døgnet en periode. Jeg kjenner også folk i begge gruppene. Minuset for sykepleierne er ugunstige arbeidstider, når barna er små. Bortsett fra dette, jobbet de fleste sykepleierne jeg kjenner helt normale tider gjennom pandemien. (Her på bygda). Anonymkode: 06656...28f 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #9 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er uenig. Sykepleierforbundet gjør det bra, nettopp fordi de er flinke til å fronte egen sak. Det hører sjeldenhetene til at de nevner sine kollegaer som vernepleiere, sosionomer, helsefagarbeidere. Dette gjør at det er nettopp sykepleierne som får oppmerksomhet, og mange i Norge er nå enige om at sykepleiere trenger et løft. Bra for sykepleierne. Utdanningsforbundet burde gjøre det samme. Og jeg mener heller ikke at sykepleier og lærer er sammenlignbart. Lærere har i snitt mye høyere utdanning enn en sykepleier - mange med opp til seks-syv års utdanning. Dette er mer sjeldent for en sykepleier. Jeg anbefaler konsekvent mine lærerkollegaer med master til å melde overgang til Norsk Lektorlag, og å heie frem lokale lønnsforhandlinger. Det er urettferdig at vi lektorer med 5-6-7 års utdanning fra universitet skal sammenlignes med sykepleiere og barnehagelærere. Så jeg sier nei takk til et samarbeid med helsevesenet. Selv om jeg også heier på deres sak. Anonymkode: ddfc2...6e2 Det blir flere og flere sykepleiere med mastergrad. Mye vanligere nå enn for fem år siden. Anonymkode: a6049...9ef 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #10 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det blir flere og flere sykepleiere med mastergrad. Mye vanligere nå enn for fem år siden. Anonymkode: a6049...9ef Sykepleiere med master får også høyere lønn enn en vanlig sykepleier. Pga etterspørsel får sykepleiere også forhandlet frem individuelle avtaler med kommuner og arb.plasser, og får mye høyere lønn enn «normal» (Normallønnen er forøvrig god for en bachelor). Den normale sykepleier i gata jobber også helt normale arbeidstider, og får overtidsbetalt fra første minutt. Det gjør ikke en lærer. Læreren jobber gratis overtid (i helger, pga døgnet ikke har nok timer), og får ikke en krone ekstra. Er en heldig, kan en ta ut en lite brøkdel i avspasering. Lærere har også høyere utd. enn sykepleiere. Med tanke på NSF, så bør lærere og utd.forbundet holde seg langt unna samarbeid med sykepleiere.. Sykepleierforbundet feier utelukkende for egen dør. Anonymkode: cf3e0...466 3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #11 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det blir flere og flere sykepleiere med mastergrad. Mye vanligere nå enn for fem år siden. Anonymkode: a6049...9ef Jada. Men i snitt har fortsatt lærerne mye høyere utdanning enn sykepleiere, og dessuten ofte fra universitet (ekte universitet, ikke tidligere høyskole). Det jeg vil frem til er at yrkesgruppene sykepleier og lærer ikke er sammenlignbare. Barnehagelærer og sykepleier, absolutt. Men ikke lærer. Anonymkode: ddfc2...6e2 4
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #12 Skrevet 27. november 2021 SS skrev (11 timer siden): Så at utdanningsforbundets leder hele veien frontet helse og utdanningssektoren under lønnsforhandlingene. Ble helt rørt av at han konsekvent nevnte sykepleiere før lærere i debatten. Gode kommunikasjonsevner. Mens sykepleierforbundet utelukkende frontet egen yrkesgruppe. Tror begge yrkene har en del felles utfordringer. Kommunale/ statlige kutt, og en stor arbeidsbelastning. Begge yrker opplever stor flykt fra yrket, men lærere i litt større grad en sykepleiere. Jeg har selv hoppet ut av læreryrket, selv om jeg virkelig elsker undervisning og elevkontakt. Fungerte også godt 7 yrket, men ble kvelt av all dokumentasjon og møter med ulike instanser. (45 minutt kontaktlærertid, ble ofte til 45 minutt + 5timer gratisarbeid i uka). Både sykepleiere og lærere har et fantastisk, givende yrket. Hvorfor ikke kjempe sammen for at det skal være mulig å fortsette i dem. Livet er enklere i andre stillinger, og lønnen litt bedre. Men jeg er lærer i hjertet. Om jeg skal være ærlig, tror jeg først og fremst han gjorde det fordi sykepleiere har fått så utrolig mye sympati pga korona (godt jobbet av Sykepleierforbundet), og det har blitt en etablert sannhet at sykepleiere er dårlig betalt (noe som ikke stemmer, hvis man sammenligner med andre yrkesgrupper med bachelor), og dermed er det fordelaktig for lærerne å prøve å ri den samme sympatibølgen. Men jeg er enig med mange andre her, yrkesgruppene har lite til felles, annet enn at de fleste er ansatt i det offentlige, jobber med mennesker og har høyere utdanning. De fleste lærere har betydelig lengre utdanning enn de fleste sykepleiere har, arbeidstiden er helt ulik, og jobbene er helt ulike. Lærerne burde heller sammenligne seg selv med andre med master (noe flere og flere lærere nå har). Anonymkode: 0697b...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #13 Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jada. Men i snitt har fortsatt lærerne mye høyere utdanning enn sykepleiere, og dessuten ofte fra universitet (ekte universitet, ikke tidligere høyskole). Det jeg vil frem til er at yrkesgruppene sykepleier og lærer ikke er sammenlignbare. Barnehagelærer og sykepleier, absolutt. Men ikke lærer. Anonymkode: ddfc2...6e2 Hvorfor kan du sammenligne sykepleiere og barnehagelærere, men ikke sykepleiere og lærere? Det er mer og mer vanlig at sykepleiere har videreutdanning og mastergrad. Og "ekte universitet" - virkelig? 😂 Kom deg ned fra din høye hest. Anonymkode: a5270...8d6 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #14 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Sykepleiere med master får også høyere lønn enn en vanlig sykepleier. Pga etterspørsel får sykepleiere også forhandlet frem individuelle avtaler med kommuner og arb.plasser, og får mye høyere lønn enn «normal» (Normallønnen er forøvrig god for en bachelor). Den normale sykepleier i gata jobber også helt normale arbeidstider, og får overtidsbetalt fra første minutt. Det gjør ikke en lærer. Læreren jobber gratis overtid (i helger, pga døgnet ikke har nok timer), og får ikke en krone ekstra. Er en heldig, kan en ta ut en lite brøkdel i avspasering. Lærere har også høyere utd. enn sykepleiere. Med tanke på NSF, så bør lærere og utd.forbundet holde seg langt unna samarbeid med sykepleiere.. Sykepleierforbundet feier utelukkende for egen dør. Anonymkode: cf3e0...466 Mastertillegget er gjerne på 20 000 kr i året . Sykepleiere jobber ikke gratis overtid, men jobber til gjengjeld helger og helligdager. Man kan bare glemme å få fri både jul og nyttår. Og man blir typisk ringt til HVER eneste lørdag og søndag morgen i sekstida med «det er litt krise her, kan du komme på jobb….?» Så helt normale arbeidstider vil jeg ikke si at det er. Anonymkode: a6049...9ef 4
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #15 Skrevet 28. november 2021 Synes barnehagelærer og lærer er mye mer sammenlignbart enn barnehagelærer og sykepleier. Ikke at en barnehagelærer med bachelor skal tjene like mye som en lærer med master, men er mange lærere som fortsatt bare har bachelor selv om utdanninga er endret nå. Og det oppfordres veldig til at barnehagelærere fremover også skal ha master med mer tydelige spesialiseringer, men de jeg kjenner med master i barnehageyrket tjener ikke en kr mer enn de som har bachelor. Vet ikke hvordan det er som lærer? Men arbeidstider og belastning er mye likere i disse yrkene og begge tilhører utdanningsforbundet. Ellers mener jeg at eneste likheten med disse yrkene er at de er kvinnedominerte og det er et generelt problem at disse yrkene tjener mindre enn yrker som er mannsdominerte med mindre eller tilsvarende utdanningsnivå. sånn sett hadde det vært bedre om man støttet hverandre, i stedet for at hver gang det blir snakk om et av yrkene, så har alltid det andre det mye verre og fortjener det mer 🙄 Anonymkode: 4290d...a3c 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #16 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Synes barnehagelærer og lærer er mye mer sammenlignbart enn barnehagelærer og sykepleier. Ikke at en barnehagelærer med bachelor skal tjene like mye som en lærer med master, men er mange lærere som fortsatt bare har bachelor selv om utdanninga er endret nå. Og det oppfordres veldig til at barnehagelærere fremover også skal ha master med mer tydelige spesialiseringer, men de jeg kjenner med master i barnehageyrket tjener ikke en kr mer enn de som har bachelor. Vet ikke hvordan det er som lærer? Men arbeidstider og belastning er mye likere i disse yrkene og begge tilhører utdanningsforbundet. Ellers mener jeg at eneste likheten med disse yrkene er at de er kvinnedominerte og det er et generelt problem at disse yrkene tjener mindre enn yrker som er mannsdominerte med mindre eller tilsvarende utdanningsnivå. sånn sett hadde det vært bedre om man støttet hverandre, i stedet for at hver gang det blir snakk om et av yrkene, så har alltid det andre det mye verre og fortjener det mer 🙄 Anonymkode: 4290d...a3c Likheten mellom yrkene mener jeg alle tre, også sykepleier Anonymkode: 4290d...a3c
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #17 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Lærere tjener ofte mer enn sykepleierne. De har også stort sett mer fri. Fri hver helg, helligdager, skoleferier. Sykepleierne er heldig om de får ferie 1-2 uker i juli, jobber hver tredje helg, ca 5 helligdager hver, aldri langfri i julen, mange kvelder, ofte netter, må snu døgnet ofte fra aften-tidlig. Jeg kjenner flere lærere. Ingen jobber masse overtid. Et par sa de gjorde det første 1-2 årene, ellers synes de det er digg med så mye fri. Anonymkode: ca09f...72b Arbeidstakere har krav på 3 uker sammenhengende ferie i hovedferieperioden, så at sykepleiere er «heldig om de får 1-2 uker ferie i juli» stemmer absolutt ikke. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor kan du sammenligne sykepleiere og barnehagelærere, men ikke sykepleiere og lærere? Det er mer og mer vanlig at sykepleiere har videreutdanning og mastergrad. Og "ekte universitet" - virkelig? 😂 Kom deg ned fra din høye hest. Anonymkode: a5270...8d6 De fleste sykepleiere har ikke mastergrad. Og de som har mastergrad har ikke tittelen sykepleier, men spesialsykepleier. Anonymkode: 8cc03...503 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #18 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor kan du sammenligne sykepleiere og barnehagelærere, men ikke sykepleiere og lærere? Det er mer og mer vanlig at sykepleiere har videreutdanning og mastergrad. Og "ekte universitet" - virkelig? 😂 Kom deg ned fra din høye hest. Anonymkode: a5270...8d6 Jeg mener deg jeg skrev. Master er også mer vanlig blant barnehagelærere nå. Men da en profesjonsrettet og praktisk master som ligner den sykepleierne har. Derfor mener jeg disse to yrkesgruppene er veldig sammenlignbare. Lektorer har faktisk en helt annen utdanning. Mye mer teoretisk og akademisk rettet. Veldig ulik fra sykepleier- og barnehagelærerutdanning. Anonymkode: ddfc2...6e2
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #19 Skrevet 28. november 2021 16 hours ago, AnonymBruker said: På kort sikt ja. På lang sikt vil mangel på lærere ha fatale konsekvenser. Anonymkode: ddfc2...6e2 Fatale? Behovet for lærere er drastisk fallende på grunn av færre barn. Behovet for sykepleiere er økende av samme årsak (flere eldre). Anonymkode: 6d92c...d31
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #20 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fatale? Behovet for lærere er drastisk fallende på grunn av færre barn. Behovet for sykepleiere er økende av samme årsak (flere eldre). Anonymkode: 6d92c...d31 Den diskusjonen der blir for dum til at jeg gidder å svare mer enn én gang. Vi trenger både sykepleiere og lærere i et moderne samfunn. Begge har kritiske funksjoner for å opprettholde samfunnsstrukturen. Det håper jeg de fleste forstår. Sånn. Anonymkode: ddfc2...6e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå