Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har nå funnet ut at vi skal prøve å få barn. Vi er ikke der at jeg sjekker eggløsning osv enda, men har sex uten beskyttelse for å ta ting som de kommer. 
Jeg har vel og merke noen spm som jeg ønsker noen tanker rundt. 

-drikker dere alkohol mens dere tenker å få baby? Noen sier jo at man skal leve som normalt frem til positiv test, men jeg må ærlig si at jeg nesten føler for å ta en test hver fredag, for å kunne ta et glass vin eller en øl med god samvittighet. 

Når skal jeg kontakte legen ved positiv test? Og hva er veien videre? Får man mange ultralyder eller må jeg evt gå privat? 

Anonymkode: d52fb...7e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lev som normalt inntil positiv test. Plutselig må du prøve i MANGE mnd. Da kan det bli tøft å skulle oppføre seg som gravid lenge før man blir gravid, visst man er så heldig å kunne bli gravid.

Ved positiv test kan du ta kontakt med din lokale helsestasjon. Jeg foretrekker p betale for tidlig ultralyd privat (uke 7-8 feks) da får du høre hjerteslag og senket skuldrene noe. 

Anonymkode: 17c18...d41

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Lev som normalt inntil positiv test. Plutselig må du prøve i MANGE mnd. Da kan det bli tøft å skulle oppføre seg som gravid lenge før man blir gravid, visst man er så heldig å kunne bli gravid.

Ved positiv test kan du ta kontakt med din lokale helsestasjon. Jeg foretrekker p betale for tidlig ultralyd privat (uke 7-8 feks) da får du høre hjerteslag og senket skuldrene noe. 

Anonymkode: 17c18...d41

Takk for svar, da får jeg senke skuldrene litt 😅 er jo sant som du sier at det kan ta flere mnd. 
Skal nok betale for tidlig ultralyd, spennende å se hva som skjer ☺️ 

Skrevet

fra mens til eggløsning er du  ikke befruktet enda. drikk som vanlig, men du kan jo drikke mindre etter El. 

mitt opplegg: får ofte El på fredag. den helga drikker jeg normalt. 1 helg etter El har egget sannsynligvis ikke festet seg, og det er enda ikke "kobling". jeg drikker da, kanskje 1-2glass vin på fredag/lørdag kveld, ikke like mye som jeg gjør før El. 

mensen kommer for meg tredje helg fra El. da tar jeg ofte test på fredag for å sjekke (ikm er som regel lørdag den helgen) :)

Anonymkode: cb1be...eb0

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

fra mens til eggløsning er du  ikke befruktet enda. drikk som vanlig, men du kan jo drikke mindre etter El. 

mitt opplegg: får ofte El på fredag. den helga drikker jeg normalt. 1 helg etter El har egget sannsynligvis ikke festet seg, og det er enda ikke "kobling". jeg drikker da, kanskje 1-2glass vin på fredag/lørdag kveld, ikke like mye som jeg gjør før El. 

mensen kommer for meg tredje helg fra El. da tar jeg ofte test på fredag for å sjekke (ikm er som regel lørdag den helgen) :)

Ja det er nok lurt, men siden jeg nettop har sluttet på pillen (1 mnd siden) så er syklusen fryktelig ustabil enda. Nå drikker jeg ikke særlig mye uansett, men skulle jeg ønske å ta meg et glass eller to og er usikker så kan jeg jo evt bare ta en test først. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja det er nok lurt, men siden jeg nettop har sluttet på pillen (1 mnd siden) så er syklusen fryktelig ustabil enda. Nå drikker jeg ikke særlig mye uansett, men skulle jeg ønske å ta meg et glass eller to og er usikker så kan jeg jo evt bare ta en test først. 

tenker at du uansett kan ta et glass eller to. det er mer anbefaling at man ikke skal drikke seg dritings, eller daglig alkoholinntak helt fra start. tror ikke et par glass påvirker spontanabort, de har også funnet ut at  skade på fosteret ikke skjer så tidlig, men kan skje ved inntak etter de først 4 ukene (har lest nylig oppdatert forskning) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

tenker at du uansett kan ta et glass eller to. det er mer anbefaling at man ikke skal drikke seg dritings, eller daglig alkoholinntak helt fra start. tror ikke et par glass påvirker spontanabort, de har også funnet ut at  skade på fosteret ikke skjer så tidlig, men kan skje ved inntak etter de først 4 ukene (har lest nylig oppdatert forskning) 

Fylla skjer vel kanskje to ganger i året 😅 er nok ikke fare for det. Er mer et glass vin til middagen eller som kveldskos på en lørdag. Men da fortsetter jeg livet som normalt. Så får jeg følge med på symptomer og ta tester ved mistanke 😁 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...