Gå til innhold

Bekjent jeg ikke vil ha mer som bekjent!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i flere år hatt en bekjent, hvor vi tok opp kontakten mer som venninner da vi fikk barn. Vi er veldig forskjellige,  og jeg har ingenting til felles med henne. La oss si at hun er det man kan kalle for enkel… Altså ikke mye omløp i toppetasjen. Lite givende bekjentskap. Møttes kun for at ungene skulle leke og å drikke kaffe. Alt snakk er overflatisk og på et så lavt intelligensnivå som på linje med «er ikke Etiopia i Asia?» 

Jeg har studert og utdannet meg i mellomtiden og hun har stort sett holdt på med barn, mann hus og hjem. Vi er «venner» på Facebook og Snapchat men jeg hører aldri fra henne annet enn når hun plutselig sender nærbilder av operasjonssår i skuldra. Da kan det ha gått to år uten noen som helst samtale oss imellom og plutselig får jeg tilsendt et kjøttsår-operasjonsbilde… Det er usmakelig og jeg orker det bare ikke mer.

Da er det kun for å fiske etter sympati mens vi er flere voksne som går gjennom tøffere operasjoner enn det der uten å nevne det. Det er så far out…

Hun tar av og til kontakt for å «snoke» og spørre og grave om livet mitt/vårt. Hva gjør dere nå, hvor bor dere nå? Og overflatisk pjatt som «gleder oss til jul « Jeg svarer så lite som mulig men F eks kom det fram at hun hadde kjøpt samme adventskalender som meg i år (hyggelig det) men så begynte hun å avsløre hva som lå inni lukene! Jeg venter jo med å åpne til de riktige datoene… Det er så sært…

Hun er også en person som er lett nærtagen om man ikke hilser på og jeg har ofte måtte sagt unnskyld i lange baner om jeg har oversett henne før så forleden dag så jeg henne i byen, så jeg stoppa motvillig og sa hei! Av ren plikt! Jeg hadde ingen lyst til å stoppe opp og si hei men måtte i tilfelle hun skulle bli sur etterpå…  Hu snudde seg og sa hei og hadde det travelt, like greit tenker jeg for jeg orker ikke å ha kjedsommelige samtaler med bare pjatt.  Men da får jeg iallefall ikke meldinger i åtte timer etterpå hvor jeg må si unnskyld for at jeg ikke så henne… Jeg bare fatter ikke hva som får folk til å behandle andre på den måten engang… 

og jeg tenker som så etterpå, at jeg trenger virkelig ikke dette bekjentskapet lengre. Er jo bare vås og bortkasta tid og vi har ingenting å snakke om (er grenser for hvor mye jeg gidder å høre om overvekta hennes og om den skrantende  helsa hennes) Kan jeg bare slette fra Snapchat og face? Late som ingenting? Orker virkelig ikke flere «operasjon i skuldra-nærbilder». Har selv operert nylig, hadde nærmest vært overgrep å sende rundt bilde av operasjonssåret så stygt og heslig som det er. Det er grusomt ekkelt! Hva får folk til å gjøre sånt? 

Anonymkode: 05125...fa9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde heller ikke giddet. Jeg har noen sånne men lag vær å åpne snappen fra de og tar profilen deres på «ikke følg» på fb .

Da slipper de å bli fornærmet og jeg slipper å se mer til de uten å få dårlig samvittighet. De aner ingenting og man gradvis mister kontakt. 

Anonymkode: 65dd6...471

• Liker 4
Skrevet

Jeg kan ikke fatte at jeg leste alt dette her. Du er veldig sensitiv. Du legger veldig mye i dette her. Ja, det er helt greit at du sletter henne. Dere har jo så å si ikke kontakt. 

Anonymkode: 04446...3cc

• Liker 15
Skrevet

Det kan gå to år mellom hver gang du hører fra henne. Men i tillegg alt det andre her, får ikke ting til å stemme helt. 

Anonymkode: 9bd00...127

• Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig kan du slette henne fra snapchat og Facebook? Om det kan gå 2 år mellom hver gang dere har kontakt, og praten er overfladisk og lite givende, så er det jo liten vits. Du bruker mye tid og energi på tenke på- og irritere deg over en person du knapt har kontakt med. Fjern henne fra sosiale medier og slutt å overtenk så mye

Anonymkode: 92cb9...998

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke fatte at jeg leste alt dette her. Du er veldig sensitiv. Du legger veldig mye i dette her. Ja, det er helt greit at du sletter henne. Dere har jo så å si ikke kontakt. 

Anonymkode: 04446...3cc

Nei her er det ikke jeg som er sensitiv men henne. Hun tåler jo ingenting, det er derfor jeg lurer på hvordan jeg på best mulig måte kan «ghoste» helt

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei her er det ikke jeg som er sensitiv men henne. Hun tåler jo ingenting, det er derfor jeg lurer på hvordan jeg på best mulig måte kan «ghoste» helt

Ærlig talt, nå må du gi deg......

Hvordan bli ferdig med dette mennesket: 

-Slett henne fra Snap og Facebook

-Ser du henne i byen så ikke gidd å gå bort til henne 

-Hvis hun kontakter deg og er sur fordi du overså henne i byen, så blokker nr hennes

-Hvis hun kontakter felles venner som igjen spør deg hva som skjer med deg og henne, så bare trekk på skuldrene og si at du har ikke tid eller ork til henne mer, noe som også er sannheten 

Anonymkode: 57f40...22a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ærlig talt, nå må du gi deg......

Hvordan bli ferdig med dette mennesket: 

-Slett henne fra Snap og Facebook

-Ser du henne i byen så ikke gidd å gå bort til henne 

-Hvis hun kontakter deg og er sur fordi du overså henne i byen, så blokker nr hennes

-Hvis hun kontakter felles venner som igjen spør deg hva som skjer med deg og henne, så bare trekk på skuldrene og si at du har ikke tid eller ork til henne mer, noe som også er sannheten 

Anonymkode: 57f40...22a

Er det jeg prøver på 😉 har tatt litt for mye hensyn til hennes følelser. Er litt sånn som gi lillefingeren og så innbiller de seg at de bare kan gjøre som de vil imot deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det jeg prøver på 😉 har tatt litt for mye hensyn til hennes følelser. Er litt sånn som gi lillefingeren og så innbiller de seg at de bare kan gjøre som de vil imot deg.

Det er viktig, ts, at du tar innover deg og forstår at det er du som lar hennes adferd påvirke deg. Hvordan den påvirker deg og i hvilken grad er ditt valg og ditt ansvar. Slik det er ditt ansvar hvordan du responderer på alt her i livet. 

Din reaksjon på hennes adferd er ikke hennes ansvar - hun aner jo ikke noe om den. 

Altså (og dette er det utrolig mange som sliter med): du har 100% av ansvaret for å være et ok menneske. Men du har også 100% av ansvaret for din egen reaksjon på mennesker som ikke evner eller ønsker å være ok mennesker. Og jeg vektlegger ordet «evner» her. De fleste som ikke oppfører seg greit har (alvorlige) psykiske problemer. 

Anonymkode: 35e8e...278

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som du overtenker ekstremt mye. At hun spør hvor dere bor og gjør nå er vell bare for å være hyggelig? Ganske naturlig det. 
Tar du initiativet til å snakke om noe mer spennende enn overfladiske ting da? At hun sender melding av operasjonssåret og søker «sympati» virker bare bitchy å si… sorry men du virker vanskelig 

Anonymkode: 8a45b...289

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er viktig, ts, at du tar innover deg og forstår at det er du som lar hennes adferd påvirke deg. Hvordan den påvirker deg og i hvilken grad er ditt valg og ditt ansvar. Slik det er ditt ansvar hvordan du responderer på alt her i livet. 

Din reaksjon på hennes adferd er ikke hennes ansvar - hun aner jo ikke noe om den. 

Altså (og dette er det utrolig mange som sliter med): du har 100% av ansvaret for å være et ok menneske. Men du har også 100% av ansvaret for din egen reaksjon på mennesker som ikke evner eller ønsker å være ok mennesker. Og jeg vektlegger ordet «evner» her. De fleste som ikke oppfører seg greit har (alvorlige) psykiske problemer. 

Anonymkode: 35e8e...278

Såkalte det er og nå tar jeg grep 😉 har skjønt for lenge siden at hun har psykiske problemer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Høres ut som du overtenker ekstremt mye. At hun spør hvor dere bor og gjør nå er vell bare for å være hyggelig? Ganske naturlig det. 
Tar du initiativet til å snakke om noe mer spennende enn overfladiske ting da? At hun sender melding av operasjonssåret og søker «sympati» virker bare bitchy å si… sorry men du virker vanskelig 

Anonymkode: 8a45b...289

Hun tar kun kontakt for å få vite ting. Ikke for kontakt. Jeg har slutta å ta initiativ for årevis siden. Ingen som gidder å få nærbilder av operasjonssår tilsendt. (Er heldigvis lenge siden hun sendte nå, men sier seg selv at det er sykt) Syns det er ufint å drive og sende slikt. Jeg er ikke kirurg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hun tar kun kontakt for å få vite ting. Ikke for kontakt. Jeg har slutta å ta initiativ for årevis siden. Ingen som gidder å få nærbilder av operasjonssår tilsendt. (Er heldigvis lenge siden hun sendte nå, men sier seg selv at det er sykt) Syns det er ufint å drive og sende slikt. Jeg er ikke kirurg. 

Haha jeg får utrolig mye sånt…i regi av at jeg selv er syk. Er på ingen måte kvalifisert til å gi noen råd. Har også lite lyst å se desse bildene av ulike kroppsdeler🙁

Anonymkode: 3397d...0ef

Skrevet

Høres ut som om du tenker veldig mye på henne; så mye at du må lage et innlegg på KG hvor du snakker henne ned, til tross for at hun sjeldent tar kontakt. Det høres jo ut som et ikke-problem.

Om noen jeg så og si aldri har kontakt med og som jeg heller ikke er interessert i å ha kontakt med, sender meg en snap, så bare åpner jeg den, lukker den, også tenker jeg ikke noe mer på det. Jeg irriterer meg ikke i det hele tatt. Jeg bare fortsetter dagen min. Hadde de tatt kontakt oftere, så hadde jeg sletta. Null stress. Ingen grunn til å tenke masse på det og irritere seg. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Høres ut som om du tenker veldig mye på henne; så mye at du må lage et innlegg på KG hvor du snakker henne ned, til tross for at hun sjeldent tar kontakt. Det høres jo ut som et ikke-problem.

Om noen jeg så og si aldri har kontakt med og som jeg heller ikke er interessert i å ha kontakt med, sender meg en snap, så bare åpner jeg den, lukker den, også tenker jeg ikke noe mer på det. Jeg irriterer meg ikke i det hele tatt. Jeg bare fortsetter dagen min. Hadde de tatt kontakt oftere, så hadde jeg sletta. Null stress. Ingen grunn til å tenke masse på det og irritere seg. 

Har ikke tid til å verken tenke på henne eller bruke tid på henne, men vil unngå å få en kjefteregle i timesvis i form av sinnameldinger om jeg overser vedkommende. Man blir lei. 

Skrevet

Grunnen til at jeg vet at hun kun snoker, er fordi hun en gang kopierte svaret mitt til henne og hun skulle videresende det, men sendte det feil og rett til meg, som hu baksnakka. (Som sagt, svært lav iq i omløp) Nei søren heller, tror jeg bare sletter og blokkerer. Skylder henne ingenting.

Gjest The High Priestess
Skrevet

Helt ærlig TS så får jeg følelsen av at du er ganske dømmende og lite åpen for mennesker som ikke er 100% som deg selv. 

Skrevet
5 minutter siden, The High Priestess said:

Helt ærlig TS så får jeg følelsen av at du er ganske dømmende og lite åpen for mennesker som ikke er 100% som deg selv. 

Enig! Veldig dømmende og høy på seg selv. 

Anonymkode: fc71c...ae4

• Liker 4
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke tid til å verken tenke på henne eller bruke tid på henne, men vil unngå å få en kjefteregle i timesvis i form av sinnameldinger om jeg overser vedkommende. Man blir lei. 

Jeg tenker tvert i mot at om hun reagerer på den måten, altså med kjefting og anklager, så er det enda enklere å kutte henne ut.

Selv hadde jeg ikke tatt fem øre for å kutte ut noen som oppførte seg slik. Jeg er voksen, og finner meg ikke i å få kjeft av andre voksne fordi jeg ikke sa "hei" i forbifarten, eller fordi jeg ikke rakk å svare på en uinteressant melding. 

"Dette gidder jeg ikke", også blokkerer du. Ferdig med det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er egentlig problemet ditt? Om hun bare er en perifer bekjent (slik du beskriver) og du må forholde deg til henne få ganger med lange perioder mellom, burde du som den ressurssterke personen du beskriver deg selv som, være såpass raus at du takler innspillene hennes, kanskje bare sier noen passende ord og fokuserer videre på egne saker så fort hun er ute av syne.  Jeg tror ikke at du er så ressurssterk egentlig. Du fokuserer veldig på din utdannelse og at du stilltiende lider med egne saker. Ressurssterke personer har ikke behov for å ramse opp egne ferdigheter til andre på denne måten.  
Rause og ressurssterke personer har derimot evnen til å la andre føle seg vel. Du derimot irriterer deg unødvendig og bruker altfor mye energi på dette. 
Dessuten, oppførsel på sosiale medier er det siste du burde henge deg opp i. Alle ressurssterke veit at der må man tidvis akseptere andres merkelige krumspring. 

Anonymkode: 8b46e...f88

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...