AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #1 Skrevet 27. november 2021 Hva er opprskriften eller det riktige å bruke for å få knasende glaserte epler med et sukkertøyaktig belegg? Holder det med sukkeret m.m.? Anonymkode: d0a43...f31
mercury_ Skrevet 27. november 2021 #2 Skrevet 27. november 2021 Du koker opp sukker og vann, for eksempel 300g sukker og 50g vann. Rør dette sammen. Sett på kokeplata på medium til høy styrke. Ikke rør i sukkeret mer nå, du kan heller dytte og snurre litt på gryta sånn at alt smelter jevnt. Kok til 150-155°C, du trenger et sukkertermometer til dette. Det tar en god stund, skru ned varmen når temperaturen nærmer seg. Så setter du eplene på et spyd og dypper dem i sukkeret. Pass på at det ikke drypper på hendene dine, dette er farlig varmt. Du må ha satt klart et sted å sette spydene, en stor isoporbit for eksempel, som du dytter spydene ned i. Ikke ha barn på kjøkkenet mens du lager dette, og aldri gå i fra kjelen. Ikke hell kaldt vann oppi den varme kjelen. La kjelen bli avkjølt, så fyller du den bare med kaldt vann, da vil sukkeret smelte etter hver og den er lett å vaske. Sukkeret rundt eplene vil bli seigt etter noen timer, oppbevar i tett boks. 3
mercury_ Skrevet 27. november 2021 #3 Skrevet 27. november 2021 Hvis det er karamell du vil ha rundt bare fortsetter du å koke til sukkeret får en gyllenbrun farge. Ikke kok på for høy styrke mot slutten, det går fra brunt til brent veldig kjapt. 2
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #4 Skrevet 27. november 2021 Har du prøvd å google "oppskrift glaserte epler"? Anonymkode: 3b60f...613 1
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #5 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har du prøvd å google "oppskrift glaserte epler"? Anonymkode: 3b60f...613 Ja, har jo det men likevel ville jeg høre her 😊 Fordi jeg på en engelsk side mener jeg leste noe om å bruke smeltet sukkertøy for å få de knasende harde. Tror jeg, leste ikke så nøye og finner ikke igjen siden. Anonymkode: d0a43...f31
AnonymBruker Skrevet 28. november 2021 #6 Skrevet 28. november 2021 mercury_ skrev (15 timer siden): Du koker opp sukker og vann, for eksempel 300g sukker og 50g vann. Rør dette sammen. Sett på kokeplata på medium til høy styrke. Ikke rør i sukkeret mer nå, du kan heller dytte og snurre litt på gryta sånn at alt smelter jevnt. Kok til 150-155°C, du trenger et sukkertermometer til dette. Det tar en god stund, skru ned varmen når temperaturen nærmer seg. Så setter du eplene på et spyd og dypper dem i sukkeret. Pass på at det ikke drypper på hendene dine, dette er farlig varmt. Du må ha satt klart et sted å sette spydene, en stor isoporbit for eksempel, som du dytter spydene ned i. Ikke ha barn på kjøkkenet mens du lager dette, og aldri gå i fra kjelen. Ikke hell kaldt vann oppi den varme kjelen. La kjelen bli avkjølt, så fyller du den bare med kaldt vann, da vil sukkeret smelte etter hver og den er lett å vaske. Sukkeret rundt eplene vil bli seigt etter noen timer, oppbevar i tett boks. Vil de glaserte eplene forbli sukkertøy hardt ved å oppbevare de i boks eller blir de uansett seige? Anonymkode: d0a43...f31
skrue Skrevet 28. november 2021 #7 Skrevet 28. november 2021 42 minutter siden, AnonymBruker said: Vil de glaserte eplene forbli sukkertøy hardt ved å oppbevare de i boks eller blir de uansett seige? Anonymkode: d0a43...f31 Uten at jeg har laget dette selv, det er fuktighet i eplene og om dette trekker inn i sukkerhinnen så vil det nok ikke forbli hardt så jeg ville ha behandlet dette som ferskvare. 2
mercury_ Skrevet 28. november 2021 #8 Skrevet 28. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vil de glaserte eplene forbli sukkertøy hardt ved å oppbevare de i boks eller blir de uansett seige? Anonymkode: d0a43...f31 De blir uansett seige, men jeg vil tro at de holder seg harde litt lenger i tett boks enn uten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå