Gå til innhold

Har Jehovas vitner lov til å ringe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk en telefon tidligere i dag fra et av Jehova vitner. Hun spurte meg om jeg tror på en Gud, jeg sa jeg ikke var så veldig interessert i dette med Jehovas vitner, og at jeg har min egen tro. Og hun ville absolutt lese et skriftsted for meg. Etterpå spurte hun meg om hun kunne sende en melding med link til nettsiden deres, og jeg takket nei. Sånt kan man jo google selv tenker jeg. Har de lov til å ringe rundt til folk og mase på den måten? Vet at de pleide å banke på dører, men synes det var veldig ubehagelig at de hadde nummeret mitt og jeg lurer jo på hvorfor de ringte meg. Fikk en ekkel følelse etterpå. Kommer de til å ringe meg igjen, og er jeg ført opp på en liste?

Anonymkode: 139f0...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vell ingen lov som sier at man ikke kan ringe folk lol. 
Kan jo være de ringer igjen men det er jo bare å legge på, slik man gjør med telefonselgere. Og blokkere nummeret

Anonymkode: b34f6...62c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det har de ikke, og de bruker ulovlige metoder for å få tak i telefonnumre. 

Anonymkode: dedca...ec4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er mer påtrengende at folk står på trappa di og skal forkynne enn at de ringer (jeg har ikke skjult nummer). Har ikke hørt fra dem på årevis, men her i høst fikk jeg et HÅNDSKREVET BREV, komplett med frimerke, med noen ord og et infohefte. Så de har vel fremdeles plikt til å verve/forkynne. Brevet kom fra ei som vel nærmer seg 70, og i min lille by vet alle at hun tilhører en Jehovas-familie. 

Anonymkode: 01c4e...0f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det har de ikke, og de bruker ulovlige metoder for å få tak i telefonnumre. 

Ulovlige metoder? De kan vel bare bruke 1881 og søke gatenavn og by, så kommer 'alle på ruta deres' opp som ikke har skjult nr el. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ulovlige metoder? De kan vel bare bruke 1881 og søke gatenavn og by, så kommer 'alle på ruta deres' opp som ikke har skjult nr el. 

Ja, men organisasjonen Jehovas vitner har faktisk ikke lov å få tak i telefonnumre på 1881. Det er ulovlig metode for organisasjoner. Det har bl.a. vært på nyhetene flere ganger. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Fikk en telefon tidligere i dag fra et av Jehova vitner. Hun spurte meg om jeg tror på en Gud, jeg sa jeg ikke var så veldig interessert i dette med Jehovas vitner, og at jeg har min egen tro. Og hun ville absolutt lese et skriftsted for meg. Etterpå spurte hun meg om hun kunne sende en melding med link til nettsiden deres, og jeg takket nei. Sånt kan man jo google selv tenker jeg. Har de lov til å ringe rundt til folk og mase på den måten? Vet at de pleide å banke på dører, men synes det var veldig ubehagelig at de hadde nummeret mitt og jeg lurer jo på hvorfor de ringte meg. Fikk en ekkel følelse etterpå. Kommer de til å ringe meg igjen, og er jeg ført opp på en liste?Anonymkode: 139f0...9be

Så lenge nummeret ditt er offentlig, kan hvem som helst ringe. Det er ikke noe forbud mot det. Bare å si at du er uinteressert og legge på og blokkere nummeret, så vil de gi seg.

Anonymkode: 270ef...882

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ja, men organisasjonen Jehovas vitner har faktisk ikke lov å få tak i telefonnumre på 1881. Det er ulovlig metode for organisasjoner. Det har bl.a. vært på nyhetene flere ganger. 

Hvilken lov står dette i?

Anonymkode: e0b83...7f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten kan ikke gis til en annen. Den er gitt bare av Gud. Gud velger den Han vil. Ingenting kan gjøre deg fortjent til det. Dette er en av Gud's mystiske måter.

All ideologi, all vitenskap, all religion og filosofi er løgn. 

Å tro eller ikke på Gud er luft som ingen bryr seg om. Begge tror, de vet ikke. De er barn.

Absolutt Vitenhet av Gud uten noe tvil er mulig. Det er Sant, uansett hva noe som helst vesen i eksistens mener.

Dette er gitt av Gud. Den rent Sanne som er den eneste Kilden av Sannhet. 

Gud ringer ikke til folk og sier tro på meg.

Ren Vilje er alt som trengs, og du skal fuckings vite.

"Surely His Command, when He wills a thing, is only to say to it: Be! and it is!" Therefore glory be to Him in Whose hand is the Kingdom of all things, and to Him you shall be brought back."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Fikk en telefon tidligere i dag fra et av Jehova vitner. Hun spurte meg om jeg tror på en Gud, jeg sa jeg ikke var så veldig interessert i dette med Jehovas vitner, og at jeg har min egen tro. Og hun ville absolutt lese et skriftsted for meg. Etterpå spurte hun meg om hun kunne sende en melding med link til nettsiden deres, og jeg takket nei. Sånt kan man jo google selv tenker jeg. Har de lov til å ringe rundt til folk og mase på den måten? Vet at de pleide å banke på dører, men synes det var veldig ubehagelig at de hadde nummeret mitt og jeg lurer jo på hvorfor de ringte meg. Fikk en ekkel følelse etterpå. Kommer de til å ringe meg igjen, og er jeg ført opp på en liste?

De ringte meg i fjor sommer en gang. Jeg svarte ellers takk, jeg har et avklart forhold til temaet. Jeg ble ønsket en fin dag videre, svarte takk det samme, og har ikke hørt noe siden.

Anonymkode: 80868...623

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg kjenner en som ble oppringt av et Jehovas vitne som sa at han tok en ringerunde til dem som bodde i dette nabolaget (sa navnet på stedet.) Saken er bare den at min bekjente ikke har bodd der så lenge og ikke står oppført på den adressen hvis man går inn på 1881 eller gulesider. På gule sider står hun oppført på den adressen der hun bodde før.

Så vi har lurt litt på hvordan de fant fram til navn og telefonnr. Orker de virkelig å gå gjennom eiendomsregisteret og så google folk for å finne nr, til dem som bor der?

Anonymkode: 4025c...3d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha ha jeg fikk brev i postkassen fra ei jente som ville prate om livet, JV .... Det gikk rett i papirsøppelet. Frekt som f... Hvis jeg ønsker å finne noe å tro på så finner jeg det selv. Det samme med telefonselgere. Trenger jeg noe, finner jeg det på nettet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/27/2021 at 12:35 AM, AnonymBruker said:

Det har vært masse saker om at det er lov. Morsomt om media ikke er enige.

Anonymkode: 9930d...b3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.11.2021 den 0.28):

Jeg ble oppringt av Jehovas vitner mens jeg var i utlandet, og jeg har hemmelig nummer. Det vil si at nummeret mitt ikke er søkbart hos 1881. Så jeg skulle gjerne visst hvor de fikk nummeret mitt fra. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Chiubi said:

Jeg ble oppringt av Jehovas vitner mens jeg var i utlandet, og jeg har hemmelig nummer. Det vil si at nummeret mitt ikke er søkbart hos 1881. Så jeg skulle gjerne visst hvor de fikk nummeret mitt fra. 

Det kan hende du kan vise til GDPR/personvernforordningen, og kreve all informasjon de har om deg utlevert.

Ikke at jeg tror de kommer til å følge loven og gi deg det, disse folka lyver så det renner av dem.

Anonymkode: 9e1ed...d2d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiubi skrev (17 minutter siden):

En annen side for telefornnr. kanskje?

Anonymkode: 270ef...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mine øyne er dette likestilt med telefonsalg så jeg skulle gjerne hatt en lov mot det. Har lite til overs for folk som skal tre religionen sin nedover halsen på andre på den måten der. Klin kokos hele gjengen.

Anonymkode: 9addb...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.11.2021 den 0.21):

Hvis formålet er å verve betalende medlemmer så må de vel skaffe seg liste over folk som har sagt seg villig til å bli oppringt av tlfselgere.. Det er ikke nok med at folk har reservert seg mot tlfsalg men de skal også ha godkjent å bli oppringt.. Det disse organisasjonene driver med kaller jeg salg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har tlf nr offentlig så kan du spørre dem om hvordan de har funnet nr ditt.

Pga. personvern får de ikke lagre nr på noen måte eller notere seg ned noe om de som ringes.

Om du ikke ønsker at de skal ringe deg igjen så be dem notere det og si at du kan godkjenne det.

Anonymkode: 70209...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
Airman skrev (7 minutter siden):

Hvis formålet er å verve betalende medlemmer så må de vel skaffe seg liste over folk som har sagt seg villig til å bli oppringt av tlfselgere.. Det er ikke nok med at folk har reservert seg mot tlfsalg men de skal også ha godkjent å bli oppringt.. Det disse organisasjonene driver med kaller jeg salg. 

AnonymBruker skrev (På 27.11.2021 den 0.21):

Ikke belønn slike samtaler med høflighet eller oppmerksomhet. Da havner nok nummeret ditt i kategorien : "de som kanskje vil lytte på et senere tidspunkt." Jeg sier bare "nei" og legger på før de er ferdig med å snakke. Rett og slett fordi høflighet enten de kommer på døra eller ringer,blir tolket til at det er en mulighet for at du vil lytte eller lese til å la deg overbevise. Det går ikke å være høflig uten at de tolker det til å være en invitt. 

Fordi de ringer for å fortelle, ikke selge,  så faller reglene for oppsøkende salg bort. De ber ikke om penger før du blir medlem, og å bli medlem er frivillig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...