Madame Butterfly Skrevet 26. november 2021 #1 Skrevet 26. november 2021 Det er jo ikke sånn at noe er gjort. Det er jo ikke sånn at vannstanden er høy nok, tiltrodd for at det har bøttet ned. Nå kommer kulden, strømmen er fremdeles dyr, og det er gårsdagens nyheter? Det irriterer meg, folk vil ho ikke ha dette. 4
Daraya Skrevet 27. november 2021 #2 Skrevet 27. november 2021 Lurer på om folket finner sin stemme og sinne når strømregningen kommer i januar. I vårt land er strøm ønsket av politikken som energikilde nr 1 og folket vet at vannkraft er miljøvennlig og billig å produsere. Og nå utsettes vi for markedkrefter der det i praksis er monopol. Folk må våkne. 4
Drizzt Skrevet 27. november 2021 #3 Skrevet 27. november 2021 Madame Butterfly skrev (På 26.11.2021 den 22.07): Det er jo ikke sånn at noe er gjort. Det er jo ikke sånn at vannstanden er høy nok, tiltrodd for at det har bøttet ned. Nå kommer kulden, strømmen er fremdeles dyr, og det er gårsdagens nyheter? Det irriterer meg, folk vil ho ikke ha dette. Det er ikke stille. I dag leste jeg et par artikler hvor det ble oppgitt at søndag blir satt rekord i strømprisen og at det blir verre utover neste uke. 1
Madame Butterfly Skrevet 27. november 2021 Forfatter #4 Skrevet 27. november 2021 Det er relativt stille…. Disse fakkeltogene er knapt nevnt. Politikere må ikke svare for planene videre. Ingen blit stolt til ansvar ved at avisene forteller oss at det koster 20-30 kroner å dusje. Jippi for en familie på 4-5-6 💥 6
Gjest Adobyen Skrevet 28. november 2021 #5 Skrevet 28. november 2021 Nei, det er ikke stille om strømprisene. Aviser, tv-nyheter, nettaviser og fb er fulle av det. Det er bare å holde sansene oppe. Mange er veldig skremt og lurer på hvordan det skal gå med dem i de kalde vintermånedene. Vi oppfordres til å passe på de eldre vi kjenner, de som ikke ber om hjelp, selv om de trenger det. Se etter livstegn hos naboene , f.eks at henter post, bærer ut søppel, spor i snøen. Passe på så de ikke sitter hjemme og fryser ihjel. Det har vært noen små og puslete demonstrasjoner på lørdagskvelden, men det var pga manglende info og elendig organisering av det i en kjempestor facebookgruppe med komplett udugelig ledelse. Gruppa fungerer fint på annet, som å dele info om strømselskap, priser og gode tilbud rundt omkring, men det er dessverre mange troll i samme gruppa.
Cuntzilla Skrevet 28. november 2021 #6 Skrevet 28. november 2021 Stille i media? Synes ikke jeg har hørt om annet i månedsvis.. fikk vel tre nyhetsvarsler bare i går om rekordhøye priser. 2
MorTil2 Skrevet 28. november 2021 #7 Skrevet 28. november 2021 Cuntzilla skrev (1 time siden): Stille i media? Synes ikke jeg har hørt om annet i månedsvis.. fikk vel tre nyhetsvarsler bare i går om rekordhøye priser. Enig. Og så tenker jeg at det blir for mye "hva skal myndighetene gjøre med dette?" De fleste har faktisk råd til å betale det strømmen koster, men det betyr kanskje at de må la være å kjøpe noe annet. Prisene stiger på alt for tiden pga leveransemangel. Men de som klager over dyr strøm, har kanskje samtidig råd til å kjøpe seg ny mobil til jul? 1
MorTil2 Skrevet 28. november 2021 #8 Skrevet 28. november 2021 Adobyen skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke stille om strømprisene. Aviser, tv-nyheter, nettaviser og fb er fulle av det. Det er bare å holde sansene oppe. Mange er veldig skremt og lurer på hvordan det skal gå med dem i de kalde vintermånedene. Vi oppfordres til å passe på de eldre vi kjenner, de som ikke ber om hjelp, selv om de trenger det. Se etter livstegn hos naboene , f.eks at henter post, bærer ut søppel, spor i snøen. Passe på så de ikke sitter hjemme og fryser ihjel. Det har vært noen små og puslete demonstrasjoner på lørdagskvelden, men det var pga manglende info og elendig organisering av det i en kjempestor facebookgruppe med komplett udugelig ledelse. Gruppa fungerer fint på annet, som å dele info om strømselskap, priser og gode tilbud rundt omkring, men det er dessverre mange troll i samme gruppa. Det skal ganske mye til for å fryse ihjel inne i et hus. Å ha tilsyn med naboen er selvsagt bra, men jeg tenker at det bør man alltid gjøre. Ville bekymret meg mer for at min eldre nabo ikke fikk tak i mat og drikke pga glatte veier eller frykten for Covid, enn at naboen skal fryse ihjel. 2
Utsiden Skrevet 28. november 2021 #9 Skrevet 28. november 2021 Å kun diskutere prisene i seg selv er på en måte meningsløst. Det som burde diskuteres er hvordan politikerne ytterligere har overført kontrollen av felleskapets ressursers til det "private markedet" -at de nå sitter bakbundet i internationale forpliktelser og ikke kan gjøre annet enn å koke opp diverse støtterodninger for å demme opp for de mest groteske følgene av politikken de har ført. Politikerne ble advart mot dette, advarslene ble blankt avvist. 3 hours ago, MorTil2 said: Og så tenker jeg at det blir for mye "hva skal myndighetene gjøre med dette?" Tvert om, det blir altfor lite av dette! Det er skrevet mye om strømprisene, men det meste er fra forbrukerøkonomer som forteller oss at de som sliter er dårlige forbrukere. Helt sinnsykt! 8
Capt. Obvious Skrevet 28. november 2021 #10 Skrevet 28. november 2021 Utsiden skrev (12 minutter siden): Å kun diskutere prisene i seg selv er på en måte meningsløst. Det som burde diskuteres er hvordan politikerne ytterligere har overført kontrollen av felleskapets ressursers til det "private markedet" -at de nå sitter bakbundet i internationale forpliktelser og ikke kan gjøre annet enn å koke opp diverse støtterodninger for å demme opp for de mest groteske følgene av politikken de har ført. Politikerne ble advart mot dette, advarslene ble blankt avvist. Tvert om, det blir altfor lite av dette! Det er skrevet mye om strømprisene, men det meste er fra forbrukerøkonomer som forteller oss at de som sliter er dårlige forbrukere. Helt sinnsykt! Det er for lite strøm, da blir det høye priser. I UK har det vel vært oppe i 15-20 kr. per kwh på det meste omregnet til norske kroner. Det kan for skje her også.
Gjest Lawyam Skrevet 28. november 2021 #11 Skrevet 28. november 2021 Ny rekord i morgen... https://www.nrk.no/nyheter/strompriser-1.11440753
MorTil2 Skrevet 28. november 2021 #12 Skrevet 28. november 2021 Utsiden skrev (1 time siden): Å kun diskutere prisene i seg selv er på en måte meningsløst. Det som burde diskuteres er hvordan politikerne ytterligere har overført kontrollen av felleskapets ressursers til det "private markedet" -at de nå sitter bakbundet i internationale forpliktelser og ikke kan gjøre annet enn å koke opp diverse støtterodninger for å demme opp for de mest groteske følgene av politikken de har ført. Politikerne ble advart mot dette, advarslene ble blankt avvist. Tvert om, det blir altfor lite av dette! Det er skrevet mye om strømprisene, men det meste er fra forbrukerøkonomer som forteller oss at de som sliter er dårlige forbrukere. Helt sinnsykt! Har ikke lest ordene "dårlige forbrukere" noe sted. Men det er vel ikke tvil om at svært mange har et lite bevisst forhold til bruk av strøm. At noen faktisk har dårlig råd, og dermed sliter med regninger generelt, og særlig hvis de blir høyere enn vanlig, det er helt klart. Men da hjelper det ikke med rundhåndede ytelser til både fattig og rik slik Støre regjeringen foreslår. Det forslaget er et åpenbart SP gjennomslag, der Slagsvold Vedum på typisk Slagvold Vedum vis skal gi til alle "i dette landet som vi er så glade i", med en fordummende latter på slep. Problemet med at folk blir vant til at myndighetene ordner opp, og dermed finner ut at det er veldig kjekt å slippe å ta eget ansvar, er at vi får politikere som Slagsvold Vedum, som egentlig har ett mål og det er å bli populær. Vel, man kan ikke være populær og samtidig drive seriøs politikk. For seriøs politikk vil alltid føre til upopulære vedtak.
MissCoverdale Skrevet 28. november 2021 #13 Skrevet 28. november 2021 Jeg forstår ikke hvordan strømprisene fastsettes. Bor i Bergen og vi har satt nedbørsrekorder i høst, i en allerede klissblaut by! Hvordan kan strømmen være dyr når magasinene flommer over? 2
Trikker Skrevet 28. november 2021 #14 Skrevet 28. november 2021 Hva med å binde til fastpris når strømprisen er lav? Er samme krisen hver vinter. Er du avhengig av forutsigbarhet så binder man den når spot pris er 10-20øre 1
Utsiden Skrevet 28. november 2021 #15 Skrevet 28. november 2021 4 hours ago, Capt. Obvious said: Det er for lite strøm, da blir det høye priser. I UK har det vel vært oppe i 15-20 kr. per kwh på det meste omregnet til norske kroner. Det kan for skje her også. Og poenget er? 3 hours ago, MorTil2 said: Har ikke lest ordene "dårlige forbrukere" noe sted. Men det er vel ikke tvil om at svært mange har et lite bevisst forhold til bruk av strøm. At noen faktisk har dårlig råd, og dermed sliter med regninger generelt, og særlig hvis de blir høyere enn vanlig, det er helt klart. Men da hjelper det ikke med rundhåndede ytelser til både fattig og rik slik Støre regjeringen foreslår. Det forslaget er et åpenbart SP gjennomslag, der Slagsvold Vedum på typisk Slagvold Vedum vis skal gi til alle "i dette landet som vi er så glade i", med en fordummende latter på slep. Problemet med at folk blir vant til at myndighetene ordner opp, og dermed finner ut at det er veldig kjekt å slippe å ta eget ansvar, er at vi får politikere som Slagsvold Vedum, som egentlig har ett mål og det er å bli populær. Vel, man kan ikke være populær og samtidig drive seriøs politikk. For seriøs politikk vil alltid føre til upopulære vedtak. Jeg har heller ikke lest akkurat de ordene noe sted, men det er mer eller mindre det du sier. 3 hours ago, MorTil2 said: For seriøs politikk vil alltid føre til upopulære vedtak. Hva i alle dager betyr slikt?
Anonio Skrevet 28. november 2021 #16 Skrevet 28. november 2021 Jeg har idag vært over med 3 sekker ved hos de gamle naboene våre. De satt inne med jakker på, og hadde ikke noe varme på. Peisen var ikke brukt på flere år fordi de hadde installert varmepumpe. Dette kjøret med varmepumper når strømmen er så dyr har helt klart mye å si her. Du kan kjøpe maaaange lass ved for prisen bare å kjøpe en varmepumpe koster, for ikke å tenke på driftskostnader. Skal fortsette å levere ved til mine naboer utover høsten, det koster meg lite når man har egen ved. Om man har mulighet bør man skru av varmepumpa og kjøpe seg ved. 3
Gjest Adobyen Skrevet 28. november 2021 #18 Skrevet 28. november 2021 (endret) Det kommer nok på nyhetene i dag, for i morgen er det varslet helt utrolig høye strømpriser, 5,23 kr kwh i sør og en smule lavere i nord. Oversikten fra Nord Pool er uten avgifter. (Flytt komma og multipliser med 1,25) https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=chart Endret 28. november 2021 av Adobyen
Madame Butterfly Skrevet 28. november 2021 Forfatter #19 Skrevet 28. november 2021 3 hours ago, Trikker said: Hva med å binde til fastpris når strømprisen er lav? Er samme krisen hver vinter. Er du avhengig av forutsigbarhet så binder man den når spot pris er 10-20øre Det dreier seg ikke om man er avhengig sv forutsigbarhet eller ikke. Det dreier seg heller ikke om det som @MorTil2 sier om at de fleste har råd til det. Det dreier seg om hvem som skal nyte godt av norsk vannkraft. De fleste vil si det er Norge, og har vi til overs så kan vi selge. Nå selger vi, slik at vi ikke har nok til oss selv. Vi som nasjon skal ikke forsynes først, vi er forpliktet til å betale på lik linje med konsumet i andre land. Vi har gass, og vi har vannkraft. Vi har i alle land solgt nesten all gassen, det har vært uproblematisk ettersom vi ikke har ønsket å bruke den selv. Å selge all strømmen også, er svært problematisk, siden vi nordmenn ønsker å beholde den selv. Vi skulle vært ute av acer, og kjøpt energi på «independent auctions», når vi trengte påfyll fra EU.
MorTil2 Skrevet 28. november 2021 #20 Skrevet 28. november 2021 Utsiden skrev (1 time siden): Og poenget er? Jeg har heller ikke lest akkurat de ordene noe sted, men det er mer eller mindre det du sier. Hva i alle dager betyr slikt? Tja, i den situasjonen vi har nå, kunne kanskje fritaket fra mva og forbruksavgift reduseres i nord, og heller fordeles over hele landet. Upopulært i nord, men det tar hele landet seriøst. Ikke bare distrikter eller landsdeler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå