Gå til innhold

Til dere som har tatt førerkort i voksen alder. Var du klar til å kjøre alene etter at du tok førerkortet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lenge øvelseskjørte du og var du klar til å kjøre alene etter bestått førerprøve? Hvor trygg følte du deg bak rattet i bilen alene? 

Anonymkode: 8ce80...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øvekjøre i ca 6 mnd. Var ikke klar en plass etter bestått prøve men kjørte hver dag uansett. Det gikk seg til etter noen måneder. 

Anonymkode: 7b340...e08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet øvelseskjøring i april/mai og hadde førerkortet i utgangen av september. Når du har bestått førerprøven er du klar for å kjøre alene, så jeg skjønner ikke helt hva du spør om der. 

Det tok litt tid å bli trygg bak rattet i områder med mye trafikk (les: byer i rushtid), men bortsett fra det gikk det greit. Selv etter flere år er jeg fortsatt ikke glad i å kjøre i byen i rush, men det er nok bare fordi jeg prøver å unngå det hvis jeg kan. For å bli god må man jo trene. 

Anonymkode: 013fa...0f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har bestått og fått førerkortet, så er det bare å sette seg bak rattet og begynne å kjøre alene! Du er nok litt nervøs i starten, men det går seg til etter hvert. 🙂 

Anonymkode: 515ed...3b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Startet øvelseskjøring i april/mai og hadde førerkortet i utgangen av september. Når du har bestått førerprøven er du klar for å kjøre alene, så jeg skjønner ikke helt hva du spør om der. 

Det tok litt tid å bli trygg bak rattet i områder med mye trafikk (les: byer i rushtid), men bortsett fra det gikk det greit. Selv etter flere år er jeg fortsatt ikke glad i å kjøre i byen i rush, men det er nok bare fordi jeg prøver å unngå det hvis jeg kan. For å bli god må man jo trene. 

Anonymkode: 013fa...0f9

Jeg har øvelseskjørt ganske fast siden april privat og med skolelæreren siden august. Oppkjøring er om 1 uke og jeg blir fortsatt forvirret og stresset i forskjellige trafikksituasjoner. Jeg føler meg ikke klar å kjøre alene I slike situasjoner...

Anonymkode: 8ce80...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har øvelseskjørt ganske fast siden april privat og med skolelæreren siden august. Oppkjøring er om 1 uke og jeg blir fortsatt forvirret og stresset i forskjellige trafikksituasjoner. Jeg føler meg ikke klar å kjøre alene I slike situasjoner...

Anonymkode: 8ce80...fbc

Jeg tror ikke læreren din ville sendt deg til oppkjøring hvis du ikke var klar. Men er du veldig usikker så kan du jo utsette prøven. Det er ingen skam det. 

Anonymkode: 013fa...0f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar forhåpentligvis lappen i desember, og føler meg trygg på å skulle kjøre alene. Jeg kommer nok til å være litt nervøs, men jeg har med vilje brukt lang tid på øvelseskjøring + at det pga korona uansett ble lang ventetid på oppkjøring som jeg brukte til øvelseskjøring. Jeg har trua på meg selv :)

Anonymkode: 50b6f...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øvelsekjørte i 6 mnd og det var deilig å endelig ta sine valg selv, slipper mas fra folk som vil at du skal kjøre sånn her og sånn der. 

Anonymkode: d3378...4fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er jo klar til å kjøre alene, når man får lappen. Man er langt fra ferdig utlært, det krever erfaring. Men førerkortet er beviset på at man er klar til å tilegne seg den erfaringen alene.

Anonymkode: 005fc...17e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelseskjørte rundt 6 mnd, kanskje litt mer. Jeg var klar til å kjøre alene etter bestått prøve, men var jo selvsagt nervøs. Vil si det tok en 3-4 mnd før kjøring ble mer enn bare stress og jeg starta å kose meg med å kjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke alle voksne når man tar førerkortet? ;)

Ville kanskje vært en fordel å definere hva du mente som "voksen alder", TS 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen da jeg var 25 år. Brukte 3 mnd, aldri kjørt bil før.

Klar var jeg ikke, om jeg følte det hadde jeg nok levert førerkortet tilbake. Er man så sjølgod kan man være farlig i trafikken. Men ut på veien gikk det. KJEMPE rart uten noen i passasjersetet. Men det gikk bra! Fordelen med å ta førerkortet i voksen alder er evnen til å reflektere, tenke fremover og kanskje ikke være så impulsiv som 18-åringer?

Anonymkode: d3b45...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne å kjøre bil og jeg kunne det godt nok til å kjøre alene. Ferdigheter og kunnskap er en ting, det er en selvfølge at man har i orden når man har fått lappen. 

Emosjonelt og psykisk så var jeg absolutt ikke det.
Jeg har alltid slitt med å se for meg at jeg noen gang skal kunne kjøre alene uten støttekontakt. Det er også grunnen til at jeg tok lappen sent (28 år). Jeg unngikk å kjøre i over et år etter å ha fått lappen. Jeg, pappa og min bror skulle hente ny bil til pappa. Min bror skulle kjøre den hjem og jeg skulle kjøre bittelitt med pappa i min bil (jeg unngikk og snakket meg utav det hver gang tidligere. Endte opp med å være med passasjer enn å kjøre det året). Men da vi kom frem så hoppet de inn i nybilen og kjørte ifra meg! Det ble over 4 timer i bilen alene og da var det gjort, har kjørt bil uten store problemer siden. Men er ikke noe glad i å kjøre bil og vil helst være passasjer. 😅

Anonymkode: 5878c...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok lappen da jeg var 33. Hadde ingen å øvelseskjøre med på privaten, så det ble godt over et halvår med kjøretimer før jeg kjørte opp. Var ikke klar første gangen, jeg var for usikker i bytrafikken og strøk. Greide det på andre forsøk en mnd senere, jeg og kjørelærer hadde spesifikt trent mye på det jeg var utrygg på.

Jeg var livredd når jeg skulle kjøre alene de første gangene, men jeg tok mange småturer rundt i området der jeg bodde, gjerne utpå kvelden når det ikke var så mye trafikk. Da ble det gøy etterhvert.

Mamma sa til meg at det er først når man har fått lappen og skal kjøre på egen hånd at den virkelige læringen begynner, og det har hun i grunnen rett i.

Endret av Anoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! kjørte helt fint frem til i dag, et par måneder nå. Det er kommet masse snø i dag. Sitter egentlig og kvier meg litt til å dra på posten, sånn plutselig. 

Anonymkode: 7fd71...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja! kjørte helt fint frem til i dag, et par måneder nå. Det er kommet masse snø i dag. Sitter egentlig og kvier meg litt til å dra på posten, sånn plutselig. 

Anonymkode: 7fd71...af6

Bor du i et veldig trafikkert strøk? Hvis ikke kan du jo ta deg noen runder i nabolaget eller et litt mer øde sted og kjenne på hvordan det er å kjøre i snøen og hvordan bilen oppfører seg før du drar til posten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Anoia said:

Bor du i et veldig trafikkert strøk? Hvis ikke kan du jo ta deg noen runder i nabolaget eller et litt mer øde sted og kjenne på hvordan det er å kjøre i snøen og hvordan bilen oppfører seg før du drar til posten.

Nei, motsatte, bor i "skogen", er få her men mye snø. Redd å sladde. Bor i tillegg på bunnen av bakken 😢

Anonymkode: 7fd71...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei, motsatte, bor i "skogen", er få her men mye snø. Redd å sladde. Bor i tillegg på bunnen av bakken 😢

Anonymkode: 7fd71...af6

Hold jevn fart opp, så skal det gå bra :) Min eldgamle Mercedes med bakhjulstrekk hadde ekstremt lett for å spinne, men om man var rolig på pedalen og ikke gasset på midt i bakken var det utrolig hva den greide å klatre opp 😅
Hvis du mister taket og begynner å skli bakover (det gjør du ikke med mindre det er veldig kjipe forhold på veien) er det viktig å ikke begynne å bremse hardt for å "holde deg fast"; la deg heller trille rolig og kontrollert bakover den veien du kom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Athena79 skrev (På 27.11.2021 den 12.40):

Om man ikke er klar til å kjøre alene etter bestått oppkjøring, så har sensor gjort en feil vurdering. 

Jeg tok lappen for 4 år siden, og er fremdeles ikke klar til å kjøre alene. Gjør det hver dag likevel. For mange av oss handler det nok mer om frykt enn om udugelighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...