AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #1 Del Skrevet 26. november 2021 Om man lader elbilen om natta. Skal man slutte å lade/dra ut ledningen når man står opp, fordi om man ikke skal ut å kjøre før ettermiddag, kveld, neste dag? Spiller det noe rolle for bil eller strømregning? Anonymkode: faa1c...ff2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 26. november 2021 #2 Del Skrevet 26. november 2021 Sjekk hva som står brukerhåndboka. For Tesla anbefales det å la kabelen være koblet til hele tiden. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #3 Del Skrevet 26. november 2021 Litiumbatterier liker ikke å være fulladet og så bare stå. En Leaf f.eks. med sitt enkle batterisystem bør ikke lades til 100% med mindre du har tenkt å kjøre bilen rett etterpå. Er det veldig kaldt ute, bruker bilen vel 300W for å prøve å holde batteriet varmt, inntil du er nede i 20%. Det er egentlige den eneste grunnen til å la kabelen stå i med en sånn bil. Anonymkode: fee9b...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #4 Del Skrevet 27. november 2021 For strømregningen vil det ha noe å si, men hvor mye avhenger selvsagt av strømprisen og hvor mye bilen er ladet. Selv fulladet trekkes det strøm fra laderen med jevne mellomrom, men da er det snakk om svært så mengder. Er det skadelig for bilen ifølge inatruksjonsheftet, så har du kjøpt feil elbil. Er ikke noe vits i å kjøpe en dårlig elbil når det finnes så mange å velge mellom. Anonymkode: 19568...45b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #5 Del Skrevet 27. november 2021 Min bil står med laderen i og kan gjøre det et par dager. Det skader ikke min bil, BMW i3. Kjekt når jeg forvarmer bilen også for da tar den strøm fra ladeboksen og ikke batteriet. Anonymkode: 78a6e...2fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #6 Del Skrevet 27. november 2021 Min står i lader til jeg skal bruke den igjen, om det er 2 timer eller 4 dager. Men setter absolutt ikke i lader hver gang jeg har kjørt. Vi har ladeboks da, lader ikke rett fra stikk-kontakt. Og jeg setter maks lade-prosent i bilen til 75-80% (lenger før langtur bare) så den går ikke opp til 100%. Har en Tesla vet ikke om det er relevant. Aldri tenkt over at ladere skal måtte tas ut, den gjør jo ingenting når den ikke lader så hvorfor skal jeg gå og ta den ut? Vår ladeboks har fast pris per kw/h så spiller ingen rolle når vi lader (annet enn at det går kjappere når færre andre i garasjeanlegget lader samtidig). Sikkert annerledes for folk som har ladeboks hjemme på eget strømnett, vi har altså i en felles garasje ikke knyttet til vårt egen strøm. Anonymkode: 43202...371 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #7 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Litiumbatterier liker ikke å være fulladet og så bare stå. En Leaf f.eks. med sitt enkle batterisystem bør ikke lades til 100% med mindre du har tenkt å kjøre bilen rett etterpå. Er det veldig kaldt ute, bruker bilen vel 300W for å prøve å holde batteriet varmt, inntil du er nede i 20%. Det er egentlige den eneste grunnen til å la kabelen stå i med en sånn bil. Anonymkode: fee9b...a6d Da kjøper man en bil som automatisk bare lader til 80%, som en i3. Det betyr at oppgitt kjørelengde ikke påvirkes fordi denne 80 prosenten er det som blir oppgitt som maksimal kjørelengde. Man ser på skjermen i bilen at bilen er 100% fulladet, men den er i praksis bare ladet 80%. Anonymkode: 22479...bfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #8 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min står i lader til jeg skal bruke den igjen, om det er 2 timer eller 4 dager. Men setter absolutt ikke i lader hver gang jeg har kjørt. Vi har ladeboks da, lader ikke rett fra stikk-kontakt. Og jeg setter maks lade-prosent i bilen til 75-80% (lenger før langtur bare) så den går ikke opp til 100%. Har en Tesla vet ikke om det er relevant. Aldri tenkt over at ladere skal måtte tas ut, den gjør jo ingenting når den ikke lader så hvorfor skal jeg gå og ta den ut? Vår ladeboks har fast pris per kw/h så spiller ingen rolle når vi lader (annet enn at det går kjappere når færre andre i garasjeanlegget lader samtidig). Sikkert annerledes for folk som har ladeboks hjemme på eget strømnett, vi har altså i en felles garasje ikke knyttet til vårt egen strøm. Anonymkode: 43202...371 Sjekk om Tesla er som en i3, de lader bare til 80%, selv om det står 100% inni bilen. Altså er bilen designet for å ikke ødelegge batteriene. Slik du lader kan det være at du faktisk bare belaster batteriene med 60%. Ikke at det er ille, for det å holde batteriene mellom 40 og 60% er det aller beste. Men å kjøre en bil tom for batteri er like ille som å fullade den, så hvis du gjør dette ofte fordi du ikke fullader så er du like langt... Til TS' spørsmål, du må finne ut hvordan din bil fungerer. Ring til bilprodusenten for å høre hva som egner seg for din bil. 🤗 Anonymkode: 22479...bfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #9 Del Skrevet 27. november 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Sjekk om Tesla er som en i3, de lader bare til 80%, selv om det står 100% inni bilen. Altså er bilen designet for å ikke ødelegge batteriene. Slik du lader kan det være at du faktisk bare belaster batteriene med 60%. Ikke at det er ille, for det å holde batteriene mellom 40 og 60% er det aller beste. Men å kjøre en bil tom for batteri er like ille som å fullade den, så hvis du gjør dette ofte fordi du ikke fullader så er du like langt... Til TS' spørsmål, du må finne ut hvordan din bil fungerer. Ring til bilprodusenten for å høre hva som egner seg for din bil. 🤗 Anonymkode: 22479...bfc Ganske sikker på at 100% er 100% på Tesla men jeg holder den som regel alltid mellom 40 og 70 noen ganger går den ned til 20 om jeg vet jeg kan lade med en gang jeg kommer hjem. Og lader bare til mer enn 80 om jeg vet jeg skal kjøre langt med en gang, altså setter jeg på timer i bilen på når den skal fullføre ladingen, det går helt fint. TS du kan vel sannsynligvis uavhengig av elbilen din skru av lading via app? Eller sette en viss prosent i bilen den skal stoppe på? Tror dette er standard for elbiler. Da er det jo ikke noe problem at ledningen blir stående i siden den ikke vil trekke strøm når den ikke lader. Anonymkode: 43202...371 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 27. november 2021 #10 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ganske sikker på at 100% er 100% på Tesla Ja, det er mitt inntrykk også. Kanskje det er en skjult buffer på noen få prosent? Tesla gir advarsel om man lader for fult flere ganger eller dager på rad. Jeg holder min på 79 %, i det daglige, topper opp til 90 % før vi drar på hytta i helgene. 100 % er bare når jeg planlegger langtur og de siste prosentene lar meg slippe ladestopp på veien. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #11 Del Skrevet 27. november 2021 Jeg synes egentlig det høres dumt ut med en bil som later som du er på 100% når det bare er 80%.. jeg vil heller styre det selv, det er jo enkelt og greit å gjøre, og kunne bruke batteriet til dets fulle kapasitet (rekkevidde) ved behov de få gangene i året jeg trenger det. Anonymkode: 43202...371 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #12 Del Skrevet 27. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg synes egentlig det høres dumt ut med en bil som later som du er på 100% når det bare er 80%.. jeg vil heller styre det selv, det er jo enkelt og greit å gjøre, og kunne bruke batteriet til dets fulle kapasitet (rekkevidde) ved behov de få gangene i året jeg trenger det. Anonymkode: 43202...371 Det er ikke dumt. Det er det aller smarteste, fordi det er idiotsikkert og forutsigbart på en gang. Med biler med liten buffer, så blir batteriet merkbart dårligere over tid. Så de gangene du trenger maksimal rekkevidde gjelder bare de første årene, og de årene er til det skjer blir kortere for hver gang du lader bilen maksimalt. I biler med stor buffer (som i3), så har du samme rekkevidde uavhengig av om batteriet er helt nytt eller 10 år gammelt. Det er bufferen det spises av. Ergo vet du når du kjøper en i3 at dersom rekkevidden holder akkurat når bilen er ny, så holder den akkurat når bilen er gammel også. I tillegg slipper man det tullet med at man må planlegge hver eneste dag hva man skal gjøre. Hver dag er "fulladet" og du vet hvor langt du kommer hver dag uten å mellomlade. I motsetning til dårlig implementerte løsninger hvor det er liten buffer. Hvor du må si nei til partneren om å kjøre en omvei hjem for å hente noe, fordi du ikke turte å lade til 100% natten i forveien. Eller at du må huske på å sette bilen til 100% lading den ene dagen etter jobb, for dagen etter har du flere ærender. Enhver idiot ser jo at da har man i praksis en dårlig designet bil hvor eierne må tenke for ingeniørene som designet bilen ... Anonymkode: 19568...45b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #13 Del Skrevet 27. november 2021 Ikke min bil, låner i en liten periode. Lader fra stikkontakt, ikke app. Vil ikke ødelegge det jeg får bruke. Så ikke lade fullt og ikke bruke til tomt 👍 Anonymkode: faa1c...ff2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cole Skrevet 29. november 2021 #14 Del Skrevet 29. november 2021 AnonymBruker skrev (På 27.11.2021 den 10.04): For strømregningen vil det ha noe å si Hvordan har det noe å si når bilen ikke lader? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sokkar Skrevet 29. november 2021 #15 Del Skrevet 29. november 2021 Vår lader slutter å lade n0e batteriet er fullt. Så at ledningen står i har ikke noen betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2021 #16 Del Skrevet 29. november 2021 On 11/27/2021 at 8:25 PM, AnonymBruker said: Det er ikke dumt. Det er det aller smarteste, fordi det er idiotsikkert og forutsigbart på en gang. Med biler med liten buffer, så blir batteriet merkbart dårligere over tid. Så de gangene du trenger maksimal rekkevidde gjelder bare de første årene, og de årene er til det skjer blir kortere for hver gang du lader bilen maksimalt. I biler med stor buffer (som i3), så har du samme rekkevidde uavhengig av om batteriet er helt nytt eller 10 år gammelt. Det er bufferen det spises av. Ergo vet du når du kjøper en i3 at dersom rekkevidden holder akkurat når bilen er ny, så holder den akkurat når bilen er gammel også. I tillegg slipper man det tullet med at man må planlegge hver eneste dag hva man skal gjøre. Hver dag er "fulladet" og du vet hvor langt du kommer hver dag uten å mellomlade. I motsetning til dårlig implementerte løsninger hvor det er liten buffer. Hvor du må si nei til partneren om å kjøre en omvei hjem for å hente noe, fordi du ikke turte å lade til 100% natten i forveien. Eller at du må huske på å sette bilen til 100% lading den ene dagen etter jobb, for dagen etter har du flere ærender. Enhver idiot ser jo at da har man i praksis en dårlig designet bil hvor eierne må tenke for ingeniørene som designet bilen ... Anonymkode: 19568...45b Jeg trenger ikke å planlegge hver dag, vi lader kun til mer enn 80% om vi skal kjøre langt. Og langt er snakk om fra Oslo til Sørlandet feks - ikke hverdagskjøring. Vi lader ikke hver dag en gang, 75% ned til ~30% holder til mange turer til jobb - butikk - venner - familie - ærender osv over mange dager. Altså har vi den på 75% maks til vanlig uten å måtte tenke spesielt på lading, og så skrur vi opp de få gangene i året vi er nødt til å kjøre langtur, som gjerne kun er sommerferien. Det er en bil med lang range og om den går bittelitt ned over tid går det fint, jeg vil heller ha maks range i noen år enn litt mindre range i lang tid. Jeg er ikke idiot så jeg trenger ikke en idiotsikker bil 😁 Anonymkode: 43202...371 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå