G.A. Skrevet 10. oktober 2005 #1 Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Hva er egentlig det neste steget etter en lap.undersøkelse? Dersom de ikke finner noe som er galt, må vi da bare fortsette å prøve som vanlig, og ikke få mer hjelp? Eller finner det flere undersøkelser som kan gjøres? Og dersom de feks finner ut at jeg har tette eggledere, hva skjer da videre? Forstår det sånn at dette ikke er noe som kan repareres? Er da neste steg prøverør? Blir vi satt på venteliste med en gang? Er det lang venteliste? Hva kan jeg forvente, 2 måneder eller 2 år? Om de finner endometriose da, fikser de dem og sender meg hjem og ferdig med det? Ønsker bare å vær litt mer forberedt til lap.undersøkelsen og de eventuelle resultatene som måtte komme.. Endret 10. oktober 2005 av G.A.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #2 Skrevet 10. oktober 2005 Hva som skjer videre kommer ann på hva som er galt. Har du endometriose fjerner de det under operasajonen og dere må da prøve videre selv siden sjangsene da er mye bedre. Tette eggledere er det diskusjoner om i fagmiljøet om de skal gjøre noe med eller ikke, de fleste gjør ikke det for de mener de vil klappe sammen veldig raskt. Et problem kan være at de små hårene inni egglederene ikke er der, de har som oppgave å sende egget videre, det kan de ikke gjøre noe med. Noen er født uten disse. Om alt er bra så er det godt mulig at dere blir satt på venteliste til ivf ganske raskt ja. Ventetiden er forskjellig på de forskjellige sykehusene. Fra et par mnd til 9 mnd er vanlig i det offentlige.
G.A. Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter #3 Skrevet 10. oktober 2005 Tette eggledere er det diskusjoner om i fagmiljøet om de skal gjøre noe med eller ikke, de fleste gjør ikke det for de mener de vil klappe sammen veldig raskt. Hmm, er dette noe jeg selv kan velge? Kan jeg feks si at jeg heller vil videre til ivf enn å prøve å åpne egglederene? Tusen takk for raskt og kjempe bra svar!
G.A. Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter #4 Skrevet 10. oktober 2005 Hva er egentlig forskjellen på IVF og ICSI?
Malama Skrevet 10. oktober 2005 #5 Skrevet 10. oktober 2005 Kjapt søk ga meg dette: Assistert befruktning: prøverørsbehandling: På fagspråket kalles dette IVF ( in vitro fertilisering ). En variant av dette er ICSI (intracytoplasmatisk spermieinseminasjon). IVF foregår på spesielle sykehusavdelinger eller private klinikker. Kvinnen starter med en nedregulering av sin egen hormonproduksjon ved hjelp av medikamenter i form av nesespray eller en depot-sprøyte som settes i underhuden. 21. mensdag starter da en ” kontrollert ” stimulering av kvinnens eggstokker i form av sprøyter med FSH ( follikelstimulerende hormon ). Dette hormonet er det såkalte eggmodnende hormon. Nå skal eggposene ( folliklene ) stimuleres slik at det dannes flere egg. Ved hjelp av en ultralydundersøkelse fra skjeden vil eggposenes størrelse og antall kunne bedømmes. Første kontroll skjer ca den 8. dagen etter at kvinnen har startet opp med sprøytene med FSH. Når eggposene er ca 18-20 mm store , setter kvinnen en sprøyte under huden som skal stimulere eggløsningen. Ca 36 timer senere vil eggposene tømmes via en sprøyte som stikkes inn fra skjeden etter at det er satt lokalbedøvelse i skjedeslimhinnen. Mannen leverer så en sædprøve. På laboratoriet foregår så befruktningen i varmeskap. ICSI er en variant av IVF, som benyttes ved nedsatt sædkvalitet, der sædcellene ikke har god nok evne til selv å trenge inn gjennom eggcellenes ytterste kapsel. På laboratoriet ”hjelpes” en sædcelle inn i en eggcelle med en kanyle slik at eggcellens vegg punkteres og sædcellen derved sprøytes direkte inn i eggcellen. Når det har skjedd en befruktning og egget har delt seg, vanligvis etter ca 2 dager, settes maksimalt to egg tilbake i livmoren. Så får kvinnen behandling med hormonet progesteron for eksempel i form av stikkpiller som settes i skjeden, for å støtte at egget setter seg fast i livmorslimhinnen. Hvis menstruasjonen ikke er kommet innen ca 3 uker etter tilbakeføring av eggene, tas det en graviditetstest. ICSI er altså når de ikke bare tar ut egget og lar soldatene finne veien inn, men faktisk putter en sædcelle inn i egget.
G.A. Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter #6 Skrevet 10. oktober 2005 Hmm, nedsatt sædkvalitet er ikke problemet. Så da blir det eventuelt IVF. Og dette koster penger, masse penger, har jeg forstått... (?)
Felixa Skrevet 10. oktober 2005 #7 Skrevet 10. oktober 2005 For tre IVF eller ICSI forsøk på et offentlig sykehus koster maks 18000. Da er det 3000 i egenandel og 15000 for medisiner, hvis du bruker over 15000 i medisiner så får du dette igjen av trygdekontoret. Det er veldig forskjellig hvor mye man bruker på hvert forsøk, men ca 8000-15000 er normal medisinbruk for et forsøk. Mye penger ja.
Tusenfryd Skrevet 10. oktober 2005 #8 Skrevet 10. oktober 2005 Legen kan vurdere at ICSI er mest aktuelt selv om nedtsatt sædkvlitet ikke er problemet. De er bla vanlig hvis man forsøker med IVF først og får dårlig befruktning, at man tar halvt om halvt en evt. neste gang. ICSI er noe dere må skrive under på at de skal gjøre, da dette går over en etisk grense, siden man "tvinger frem" en befrukting. IVF lar man bare hannen og hunnen finne hverandre selv som de ville gjort det i kroppen.. Jeg synes forøvrig, G.A., at du skal skrive ned alle spørsmålene du har, som ikke er få, naturlig nok, og spørre legen konkret om ditt tilfelle. Her kan man bare dele erfaringer og hjelpe deg å slå opp og søke på nett. Men din kropp og din situasjon vil alltid være unik, og hvem kan bedre gi deg svar enn de som kjenner deg og ditt konkrete tilfelle? En helt annen ting, jeg synes ikke 18 tusen er mye for tre forsøk. Tenk på hva man kan spare seg til gjennom et år, droppe ferien el. for å få oppfylt ønsket sitt. Hvis man ikke på noen som helst vis kan stable på bena disse pengene, bør man sette opp et regnestykke for hva det i det hele tatt koster å ha barn. Men det er en annen diskusjon.
Malama Skrevet 10. oktober 2005 #9 Skrevet 10. oktober 2005 Er det 18000 for tre forsøk? Jeg trodde faktisk det var pris PR. FORSØK jeg... Så feil kan man ta...
Chiquita Skrevet 10. oktober 2005 #10 Skrevet 10. oktober 2005 Jupp, max 18 000,- for 3 forsøk i det offentlige. Privat blir det jo en annen pris da
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2005 #11 Skrevet 10. oktober 2005 Joda,klart det koster med barn alle vet jo det, men de utgiftene kommer gradvis. Men en ekstra regning på 10-12000 på en mnd er ganske mye penger for de fleste. Og hvis ikke de tre offentlig forsøkene holder (som det ofte ikke gjør) så må man ty til de private som har en helt annen pris. Da koster det ca 20-25000 for et forsøk + medisiner. Mye penger, men man prøver alt i en sånn situasjon.
Chiquita Skrevet 10. oktober 2005 #12 Skrevet 10. oktober 2005 Men en ekstra regning på 10-12000 på en mnd er ganske mye penger for de fleste. ← Nå ja, nå kommer vanligvis ikke et prøverørsforsøk så veldig overraskende på de fleste heller da. Og mange har også en del måneder med ventetid før de får komme igang. Så om du sparer i ventemånedene så er ikke denne summen så vanskelig "å hoste opp" .. Men det er jo opp til deg selv hvordan du legger det opp da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå