Gå til innhold

Er du opptatt av gjenbruk av klær eller tenker du på det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Jeg syntes det er litt tid for å se litt mer på gjenbruk og redesign. Og hurtigmote. 

Dagens fast fashion er jo komplett forløse, ikke så dårlig holdbarhet som heveds. Da jeg gjerne bruker de ca 5 år før jeg kasserer dem. Men de inneholder gjerne materialer og kjemikalier som ikke er så bra for miljøet. 

Så jeg har to spm. 

Til deg som er veldig inni gjenbruk og redesign. Hva ser du etter, hvor lenge bruker du det? Og redesignet du noe selv (del gjerne et bilde) 

Til deg som tenker på det og ikke har kommet i gang:

Hva hindrer deg? 

Jeg har prøvd meg frem på litt, men syntes pris på brukt ofte er litt i dyreste laget og litt for mye slitt iht prisen. Jeg har prøvd meg på litt redesign, men har ikke helt funnet stilen. Har laget noe jeg er fornøyd med resultatet av. Men dog føles ikke stilen helt ut som meg. 

Men andre ting kjøper jeg gjerne brukt, som feks møbler ol. Sjekker alltid brukt markedet når jeg trenger noe nytt til huset først. Dog syntes jeg kanskje markedet har tapt seg bittelitt siste par årene

Anonymkode: 3f89f...15b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kikker ofte på Tise og Finn før jeg kjøper noe nytt.

Finner såvidt noe til barn, og sjeldent/aldri til meg. 

Det som hindrer meg er at den veldig sjeldne ganger jeg finner noe mulig aktuelt så er det overpriset, får gjerne samme vare ny på salg. 

Kan ikke sy, så det+ innkjøp av en god symaskin som kunne fungert til mer avansert redesign er hinder. 

Finner sånn sett oftere noe brukt til hjemmet, men jeg har allerede alt jeg trenger av ting. Vi lever uten bil, så det begrenser endel selvsagt på resten. 

Enig med deg i at klærne på bruktmarkedet er for dyre til den gjenværende bruken 🤷‍♀️ Og de to siste plaggene jeg kjøpte brukt luktet parfyme som ikke lot seg vaske bort.....

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å finne ting som passer og som er akkurat det jeg behøver. Dessuten er det ingen bytterett, og prisene er ganske høye, så jeg ender fort med å kaste penger ut av vinduet. 
Jeg er ganske opptatt av at jeg ikke skal kjøpe mer enn jeg trenger, tror det er like viktig. Og å kjøpe ting som varer lenge og kan brukes mange ganger. Unngår typiske trend-plagg, kjøper heller litt «kjedeligere» plagg som kan kombineres på ulike måter.

Anonymkode: 8373a...f04

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjøper nesten alt brukt. Ser etter plagg jeg liker på Finn, og hvis man kommer tidlig på loppemarked rett etter de åpner kan man få noen gode bra kupp der og! 

Anonymkode: 1c357...156

• Liker 5
Skrevet

I år har jeg kjøpt kun ett nytt plagg, og det var en kjole jeg trengte til ett bryllup. Måtte kun kjøpe den ny fordi det var kort varsel og ingen av de jeg fant på nett eller i bruktbutikker passet meg/bryllupet. Ellers tror jeg det er 6-7 år siden jeg har kjøpt noe nytt.  Ser ikke grunnen til det, da alt jeg har kjøpt brukt er nesten nytt, og jeg velger veldig nøytrale antrekk som ikke går fort ut av mote.

Anonymkode: dd743...62b

• Liker 2
Skrevet

Nei, dessverre. Synes det er for tungvint.

Har bittelitt dårlig samvittighet, men ikke nok til å gjøre noe med det.

Her jeg bor er det ikke engang noen mulighet for gjenvinning, så gamle klær går rett i søpla.

Anonymkode: ed9d1...089

Skrevet

Jeg er kortvokst og det er vanskelig å finne klær som passer. Sko kjøper jeg ikke brukt uansett.

Anonymkode: cff6d...0f3

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleier gi bort klær jeg ikke bruker eller gi dem til Røde kors eller lignende. 

Ellers kjøper jeg ikke mye klær pga dårlig økonomi. Handler kun på salg og liker ikke brukte klær etter andre så kjøper nytt istedenfor. 

Anonymkode: 91427...87a

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke så god råd, så takket være Finn etc, har jeg likevel klart å gjenoppbygge et hjem da jeg plutselig måtte starte på scratch igjen. Flere gratis møbler og billige møbler og har virkelig gjort noen kupp! Selger også selv unna en god del ting og folk kjøper bare man gir det nok tid. 

Klær kjøper jeg sjeldent uansett, da jeg har svært lite behov for det, men er litt skeptisk til det mtp bakterier, fare for lus og parasitter. Men skulle gjerne hatt en Levis 501 original. 

Anonymkode: a1f15...c80

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klær kjøper jeg sjeldent uansett, da jeg har svært lite behov for det, men er litt skeptisk til det mtp bakterier, fare for lus og parasitter. Men skulle gjerne hatt en Levis 501 original. 

Hva går du i til vanlig, da? Jeg lurer av ren nysgjerrighet altså. Jeg har flere ganger prøvd å slutte å kjøpe klær, men noe må man jo ha på seg, og jeg kan ikke komme på jobb i gamle filler heller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva går du i til vanlig, da? Jeg lurer av ren nysgjerrighet altså. Jeg har flere ganger prøvd å slutte å kjøpe klær, men noe må man jo ha på seg, og jeg kan ikke komme på jobb i gamle filler heller. 

Klassiske, pene klær. Har få, men pene plagg.

Skrevet

Kjøper kun brukte klær. Tenker aldri over at det er "ekkelt" på noen måte. Kjøper stort sett brukte sko også, unntatt de som jeg går veldig mye i.

Redesign skjønner jeg ikke helt poenget med.. Noen har jo allerede designet plagget, så hvorfor skal man designe det på nytt? Hvis man ikke liker designet så er det jo bare å la være å kjøpe plagget i utgangspunktet?. Men all ære til de som synes det er gøy, da..

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i bruktbutikk, og vi utvider klesavdeling, nettopp fordi det er det folk kjøper mye av. Selv blir jeg litt blind for alt det fine som henger på stativene, siden jeg går oppi det hele tiden. Men det hender veldig ofte at kundene kommer til disken med veldig flotte klær. Ofte nesten ikke brukt, noen ganger helt nytt. Vi har stort sett faste priser på tingene, så kan fint få en dress til mann til kr 150, bukser til kr 50 osv.

Og så har vi salg, og da er det 50%.

Ser at det blir flere og flere unge som kommer innom. Gjerne en hel gjeng som bruker både 1 - 2 timer på prøving og leting, og de finner alltid noe fint. Virker nesten som en "alternativ" måte å samles på. Kjøpe noe brukt, drikke en kopp kaffe (vi ha det, folk kan betale om og hva de vil), og mye latter.

Vi er nøye med hva vi henger ut. Er det ikke rent, kan det hende noen tar det med hjem og vasker det. Er det rett og slett for slitt, går det til Fretex for oppflising. Noe går også til UFF, om det er ok klær, men kanskje et lite hull. Det kjøper ikke nordmenn, men tviler på at de er like kresen i mange fattige land. 

Jeg hadde absolutt anbefalt å lete rundt etter en bruktbutikk i nærheten. Det er mye å finne, både klær og annet.

Anonymkode: 7fe93...006

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Så jeg har to spm. 

Til deg som er veldig inni gjenbruk og redesign. Hva ser du etter, hvor lenge bruker du det? Og redesignet du noe selv (del gjerne et bilde) 

Anonymkode: 3f89f...15b

Jeg kjøper sjeldent brukte klær (jeg kjøper sjeldent klær i det store og hele), men gjenbruk er jeg opptatt av.

Hvorfor jeg ikke handler brukt, er dessverre fordi jeg opplever at etter at bruktkjøp ble populært har prisene ved bruktbutikkene her i nærområdet skutt i været. 
Og siden jeg har et svært begrenset klesbudsjett igjennom året er det ofte billigere å kjøpe nytt på salg.

Hverdagstøy syr jeg stort sett ikke om.
Hvis plaggene får hull, eller ikke passer lenger, reparerer jeg dem.
Når de blir falmet, flekkete og uformelige blir de hjemmeklær/arbeidstøy, og og når de blir utslitt blir de filler.
Jeg er veldig nøye på at jeg skiller på "utetøy" og "hjemmetøy", det får hvert plagg til å vare lenger.
Jeg er også nøye på vask og tørk av klær for å forlenge varigheten av dem.

Det jeg syr om er stort sett kjoler/selskapstøy som jeg har brukt 100 ganger før, og som kan brukes 100 ganger til.  (Litt overdrevet, men du skjønner poenget).
Da beholder jeg snittet, men endrer ofte på lengden, endrer løsning for ermer, legger til blonder, eller lignende, bare for å få en endring.  Kanskje blir kjolen skjørt og topp for eksempel.
Jeg har kjoler i skapet som jeg kjøpte i 1985 og frem til i dag, som enten henger der i sin originale form, eller som har blitt endret for videre bruk.

Jeg bruker klærne til de ikke lenger har en bruksverdi, og ikke kan endres/repareres lenger.

Anonymkode: 4a904...dff

• Liker 4
Skrevet

Kjøper heller bedre kvalitet, som varer. Hater syntetdritt.

Anonymkode: 91dc4...de4

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjøper mye brukt. Fra Fretex, finn og Tise. Tise er ikke hva Tise var i starten. Da fant jeg så mye billig og fint. Nå selges brukte ting der til over ny og salgspris. Og Tise har blitt så ufattelig dårlig på kundeservice. Men jeg har funnet mye fint der. Jeg elsker kjoler og går nesten bare i kjoler. Så syr jeg litt. Men det er begrenset hvor mye jeg får til å sy med to små barn osv. Jeg handler aldri kjoler for mer en 250kr. Og jeg har skapet fullt av vakte fine kjoler. Jeg har funnet masse på Fretex også. Men jeg må ta meg god tid og det er ikke alltid jeg finner noe. Undertøy handler jeg ikke brukt. Til barna handler jeg på bruktbutikken som heter barneskatter. Det er en butikk hvor foreldre kan sette ut brukte klær på stand og selge videre. På barneskatter finner jeg alt fra klær og leker til vogner og ja egentlig alt man trenger. Men det jeg skal kvitte meg med gir jeg selv bort på finn, men passer på at det er bra nok til å brukes. Barna får bare brukt det de trenger ett år av gangen, noen ganger bare et halvt år, så helt unødvendig å kjøpe nytt til de. Jeg elsker gjenbruk ❤️ 

Anonymkode: 74799...222

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker i alle fall klærne mine lenge, og noen av mine eldre gensere har blitt inn igjen så de er nå igjen i bruk utenfor huset. Noen av dem har bare vært brukt under en annen genser i sikkert ti år på vinteren, men nå er fasongen, fargene og stilen inn, så de har kommet frem i lyset igjen. 

Anonymkode: e0886...e79

• Liker 2
Skrevet

Jeg har kjøpt ganske mye brukt. Kjøpte akkurat en jakke med nypris på ca 1500kr til 250kr, knapt brukte sko til 1500kr der nypris var 2500kr osv. Har kjøpt ullundertøy til halvpris av nypris også. Ved å kjøpe brukt kan jeg ha finere klær til en lav pris. Har alltid på varsel på de ulike merkene jeg er interessert i, så får jeg inn noen kupp. 

Skrevet

Jeg er ikke opptatt av det, men jeg har det likevel i bakhodet. Klær eller annet tøy som ikke brukes mer havner hos Fretex eller tilsvarende organisasjoner. Jeg kjøper selv aldri brukt tøy (jeg er beklageligvis en av dem som synes det er litt ekkelt), men til gjengjeld kjøper jeg tøy som hovedsaklig er naturmaterialer og jeg prøver å slite det mest mulig ut før det "kastes". Har   en T-skjorte jeg kjøpte på nittitallet som fremdeles er i bruk. :ler: 

• Liker 2
Skrevet

Må innrømme at jeg nok ikke er det.. Men, jeg prøver å kjøpe kvalitetsklær som jeg kan bruke lenge :) 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...