Gå til innhold

Når far skal betale barnebidrag direkte til 18-åringen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil størrelsen på bidraget endre seg fra det han nå betaler direkte til meg?

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Når begynte man med barnebidrag til myndige personer ?

Skrevet

Så lenge de går på skole så 😊

• Liker 10
Skrevet

@Athena79 Barnebidrag skal betales etter fylte 18 år om h*n fortsatt går på videregående. Her betalte far det samme, privat avtale.

Anonymkode: ca8f5...fea

• Liker 14
Skrevet

Hos oss økte bidraget med 800kr etter fylte 18 år. 

Anonymkode: 85c90...987

• Liker 3
Skrevet
Høstluft skrev (4 minutter siden):

Vil størrelsen på bidraget endre seg fra det han nå betaler direkte til meg?

Sånn egentlig er det vel ikke krav om noe bidrag når barnet er myndig. 

Tror jeg og min x kommer til å bli enig om dette.

Anonymkode: 14246...e71

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn egentlig er det vel ikke krav om noe bidrag når barnet er myndig. 

Tror jeg og min x kommer til å bli enig om dette.

Anonymkode: 14246...e71

Jo, det er det. Så lenge ungdommen fortsatt går på videregående skole har foreldrene fortsatt forsørgerplikt.

Anonymkode: d507b...d4d

• Liker 19
Skrevet

Blir mor veldig skuffet når hun ikke får råde over barnebidrag?

Anonymkode: edf70...029

• Liker 1
Skrevet

Mor blir ikke skuffet over at hun ikke får _råde_ over barnebidrag, mor er bare bekymret for utgiftene og kostnadene som hun da kanskje alene må stå for i en allerede økonomisk trang hverdag siden ungdommen ikke ønsker å bo hos far. Er det en ulovlig eller ikke reell bekymring? 

• Liker 18
Skrevet

Tror ikke det endrer seg. Øker hvertfall ikke. Jeg hadde det sånn fra min far men vet ikke hvor mye mor fikk når det ble betalt rett til henne. 

Mener jeg fikk 1800 kr i mnd som barnebidrag fra faren min (ikke noe ekstra til mamma) men dette er jo noen år siden 

Anonymkode: da127...c0c

Skrevet

Da vil jeg også tro at barnet over 18 også bruker de pengene på daglig personlig utgifter, som de i utgangspunktet skal dekke

Anonymkode: ea602...664

• Liker 6
Skrevet

Når jeg fikk bidrag fra min far da jeg var over 18 så ble det helt slutt på det moren min fikk. Jeg bodde vel og merke for meg selv, hadde ikke fullført vgs, tok år på nytt. 

Gå på «hvor lenge blir barnebidraget utbetalt https://www.nav.no/barnebidrag#hvor-lenge

Anonymkode: 4d227...a6b

Skrevet
Athena79 skrev (5 timer siden):

https://www.nrk.no/norge/vil-gjennomga-barnebidrag-reglene-1.11884224

https://www.nettavisen.no/nyheter/jeg-ma-betale-for-min-ukjente-datters-hybel/s/12-95-3666887

Så lenge barnet går på vgs. Så selv om de er 20år pluss, og har bodd for seg selv og vimset rundt. 

Anonymkode: 6e7b4...4f0

• Liker 2
Skrevet
Athena79 skrev (12 timer siden):

Alltid vært sånn om de går på skole

Anonymkode: 10538...87e

• Liker 2
Skrevet
Høstluft skrev (11 timer siden):

Mor blir ikke skuffet over at hun ikke får _råde_ over barnebidrag, mor er bare bekymret for utgiftene og kostnadene som hun da kanskje alene må stå for i en allerede økonomisk trang hverdag siden ungdommen ikke ønsker å bo hos far. Er det en ulovlig eller ikke reell bekymring? 

Det er vel ikke urimelig om 18- åringen bruker bidraget til å betale for seg hjemme? Som medforsørger får du mindre inntekt å forsørge for, mens utgiftene på å ha en 18- åring i huset, er de samme som da h*n var 17 år. 

• Liker 6
Skrevet

Pengene er for å forsørge 18-åringen mens han går på videregående. Dine utgifter skal ikke øke når bidraget betales rett til 18-åringen. Han må overta å betale for utgifter selv, enten til deg, eller overta mer av egen økonomi. Ordningen er ikke der for å gi 18-åringer mer lommepenger. 

Anonymkode: e37ce...4ed

• Liker 2
Skrevet

Her gikk vi inn på kalkulator, men sønnen min mente de la inn litt mye. Ble enig og ca 2000 kr mnd. Men så betalte jo ikke far. Vurderte å gjøre noe med det, men sønn landet på at han heller tok en deltidsjobb. Ved siden av vgs.

Får og sønn har lite kontakt i dag. Ikke pga bidrag, men fordi far rett og slett ikke engasjerer seg.

Anonymkode: e1721...7c5

Skrevet

Kan man ikke be NAV ta inn bidraget på samme måte som vanlig?

Skrevet
17 hours ago, Athena79 said:

Poden er 28 og studerte noe helt rævva så her betales det månedlig bidrag fortsatt...

Anonymkode: 5de6d...1f0

Skrevet

Det er en usedvanlig dårlig bestemmelse med bidrag direkte til barnet når de bor hjemme. Da bør forelderen fortsatt få bidraget.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...