Gå til innhold

Sliter med dagsovinga - begynner å bli desperat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei jente på nøyaktig 12 måneder. Hun har stort sett alltid vært fornøyd og «grei», og ikke slitt med verken kolikk, refluks eller hatt andre plager. 

Fra hun var cirka 4 måneder har vi hatt relativt faste rutiner for legging, og hun sover mye på natt (skal sies at hun våkner en del for pupp, men det er for så vidt greit…). På natten sover hun fra cirka 18:30 til 08:00 dagen etter. 

Problemet er dagsoving. Hun trives i vogn og sovner som regel fort, men hun våkner et maksimalt 30 minutter. Slik har hun holdt på siden hun har var rundt 3-4 måneder. Pr. nå har vi to dupper på dagtid, og de varer i 20-30 minutter hver. Hun våkner og er uopplagt, misfornøyd og klør seg i øynene. Selv om vi triller, vugger vogna, gir pupp eller flaske, så hjelper det ikke. Hun er rett og slett stilt inn på å våkne etter maks en halvtime, uansett hva vi gjør. Vi har gjort flere forsøk på å gå ned til én dupp på dagtid, men selv om vi har holdt på i flere dager med kun én dupp i håp om at hun kanskje sover over en time, ender det opp med bare dårligere og dårligere nattesøvn fordi hun sover for lite på dagen. 

Vi begynner å bli slitne av å tidvis bruke utrolig mye tid på dagen for å få henne til å sove, også ender duppen opp med å være kort. 
Noen tips? Må vi endre rutiner totalt? Eller får hun rett og slett «nok søvn» gjennom natten og dermed ikke har stort nok søvntrykk på dagen? Hun har forresten begynt i barnehage nå, uten at det har medført lengre dupper. 

Anonymkode: ed672...7b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når kl dupper hun? Kanskje hun er overtrøtt og burde legges for dupp tidligere? Eventuelt ikke helt trøtt nok og forsøke senere dupp? 

Skrevet

Jeg bare ga opp. Min sov heller ikke så mye lenger, og dagene ble så utrolig mye bedre for alle parter da vi sluttet å jage den j#$%@ søvnen. 

Anonymkode: 1c330...7f1

• Liker 6
Skrevet
Luckiness skrev (Akkurat nå):

Når kl dupper hun? Kanskje hun er overtrøtt og burde legges for dupp tidligere? Eventuelt ikke helt trøtt nok og forsøke senere dupp? 

Takk for svar! 

I bhg dupper hun fra 11:30 til 12:00 (sånn omtrent). Hjemme legger vi henne tidligere da hun virker trøtt, og dupper fra cirka 10:30 til 11:00, også på nytt fra 14:30 til 15:00.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bare ga opp. Min sov heller ikke så mye lenger, og dagene ble så utrolig mye bedre for alle parter da vi sluttet å jage den j#$%@ søvnen. 

Hvordan holdt dere ut ettermiddagene med en unge som potensielt ble overtrøtt og grinete? 😩 lurer oppriktig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan holdt dere ut ettermiddagene med en unge som potensielt ble overtrøtt og grinete? 😩 lurer oppriktig. 

Han ble sjelden så grinete, så kanskje derfor vi holdt ut 😛 

Og så var vi mye ute! Tiden fra 15 til leggetid rundt 18 gikk til leke inne, middag, leke ute, leke litt til, bade, kveldsmat og natta. Ble han irriterende overtrøtt var det gjerne frem med badekaret.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Han ble sjelden så grinete, så kanskje derfor vi holdt ut 😛 

Og så var vi mye ute! Tiden fra 15 til leggetid rundt 18 gikk til leke inne, middag, leke ute, leke litt til, bade, kveldsmat og natta. Ble han irriterende overtrøtt var det gjerne frem med badekaret.

Takk for svar! Kanskje vi rett og slett skal prøve å droppe den andre duppen igjen og bare se an.. Enkelte dager, hvis vi er bortreist eller noe spesielt skjer, får vi ikke til dupp nr. 2, så vi er på ingen måte «maniske» rundt det. 

Skrevet

Dagsovingen kom da barnehagen begynte. Før det var det kanskje 20 min i armkroken om jeg var heldig. Vogn var bare å glemme for på trilletur var det for spennende til å sove og om vi sto stille så ble han urolig. 

Overlevde på sett og vis frem til barnehagen startet, selv om jeg ble rimelig sliten i den perioden. Begge mine har vært slik med null søvn på dagtid. Husker jeg gikk med yngste i bæresele rundt i stuen i håp om at han skulle sovne litt. Samtidig lekte eldste rundt oss, rimelig aktiv. 

Eldste er 3.5 år og sover ikke lengre på dagtid, men kan ta seg en hvil om han er sliten. Yngste sover 1 time på dagtid og fra 18 til 7. 

Anonymkode: 2f752...73b

Skrevet

Datteren min var også sånn. Husker det godt. Hadde for eksempel ei venninne med jevngammelt barn, det tok meg 20 minutter å trille dit. Lot vogna sto ute, stilte alarmen på 8 minutter, og da jeg tittet på henne i vinduet våknet hun etter maks 28 sekunder etter det, hver gang....

Jeg ga opp å prøve mer etter en stund. Ble bare sur selv av å prøve så veldig på mer søvn. Da jeg snudde innstillingen i hodet ble det enklere å bare godta at det var sånn. Trøtt unge om ettermiddagen ble løst med en tur ut eller en tur i badekaret, gjerne. Sikkert ikke ideelt, men hun sov jo ikke mer uansett hva vi gjorde, så da kunne vi like gjerne la være å prøve.

Hun er 16 nå, og jeg husker ikke når det ble annerledes igjen, men det går over!! Men min erfaring er at det er enklere å snu egen innstilling i hodet enn å snu ungen ;)

• Liker 2
Skrevet

Vår var sånn også, sov kun 30 min, tydelig uten å være uthvilt, men fikk heller ikke til mer enn 1 dupp fra før 12 mnd (husket ikke nøyaktig, men kanskje 10 mnd?). 
Som en over her skriver: dagene ble bedre når vi sluttet å stresse med søvn, måtte bare leve med et trøtt og grinete barn utover ettermiddagen, men ble tidlig kveld. 
Begynte i barnehage ved 12 mnd. I starten sov han stort sett 30 min der også, men plutselig kunne han sove 2t. Etterhvert som han ble tryggere i barnehagen begynte han å sove 1-2t der, og etter ei stund til begynte han å sove 1-2t hjemme også. 

Anonymkode: 085f9...49f

Skrevet

Takk for mange god svar og refleksjoner. Fint å høre at andre har lignende erfaringer. 

Hele permisjonstiden har gått med til å få baby til å sove, sånn mer eller mindre. Har ikke fått hvilt på dagtid selv i det hele tatt, og nå som jeg har vært hjemme med sykt barn som i tillegg sover svært dårlig på natten pga. sykdom kjenner jeg jeg blir sliten. 

Får kanskje i større grad bare godta at det er sånn det er, og heller holde ut med en grinete unge i hverdagen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...