AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #1 Skrevet 26. november 2021 Om sønnen/datteren din fortalte deg at noen i vennegjengen handlet seg alkoholfri øl for å drikke, hva hadde du tenkt om dette? Litt pøblete gjeng. Jeg syns det ringer litt alarm. Anonymkode: fc732...46b
Gjest The High Priestess Skrevet 26. november 2021 #2 Skrevet 26. november 2021 Jeg hadde tenkt at det ikke var innafor. Hvorfor skal en gjeng med 13-åringer lære seg å like smaken av øl? Plutselig får de tak i øl som ikke er alkoholfri og 13-14 åringer har ingenting å gjøre i nærheten av alkohol. Det er som å gi de en nikotinfri snus. Nei, dette hadde jeg ikke latt mine barn involveres i.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #3 Skrevet 26. november 2021 Den er alkoholfri. Blir som å drikke brus. Virker som en gjeng som faktisk ikke sniker seg til alkohol og kun holder seg til alkoholfritt. På den tiden drakk jeg hjemmebrent bak ryggen på moren min. Hver takknemlig for at de kjøper alkoholfritt 🙂 Anonymkode: 54c91...6e2 13
Gjest The High Priestess Skrevet 26. november 2021 #4 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den er alkoholfri. Blir som å drikke brus. Virker som en gjeng som faktisk ikke sniker seg til alkohol og kun holder seg til alkoholfritt. På den tiden drakk jeg hjemmebrent bak ryggen på moren min. Hver takknemlig for at de kjøper alkoholfritt 🙂 Anonymkode: 54c91...6e2 Å drikke øl (selv om den er alkoholfri) er ikke som å drikke brus i mine øyne.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #5 Skrevet 26. november 2021 The High Priestess skrev (1 minutt siden): Å drikke øl (selv om den er alkoholfri) er ikke som å drikke brus i mine øyne. Nei det syns ikke jeg heller. Ser på det som at det neste blir fort med alkohol. Mine varsellamper begynte å blinke. Anonymkode: fc732...46b 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #6 Skrevet 26. november 2021 The High Priestess skrev (Akkurat nå): Å drikke øl (selv om den er alkoholfri) er ikke som å drikke brus i mine øyne. Men hvilket argument har du da? Mange barn og voksne som drikker vørterøl og mener det er innafor. Så hvorfor ikke alkoholfritt? Finnes alkoholfri juice og cider. Dette drikker da barn uten problem. Drinker inneholder vann og brus. Men alkoholfritt øl er noe man skal reagere på 🤔 Tenker man på det kan ikke barn drikke noe siden øl og drinker inneholder vann, brus, juice osv. Anonymkode: 54c91...6e2 6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #7 Skrevet 26. november 2021 Ingefærøl er ok, men alkoholfri øl det hadde jeg reagert på -det smaker jo nesten som vanlig øl. Men, nå skal det sies at som femtenåring så drakk jeg både øl og hjemmebrent, vokste opp på bygda... Anonymkode: 29a60...1c2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #8 Skrevet 26. november 2021 Jeg tenker det samme om all drikke som vanligvis innholder alkohol men som er alkoholfritt, om så øl, vin, cider.. Anonymkode: fc732...46b 2
Gjest The High Priestess Skrevet 26. november 2021 #9 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvilket argument har du da? Mange barn og voksne som drikker vørterøl og mener det er innafor. Så hvorfor ikke alkoholfritt? Finnes alkoholfri juice og cider. Dette drikker da barn uten problem. Drinker inneholder vann og brus. Men alkoholfritt øl er noe man skal reagere på 🤔 Tenker man på det kan ikke barn drikke noe siden øl og drinker inneholder vann, brus, juice osv. Anonymkode: 54c91...6e2 Hvorfor skal man drikke noe som assosieres med alkohol når man er 13 år? Fordi det er kult? Man har nok lettere for å ty til "vanlig" øl om man vender seg til smaken av øl når man er så ung. Man er så lett påvirkelig. Det er generelt et dårlig spor å gå i. Hva er argumentet for at det er helt innafor å drikke alkoholfri øl? Kun at det er alkoholfritt? Alkoholfri juice og sider er jo som brus. Type Mozell. Det er en grunn til at det er 18 års-grense på alkohol.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 26. november 2021 #10 Skrevet 26. november 2021 Ikke innafor en plass. Dette er en sak for barnevernet.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #11 Skrevet 26. november 2021 Alkoholfritt øl er ikke alkoholfritt. Det er riktig nok lite alkohol i dem, men det er altså ikke fritt for alkohol. Anonymkode: d4d37...b16 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #12 Skrevet 26. november 2021 Just now, AnonymBruker said: Men hvilket argument har du da? Mange barn og voksne som drikker vørterøl og mener det er innafor. Så hvorfor ikke alkoholfritt? Finnes alkoholfri juice og cider. Dette drikker da barn uten problem. Drinker inneholder vann og brus. Men alkoholfritt øl er noe man skal reagere på 🤔 Tenker man på det kan ikke barn drikke noe siden øl og drinker inneholder vann, brus, juice osv. Anonymkode: 54c91...6e2 13-åringer drikker neppe munkholm for den gode smakens skyld. De imiterer vanlig drikking/fyll. Barn som gjør dette er garantert på fylla som 15-åringer og med de konsekvenser det måtte ha for liv og utviklingen av hjernen. De kan like gjerne drikke bensin fordi det er gift for kroppen det også. Anonymkode: e57b6...472 2
Nooni Skrevet 26. november 2021 #13 Skrevet 26. november 2021 Min far drakk ofte bare en halv øl til maten. Han måtte sette den halve øverst i kjøleskapet sånn at mine brødre (da under 8 år) ikke rakk opp, for gjorde de det drakk de det. De elsket smaken av øl. Det gjør forøvrig enkelte dyr også. La oss skille ting fra hverandre. Det er rusmidler som er et problem når du er 13 år, ikke en smak. Det du evt kan spørre barnet ditt om er HVORFOR de velger alkoholfritt øl. Jeg vil tenke at det er flott at de velger et alkoholfritt alternativ (jeg gjør det selv hvis jeg ikke vil ha brus, men ønsker noe annet) men hvis det er fordi de "liker å late som .... " så er det kanskje greit å ta en prat om hva greiene er. 10
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #14 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Den er alkoholfri. Blir som å drikke brus. Virker som en gjeng som faktisk ikke sniker seg til alkohol og kun holder seg til alkoholfritt. På den tiden drakk jeg hjemmebrent bak ryggen på moren min. Hver takknemlig for at de kjøper alkoholfritt 🙂 Anonymkode: 54c91...6e2 Har du lest bakpå boksen? Det er ikke 100% alkoholfri! https://www.nrk.no/trondelag/alkoholfritt-er-ikke-alkoholfritt-1.7551911 Anonymkode: 56c3b...d02
Xantana Skrevet 26. november 2021 #15 Skrevet 26. november 2021 Hva med drikker som, kombucha, vannkefir o.l.. dette inneholder også alakhol.. skal det også unngås. Det hele har vell med settingen.. hvis en 13 åring vil ha en alkoholfri øl til søndagsmiddagen i stedet for brus eller vel det for di liker smaken og bidrar vell da til et mer sunt syn på drikker som øl og vin. At det gjerne er bedre med slike enn søtt kliss. 6
Peanut Skrevet 26. november 2021 #16 Skrevet 26. november 2021 40 minutter siden, AnonymBruker said: Mange barn og voksne som drikker vørterøl og mener det er innafor. Anonymkode: 54c91...6e2 Vørterøl er da innenfor <_< Vørterøl er en alkoholfri drikk laget av vann, malt og humle og tilsatt kullsyre og er øl som ikke har vært gjennom gjæring. Først ble vørterølet lansert som helse- og barnedrikk, så som sportsdrikk. Norske skiløpere «gikk på vørterøl og viste verden vinterveien,» som det het i tidens reklame. Jeg selv drakk mye vørterøl som barn, ble aldri full heller
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #17 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om sønnen/datteren din fortalte deg at noen i vennegjengen handlet seg alkoholfri øl for å drikke, hva hadde du tenkt om dette? Litt pøblete gjeng. Jeg syns det ringer litt alarm. Anonymkode: fc732...46b Hadde ikke likt det. Hvorfor skal de venne seg til smaken av øl? Når jeg var 13,14 drakk vi hjemmebrent, var ikke så mye bedre det når jeg tenker meg om. Jeg skal være mer på enn mine foreldre var. Anonymkode: 8d3c0...fd3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #18 Skrevet 26. november 2021 Her er det noen kompiser av minn sønn som drikker alkoholfri cider. De er 12-13.Han har fått beskjed at det er uaktuelt for han å drikke det. En bekjent av meg hadde sett kompisene og trodde det var vanlig cider. Det er ikke smaken,det er for å tøffe seg. Anonymkode: 1db7f...21d
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #19 Skrevet 27. november 2021 Athena79 skrev (På 26.11.2021 den 19.09): Ikke innafor en plass. Dette er en sak for barnevernet. Ville tenkt at det var en sak for foreldrene til disse barna i første omgang, med mindre ts er bekymret på et litt dypere plan. Anonymkode: 4af69...355
Nowayback Skrevet 27. november 2021 #20 Skrevet 27. november 2021 Athena79 skrev (På 11/26/2021 den 19.09): Ikke innafor en plass. Dette er en sak for barnevernet. 😆😆 Jeg kjøpte Vørterøl og Munkholm da jeg var 9-10. Likte smaken. Har drukket mindre enn de fleste av mine jevnaldrende som voksen, tror jeg. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå