Gå til innhold

venninne med mulig borderline

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som jeg tror har emosjonelt ustabil pf. Jeg skal ikke gå innpå hvorfor jeg tror det, men det er mye som stemmer. 
Vi er i slutten av 30-årene begge to. Vi møttes nå i vår og ble ganske fort nære venner, men nå har hun skyvd meg bort. Vi har litt kontakt via en felles hobby så hun er ikke helt borte. 
Jeg har innsett at vennskapet vårt aldri vil være i balanse, men hun har ikke så mange igjen og jeg liker hun.

Jeg skulle sårt hatt noen råd om hvordan jeg kan både være venn med henne og ta vare på meg selv - dersom det er borderline hun har. 
Er det noen med erfaring som har noen råd? 

Anonymkode: 4b250...314

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ei venninne som har denne diagnosen. Du må bare være flink til å sette grenser for deg selv. Folk med denne diagnosen driver ofte med det som kalles splitting og projektiv identifikasjon. Splitting er en psykologisk forsvarsmekanisme som gjør at de deler inn verden i god/ond, snill/slem, bra/ dårlig etc. De har liten evne til å ha et nyansert syn på verden og folk når de er inne i en dårlig periode. Min erfaring er at de muligens har devaluert deg hvis de trekker seg unna (altså går fra idealisering til devaluering). Sånn opplever i hvertfall jeg det. Jeg gikk fra å bli sett på som en ideell venn til det helt motsatte. Personlig synes jeg det skal være en viss gjensidighet i forholdet da, slitsomt hvis det kun er enveis. Ble mye psykologiske uttrykk her😄 bare å spørre om du lurer på noe

Anonymkode: 2b982...54b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ei venninne som har denne diagnosen. Du må bare være flink til å sette grenser for deg selv. Folk med denne diagnosen driver ofte med det som kalles splitting og projektiv identifikasjon. Splitting er en psykologisk forsvarsmekanisme som gjør at de deler inn verden i god/ond, snill/slem, bra/ dårlig etc. De har liten evne til å ha et nyansert syn på verden og folk når de er inne i en dårlig periode. Min erfaring er at de muligens har devaluert deg hvis de trekker seg unna (altså går fra idealisering til devaluering). Sånn opplever i hvertfall jeg det. Jeg gikk fra å bli sett på som en ideell venn til det helt motsatte. Personlig synes jeg det skal være en viss gjensidighet i forholdet da, slitsomt hvis det kun er enveis. Ble mye psykologiske uttrykk her😄 bare å spørre om du lurer på noe

Wow, jeg tror du kanskje beskrev min svigerinne der 😜

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk. Ja, det er det med å sette grenser uten at hun skal føle seg avvist. 

Hun er veldig morsom når hun er i godt humør, så jeg liker å være med hun. Men hun har også mange problemer som hun sliter med.

Anonymkode: 4b250...314

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...