Tunique Skrevet 26. november 2021 #1 Skrevet 26. november 2021 Å innføre nye koronatiltak framfor å øke kapasiteten i helsevesenet kan være misbruk av smittevernloven, advarer lege Trude Basso og jussprofessor Hans Petter Graver. https://klassekampen.no/utgave/2021-11-25/nye-tiltak-kan-vaere-ulovlige 8
Tussa84 Skrevet 26. november 2021 #2 Skrevet 26. november 2021 Tunique skrev (12 minutter siden): Å innføre nye koronatiltak framfor å øke kapasiteten i helsevesenet kan være misbruk av smittevernloven, advarer lege Trude Basso og jussprofessor Hans Petter Graver. https://klassekampen.no/utgave/2021-11-25/nye-tiltak-kan-vaere-ulovlige Helsevesenet må tilpasses befolkningen. Slik det er nå forsøker man å få befolkningen til å tilpasse seg helsevesenet. 5
LeneXCII Skrevet 26. november 2021 #3 Skrevet 26. november 2021 Hvor blir opprustningen av helsevesenet egentlig av? Å gi helsevesenet tid til å ruste opp, var jo hovedbegrunnelsen da de innførte sterkt inngripende tiltak i mars 2020 🥵 6
zemer Skrevet 26. november 2021 #4 Skrevet 26. november 2021 LeneXCII skrev (4 timer siden): Hvor blir opprustningen av helsevesenet egentlig av? Å gi helsevesenet tid til å ruste opp, var jo hovedbegrunnelsen da de innførte sterkt inngripende tiltak i mars 2020 🥵 Hadde de vært så engstelige som de sier så hadde helsevesenet vært første prioritet. 4
Collan Skrevet 26. november 2021 #5 Skrevet 26. november 2021 4 hours ago, Tussa84 said: Helsevesenet må tilpasses befolkningen. Slik det er nå forsøker man å få befolkningen til å tilpasse seg helsevesenet. Helsevesenet kan ikke skaleres opp betydelig på kort tid. Det krever at flere utdannes og at flere blir i jobben. Det som må skje på sikt er at helseforetakene begynner å tilby flere 100%-stillinger, og at lønna heves. Men vi klarer ikke å øke kapasiteten med 15-25% fram mot jul. Jeg har ikke medisinks utdannelse, men jeg har en viss utdanning innen matematikk og statistikk. For å kunne holde tiltaksnivået slik det er nå i Norge, dvs. nesten ingen nasjonale tiltak, anser jeg det for sannsynlig at vi må hatt minst 15% større kapasitet for å unngå overbelastning av helsevesenet. De fleste som skriver her på forumet, både de som er for tiltak og de som er mot, er enige om at helsevesenet bør forbedres, men vi må klare å innse at kapasiteten ikke kan økes betydelig på noen få uker. De helsearbeiderne som har jobbet masse overtid frivillig siden mars 2020, som ville vært ulovlig hvis den skulle vært pålagt fra arbeidsgiver, fortjener at resten av befolkningen begynner å overholde lite inngripende smittevernstiltak som munnbind, holde avstand i butikker og redusere antall nærkontakter. 1
Example Skrevet 26. november 2021 #6 Skrevet 26. november 2021 Kanskje på tide at noen ansvarlige også tar hatten sin og går. Høie har av gått av, men det er noen toppbyråkrater som også bør skiftes ut. Ja, jeg snakker om deg, Guldvåg. 4
stan Skrevet 26. november 2021 #7 Skrevet 26. november 2021 Collan skrev (10 minutter siden): Helsevesenet kan ikke skaleres opp betydelig på kort tid. Det krever at flere utdannes og at flere blir i jobben. Det som må skje på sikt er at helseforetakene begynner å tilby flere 100%-stillinger, og at lønna heves. Men vi klarer ikke å øke kapasiteten med 15-25% fram mot jul. Jeg har ikke medisinks utdannelse, men jeg har en viss utdanning innen matematikk og statistikk. For å kunne holde tiltaksnivået slik det er nå i Norge, dvs. nesten ingen nasjonale tiltak, anser jeg det for sannsynlig at vi må hatt minst 15% større kapasitet for å unngå overbelastning av helsevesenet. De fleste som skriver her på forumet, både de som er for tiltak og de som er mot, er enige om at helsevesenet bør forbedres, men vi må klare å innse at kapasiteten ikke kan økes betydelig på noen få uker. De helsearbeiderne som har jobbet masse overtid frivillig siden mars 2020, som ville vært ulovlig hvis den skulle vært pålagt fra arbeidsgiver, fortjener at resten av befolkningen begynner å overholde lite inngripende smittevernstiltak som munnbind, holde avstand i butikker og redusere antall nærkontakter. Du har sikkert rett, men det kommer ikke til å skje. Det finnes ingen politisk vilje til å bevilge det dette vil koste. Viktigere er det å sørge for at bedriftseiere og aksjeeiere ikke lider tap på grunn av pandemien. Dessverre. Det er de som egentlige hersker. 1
Anonymus1986 Skrevet 26. november 2021 #8 Skrevet 26. november 2021 13 minutter siden, Example said: Kanskje på tide at noen ansvarlige også tar hatten sin og går. Høie har av gått av, men det er noen toppbyråkrater som også bør skiftes ut. Ja, jeg snakker om deg, Guldvåg. De har hatt nesten to år på seg, og ikke en dritt ble iverksatt for å gi flere fulle stillinger eller støtte til intensiv-utdanninger. Billigere å stenge ned og øse ut koronapakker såklart.. 4
zemer Skrevet 26. november 2021 #9 Skrevet 26. november 2021 Anonymus1986 skrev (4 minutter siden): De har hatt nesten to år på seg, og ikke en dritt ble iverksatt for å gi flere fulle stillinger eller støtte til intensiv-utdanninger. Billigere å stenge ned og øse ut koronapakker såklart.. Og hvilket signal gir de? 2
pia mater Skrevet 26. november 2021 #10 Skrevet 26. november 2021 LeneXCII skrev (4 timer siden): Hvor blir opprustningen av helsevesenet egentlig av? Å gi helsevesenet tid til å ruste opp, var jo hovedbegrunnelsen da de innførte sterkt inngripende tiltak i mars 2020 🥵 Helsevesenet er ikke rustet til å takle eldrebølgen engang, og den har vi visst om altfor lenge.. 🙄 3
Anbefalte innlegg