AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #1 Skrevet 26. november 2021 Min svigermor jobber ikke og har sagt seg villig til å passe barnet vårt på under 2 år de gangene han er for syk til å være i barnehagen. Vi er selvsagt hjemme med han når han er ordentlig dårlig, men hun passer han de gangene han er litt snørrete og hoster, slik som nå. Hun har nylig flyttet til vått nabolag, så dette er ikke en «ordning» vi har prøvd ut lenge. Barnet vårt var med farmor for 3 uker siden, og når jeg kommer hjem finner jeg han med full bleie, såpass ille at det hadde gått gjennom buksa. Barnet hadde vært hjemme hele dagen og ble plassert foran TV-en. Hun forer han med kjeks og saft, selvom vi har brød, pålegg og grøt kjøleskapet fullt av sunn mat . Lar han tegne på veggen og møblene. Tok opp dette med mannen min og han mener at hun som farmor ikke har foreldreansvar og skal ikke ta noen «kamper». Men er det ikke rimelig å forvente ett minimum av omsorg når man tar på seg ansvaret for ett barn? Løsningen ble at jeg sender han i barnehagen de gangene han er litt slapp og snørrete, og gir de ansatte klar beskjed om å ringe meg hvis han skulle bli dårlig, så henter jeg med en gang. Dette er selvsagt ikke den beste løsningen, men jeg kan ikke la barnet mitt være alene med svigermor, slik som hun driver på. Nå er svigermor sur fordi jeg ikke lar henne passe barnebarnet. Anonymkode: 7bcc4...d7c 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #2 Skrevet 26. november 2021 Nei det er ikke urimelig. Mormor til våre barn får ikke passe barna mer fordi hun er helt evneveik når det kommer til å ta vare på barn. Anonymkode: 71e5b...539 30
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #3 Skrevet 26. november 2021 Nei du er ikke urimelig. Har du snakket med henne om dette? Hun har tydeligvis lyst til å passe, og vil sannsynligvis justere seg om det gjør at hun får passe ham? Det er ikke bare foreldre som skal passe på normal hygiene og at ungen får i seg ordentlig mat: det er alle som blir betrodd ansvaret for barnet. Tenk om barnehagen gjorde det samme fordi de ikke er foreldre til barna? Håpløst argument. Anonymkode: 3992a...a22 30
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #4 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min svigermor jobber ikke og har sagt seg villig til å passe barnet vårt på under 2 år de gangene han er for syk til å være i barnehagen. Vi er selvsagt hjemme med han når han er ordentlig dårlig, men hun passer han de gangene han er litt snørrete og hoster, slik som nå. Hun har nylig flyttet til vått nabolag, så dette er ikke en «ordning» vi har prøvd ut lenge. Barnet vårt var med farmor for 3 uker siden, og når jeg kommer hjem finner jeg han med full bleie, såpass ille at det hadde gått gjennom buksa. Barnet hadde vært hjemme hele dagen og ble plassert foran TV-en. Hun forer han med kjeks og saft, selvom vi har brød, pålegg og grøt kjøleskapet fullt av sunn mat . Lar han tegne på veggen og møblene. Tok opp dette med mannen min og han mener at hun som farmor ikke har foreldreansvar og skal ikke ta noen «kamper». Men er det ikke rimelig å forvente ett minimum av omsorg når man tar på seg ansvaret for ett barn? Løsningen ble at jeg sender han i barnehagen de gangene han er litt slapp og snørrete, og gir de ansatte klar beskjed om å ringe meg hvis han skulle bli dårlig, så henter jeg med en gang. Dette er selvsagt ikke den beste løsningen, men jeg kan ikke la barnet mitt være alene med svigermor, slik som hun driver på. Nå er svigermor sur fordi jeg ikke lar henne passe barnebarnet. Anonymkode: 7bcc4...d7c hun hadde ikke fått passe min for og si det sånn. reagerer på det meste,men akkurat det med saft, kjeks og slik er vel ikke så mye og reagere på synes jeg Anonymkode: 97db1...ca1 10
Duff Skrevet 26. november 2021 #5 Skrevet 26. november 2021 Det hadde jeg ikke godtatt. Bleieskift og annen hygiene samt vanlig mat er ett minimum. Hva med å lage en dagsplan til henne og se om det hjelper? 13
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #6 Skrevet 26. november 2021 Duff skrev (1 minutt siden): Det hadde jeg ikke godtatt. Bleieskift og annen hygiene samt vanlig mat er ett minimum. Hva med å lage en dagsplan til henne og se om det hjelper? Haha Anonymkode: c252b...aa6 4
Nooni Skrevet 26. november 2021 #7 Skrevet 26. november 2021 Jeg er enig med far. Men så tenker jeg også: Snakker ikke folk sammen lengre? Kommer barnet hjem med full bleie hver eneste gang så er det vel mulig å ta en prat om dette uten at man skal gjøre dette så stort. Kanskje er det bare en forglemmelse, kanskje ikke, men jeg mener, det er noen år siden hun har hatt barn .... Når det gjelder mat så kan det også snakkes om, men å pålegge henne hva hun skal gjøre syns jeg er en dårlig ide. Da får dere heller være hjemme selv. 11
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #8 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Min svigermor jobber ikke og har sagt seg villig til å passe barnet vårt på under 2 år de gangene han er for syk til å være i barnehagen. Vi er selvsagt hjemme med han når han er ordentlig dårlig, men hun passer han de gangene han er litt snørrete og hoster, slik som nå. Hun har nylig flyttet til vått nabolag, så dette er ikke en «ordning» vi har prøvd ut lenge. Barnet vårt var med farmor for 3 uker siden, og når jeg kommer hjem finner jeg han med full bleie, såpass ille at det hadde gått gjennom buksa. Barnet hadde vært hjemme hele dagen og ble plassert foran TV-en. Hun forer han med kjeks og saft, selvom vi har brød, pålegg og grøt kjøleskapet fullt av sunn mat . Lar han tegne på veggen og møblene. Tok opp dette med mannen min og han mener at hun som farmor ikke har foreldreansvar og skal ikke ta noen «kamper». Men er det ikke rimelig å forvente ett minimum av omsorg når man tar på seg ansvaret for ett barn? Løsningen ble at jeg sender han i barnehagen de gangene han er litt slapp og snørrete, og gir de ansatte klar beskjed om å ringe meg hvis han skulle bli dårlig, så henter jeg med en gang. Dette er selvsagt ikke den beste løsningen, men jeg kan ikke la barnet mitt være alene med svigermor, slik som hun driver på. Nå er svigermor sur fordi jeg ikke lar henne passe barnebarnet. Anonymkode: 7bcc4...d7c Du blander jo epler og poteter her, ts. At et sykt barn får saft og kjeks er helt normalt - det er mye viktigere at barnet får i seg vann og mat enn at det får «riktig» vann og mat de få dagene i året det er sykt. At du og din mann ikke har lært barnet å ikke ødelegge huset er heller ikke barnepassers problem - ansvaret for oppdragelse ligger hos foreldrene alene. Velger dere å ikke oppdra barnet så vil det oppføre seg slik. Jeg er også usikker på dette med «full bleie». Barnet er nesten to år, sier du, og burde selvsagt da ikke bruke bleie. Skjuler du en diagnose som tilsier at barnet ikke vil være i stand til å la være å tenke på veggene, som også gjør at det bruker bleie uvanlig lenge? Eller er dette også bare latskap og manglende opplæring som dere forventer at bestemor tar konsekvensene av? Uansett løses problemene med at dere dotrener barnet som man bør gjøre og formidler at vegger ikke er ark. Anonymkode: 01cf8...b5b 10
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #9 Skrevet 26. november 2021 Kjenner far seg igjen i denne måten å bli håndtert på som barn? Er jo en ganske spesiell ting å ikke skifte en full bleie, og la barn tegne på vegger? Slik du beskriver det, tenker jeg at enten mangler din svigermor forståelse for normal omgang med barn, eller så er hun på vei til å bli dement. Anonymkode: c0334...730 11
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #10 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du blander jo epler og poteter her, ts. At et sykt barn får saft og kjeks er helt normalt - det er mye viktigere at barnet får i seg vann og mat enn at det får «riktig» vann og mat de få dagene i året det er sykt. At du og din mann ikke har lært barnet å ikke ødelegge huset er heller ikke barnepassers problem - ansvaret for oppdragelse ligger hos foreldrene alene. Velger dere å ikke oppdra barnet så vil det oppføre seg slik. Jeg er også usikker på dette med «full bleie». Barnet er nesten to år, sier du, og burde selvsagt da ikke bruke bleie. Skjuler du en diagnose som tilsier at barnet ikke vil være i stand til å la være å tenke på veggene, som også gjør at det bruker bleie uvanlig lenge? Eller er dette også bare latskap og manglende opplæring som dere forventer at bestemor tar konsekvensene av? Uansett løses problemene med at dere dotrener barnet som man bør gjøre og formidler at vegger ikke er ark. Anonymkode: 01cf8...b5b Ja, dette var faktisk et vesentlig poeng. Kanskje TS bare dikter opp hele greien for å se reaksjonen til folk? Anonymkode: c0334...730 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #11 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): hun hadde ikke fått passe min for og si det sånn. reagerer på det meste,men akkurat det med saft, kjeks og slik er vel ikke så mye og reagere på synes jeg Anonymkode: 97db1...ca1 Hvis det er i stedet for mat, så jo. Anonymkode: 8ae72...6ab 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #12 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du blander jo epler og poteter her, ts. At et sykt barn får saft og kjeks er helt normalt - det er mye viktigere at barnet får i seg vann og mat enn at det får «riktig» vann og mat de få dagene i året det er sykt. At du og din mann ikke har lært barnet å ikke ødelegge huset er heller ikke barnepassers problem - ansvaret for oppdragelse ligger hos foreldrene alene. Velger dere å ikke oppdra barnet så vil det oppføre seg slik. Jeg er også usikker på dette med «full bleie». Barnet er nesten to år, sier du, og burde selvsagt da ikke bruke bleie. Skjuler du en diagnose som tilsier at barnet ikke vil være i stand til å la være å tenke på veggene, som også gjør at det bruker bleie uvanlig lenge? Eller er dette også bare latskap og manglende opplæring som dere forventer at bestemor tar konsekvensene av? Uansett løses problemene med at dere dotrener barnet som man bør gjøre og formidler at vegger ikke er ark. Anonymkode: 01cf8...b5b Her i Norge er det dessverre helt vanlig at barn bruker bleie til de er både 3 og 4 år. Snart to synes jeg ikke var så ille da. Ts og mannen burde selvsagt ha lært ungen på ikke tegne på veggene, men jeg forventer at en barnevakt evner å stoppe ungen om den gjør noe sånt, ærlig talt. Anonymkode: 8ae72...6ab 13
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #13 Skrevet 26. november 2021 Jeg hadde absolutt ikke latt svigermor passe når hun ikke klarer å følge opp helt grunnleggende ting. Samtidig er det ikke greit at barnet blir sendt syk i barnehage, særlig ikke i disse tider - når du da mangler barnevakt, må du selv ta ut sykt barn-dager. Anonymkode: 7711d...594 4
regine Skrevet 26. november 2021 #14 Skrevet 26. november 2021 Men hvorfor snakker du ikke med svigermor da? og uttrykker forståelse for at hun ikke skal oppdra, men at ungen må skiftes på jevnlig og ikke får lov av dere foreldre å tegne på vegger etc, så det må hun stoppe. du kan også be om at ungen får grøt til lunsj, men ikke legge deg borti resten av dagen. Dere gir vel frokost om morgenen og kommer hjem og lager ordentlig middag? syns det er så rart med alle sånne tråder - det virker som om de som starter de ikke sier hva som er galt, men bare slutter å gjøre noe. Og i denne saken - var det 1 dag dette gjaldt? og så sa ikke TS noenting, men bare nekter å la farmor passe? Passivaggressiv oppførsel kalles det og ikke minst: feigt! Snakk med dama, uten å være sinna eller anklagende, så finner dere en løsning. Og nei, det er ikke sikkert du får det 100% som du vil, men det er nettopp det kompromiss handler om. 6
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #15 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Du blander jo epler og poteter her, ts. At et sykt barn får saft og kjeks er helt normalt - det er mye viktigere at barnet får i seg vann og mat enn at det får «riktig» vann og mat de få dagene i året det er sykt. At du og din mann ikke har lært barnet å ikke ødelegge huset er heller ikke barnepassers problem - ansvaret for oppdragelse ligger hos foreldrene alene. Velger dere å ikke oppdra barnet så vil det oppføre seg slik. Jeg er også usikker på dette med «full bleie». Barnet er nesten to år, sier du, og burde selvsagt da ikke bruke bleie. Skjuler du en diagnose som tilsier at barnet ikke vil være i stand til å la være å tenke på veggene, som også gjør at det bruker bleie uvanlig lenge? Eller er dette også bare latskap og manglende opplæring som dere forventer at bestemor tar konsekvensene av? Uansett løses problemene med at dere dotrener barnet som man bør gjøre og formidler at vegger ikke er ark. Anonymkode: 01cf8...b5b Du må jo være en av de få her i Norge som har lært 1 åringen din alt dette. Jeg har jobbet på småbarnsavdeling i 17 år nå, og jeg har aldri vært borti et barn på 1 år som ikke bruker bleie eller tegner på andre ting enn ark. Vi har hatt noen få som har sluttet med bleie kort tid etter fylte to år, men det er ikke mange. Vi har barna fra mange forskjellige land, og det er ingen som skiller seg ut mtp bleiebruk. Så, ja du er supermamma. 👏👏👏 Det var vel det du ville få frem? Anonymkode: 036b8...16c 43
Vera Vinge Skrevet 26. november 2021 #16 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du blander jo epler og poteter her, ts. At et sykt barn får saft og kjeks er helt normalt - det er mye viktigere at barnet får i seg vann og mat enn at det får «riktig» vann og mat de få dagene i året det er sykt. At du og din mann ikke har lært barnet å ikke ødelegge huset er heller ikke barnepassers problem - ansvaret for oppdragelse ligger hos foreldrene alene. Velger dere å ikke oppdra barnet så vil det oppføre seg slik. Jeg er også usikker på dette med «full bleie». Barnet er nesten to år, sier du, og burde selvsagt da ikke bruke bleie. Skjuler du en diagnose som tilsier at barnet ikke vil være i stand til å la være å tenke på veggene, som også gjør at det bruker bleie uvanlig lenge? Eller er dette også bare latskap og manglende opplæring som dere forventer at bestemor tar konsekvensene av? Uansett løses problemene med at dere dotrener barnet som man bør gjøre og formidler at vegger ikke er ark. Anonymkode: 01cf8...b5b Har du barn? Dette er er barn som ikke er fylt to en gang. I Norge er det helt normalt å bruke bleie i den alderen. Man kan heller ikke forvente at barnet er ferdig oppdratt. En 1-2-åring er impulsiv og verken forstår eller husker alt som har blitt sagt til dem, så det er fullstendig å forvente at en barnevakt stopper barnet fra å gjøre diverse ting. Til ts, så syns jeg det kommer an på om det er snakk om glemsel en gang, og hvor barnet ikke spiste noe og hun derfor ga saft og kjeks som en nødløsning. Om det er standard at hun parkerer barnet foran tv, ikke skifter bleie og ikke gir ordentlig mat, ville jeg ikke latt henne passe. Om hun er en man kan snakke med, kan man jo ta opp disse tingene og kanskje hun gjør ting annerledes. Men man må jo føle seg komfortabel med at barnet får dekket sine grunnleggende behov gjennom en dag. Noen ting kan (og bør) man se gjennom fingrene med når besteforeldre passer, men noen ting kommer man jo ikke utenom. 13
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #17 Skrevet 26. november 2021 Bortsett fra det med full bleie så synes jeg ikke det var så ille. Tror uansett barnet har det bedre hjemme med farmor enn på barnehagen hvis han er syk. For ikke å snakke om at det er utrolig irriterende for oss andre småbarnsforeldre når syke barn blir sendt på barnehagen. Anonymkode: c20c3...9c2 4
Gjest rabrabara Skrevet 26. november 2021 #18 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du blander jo epler og poteter her, ts. At et sykt barn får saft og kjeks er helt normalt - det er mye viktigere at barnet får i seg vann og mat enn at det får «riktig» vann og mat de få dagene i året det er sykt. At du og din mann ikke har lært barnet å ikke ødelegge huset er heller ikke barnepassers problem - ansvaret for oppdragelse ligger hos foreldrene alene. Velger dere å ikke oppdra barnet så vil det oppføre seg slik. Jeg er også usikker på dette med «full bleie». Barnet er nesten to år, sier du, og burde selvsagt da ikke bruke bleie. Skjuler du en diagnose som tilsier at barnet ikke vil være i stand til å la være å tenke på veggene, som også gjør at det bruker bleie uvanlig lenge? Eller er dette også bare latskap og manglende opplæring som dere forventer at bestemor tar konsekvensene av? Uansett løses problemene med at dere dotrener barnet som man bør gjøre og formidler at vegger ikke er ark. Anonymkode: 01cf8...b5b Haha. En under to som har lært at han ikke skal tegne på ting?! Du må ha bra eksepsjonelle unger. De fleste kan knapt snakke og har veldig lite forståelse for konsekvenser på den alderen. Men praktisk må det ha vært å ha et sånt barn. Trengte vel knapt barnesikring da. 😅
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #19 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du må jo være en av de få her i Norge som har lært 1 åringen din alt dette. Jeg har jobbet på småbarnsavdeling i 17 år nå, og jeg har aldri vært borti et barn på 1 år som ikke bruker bleie eller tegner på andre ting enn ark. Vi har hatt noen få som har sluttet med bleie kort tid etter fylte to år, men det er ikke mange. Vi har barna fra mange forskjellige land, og det er ingen som skiller seg ut mtp bleiebruk. Så, ja du er supermamma. 👏👏👏 Det var vel det du ville få frem? Anonymkode: 036b8...16c Barnet mitt brukte ikke bleie etter han var 2 år. Har aldri tegnet på vegger heller. Han er jo ikke tilbakestående Anonymkode: 8c1ac...986 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #20 Skrevet 26. november 2021 rabrabara skrev (8 minutter siden): Haha. En under to som har lært at han ikke skal tegne på ting?! Du må ha bra eksepsjonelle unger. De fleste kan knapt snakke og har veldig lite forståelse for konsekvenser på den alderen. Men praktisk må det ha vært å ha et sånt barn. Trengte vel knapt barnesikring da. 😅 Knapt snakke?? Hva slags barn er det du oppdrar?? Hva slags barnesikring mener du man trenger? Anonymkode: 8c1ac...986
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå