Gå til innhold

Er det ikke på tide at vi slutter å snakke om likelønn, vi har det jo allerede.

Anbefalte innlegg

Skrevet

At kvinner tjener mindre menn er fordi kvinner jobber med andre ting enn menn. Og at menn jobber mer. At kvinner tar mer ansvar på hjemmebane betyr ikke at de fortjener høyere lønn, det betyr bare at menn må ta mer ansvar på hjemmebane. Evt at kvinner ikke behøver å få 3+ barn og likevel være karrierefiksert.

Anonymkode: db787...2f8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå blander du snørr og bart. Lik lønn har ikke noe med ansvar hjemme å gjøre? 

Vi har heller ikke lik lønn for arbeid av lik verdi i Norge.

Anonymkode: 09356...636

• Liker 5
Skrevet

Nei, det har vi ikke! På mitt arbeidssted (stor kommune i Norge) tjener mannlige arbeidstagere i akkurat samme stilling og stillingsprosent som kvinnelige mest! 

Anonymkode: 1d2c7...7ca

• Liker 5
Skrevet

Likelønn er et enormt komplekst område, og handler om mange aspekter av samfunnet.

Vi skal derfor ikke slutte å snakke om det eller gjøre noe med det, vi må bare forstå hvorfor det er et problem, og hvor innsatsen må legges hvis man skal gjøre noe med det. 

Og vi må skjønne at dette er en samfunnstrukturell jobb. 

• Liker 3
Skrevet

All den tid jeg taper masse ansiennitet på å MÅTTE være den som går gravid, føder og ammer - så synes jeg det er helt på sin plass å kreve at det kompenseres for økonomisk. Kanskje kvinner heller skulle fått et lite stipend fra staten for å kompensere for lønnsøkninger de går glipp av ved å få barn, istedenfor at arbeidsgiverne skal bære den byrden, men det er en helt annen diskusjon. 

Anonymkode: 15e48...6dd

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

All den tid jeg taper masse ansiennitet på å MÅTTE være den som går gravid, føder og ammer - så synes jeg det er helt på sin plass å kreve at det kompenseres for økonomisk. Kanskje kvinner heller skulle fått et lite stipend fra staten for å kompensere for lønnsøkninger de går glipp av ved å få barn, istedenfor at arbeidsgiverne skal bære den byrden, men det er en helt annen diskusjon. 

Nei, det er en veldig viktig del av diskusjonen, for det synliggjør mye av årsakene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Et veldig viktig poeng! 

Klart at oppgaver i huset skal være delt likt mellom partnere, men selv om det splittes 50/50 betyr det ikke nødvendigvis at kvinner får mindre å gjøre….jeg synes dette med «emotional labor» er veldig interessant og noe jeg absolutt kjenner meg igjen i.

Druid skrev (55 minutter siden):

Likelønn er et enormt komplekst område, og handler om mange aspekter av samfunnet.

Vi skal derfor ikke slutte å snakke om det eller gjøre noe med det, vi må bare forstå hvorfor det er et problem, og hvor innsatsen må legges hvis man skal gjøre noe med det. 

Og vi må skjønne at dette er en samfunnstrukturell jobb. 

Dette. Det er selvsagt sant at menn og kvinner velger forskjellige yrker, og mye må gjøres for å gjøre alle utdanninger og fagretninger attraktive for alle uansett kjønn. Det handler f.eks. ikke bare om kvotering eller poeng eller sende insentiver, men også om å endre kulturer. Ta eksempelvis kvinner i STEM: det finnes studier på at kvinner føler seg uvelkomne innenfor disse fagretningene. Rent anekdotisk er dette noe jeg har hørt av mine venninner innenfor teknologi og vitenskap både i Norge og USA. 

Anonymkode: 76174...969

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Godt poeng, men dette burde komme i tillegg til reell likelønn i bedriftene/arbeidsplassene. 
Jeg har tre barn, og ligger i praksis rundt seks år på etterskudd i forhold til mannlige kolleger (forskning) kun pga graviditet//sykmelding relatert til det/fødselspermisjoner. 

Anonymkode: a63fc...e66

Skrevet

På min avdeling på jobb har vi individuell lønnsfastsettelse. Alle mennene tjener mer enn kvinnene, selv om noen av kvinnene har mer erfaring, ansiennitet og utdanning. Det er helt merkelig. Under de lokale forhandlingene fikk mennene 5.000 kr mer enn alle kvinnene. De gjør ikke mer enn kvinnene, faktisk gjør de en brøkdel. Det er bare en mannskultur som gjør at menns arbeid blir trukket frem og menn blir belønnet sterkere. Jeg håper trenden snur nå som kvinner kommer mer og mer på banen.

Anonymkode: cb09b...611

• Liker 3
Skrevet

Det kan stemme at det meste av lønnsforskjellen kommer av kvinners valg, men det er et problem allikevel. Man kan se på hvorfor det er sånn.

Hvorfor er det fortsatt så få kvinner som etablerer store bedrifter? Kanskje man må oppmuntre jenter og fortelle dem at de kan. Jeg tror vi fortsatt henger igjen i kjønnsroller.

Skrevet

Ååå dette hadde du satt deg dårlig inn i ser jeg. I min bransje er lønnsgapet mellom kvinner og menn på 86 000 kr I året i samme stilling og med samme oppgaver 😊😊😊 og ja, det er selvfølgelig på agendaen til forbundet. Hver eneste år. Uten at det skjer noen endring da såklart. I tillegg gikk jeg glipp at 3 år med oppgang fordi jeg var gravid og gikk i permisjon (var sykmeldt under svangerskapet pga ekstrem svangerskapskvalme som gav leverbetennelse og fikk ikke være med på de to neste vurderingene fordi jeg ikke hadde vært der). Forbundet hadde heldigvis fremforhandlet 1 automatisk lønnstrinn for folk som har vært i permisjon. Så da ble det 1 lønnstrinn på 3 år da, mens mine mannlige kolleger fikk oppgang de tre årene. Skål 😊😊😊😊

Anonymkode: 4f462...ce6

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ååå dette hadde du satt deg dårlig inn i ser jeg. I min bransje er lønnsgapet mellom kvinner og menn på 86 000 kr I året i samme stilling og med samme oppgaver 😊😊😊 og ja, det er selvfølgelig på agendaen til forbundet. Hver eneste år. Uten at det skjer noen endring da såklart. I tillegg gikk jeg glipp at 3 år med oppgang fordi jeg var gravid og gikk i permisjon (var sykmeldt under svangerskapet pga ekstrem svangerskapskvalme som gav leverbetennelse og fikk ikke være med på de to neste vurderingene fordi jeg ikke hadde vært der). Forbundet hadde heldigvis fremforhandlet 1 automatisk lønnstrinn for folk som har vært i permisjon. Så da ble det 1 lønnstrinn på 3 år da, mens mine mannlige kolleger fikk oppgang de tre årene. Skål 😊😊😊😊

Ingen menneskerett å bli gravid. Er et valg du selv tar…

Anonymkode: 3f489...33f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ingen menneskerett å bli gravid. Er et valg du selv tar…

Anonymkode: 3f489...33f

Du har åpenbart ikke forstått kjernen i saken her, men det er jo hyggelig at du gjør en eller annen form for forsøk 😊

• Liker 1
Skrevet

Min nye (mannlige) kollega, som har like mye utdannelse og arbeidserfaring som meg, ligger på fem (!) lønnstrinn mer enn meg. Han vil også ligge fire (!) lønnstrinn over en (kvinnelig) kollega som har vært i jobben i 30+ år og som sitter med enormt mye erfaring og kunnskap. Selv om jeg "bare" har vært i nåværende jobb i fire år, vet jeg at jeg gjør en god jobb, noe jeg har blitt belønnet for i tidligere lønnsforhandlinger. Har likevel ikke sjansen til å ta han igjen nå... Det er ikke nok midler til at alle kan gå opp et lønnstrinn hvert år, men om det så hadde vært det, ville det tatt meg fem år å ta han igjen. Forutsatt at lønna hans holdt seg stabil da. :P 

Lønn er ikke den faktoren som motiverer meg mest,  men kjenner at urettferdighet gjør meg demotivert.   

Anonymkode: cbe4c...c2f

Skrevet

Dere som forteller at menn blir bedre lønnet for samme arbeid: Hvordan er dere i lønnsforhandlinger?

Jeg ser på hvor mye penger jeg genererer for bedriften (fakturerbare timer og prosjekter de ikke kunne gjennomført uten min kompetanse) og tar hvert år en vurdering på om min lønn forsvarer min verdiskapning.

Selv om jeg har kollega med betraktelig mer erfaring og som jobber like mange timer, er jeg blant de mest effektive i tillegg til at jeg er drivkraften bak å nå ut til et nytt marked for bedriften. 

Det er ikke noe problem for meg å få meg en annen jobb, eller satse mer på mine alternativer prosjekter. Her kan jeg enten kan ta med meg de kundene jeg har bragt inn eller mitt nåværende arbeidssted vil slite med å ansette en som kan ta over mine prosjekter mtp at min spesifikke kompetanse er vanskelig å finne.

Dette gir meg et svært godt grunnlag i lønnsforhandlinger, selv om jeg ikke pusher for hardt da jeg foretrekker en god relasjon til sjefen med gjensidig tillit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...