AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #1 Skrevet 26. november 2021 Jeg har en jobb jeg mistrives ekstremt i. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg ikke holder ut lenger, arbeidsbyrden er så stor at jeg snart går under. Det som gjør vondt verre er mine nærmeste kollegaer som utestenger meg. Jeg føler meg veldig alene, det hjelper ikke å snakke med nærmeste leder, fordi alt blir bare avfeid og ingenting tatt på alvor. Jeg har nylig blitt alene med barnet mitt på 3 år også. Barnet og jeg bor sammen, barnefar er helt ute av bildet og bosatt i utlandet. Han betaler ikke barnebidrag. Akkurat nå går det veldig bra økonomisk, fordi jeg har fast jobb, god lønn og eier egen bolig. Sier jeg opp jobben min vil det gå hardt utover familieøkonomien, min lønn er vår eneste inntekt, den betaler boliglån og alle våre utgifter. Jeg har 4 årig universitetsutdanning, så overgangsstønad er ikke ett alternativ for meg. Jeg er der at jeg griner når jeg kommer hjem fra jobb, og gruer meg til neste arbeidsdag. Sitter med klump i magen allerede på søndagen. Jeg holder ikke ut i denne jobben mer. Tror ikke det hjelper å bytte jobb fordi det er selve yrket jeg mistrives i. Men samtidig så MÅ jeg jobbe for å gi barnet mitt ett godt liv, bolig og alt kostet. Må har vi iallfall ingen økonomiske bekymringer fordi lønnen min er god. Uten lønnen jeg har nå, vil vi slite økonomisk. Har dere noen råd? Anonymkode: 1a694...cab
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #2 Skrevet 26. november 2021 Forstår jeg deg riktig hvis jeg sier at du mistrives på grunn av miljøet på jobb og ikke på grunn av arbeidsoppgavene? Du skal ikke si opp før du har en ny jobb å gå tilbake til. Da er det bedre P sykemelde seg og være ærlig på hvorfor, slik at din leder tar grep. Søk nye jobber mens du er sykemeldt, og vær samtidig I samarbeidsmodus når det er snakk om at de vil ha deg tilbake på jobb. Anonymkode: 14807...931 15
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #3 Skrevet 26. november 2021 Selvsagt kan du ikke bli i den jobben, det høres jo ut som et mareritt. Høres og ut som du kan gå en del ned i inntekt uten at det blir krise? Ville heller hatt mindre å rutte med hver måned enn å ha det så fælt på jobb.. Med 4 års uni. må det vel være mye du kan jobbe med? Lærervikar/vikariat, NAV f.eks. Anonymkode: 9370f...86f 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #4 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Forstår jeg deg riktig hvis jeg sier at du mistrives på grunn av miljøet på jobb og ikke på grunn av arbeidsoppgavene? Du skal ikke si opp før du har en ny jobb å gå tilbake til. Da er det bedre P sykemelde seg og være ærlig på hvorfor, slik at din leder tar grep. Søk nye jobber mens du er sykemeldt, og vær samtidig I samarbeidsmodus når det er snakk om at de vil ha deg tilbake på jobb. Anonymkode: 14807...931 Nei, ikke helt. Jeg mistrives både pga miljø og arbeidsoppgaver. Det førstnevnte er helt klart verst, men mistrives i yrke mitt generelt. Anonymkode: 1a694...cab
regine Skrevet 26. november 2021 #5 Skrevet 26. november 2021 Fryktelig slitsom situasjon og dette må du gjøre noe med. Men: IKKE si opp jobben! Du MÅ ha finansiell trygghet for deg og barnet og sier du opp får du 1) ingen trygd før det har gått 3-4 måneder og 2) du stiller svakere som jobbsøker hvis du søker fra posisjon som arbeidsledig. Vet ikke om du er fagorganisert eller om dere har gode representanter på jobben, men har du det så kan de også bistå ifht å ta opp ting med ledelsen, både hva gjelder arbeidsbyrde og manglende inkludering fra kollegaer. Hvis ikke fagforening så skal arbeidsplassen (hvis den ikke er knøttliten) også ha verneombud, som også skal ha en rolle i slike situasjoner. Dette er uansett et sted å begynne på din nåværende arbeidsplass, for å forsøke å gjøre noe med arbeidsbyrden og den manglende kollegialiteten. Nå er det snart jul. Har du mulighet til å ta ut lang juleferie feks 3 uker over jul/nyttår? Kombinasjon av feriedager/avspasering/noen dagers velferdspermisjon? Da vil du få et skikkelig avbrekk og da må du bruke den tiden på å tenke gjennom hva du ønsker å jobbe med og hvordan du skal komme dit. Du har utdannelse og arbeidserfaring, ofte kan dette brukes på andre måter enn det som er opplagt. Tenk også gjennom om du kan gå ned i lønn og evt hva det vil bety for familieøkonomien. Du står på en måte friere i søking på ny jobb om du kan gå ned i lønnsnivå uten at det gjør at dere vil slite økonomisk. Det er mulig å komme ut av situasjonen du er i nå, men du må selv ta noen grep for å komme dit. 4
Lill3My Skrevet 26. november 2021 #6 Skrevet 26. november 2021 Søker du,på ny jobb nå? Hvis ikke, gjør det. Har du noen på jobb du kan snakke med om hvordan du har det? Verneombud? Har du ting å gjøre,på privaten som gir glede og overskudd (trening feks.)? Hvis ingenting av dette er aktuelt; bestill time hos fastlegen, forklar situasjonen og hvordan den påvirker helsen din (særlig psykisk) og si at du er i villrede mtp hva du skal gjøre. Sannsynligvis får du en sykmelding og bruk den tiden da på å finne mestringsstrategier og ny jobb 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #7 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Da er det bedre P sykemelde seg og være ærlig på hvorfor, slik at din leder tar grep. Søk nye jobber mens du er sykemeldt, og vær samtidig I samarbeidsmodus når det er snakk om at de vil ha deg tilbake på jobb. Dette er jeg litt uenig i. Jeg har vært på mange arbeidsplasser og det blir sjeldent bedre av å være sykmeldt. Hadde sjefen til TS vært så konstruktiv at han hadde tatt grep av at noen ble sykmeldt så hadde arbeidsplassen vært fantastisk i utgangspunktet. Og å søke jobb mens man er sykmeldt er både og. Hvis du er åpen om at du er sykmeldt på intervju så havner du fort nederst i bunken. Er du ikke åpen om det så kan du risikere å måtte svare unnvikende på en del spørsmål og gjør et merkelig inntrykk. Hva er alternativene dine, TS? Du framstiller det som at det er mulig for deg å bare si opp, er det sånn at du har oppsparte midler å leve på eller andre løsninger? Anonymkode: a2f6a...4a8 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #8 Skrevet 26. november 2021 Jeg ble totalt utbrent av den jobben jeg hadde og ble sykmeldt. Fant meg ny jobb, og dro aldri tilbake til det helvete jeg hadde jobbet i. Ikke si opp i hvert fall ❤️ Anonymkode: dd271...07a 3
Carrot Skrevet 26. november 2021 #9 Skrevet 26. november 2021 Først ❤️ Er du på utkikk etter andre jobber og søker aktivt? Snakk med fastlegen din om din fysiske og psykiske helse oppi dette, dersom bruddet er nytt og det er for mye rett og slett kan det være du får en sykemelding og henvisning til noen å snakke med som kan hjelpe deg. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #10 Skrevet 26. november 2021 Jeg lurer på om det er konkrete ting dine kollegaer sier eller gjør? Om det er noe du kan ta opp med de, hvorfor sier / gjør du/ dette? Er det sånn at alle kollegaer er sånn? Eller er det noen du kan forsøke å knytte deg til? Anonymkode: a73bb...c46 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #11 Skrevet 26. november 2021 Hvor lenge har du prøvd å søke ny jobb? Anonymkode: 0490e...1d7 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #12 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg lurer på om det er konkrete ting dine kollegaer sier eller gjør? Om det er noe du kan ta opp med de, hvorfor sier / gjør du/ dette? Er det sånn at alle kollegaer er sånn? Eller er det noen du kan forsøke å knytte deg til? Anonymkode: a73bb...c46 Det er vanskelig å sette ord på det. Det som regel ting som at de fordeler arbeidsoppgaver mellom seg, og jeg sitter igjen med «drittjobben». De to er bestevenner, og er mye sammen på fritiden, blir ofte enige om ting uten meg tilstede, som gjelder jobben vår. På jobben blir det fort 2 mot 1, hvis jeg er uenig med dem i noe. Dette har jeg tatt opp med nærmeste leder, uten noen form for forbedring. Alle kollegaer er ikke sånn. Det er egentlig kjempebra arbeidsmiljø på jobben, disse to er de eneste jeg har hatt problemer. Jeg har jobbet der i snart 7 år. Har bedt opp å bytte team, men det er ikke mulig før om 7 måneder. Anonymkode: 1a694...cab
AprilLudgate Skrevet 26. november 2021 #13 Skrevet 26. november 2021 (endret) Om det er hele yrket som helhet som gjør at du går under må du omskoleres. Ingen vei utenom dessverre. En 3 åring klarer seg supert med mindre bolig og lavere inntekt. Hva konkret med arbeidsoppgavene/utdanningen din er det du ikke orker og har fått helt opp i halsen? Slik keg forstår deg vil det ikke hjelpe å bytte arbeidssted eller deler av oppgaver knyttet til utdanning. Hva er forresten utdanningen? Endret 26. november 2021 av Fløff
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #14 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Selvsagt kan du ikke bli i den jobben, det høres jo ut som et mareritt. Høres og ut som du kan gå en del ned i inntekt uten at det blir krise? Ville heller hatt mindre å rutte med hver måned enn å ha det så fælt på jobb.. Med 4 års uni. må det vel være mye du kan jobbe med? Lærervikar/vikariat, NAV f.eks. Anonymkode: 9370f...86f Jeg har ingenting å rutte med hver måned hvis jeg sier opp jobben nå. Jeg har en sparekonto, med den vil jeg greie med i 3-4 måneder, det er ingen garanti for at jeg får en ny jobb innen den tid. Må bare presisere: det er yrket mitt jeg mistrives i. Tror jeg vil møte på de samme problemene på en annen arbeidsplass, så lenge yrket er det samme. Jeg har en 4 årig profesjonsutdanning, usikker på hva annet det kan brukes til. Anonymkode: 1a694...cab
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #15 Skrevet 26. november 2021 Fløff skrev (1 minutt siden): Om det er hele yrket som helhet som gjør at du går under må du omskoleres. Ingen vei utenom dessverre. Hva konkret med arbeidsoppgavene/utdanningen din er det du ikke orker og har fått helt opp i halsen? Takk for ar du forstår! Det er YRKET som helhet som er problemet, selvom de (nærmeste) kollegaene mine plager meg mer enn arbeidsoppgavene akkurat nå. Arbeidsbyrden, dokumentasjonsplikten, det at du er på jobb 24/7 pga teams og forventninger om tilgjengelighet. Anonymkode: 1a694...cab
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #16 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk for ar du forstår! Det er YRKET som helhet som er problemet, selvom de (nærmeste) kollegaene mine plager meg mer enn arbeidsoppgavene akkurat nå. Arbeidsbyrden, dokumentasjonsplikten, det at du er på jobb 24/7 pga teams og forventninger om tilgjengelighet. Anonymkode: 1a694...cab Det er mange flere ting også, men er ikke komfortabel med å si det pga taushetsplikten. Anonymkode: 1a694...cab
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #17 Skrevet 26. november 2021 Finn en annen jobb. Selv om det ikke er ralevant, så noe som kan gi deg lønn på konto og som er enkelt nok til at du ikke har mer enn vanlig arbeidstid. Så finner du ut hva du vil, og studerer deltid på kveldstid. Litt uti ny utdannelse så kan du kanskje prøve å få en fot innenfor i et relevant fagfelt/firma? Anonymkode: 9dc23...93d 1
Loff77 Skrevet 26. november 2021 #18 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en jobb jeg mistrives ekstremt i. Jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg ikke holder ut lenger, arbeidsbyrden er så stor at jeg snart går under. Det som gjør vondt verre er mine nærmeste kollegaer som utestenger meg. Jeg føler meg veldig alene, det hjelper ikke å snakke med nærmeste leder, fordi alt blir bare avfeid og ingenting tatt på alvor. Jeg har nylig blitt alene med barnet mitt på 3 år også. Barnet og jeg bor sammen, barnefar er helt ute av bildet og bosatt i utlandet. Han betaler ikke barnebidrag. Akkurat nå går det veldig bra økonomisk, fordi jeg har fast jobb, god lønn og eier egen bolig. Sier jeg opp jobben min vil det gå hardt utover familieøkonomien, min lønn er vår eneste inntekt, den betaler boliglån og alle våre utgifter. Jeg har 4 årig universitetsutdanning, så overgangsstønad er ikke ett alternativ for meg. Jeg er der at jeg griner når jeg kommer hjem fra jobb, og gruer meg til neste arbeidsdag. Sitter med klump i magen allerede på søndagen. Jeg holder ikke ut i denne jobben mer. Tror ikke det hjelper å bytte jobb fordi det er selve yrket jeg mistrives i. Men samtidig så MÅ jeg jobbe for å gi barnet mitt ett godt liv, bolig og alt kostet. Må har vi iallfall ingen økonomiske bekymringer fordi lønnen min er god. Uten lønnen jeg har nå, vil vi slite økonomisk. Har dere noen råd? Anonymkode: 1a694...cab Selvfølgelig må du finne deg noe du kan trives med og overleve på, og da før du sier opp
Loff77 Skrevet 26. november 2021 #19 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har ingenting å rutte med hver måned hvis jeg sier opp jobben nå. Jeg har en sparekonto, med den vil jeg greie med i 3-4 måneder, det er ingen garanti for at jeg får en ny jobb innen den tid. Må bare presisere: det er yrket mitt jeg mistrives i. Tror jeg vil møte på de samme problemene på en annen arbeidsplass, så lenge yrket er det samme. Jeg har en 4 årig profesjonsutdanning, usikker på hva annet det kan brukes til. Anonymkode: 1a694...cab Virker litt snodig å bare gi opp fordi du ikke liker yrket, hva mener du egentlig da? At du skal slutte på jobb å bare være hjemme på trygd? 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #20 Skrevet 26. november 2021 Loff77 skrev (Akkurat nå): Virker litt snodig å bare gi opp fordi du ikke liker yrket, hva mener du egentlig da? At du skal slutte på jobb å bare være hjemme på trygd? Nei, jeg tenker at jeg bør begynne på en ny utdanning, men usikker på om jeg tørr å ta det steget. Vet heller ikke hva annet jeg kunne tenke meg å jobbe med. Hvor har jeg nevnt trygd? Anonymkode: 1a694...cab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå