Gå til innhold

Barn med kristen mann

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er gift med en kristen mann, jeg er ikke kristen. Det har ikke vært noe problem i årene vi har vært sammen, vi lever et veldig ikke-kristent liv begge to, troen hans er privat hos han og ikke noe han praktiserer, går ikke i kirken noen gang f.eks.

Men, de neste årene tenker vi kanskje å få barn, og når vi snakker om noen slike temaer merker jeg at vi kanskje kan møte på utfordringer. Jeg vil jo helst at de skal gå på religionsuavhengige skoler osv så de kan velge selv om de vil bli religiøse, og hvilken religion de evt vil ha. Men mannen min synes det er gode verdier i kristne instutisjoner og kunne gjerne tenke seg at et evt barn kunne gå på det, og lære om kristendom fra han.

Derfor begynner jeg å tenke, hvilke andre temaer bør man avklare litt på forhånd før eventuelle barn, så ikke man blir går på en smell når barnet er født og det oppstår konflikter om den minste ting? f.eks skal den døpes eller ikke. 

Anonymkode: 2dcf7...856

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær litt obs ihvertfall. Mannen min var kristen men gjorde ikke noe ut av det. Vi døpte barna da. 

Men så ble vi skilt og han indoktrinerer barna med masse ekstremholdninger. Dette opplevde jeg ikke mens vi var gift. Det virker som om han i en vanskelig periode (skilsmisse) vendte seg mer og mer mot troen. Nå er han aktiv medlem i en menighet som for meg virker ganske voldsom. 

Han snakker til barna (tenåringsjenter) om skam og skyld, de får ikke lov til å være helt vanlige tenåringer når de er hos ham, får ikke være med såkalt umoralske venner (helt normale ungdommer), får ikke kle seg som de vil (normal mote), må pugge og skrive bibelvers for å få ukepenger osv osv. 

Hadde jeg visst dette så hadde jeg ikke fått barn med ham. 

Men det er selvsagt ikke alle som blir slik, men det er min erfaring dessverre. 

Anonymkode: 2d341...135

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør dere snakke om alt, og finne ut hva dere begge kan akseptere, før dere får barn. Som skal de døpes, skal de gå på vanlig skole, får de selv velge hvirdan de skal konfirmeres, skal de være med på vanlige reliøse ting via skolen som feks gudstjeneste før jul (som de fleste vanlige skoler fortsatt har), hvor går grensen for dere begge? Og er den på samme sted så er det ok, er den ikke det, med glippe istedet for overlapp, så er det ikke lurt å få barn med han. Tenk også på eventuell påvirkning fra hans familie i forhold til barna. Er de mer ekstreme enn han?

Anonymkode: 06661...092

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vær litt obs ihvertfall. Mannen min var kristen men gjorde ikke noe ut av det. Vi døpte barna da. 

Men så ble vi skilt og han indoktrinerer barna med masse ekstremholdninger. Dette opplevde jeg ikke mens vi var gift. Det virker som om han i en vanskelig periode (skilsmisse) vendte seg mer og mer mot troen. Nå er han aktiv medlem i en menighet som for meg virker ganske voldsom. 

Han snakker til barna (tenåringsjenter) om skam og skyld, de får ikke lov til å være helt vanlige tenåringer når de er hos ham, får ikke være med såkalt umoralske venner (helt normale ungdommer), får ikke kle seg som de vil (normal mote), må pugge og skrive bibelvers for å få ukepenger osv osv. 

Hvor gamle er barna nå? De har jo mulighet til å bestemme hvor de vil bo når de blir eldre, eller syntes de dette er greit?

Anonymkode: 83747...4b5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gamle er barna nå? De har jo mulighet til å bestemme hvor de vil bo når de blir eldre, eller syntes de dette er greit?

Anonymkode: 83747...4b5

13 og 15. 

De synes ikke det er greit, men samtidig så nekter de å gjøre noe som pappa blir lei seg for (!)

Dette er ekstremt komplisert å forklare i et innlegg her føler jeg. Prøver bare å være en normal forelder når de er hos meg, selv om jeg må kanskje bruke mer energi enn andre på å snakke om ting som selvstendighet, troen på seg selv og egne valg, respekt for homofile og alt mulig. Jentene er på god vei da. Men de lever et annet liv hos far.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville aldri fått barn med noen som er religiøse, og som tror indoktrinering av barn er greit. Ville aldri vært sammen med noen som synes indoktrinering av barn er greit.

Anonymkode: 8f70a...a6e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke fått barn med en som er kristen. Jeg er ikke troende selv og er så imot religion at jeg ville skånet barna mine fra å måtte vokse opp med en kristen far. Jeg kjenner jo ikke mannen din, men kan se for meg en del diskusjoner om både det ene og det andre opp igjennom årene. Da er det like greit å enten droppe å få barn eller droppe han og finne en ny mann.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags institusjoner er det snakk om? Mine barn har både gått i menighetsbarnehage (helt normal, like mye kristent som min barnehage var på 70-tallet, bare helt grei kulturhistorie, de sang og lærte om hvorfor vi feirer påske og jul, var i kirken tre ganger i året (syns jeg bare er bra). Nå går de på KG i Oslo, fortsatt helt statskirkelig lett. En andakt hver dag som går ut på "vær en god venn" ol. Min ikke-troende gutt sier det er absolutt ok,  var/er nysgjerrig på det hele, men ingen "tvangsfrelser" dem. 

Det virker som dere er ganske polariserte, hva mener du med "religionsuavhengige" skoler, vanlig offentlig? Og hva mener han, St.Paul eller St.Sunniva, (gode katolske skoler), eller små frikirketilknyttede? Det siste ville jeg vært skeptisk til. 

Men han må vel kunne døpe dem, og lære dem om kristendom, så kan du og skolen lære dem om andre religioner? Hvordan skal de ellers kunne ta et valg? 

Anonymkode: ec9bd...e11

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nooooooope! Dette er ikke bra. Han kan ødelegge seksualiteten og selvbildet deres. Håper du er en fornuftig motvekt til dette! Kyskhetskulturen som mange menigheter forkynner er veldig skadelig. 

Anonymkode: 7ade8...2b6

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: Vær veldig obs på dette med seksualitet og skam, hva som er synd og hvem som kommer til helvete, etc. Slike temaer kan være svært skadelige for barns utvikling, noen barn utvikler angst av det. Tenk også over hva skjer dersom dere får et barn som er homofil eller andre ting som kristne typisk stiller seg negative til.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo bare veldig rart. Jeg er oppvokst i kristen familie, faren min er tom prest, og har aldri måttet lære bibelvers for å få ukelønn etc. 

Anonymkode: 37a8b...33f

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, ikke bekymre deg. Hvis mannen din er en helt vanlig kristen person, vil han sikkert ha masse å gi som får. Kristne er ofte mer opptatt av omsorg og solidaritet, og jeg tror verdiene hans kan hjelpe felles barn å demme opp mot en nytelsessyk forbrukerkultur som ikke gjør noen lykkelige

Anonymkode: ac143...245

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sammen med kristen mann og gjor det slutt før vi fikk barn :) Både han og svigers skulle bestemme hvilken skole og oppdragelse barnet skulle ha. VÆR OBS! Religion er syke greier

Anonymkode: ceea4...945

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ts: Vær veldig obs på dette med seksualitet og skam, hva som er synd og hvem som kommer til helvete, etc. Slike temaer kan være svært skadelige for barns utvikling, noen barn utvikler angst av det. Tenk også over hva skjer dersom dere får et barn som er homofil eller andre ting som kristne typisk stiller seg negative til.

Skadelig for et barns utvikling ? Ha kristne verdier og stå for de? Bare tull alt sammen. Det som virkelig er skadelig er å lære barna at det å ha mange seksualpartnere er helt greit, og dele det mest intime med hvem som helst. Virker som de psykiske problemene øker i takt med "avkristningen" av dette landet.  Som man ikke utvikler angst i en slik livsstil.  De fleste kristne jeg kjenner lever gode liv og er harmoniske. Det er når de avviker fra etikk og moral at det begynner å gå nedover.

Uansett dette viser at felles verdisyn er viktig i et forhold, spesielt når barn skal involveres. Dere ikke troende indoktrinerer/ oppdrar deres barn på akkurat samme måte som kristne, bare med andre type "verdier". Det å tro at barna skal kunne velge dette selv i barndommen er bare tull alt sammen. Foreldre og samfunn påvirker barna alle som en. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg aldri fått barn med en mann som viser homofobe tendenser fordi det ikke bare sier noe om synet på homofile, men hvor konservativ og rigid han kan vise seg å være når det kommer til et stykke. Hadde aldri satt et barn til verden med en sånn påvirkningsfaktor tilstede og som potensielt kan skade barnet og livsgleden til barnet med holdningene sine.

Anonymkode: 1a10d...fcf

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hør TS hør!

Anonymkode: 1a10d...fcf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjent mange kristne (og en pastor) opp gjennom tidene hvor noen har valgt offentlig skole for sine barn, noen Montesorri og et fåtall en kristen skole. Jeg tenker at problemstillingen her er ikke at mannen din er kristen, men hvordan han ellers er som person, hva han tenker om samfunnsspørsmål, om verdier, om likestilling, om frihet - om mennesker. Ingen kristne er like, noen er stup gale, mens andre tror bare på en gud uten å gjøre så mye mer ut av det (akkurat som folk tilhørende andre religioner). 

Du må nok innstille deg på å inngå noen kompromisser og er ikke det greit? Jeg mener, sånn jeg ser det så har ingen barn tatt skade av å fargelegge jomfru Maria, jesusbarnet og engler (barnehage, søndagsskole) - det er også mange andre fine ting som skjer på disse stedene, hvert fall de jeg har erfaring med og hørt om. Mine barn er ikke døpt, men jeg tenker at det er også noe jeg kunne kompromisse på. Men ikke utdanning. Jeg ville aldri tillat at mine barn skulle gått på en kristen skole, verken barneskole, ungdomsskole eller videregående. 

Å lære om ulike religioner er flott. Å lære om mange religioner på en balansert og nyansert måte gjør man ikke på en kristen skole. Hvorfor ligger i sakens natur. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men han må vel kunne døpe dem, og lære dem om kristendom, så kan du og skolen lære dem om andre religioner? Hvordan skal de ellers kunne ta et valg? 

Anonymkode: ec9bd...e11

Eller, så kan de få velge selv om de vil døpes når de blir gamle nok til det. Å lære dem om kristendommen er greit, men å døpe barn er virkelig en uting.

Anonymkode: 1e089...a7c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Eller, så kan de få velge selv om de vil døpes når de blir gamle nok til det. Å lære dem om kristendommen er greit, men å døpe barn er virkelig en uting.

Anonymkode: 1e089...a7c

Mener du på ramme alvor at foreldre ikke skal kunne oppdra barna religiøst, inkludert ta litt vann på hodet og be en bønn? 

Anonymkode: 37a8b...33f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei! Jeg er gift med en kristen mann, jeg er ikke kristen. Det har ikke vært noe problem i årene vi har vært sammen, vi lever et veldig ikke-kristent liv begge to, troen hans er privat hos han og ikke noe han praktiserer, går ikke i kirken noen gang f.eks.

Men, de neste årene tenker vi kanskje å få barn, og når vi snakker om noen slike temaer merker jeg at vi kanskje kan møte på utfordringer. Jeg vil jo helst at de skal gå på religionsuavhengige skoler osv så de kan velge selv om de vil bli religiøse, og hvilken religion de evt vil ha. Men mannen min synes det er gode verdier i kristne instutisjoner og kunne gjerne tenke seg at et evt barn kunne gå på det, og lære om kristendom fra han.

Derfor begynner jeg å tenke, hvilke andre temaer bør man avklare litt på forhånd før eventuelle barn, så ikke man blir går på en smell når barnet er født og det oppstår konflikter om den minste ting? f.eks skal den døpes eller ikke. 

Anonymkode: 2dcf7...856

Det er jo mange ikke kristne som har barna sine på kristne skoler, der de lærer om den kristne tro, ofte er disse skolene de beste og det er derfor ikke kristne også velger de. Dåpen er at barnet velsignes av Gud og at man skal oppfostre barnet i den kristne tro. Valget tar de selv når de blir ungdommer og selvstendig velger om de vil konfirmere seg. Det hele handler om å oppfostre sine barn med de verdiene man selv står for. At han gir sine barn sine verdier? Hva i alle dager er det å frykte ut i fra dette? Mine foreldre var ikke kristne, men de lærte oss da aftenbønner fordi om. Noe som gjorde at jeg hadde en barnetro med meg i livet som var god og trygg. Valget tok jeg selv i voksen alder. At dåp skal være et slikt konfliktpunkt fatter jeg ikke. Du er jo gift med han i dag, og han er en god mann? Så leter du etter slike grunner for å kjøre forholdet i grøften ? Uforståelig.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...