Gå til innhold

Sende CV og søknad på nett - Word eller PDF?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Send som PDF, tenker alltid din virusmaskin hvis jeg får word dokumenter på epost, selv internt. Vet ikke om det er hold i tanken, men hvertfall det jeg tenker.

Anonymkode: 3b948...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Send som PDF, tenker alltid din virusmaskin hvis jeg får word dokumenter på epost, selv internt. Vet ikke om det er hold i tanken, men hvertfall det jeg tenker.

Word/office av nyere dato har "beskyttet visning", som forhindrer kjøring av makroer og annet humbug som kan gi deg virus/skadevare, så akkurat der er du på den trygge siden uansett.

Det var verre før, så om det ikke er hold i tanken pdd. så er den ikke grunnløs.

Det betyr ikke at man skal bruke word-filer i denne sammenhengen, og det er alltid greit å være forsiktig, som du er.

Anonymkode: f321e...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

1) Man må installere noe for å åpne word-dokumenter, mens PDF kan åpnes i Edge. Fordel PDF.

2) Jeg jobber blant annet med IT-relaterte innkjøp, og vi har 7500 ansatte. Nei, vi har ikke Acrobat Pro eller tilsvarende til å redigere PDF (vi har ikke behovet). Dessuten var poenget hvor lett det er å endre teksten i en Word-fil, både ved feiltakelse og ellers.

3) Dette er ikke eneste grunnen, selv om du kanskje føler det slik. Det er dog en god grunn.

Det er rett og slett lite profesjonelt med Word-filer. Det gir et amatørmessig preg, noe som er en oppfattelse mange har. Selv om du måtte like Word aldri så mye :)  

1. Man må ikke installere noe som helst for å åpne Word-dokument. Edge åpner det i office online.

2. 7 500 ansatte. IT-innkjøp. Foretrekker å sende og motta dokumenter i PDF-format. Har ikke mulighet til å skrive og returnere dokumentet til leverandører og kunder. Høres ut som dere skriver ut dokumenter, skriver på dem med penn og fakser tilbake. Trodde verden var kommet lenger i 2021, men tydeligvis ikke for 7 500 stakkarslige folk. Og det er like enkelt å endre teksten i en PDF og en Word.

3. Men du klarte ikke komme med en eneste god annen grunn. For det finnes ikke. Hensikten med PDF er nettopp at dokument skal se like ut på tvers av enheter. Bortsett fra det har ikke PDF noen praktisk verdi for folk flest.

Av oss to er det nok du som liker Word. Fordi du har ikke noen lisens til å opprette PDF-ene dine på noen annen måte enn via Office-programmene.

Men fra spøk til alvor: jeg tror ingen ting på det du sier, pga mangelen på kunnskap i punkt 1 og 2.

Anonymkode: f3ae3...69a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enda en myte.

Man kan forkle skadelig programvare som PDF også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

1. Man må ikke installere noe som helst for å åpne Word-dokument. Edge åpner det i office online.

2. 7 500 ansatte. IT-innkjøp. Foretrekker å sende og motta dokumenter i PDF-format. Har ikke mulighet til å skrive og returnere dokumentet til leverandører og kunder. Høres ut som dere skriver ut dokumenter, skriver på dem med penn og fakser tilbake. Trodde verden var kommet lenger i 2021, men tydeligvis ikke for 7 500 stakkarslige folk. Og det er like enkelt å endre teksten i en PDF og en Word.

3. Men du klarte ikke komme med en eneste god annen grunn. For det finnes ikke. Hensikten med PDF er nettopp at dokument skal se like ut på tvers av enheter. Bortsett fra det har ikke PDF noen praktisk verdi for folk flest.

Av oss to er det nok du som liker Word. Fordi du har ikke noen lisens til å opprette PDF-ene dine på noen annen måte enn via Office-programmene.

Men fra spøk til alvor: jeg tror ingen ting på det du sier, pga mangelen på kunnskap i punkt 1 og 2.

Og du tenker alle har "office online" (eller Office 365 som det heter)? Nei, ikke nødvendigvis.

Trengs det flere grunner? Egentlig ikke, men flere er allerede gitt.

Når det kommer til signering, så er det åpenbart at kunnskapene kommer til kort ja. Man kan fint signere digitalt, det er kanskje nytt for deg? Nei, vi skriver ut svært lite, og vi fakser ikke.

Du tror ingenting på hva jeg sier? Okay, det er helt greit for meg, så lenge TS tok poenget. Og det ser ut til å være i mål.

Mangel på kunnskap? Tjas. Det kan du få lov til å tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Enda en myte.

Man kan forkle skadelig programvare som PDF også. 

At man kan få "macro-enabled" office-filer, en myte? Hohoho. Joda, det eksisterer ikke.

Hva som er mest brukt til å spre drit, PDF eller Office-filer? Hihi, du kan jo lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

1) Man må installere noe for å åpne word-dokumenter, mens PDF kan åpnes i Edge. Fordel PDF.

2) Jeg jobber blant annet med IT-relaterte innkjøp, og vi har 7500 ansatte. Nei, vi har ikke Acrobat Pro eller tilsvarende til å redigere PDF (vi har ikke behovet). Dessuten var poenget hvor lett det er å endre teksten i en Word-fil, både ved feiltakelse og ellers.

3) Dette er ikke eneste grunnen, selv om du kanskje føler det slik. Det er dog en god grunn.

Det er rett og slett lite profesjonelt med Word-filer. Det gir et amatørmessig preg, noe som er en oppfattelse mange har. Selv om du måtte like Word aldri så mye :)  

7500 ansatte og ikke én kunne ha nytte av en Acrobat-lisens? 😳 Det høres veldig rart ut. 

Jeg holder på å fly på veggen i løpet av en halv dag uten Acrobat. Føler meg helt hjelpesløs når jeg ikke kan kombinere, trekke ut, legge til og stokke om på sidene, eller rette småfeil på rappen uten å måtte lete frem Word-originalen, optimalisere skannede filer, bruke tekstgjenkjenning, redusere størrelsen på filer som truer med å kræsje PCen m.m. Jeg opplever sånne dager ca en gang i året når IT-avdelingen rydder i lisensene ved å tilbakekalle alle installasjoner, og det er like ubeleilig hver gang. 😂 

Anonymkode: 5af70...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...