Gå til innhold

Sende CV og søknad på nett - Word eller PDF?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man sender CV og søknad på nett, hvilket format burde de være i?

Word eller PDF?

Jeg holdt på å sende inn CV og søknad som Word i går, frem til kjæresten påpekte at det så noob uprofesjonelt ut, "alle" sendte visst disse som PDF.

Hersker det en rådende oppfatning?

Anonymkode: 16787...963

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor?

Hvor kommer dette fra? Har aldri sett det nevnt i "skriv supersøknaden som gir deg drømmejobben!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart PDF!
Er helt enig i at det er uprofesjonelt sende slike dokumenter i word eller lignende formater.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PDF. Forbdet første viser det at du har et minimum av kunnskap om bruk av tekstbehandler, for det andre er det litt vanskeligere å endre på av mottaker.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PDF er å foretrekke. Sender du i Word kan du i verste fall risikere at mottaker ikke får til å åpne filen (alle bruker ikke Office-pakken).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PDF alltid. 

For det er forskjell på docx og doc i word, og mottaker kan slite med å få åpnet den. I tillegg kan du risikere at maler, avsnitt, skrift osv endrer seg og roter seg til mellom deg og mottaker. Samt at du skal ikke sende ifra deg en "kladd" slik Word er. En kladd kan redigeres, og det er å anse som uheldig. 

PDF er mer et "bilde" av word-dokumentet, og er mer profesjonelt og mindre styr med. Det leveres riktig utifra hvordan du vil at det skal se ut.

Anonymkode: 3cb44...dda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men hvorfor?

Hvor kommer dette fra? Har aldri sett det nevnt i "skriv supersøknaden som gir deg drømmejobben!"

Fordi det er fryktelig lett å gjøre endringer i et word-dokument, og folk blir gal av å se alle de røde strekene i dokumentet. 

Anonymkode: e1015...347

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En arbeidsgiver som endrer worddokument (søknadspapirer) er vel ikke verdt å jobbe for:)  Men vil man absolutt sende pdf er det jo bare å eksportere en pdf fra worddokumentet. 

Anonymkode: 7a53a...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid pdf! Word sender du bare når mottaker skal ha mulighet til å redigere. Hater når folk sender "ferdige" dokumenter i word, det er uprofesjonelt og gjør det tidvis vanskelig å åpne. Pdf får du åpnet overalt. 

Det vil neppe koste deg jobben om du sender word altså, men har man valget så velger man pdf. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker said:

En arbeidsgiver som endrer worddokument (søknadspapirer) er vel ikke verdt å jobbe for:)  Men vil man absolutt sende pdf er det jo bare å eksportere en pdf fra worddokumentet. 

Anonymkode: 7a53a...7f5

Nei men man kan være uheldig og redigere eller slette noe ved et uhell. 🤷‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender alltid først PDF. Men har 98% av gangene blitt bedt om å heller sende det i Word. Hvorfor aner jeg ikke 

Anonymkode: 3e776...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da har jeg fått litt mer utfyllende svar 😄 

Bare synes det er rart at den som lyser ut stillingen ikke sier de foretrekker PDF. For meg har ikke dette vært åpenbart.

Som en nevner, man skal sende PDF for dem som ikke har Word - disse skal tas hensyn til.

Hensynet andre veien, mot oss autister - som kjæresten kaller meg - mangler. Jeg skriver søknad i Word. Jeg lagrer i Word. Jeg sender i Word. Tanken om å skrive i Word, lagre som PDF og sende som PDF har ikke slått meg. Vel, nå har den det. Jeg er veldig "enten eller". Og uten relevant jobb når jeg blir ferdig med studiene til våren. Er det på grunn av Word? Hvem vet?

Digresjon/hjertesukk: én standard for å sende inn søknad og CV! I stedet for å opprette en ny profil på nettstedet til hver eneste bedrift man søker seg til. Tidstyv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bare synes det er rart at den som lyser ut stillingen ikke sier de foretrekker PDF. For meg har ikke dette vært åpenbart.

Som en nevner, man skal sende PDF for dem som ikke har Word - disse skal tas hensyn til.

Hensynet andre veien, mot oss autister - som kjæresten kaller meg - mangler. Jeg skriver søknad i Word. Jeg lagrer i Word. Jeg sender i Word. Tanken om å skrive i Word, lagre som PDF og sende som PDF har ikke slått meg. Vel, nå har den det. Jeg er veldig "enten eller". Og uten relevant jobb når jeg blir ferdig med studiene til våren. Er det på grunn av Word? Hvem vet?

Digresjon/hjertesukk: én standard for å sende inn søknad og CV! I stedet for å opprette en ny profil på nettstedet til hver eneste bedrift man søker seg til. Tidstyv!

Er så enig i dette. Og rekrutteringsbyråer! Både tidstyv og frustrasjon. Har denne uken brukt et helt dagsverk på søknad, førstegangsintervju og tester, og enda har jeg ikke fått snakket med noen i det firmaet jeg har søkt meg til, for å kjenne på om dette er et firma jeg ønsker meg til. Så sitter jeg her og tripper, da......

Anonymkode: 3ba1e...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel alltid pdf, men har blitt bedt ved noen anledninger om word og da følger jeg det.

Anonymkode: 43090...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er fordi det er allmennkunnskap, de trenger ikke nevne det. Og de som ikke kan det, de lærer. Det er ikke krise å sende inn som doc-fil! 

Nå har tanken slått deg så nå vet du det, og etterhvert synes du også det er en selvfølge. :) Absolutt ingen krise at du ikke visste dette fra før, mange som synder på dette. Vi har vel alle vært der, at vi trodde doc var bra nok før noen påpekte at det er litt sløvt... 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg bruker som regel alltid pdf, men har blitt bedt ved noen anledninger om word og da følger jeg det.

Anonymkode: 43090...133

Og det er snålt. Hvorfor vil noen ha word...?? Da blir JEG skeptisk. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...