Gjest Warrior Skrevet 26. november 2021 #21 Del Skrevet 26. november 2021 tom1986 skrev (Akkurat nå): Liv er ikke like mye verdt. Et barn er verdt mer enn en f.eks. en syk 90-åring. Jo liv er like mye verdt. Tror du virkelig det bare var 90 åringer som døde? Over 15000 liv gikk tapt som kunne vært unngått, og mange hadde livet foran seg. Hvis det er immunitet som gjør at Sverige ikke har den kraftige økningen nå så er det uansett ikke noe å juble for. Det er bare trist synes jeg. Hvorfor skulle 15000 liv betale prisen for det? Som var like mye verdt som alle andre. Hvis det nå blir kraftig økning likevel i Sverige noe som jeg tror kommer der også i vinter. Hva blir dødstallene da når det alt er over 15000 døde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tom1986 Skrevet 26. november 2021 #22 Del Skrevet 26. november 2021 Warrior skrev (2 timer siden): Jo liv er like mye verdt. Tror du virkelig det bare var 90 åringer som døde? Over 15000 liv gikk tapt som kunne vært unngått, og mange hadde livet foran seg. Hvis det er immunitet som gjør at Sverige ikke har den kraftige økningen nå så er det uansett ikke noe å juble for. Det er bare trist synes jeg. Hvorfor skulle 15000 liv betale prisen for det? Som var like mye verdt som alle andre. Hvis det nå blir kraftig økning likevel i Sverige noe som jeg tror kommer der også i vinter. Hva blir dødstallene da når det alt er over 15000 døde? Nei, alle liv er ikke like mye verdt. Alle forstår at barn er viktigere enn eldre. Intuitivt, rasjonelt (hvor mye "liv" gjenstår", og helseøkonomisk (norsk helsevesen har en prislapp per gjenstående leveår). Disse 15.000 kunne ikke ha vært unngått. 10.000 av de 15.000 døde var over 80 år. Nærmere 4.000 av dem var over 90 år. Dette er mennesker som uansett ikke hadde lenge igjen å leve og ville ha dødd ila de nærmeste par årene. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 26. november 2021 #23 Del Skrevet 26. november 2021 Sverige er 10,3 millioner innbyggere, Norge er 5,37 mill. Altså Sverige er så og si dobbelt så mange som oss. Så hvis Sverige blir immune mot viruset fortere og vi må leve med ristreksjoner over flere år samt dødstall fortsatt forekommer så er det ikke usannsynlig at dødstallene blir ganske like til slutt. Vi glemmer også hvordan disse tiltakene påvirker folk ellers også, økning i selvmord har det vært, folk har hatt dårligere økonomi og mye mer usikkerhet i arbeidsmarkedet. Siden vi ennå ikke er ferdig med Corona, om vi noen gang blir det, så kan man ikke si noen fasit ennå. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tunique Skrevet 26. november 2021 #24 Del Skrevet 26. november 2021 LisbethBerg skrev (9 timer siden): Det sier seg vel selv. Tegnell er en smart og sterk mann som turte å stå på sitt. Virker sånn nå ja 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 26. november 2021 #25 Del Skrevet 26. november 2021 Warrior skrev (2 timer siden): Kvittet seg med? Det er liv du snakker om! Nei det var ikke bare eldre og uansett hvor mange eldre og hvor mange unge det var. Grusomt er det uansett. Det er liv som er like mye verdt som alle andre. Vis litt respekt for alle som har mistet noen de er glad i. Tenk selv hvor vondt der er. Absolutt. Det var ment som et skråblikk på hva den "slipp jævelskapen fri" strategien har kostet dem. I det lange løp tror jeg ikke svenskene vant så mye på det heller. Det går greit der akkurat nå, men det er flere rapporter nå som tyder på at immunitet etter smitte bare varer et års tid. Nå klarer de seg bra, antakelig pga. komboen mange har vært smittet + god vaksinedekning. Effekten av begge deler vil dabbe av. Økonomisk er det også usikkert om den svenske strategien hadde noe for seg. SSB skriver at den økonomiske utviklingen i Norge, Sverige og Danmark i 2020 var ganske lik, til tross for ulikhetene i koronastrategi. Så, man kan kanskje argumentere med at Sverige egentlig bare ofret de eldste. Jeg er glad vi ikke gjorde det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lawyam Skrevet 26. november 2021 #26 Del Skrevet 26. november 2021 (endret) Kan også være at flere svensker har lært noe siden de hadde store dødstall. Jeg tror ikke helt på at de sitter og ler som flere av dere. Endret 26. november 2021 av Lawyam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nebbete fugl Skrevet 26. november 2021 Forfatter #27 Del Skrevet 26. november 2021 (endret) 9 hours ago, Katten.2.0 said: Vanskelig å sammenligne når parameterne er: Sverige: 0 - 5.000 - 10.000 - 15.000 Norge: 0 - 1.000 - 2.000 - 3.000 Danmark: 0 - 1.000 - 2.000 - 3.000 - 4.000 - 5.000 Og lite tall utover det. Nei, det er ikke vanskelig å se at utviklingen er helt forskjellig. Her er antall på sykehus (innlagt per 100.000 innbyggere) i de nordiske landene (data fra vg korona studio). Sverige kommer klart best ut uten noen særlig økning de siste par månedene. Endret 26. november 2021 av nebbete fugl 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elidaa Skrevet 27. november 2021 #28 Del Skrevet 27. november 2021 Kanskje fordi antistoff fra hele viruset er mye mer effektivt for immunitet enn hva antistoff i fra genmodifisert spikeprotein fra vaksine. Så siden Sverige hadde mye smitte for et år siden, er det flere som har god immunitet i mot viruset enn det er i Norge. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jr.Garcon Skrevet 27. november 2021 #29 Del Skrevet 27. november 2021 (endret) nebbete fugl skrev (17 timer siden): Har de bedre flokkimmunitet? Sverige vs Norge vs Danmark: Det har dødd 15000 i Sverige og de har hatt 1,2 millioner registrerte tilfeller totalt. I Norge har det dødd 1000 og vi har hatt 254,000 totalt registrerte tilfeller. I Sverige er nå 67,8 % fullvaksinert, mens i Norge er 71 % av befolkningen fullvaksinert. Endret 27. november 2021 av Jr.Garcon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 27. november 2021 #30 Del Skrevet 27. november 2021 7 hours ago, nebbete fugl said: Nei, det er ikke vanskelig å se at utviklingen er helt forskjellig. Her er antall på sykehus (innlagt per 100.000 innbyggere) i de nordiske landene (data fra vg korona studio). Sverige kommer klart best ut uten noen særlig økning de siste par månedene. Samtidig er utviklingen så lik at det ikke nødvendigvis er signifikant. Spesielt når man tar hensyn til antall dødsfall og smittetilfeller Sverige har hatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møkkalei Skrevet 27. november 2021 #31 Del Skrevet 27. november 2021 tom1986 skrev (11 timer siden): Liv er ikke like mye verdt. Et barn er verdt mer enn en f.eks. en syk 90-åring. Hva med at begge to er like mye verdt? Jeg har en baby, men jeg håper både babyen min og bestemor eller bestefar til noen på 90 er LIKE mye verdt. Ingen fortjener å dø av Corona, de som ser det fra innsiden sier at det er en tøff og nådeløs død. De ser inn i øynene til folk som ikke får puste, får panikk men klarer ikke helt å uttrykke det. Var en sykepleier som sa det er noe fra dine verste mareritt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møkkalei Skrevet 27. november 2021 #32 Del Skrevet 27. november 2021 Elidaa skrev (3 timer siden): Kanskje fordi antistoff fra hele viruset er mye mer effektivt for immunitet enn hva antistoff i fra genmodifisert spikeprotein fra vaksine. Så siden Sverige hadde mye smitte for et år siden, er det flere som har god immunitet i mot viruset enn det er i Norge. Vent til mutantene kommer. En er allerede på vei. Flere advarte. Denne gangen kan ikke fråtse-nasjoner drite i Afrika og fattige uten konsekvenser. Karma. Alle mutanter de får vil nå oss før eller siden. Vi skulle vaksinert utover hele verden, startet der, hatt strenge tiltak til det var gjort. Roet ned korona over hele kloden, og tatt knekken på det slik. Slik vi gjør det nå, vil viruset ta rotta på oss alle sammen gjennom de vi alltid velger å sette under oss, verdens fattige. Bare karma. Den tiden hvor vi kan drite i andres nød pga de bor i feil land er over. Finnes det en Gud er vel det bare fair game. Samme med naturen som mennesket bare misbruker og lever som parasitter på. Den er også i ferd med å ta en kraftig hevn. Bare vent og se. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 27. november 2021 #33 Del Skrevet 27. november 2021 13579 skrev (19 timer siden): I Norge dør også svært mange unge, og smittetallene blant disse er enorme. Dette er en katastrofe uten sidestykke. Vi trenger døgnkontinuerlig portforbud umiddelbart! Svært mange unge som dør? Er du på nett eller?? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 27. november 2021 #34 Del Skrevet 27. november 2021 Warrior skrev (12 timer siden): Jo liv er like mye verdt. Tror du virkelig det bare var 90 åringer som døde? Over 15000 liv gikk tapt som kunne vært unngått, og mange hadde livet foran seg. Hvis det er immunitet som gjør at Sverige ikke har den kraftige økningen nå så er det uansett ikke noe å juble for. Det er bare trist synes jeg. Hvorfor skulle 15000 liv betale prisen for det? Som var like mye verdt som alle andre. Hvis det nå blir kraftig økning likevel i Sverige noe som jeg tror kommer der også i vinter. Hva blir dødstallene da når det alt er over 15000 døde? Ifølge besluningsforum er det jo ikke det 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 27. november 2021 #35 Del Skrevet 27. november 2021 Elidaa skrev (5 timer siden): Kanskje fordi antistoff fra hele viruset er mye mer effektivt for immunitet enn hva antistoff i fra genmodifisert spikeprotein fra vaksine. Så siden Sverige hadde mye smitte for et år siden, er det flere som har god immunitet i mot viruset enn det er i Norge. Nettop 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LisbethBerg Skrevet 27. november 2021 #36 Del Skrevet 27. november 2021 NorthernLight skrev (13 timer siden): Beklager det er det dummeste jeg har hørt på lenge. Det er over 15000 mennesker som er døde av Covid-19 siden pandemien startet i Sverige. Det dør over 90 000 mennesker i Sverige hvert år, så i perioden med korona har det dødd ca 160 000 mennesker i Sverige. Hvorfor er koronadødsfallene så mye verre enn alle de andre? De aller fleste var aldershjemspasienter i siste fase av livet, så fakta er at de antagelig ville ha dødd av noe annet inne kort tid. Man kan ikke stirre seg blindt på dette ene tallet uten å se det i en sammenheng. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tom1986 Skrevet 27. november 2021 #37 Del Skrevet 27. november 2021 Møkkalei skrev (3 timer siden): Hva med at begge to er like mye verdt? Jeg har en baby, men jeg håper både babyen min og bestemor eller bestefar til noen på 90 er LIKE mye verdt. Ingen fortjener å dø av Corona, de som ser det fra innsiden sier at det er en tøff og nådeløs død. De ser inn i øynene til folk som ikke får puste, får panikk men klarer ikke helt å uttrykke det. Var en sykepleier som sa det er noe fra dine verste mareritt. De er ikke like mye verdt. Den ene har 80+ forventede leveår igjen. Den andre på 90 har kanskje 1-2 forvente leveår igjen (maks). 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nebbete fugl Skrevet 27. november 2021 Forfatter #38 Del Skrevet 27. november 2021 8 hours ago, Jr.Garcon said: Det har dødd 15000 i Sverige og de har hatt 1,2 millioner registrerte tilfeller totalt. I Norge har det dødd 1000 og vi har hatt 254,000 totalt registrerte tilfeller. I Sverige er nå 67,8 % fullvaksinert, mens i Norge er 71 % av befolkningen fullvaksinert. Antar tallet 15000 inkluderer de som har dødd og har vært smittet av covid, ikke kun de som faktisk HAR dødd av viruset? Her er offisiell statistikk fra Sveriges Statistika Centralbryå. Viser at det var en overdødlighet i 2020 i forhold til året før, men ikke på langt så mange som 15000. Dødsraten var omtrent den samme som de siste årene, bortsett fra i 2019 (muligens en mild influensasesong?). Faktisk var dødsraten langt høyere for 20 år siden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 27. november 2021 #39 Del Skrevet 27. november 2021 @nebbete fugl Jeg vet ikke hvor du har den tabellen fra, men tallet for 2020 stemmer ikke. 98 124 døde i Sverige i 2020. Det er høyest på 20 år. Sitat Under 2000-talet har ungefär 92 000 personer dött varje år, med en topp år 2020 då drygt 98 000 avled. Under 2020 är det främst tre månader som uppvisar en högre dödlighet jämfört med tidigare år. Det är april, maj och december. https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kar90 Skrevet 27. november 2021 #40 Del Skrevet 27. november 2021 Ingen grunn til å stole på noe positivt som kommer fra propagandamaskineriet Sverige, på noen som helst parametere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg