Gå til innhold

De som blir lett gravide: Velger kroppen da oftere/alltid ut egg av god kvalitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lurt på dette, fordi det er noen som "alltid" blir lett gravide. Har opplevd det selv. Ble lett gravid for noen år siden, to barn, begge på første forsøk. Som 38-åring ble jeg gravid ved et uhell til og med, halvannen måned etter at jeg møtte kjæresten, ved at han "hoppet av i svingen" (dårlig prevensjonsmetode, vet det).

Er det slik at for de som blir lett gravide, ofte på kun 1 eller 2 forsøk, så har kroppen en bedre evne til å velge ut de beste eggene til modning? Vet at det er tilfeldig hvilke egg som blir valgt, men kan det for noen være slik at kroppen oftere velger ut gode egg? Eller er det hele kun flaks -selv om noen konsekvent blir gravide etter kort tid?

Anonymkode: 2c6d5...53a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det tror jeg ikke. Jeg har blitt lett gravid men begge ganger endt i spontanabort og det er vel en indikasjon på at egget ikke var så bra allikevel 

Anonymkode: 483d8...a6c

• Liker 2
Skrevet

Godt spørsmål. Synes det er rart om alt dette bare er tilfeldig. 

Anonymkode: b4600...edd

• Liker 1
Skrevet

Har blitt gravid på første forsøk 3 ganger og 1 gang uten å prøve, fått 2 helt friske barn og 2 barn med sykdommer, så teorien stemmer ikke her. Fikk siste før fylte 30 så ikke alderen det står på heller. Enkle og greie svangerskap og fødsler uten komplikasjoner og.

Anonymkode: 75941...2c2

Skrevet

Har hørt at det heller er motsatt - at de som blir veldig lett gravide har mindre "kresen" livmor der det er lettere for egg, også de av dårligere kvalitet, å feste seg. (Sannsynligvis grunnen til at noen f.eks opplever mange kjemiske, uten at det egentlig er noe galt.) Det er helt tilfeldig hvilke egg som modnes hver måned - om man ble lett gravid mange ganger, kan man vel heller konkludere med at man på det tidspunktet i livet hadde gode egg/flaks, samt en livmor der egg fester seg relativt enkelt. 

Anonymkode: 6380e...c3b

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke det handler om akkurat at kroppen velger bedre egg. Jeg vet ikke om det er sånn at det beste av de tilgjengelige eggene i en syklus vil være det som modnes helt fremt til eggløsning, eller om det er tilfeldig? Da vi holdt på med IVF, var poenget nettopp å få tak i alle de eggene en kunne den syklusen, for så å befrukte og velge det beste. Men ja, for alt jeg vet er det mulig det er noe i den prosessen som gjør at bedre egg vokser raskest og blir klare til eggløsning hos noen.

Uansett er det så mange andre grunner. Flaks er en liten bit av det, særlig når det bare tar litt mer enn noen forsøk å bli gravid. Men for dem som har problemer, finnes det jo mange andre mulige årsaker. Noen har generelt bedre eggkvalitet, selv om den synker med alderen for alle. Hos noen synker den nok saktere også. I tillegg spiller forhold i livmoren inn, f.eks. kvaliteten man får på livmorslimhinnen. Noen bruker tid på å bli gravide fordi de har en tett eggleder, eller en eller to eggledere som er trange uten å vite om det, slik at flere gode egg ikke kommer seg frem dit de skal i tide. Og mannens sædkvalitet. Og mye mer, også forhold man ikke har nok kunnskap om enda. 

Hos oss klarte kroppen å velge et fantastisk egg på første forsøk den ene gangen, og den andre gangen klønet den det sånn til at vi til slutt måtte ha IVF-hjelp. Men sånn egentlig, tror jeg nok det var endometriose som gjorde det vanskelig den gangen det ikke gikk av seg selv. 

Anonymkode: 4194f...160

Skrevet

Ikke minst vil jo sædkvaliteten til mannen også spille en rolle! Man kan ha supre egg, men det hjelper lite dersom sædkvaliteten er dårlig eller det er dårlig match mellom egg og sædcelle.

Andre forhold som hormoner og forhold i livmoren er også avgjørende for om et befruktet egg vil få mulighet til å utvikle seg slik det skal.

Anonymkode: de995...782

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke minst vil jo sædkvaliteten til mannen også spille en rolle! Man kan ha supre egg, men det hjelper lite dersom sædkvaliteten er dårlig eller det er dårlig match mellom egg og sædcelle.

Andre forhold som hormoner og forhold i livmoren er også avgjørende for om et befruktet egg vil få mulighet til å utvikle seg slik det skal.

Anonymkode: de995...782

Er det visse egg og sædceller som har bedre match enn andre? Er det genetisk, eller tilfeldigheter/flaks?

Skrevet

Jeg brukte 7 pp på å bli gravid med mann nr 1 da jeg var 24 år, og kun 1 og 2 pp med mann nr 2 da jeg var 38 og 40.

Tror ikke eggene mine fikk bedre kvalitet på 16 år, så det var nok heller mannens sædkvalitet som var avgjørende. 

Anonymkode: 8770a...122

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg brukte 7 pp på å bli gravid med mann nr 1 da jeg var 24 år, og kun 1 og 2 pp med mann nr 2 da jeg var 38 og 40.

Tror ikke eggene mine fikk bedre kvalitet på 16 år, så det var nok heller mannens sædkvalitet som var avgjørende. 

Anonymkode: 8770a...122

Interessant, har hørt og lest om det - at noen sliter med å bli gravide med en partner, men lykkes lett med en annen.

Men du må nok ha mange gode egg for alderen når du så lett ble gravid som 40-åring også. Dårlige egg resulterer jo ikke i gravidtet, eller evt. tidlig spontanabort.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.11.2021 den 19.27):

Har hørt at det heller er motsatt - at de som blir veldig lett gravide har mindre "kresen" livmor der det er lettere for egg, også de av dårligere kvalitet, å feste seg. (Sannsynligvis grunnen til at noen f.eks opplever mange kjemiske, uten at det egentlig er noe galt.) Det er helt tilfeldig hvilke egg som modnes hver måned - om man ble lett gravid mange ganger, kan man vel heller konkludere med at man på det tidspunktet i livet hadde gode egg/flaks, samt en livmor der egg fester seg relativt enkelt. 

Anonymkode: 6380e...c3b

Dette tror jeg også. Jeg har en veldig lite kresen livmor og blir gravid så og si hver eneste syklus, men har opplevd mange kjemiske, tidlige SA og en MA etter fylte 35. 

Skrevet

Tror de som blir lett gravid generelt har god fruktbarhet og eggkvalitet, og derav lavere sjanse for dårligere egg da de ikke har mange av dem.

Har blitt gravid 5 ganger på første forsøk. Aldri opplevd noen kjemisk eller lignende. 

Anonymkode: 7070c...80d

Skrevet

Tror ofte kjemiske har andre årsaker enn at egget er dårlig. De jeg vet om som har opplevd flere kjemiske har vist seg å ha andre problemer som problemer i hormon nivåene etc. 

Anonymkode: 7070c...80d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...