Gå til innhold

Eggløsning har begynt å komme litt senere i syklus. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dag 19 og enda ikke eggløsning. (Temper) 

Hatt det på dag 16,17 ca tidligere. Sist syklus ble eggløsning ei uke forsinket, tenker det kom av stress. Var mye stress på jobb og hadde en eksamen og. 

Fortsatt litt stress i livet men ikke like mye. 

Noen tanker? Noe jeg kan gjøre selv for å stabilisere eggløsning igjen?

Anonymkode: 645cb...0ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aner ikke, alltid vært litt sånn selv. Aldri stabilt, men har fått to barn da :) 

Skrevet

Tror det kan komme av påkjenninger. Jeg hadde positiv test for 2 uker siden. Men denne måneden har jeg glemt alt av "regler" for prøvere. Har vært på julebord, en fest, og vært syk. Har følt noen dager stikk på ene siden. Ingen tegn til IKM enda, hatt lengre syklus enn ellers. Også negativ graviditetstest. 

Lurer på om påkjenningene har utsatt eggløsning? At det bare har prøvd å slippe?

Anonymkode: 7e8f1...460

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dag 19 og enda ikke eggløsning. (Temper) 

Hatt det på dag 16,17 ca tidligere. Sist syklus ble eggløsning ei uke forsinket, tenker det kom av stress. Var mye stress på jobb og hadde en eksamen og. 

Fortsatt litt stress i livet men ikke like mye. 

Noen tanker? Noe jeg kan gjøre selv for å stabilisere eggløsning igjen?

Folikkelfasen (tiden mellom mens og EL) kan endre seg gjennom hele den fruktbare perioden i livet, og av diverse årsaker, mens lutealfasen (tiden mellom EL og mens) som regel er mer eller mindre konstant. Mindre stress, nok proteiner og fett, generelt sunn mat, gode søvnrutiner, mindre koffein, sukker og gluten kan være gunstig for å holde syklusen så stabil som mulig. Jeg har opplevd å ha EL på alt fra CD 11 til 40, litt avhengig av livssituasjon, vekt osv. Normalen for meg er mellom cd 12-16. Har som regel 26 dagers syklus med en lutealfase på 11 dager (litt kort, men har gått bra å få barn likevel). 

Skrevet

Takk for svar dere, eggløsning kom en uke for sent sist syklus og nå på dag 19 mot at den bruker å komme noen dager før. tenker at denne syklus kanskje er normal men sist sikkert var påvirket av mye stress. 

ts

Skrevet
Lorieen skrev (På 27.11.2021 den 3.42):

Folikkelfasen (tiden mellom mens og EL) kan endre seg gjennom hele den fruktbare perioden i livet, og av diverse årsaker, mens lutealfasen (tiden mellom EL og mens) som regel er mer eller mindre konstant. Mindre stress, nok proteiner og fett, generelt sunn mat, gode søvnrutiner, mindre koffein, sukker og gluten kan være gunstig for å holde syklusen så stabil som mulig. Jeg har opplevd å ha EL på alt fra CD 11 til 40, litt avhengig av livssituasjon, vekt osv. Normalen for meg er mellom cd 12-16. Har som regel 26 dagers syklus med en lutealfase på 11 dager (litt kort, men har gått bra å få barn likevel). 

Stemmer dette? Og er det 14 dager som er normalen? Er det slik at om noen har eggløsning f.eks. tidlig på dagen den 1 i måneden, så kommer mensen tidlig på dagen den 15, eller 14? Telles eggløsningsdagen med, slik at det er 14 dager fra dagen eggløsningen skjer, eller 14 dager etter eggløsningsdagen?

Anonymkode: d5263...d6d

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Stemmer dette? Og er det 14 dager som er normalen? Er det slik at om noen har eggløsning f.eks. tidlig på dagen den 1 i måneden, så kommer mensen tidlig på dagen den 15, eller 14? Telles eggløsningsdagen med, slik at det er 14 dager fra dagen eggløsningen skjer, eller 14 dager etter eggløsningsdagen?

14 dager er regnet som standard i en 28 dagers syklus, ja. Men veldig mange kvinner har et annet intervall. Hvor lang lutealfasen er, er individuelt fra kvinne til kvinne og kan også variere hos hver enkelt kvinne fra måned til måned. Eggløsningsdagen telles ikke med i lutealfasen, lutealfasen regnes fra dagen etter egget slipper. 

• Liker 1
Skrevet

https://linktr.ee/Vulverine

Her er en lenke til en svensk fertilitetscoach som har veldig mye nyttig info om syklus, hormonhelse og kvinnehelse generelt. Her finner du masse info, webinarer, forelesninger m.m. Det er på svensk og engelsk, men jeg synes det er veldig greit å forstå likevel! 

• Liker 1
Skrevet
Lorieen skrev (2 minutter siden):

14 dager er regnet som standard i en 28 dagers syklus, ja. Men veldig mange kvinner har et annet intervall. Hvor lang lutealfasen er, er individuelt fra kvinne til kvinne og kan også variere hos hver enkelt kvinne fra måned til måned. Eggløsningsdagen telles ikke med i lutealfasen, lutealfasen regnes fra dagen etter egget slipper. 

Oki, så dagen etter eggløsning etter lutealfasens dag 1. Og regnes første mensdag etter eggløsning med i de 14 dagene? Sorry, er så utrolig dårlig på å regne disse tingene, blir så usikker på hva som er dag 1 og siste dag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oki, så dagen etter eggløsning etter lutealfasens dag 1. Og regnes første mensdag etter eggløsning med i de 14 dagene? Sorry, er så utrolig dårlig på å regne disse tingene, blir så usikker på hva som er dag 1 og siste dag.

Første mensdag er syklusdag 1 i menstruasjonssyklusen og regnes ikke med til lutealfasen. Om du får mens på ettermiddagen på lutealfasens dag 13, har du altså en lutealfase på 12,5 dager. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt uklart fra meg. Det jeg lurer på, er: Når dagen etter eggløsning er dag 1 i lutealfasen, hva regnes som denne fasens siste dag? Siste dag uten blod, eller første mensdag?

Prøver å regne på min egen syklus, og om mensdag ikke regnes med i lutealfasen, blir lutealfasen på kun 13 dager forrige syklus.

Skrevet
Lorieen skrev (1 minutt siden):

Første mensdag er syklusdag 1 i menstruasjonssyklusen og regnes ikke med til lutealfasen. Om du får mens på ettermiddagen på lutealfasens dag 13, har du altså en lutealfase på 12,5 dager. 

Takk for at du tar deg tid til litt voksenopplæring. :)  Litt klarere nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt uklart fra meg. Det jeg lurer på, er: Når dagen etter eggløsning er dag 1 i lutealfasen, hva regnes som denne fasens siste dag? Siste dag uten blod, eller første mensdag?

Prøver å regne på min egen syklus, og om mensdag ikke regnes med i lutealfasen, blir lutealfasen på kun 13 dager forrige syklus.

Lutealfase på 13 dager er veldig fint og normalt. Dersom lutealfasen er kortere enn 11 dager, kan enkelte kvinner ha problemer med å bli gravide fordi egget ikke rekker å feste seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.11.2021 den 14.21):

Jepp stemmer. (Rent bortsett fra at eggløsning IKKE kan komme på cd 1, for et egg Må modnes skal det være levedyktig og kunne bli et barn.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...