AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #1 Skrevet 26. november 2021 Jeg har hele veien vært alene med mitt barn, som nå er 10 år. Vi har lite familie i nærheten, og feirer jul med min mor hvert år. Hun har alltid slitt med økonomi, så synes det er koselig å gi henne flere gaver også - ting hun trenger. Siden barnet var liten, har jeg kjøpt en del julegaver. Med årene blir det vanskeligere, fordi det går ikke i leker osv lenger, så da blir det også mye nyttige gaver, som klær, og div smånips. Bf er inn og ut av barnets liv, og noen år har han levert gaver før jul, etter jul, og et par år var det ingen gaver i det hele tatt til verken jul/bursdag. Så føler at ansvaret faller på meg. Kjæresten min og jeg bor ikke sammen, men har vært sammen i noen år. Han har 3 barn fra før, og der har de alltid praktisert få, men bra gaver. Hvert barn får kanskje 2-3 gaver. Men jeg synes også de får veldig dyre gaver. Som eldste sønnen hans, har fått gaming-pc, PS, el-sparkesykkel, etc. Og hvert år må han kommentere hvordan det ser ut under mitt juletre, med "for mye gaver". Min mor sier det også, men altså, NOEN må jo kjøpe gaver her i huset, ellers blir det jo en stusselig jul?! De mener barnet blir bortskjemt, men jeg tenker at jeg kjøper jo ikke unødvendige ting eller veldig dyre ting, og det er mitt eneste barn. Om jeg ikke kjøpte noen gaver, ville hen fått 3-4 gaver totalt til jul. Hvor mye gaver får dine barn? Anonymkode: d223d...53e
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #2 Skrevet 26. november 2021 Syns du hørers fornuftig ut. Å jeg skjønner tankegangen din når det gjelder gaver. Fortsett med det. Ha en fin dag! Anonymkode: e36ae...429 14
Gjest ti10 Skrevet 26. november 2021 #3 Skrevet 26. november 2021 Skjønner deg på en måte, men det kommer jo litt an på hvor mange gaver du kjøper og hva du mener er nødvendige ting.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #4 Skrevet 26. november 2021 Synest det er fornuftig sånn du gjør. Så lenge det er ting som er fornuftig og som en trenger, hvorfor ikke. Klart tar det 3 timer å åpne opp gaver kan en kanskje redusere det noe. Jeg har to barn og får gaver av pappaen ( vi bor ikke sammen ) men det er ingen gaver fra hans familie. Anonymkode: 10770...b31
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #5 Skrevet 26. november 2021 Jeg synes det er trist om det er antall gaver som definerer om julen er stusselig eller ikke. Anonymkode: c33bd...96b 7
Ost Skrevet 26. november 2021 #6 Skrevet 26. november 2021 Trenger barnet spesielt én ting så kjøper jeg én ting. Hvorvidt ungen (eller jeg, eller noen andre for den saks skyld) får én, fem eller femti gaver er for meg irrelevant - likeså er prisen på disse. Å få ungen til å forvente å få X antall gaver er selvsagt helt uaktuelt. Julen skal være kos - ikke noe materialistisk tull der antall gaver og/eller verdier på disse er på noen som helst måte viktig. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #7 Skrevet 26. november 2021 Det er da fornuftig og hyggelig både slik du gjør det, og slik kjæresten din gjør det. Feirer dere sammen? Bare snakk med ham før julaften, at «vet du gjør det annerledes, og du kommer til å synes det er mange gaver under treet mitt i år også, men sånn gjør jeg det». Det betyr jo ikke at han gjør «feil», eller du gjør noe «feil», bare andre tradisjoner. Anonymkode: b34bb...4ed
Gjest 123 eller noe Skrevet 26. november 2021 #8 Skrevet 26. november 2021 Vil ikke ha for mange pakker her til ungen, heller litt finere ting som faktisk blir brukt. Han har ikke rørt bursdagsgavene sine mer enn 2-3 ganger, fordi det blir overkill med 15-20 gaver til en person! Og lærer ikke å sette pris på tingene sine. Vi har prøvd å gi beskjed, men givere blir bare sure
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #9 Skrevet 26. november 2021 Hadde det vært opp til min mann hadde våre unger knapt fått gaver, så jeg føler jeg må begrense meg, mine foreldre derimot får lov av meg å gi mange og dyre gaver til våre barn som er eneste barnebarn (jeg er enebarn). Min mann synes det er for mye, men han kommer fra en familie jeg synes er gjerrig…. Ungene får knapt en fysisk gave av svigers, men 500 kr inn på sparekontoen. gjør som DU vil, ha den julen DU vil. Anonymkode: 692bc...3a1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #10 Skrevet 26. november 2021 Du bestemmer hva du kjøper til ditt barn. Det har hverken moren din eller kjæresten din noe med. Forstod jeg det riktig at hans barn får playstation og elsykler og at du kjøper enda dyrere gaver enn dette og at de da blir misunnelig fordi dere feirer sammen og barna sammenligner pris på julaften? Anonymkode: 538fe...bda 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #11 Skrevet 26. november 2021 Hvor mange gaver kjøper du egentlig til barnet ditt? Hva legger du i "smånips"? Skjønner godt at du kjøper noe ekstra siden bf er såpass av og på, men det kan jo hende det blir litt vel mange også (umulig å si når vi ikke vet hvor mange du gir). Jeg vil helst at barna skal få noen få ordentlige gaver i stedet for mange gaver. Vi ønsker minst mulig fokus på gaver, men det hører selvsagt med når barna er små. Vi gir barna 1-2 gaver hver + 1 gave hver med klær (som ikke er spesielt populær når man er fem år 🙈), men de får også fra besteforeldre og annen familie. Anonymkode: a884f...543 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #12 Skrevet 26. november 2021 Mitt barn får ca 20 gaver tror jeg. 3 av dem er fra meg og mannen: 1 liten ting i julestrømpa på morgenen, 1 fra nissen som kommer midt på dagen og 1 fra oss på kvelden. Noen synes han får for mye, men vi kan jo ikke noe for hvor mye familie vi har, og det dukker jo opp ting vi selv gjerne ønsker at han skal ha også, som han ikke får fra andre. 😛 (Han får nesten aldri noe utenom jul og bursdag, så det er jo da vi benytter sjansen.) Jeg og mannen er også litt uenige om hvor mye vi skal gi. Siden vi bor sammen og har felles barn må vi inngå kompromiss. Det trenger jo ikke du, så bare gjør akkurat som du vil. Si til både kjæresten og moren din: "Dette bestemmer jeg selv. Det er ikke opp til deg å avgjøre hva som er for mye hos oss." Anonymkode: 94ec0...7c1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #13 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har hele veien vært alene med mitt barn, som nå er 10 år. Vi har lite familie i nærheten, og feirer jul med min mor hvert år. Hun har alltid slitt med økonomi, så synes det er koselig å gi henne flere gaver også - ting hun trenger. Siden barnet var liten, har jeg kjøpt en del julegaver. Med årene blir det vanskeligere, fordi det går ikke i leker osv lenger, så da blir det også mye nyttige gaver, som klær, og div smånips. Bf er inn og ut av barnets liv, og noen år har han levert gaver før jul, etter jul, og et par år var det ingen gaver i det hele tatt til verken jul/bursdag. Så føler at ansvaret faller på meg. Kjæresten min og jeg bor ikke sammen, men har vært sammen i noen år. Han har 3 barn fra før, og der har de alltid praktisert få, men bra gaver. Hvert barn får kanskje 2-3 gaver. Men jeg synes også de får veldig dyre gaver. Som eldste sønnen hans, har fått gaming-pc, PS, el-sparkesykkel, etc. Og hvert år må han kommentere hvordan det ser ut under mitt juletre, med "for mye gaver". Min mor sier det også, men altså, NOEN må jo kjøpe gaver her i huset, ellers blir det jo en stusselig jul?! De mener barnet blir bortskjemt, men jeg tenker at jeg kjøper jo ikke unødvendige ting eller veldig dyre ting, og det er mitt eneste barn. Om jeg ikke kjøpte noen gaver, ville hen fått 3-4 gaver totalt til jul. Hvor mye gaver får dine barn? Anonymkode: d223d...53e Din kjæreste gir sine barn gaming-PC, elektriske sparkesykkler og sier at DU skjemmer bort barnet ditt når du gir det sokker og blyanter? Um..., vurdert å slå opp med dritten? Anonymkode: c759e...76b 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #14 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har hele veien vært alene med mitt barn, som nå er 10 år. Vi har lite familie i nærheten, og feirer jul med min mor hvert år. Hun har alltid slitt med økonomi, så synes det er koselig å gi henne flere gaver også - ting hun trenger. Siden barnet var liten, har jeg kjøpt en del julegaver. Med årene blir det vanskeligere, fordi det går ikke i leker osv lenger, så da blir det også mye nyttige gaver, som klær, og div smånips. Bf er inn og ut av barnets liv, og noen år har han levert gaver før jul, etter jul, og et par år var det ingen gaver i det hele tatt til verken jul/bursdag. Så føler at ansvaret faller på meg. Kjæresten min og jeg bor ikke sammen, men har vært sammen i noen år. Han har 3 barn fra før, og der har de alltid praktisert få, men bra gaver. Hvert barn får kanskje 2-3 gaver. Men jeg synes også de får veldig dyre gaver. Som eldste sønnen hans, har fått gaming-pc, PS, el-sparkesykkel, etc. Og hvert år må han kommentere hvordan det ser ut under mitt juletre, med "for mye gaver". Min mor sier det også, men altså, NOEN må jo kjøpe gaver her i huset, ellers blir det jo en stusselig jul?! De mener barnet blir bortskjemt, men jeg tenker at jeg kjøper jo ikke unødvendige ting eller veldig dyre ting, og det er mitt eneste barn. Om jeg ikke kjøpte noen gaver, ville hen fått 3-4 gaver totalt til jul. Hvor mye gaver får dine barn? Anonymkode: d223d...53e Mine barn får lite gaver av familien min. Fra min ene forelder så får jeg penger til å kjøpe gaver til barna. Det blir to gaver til hver der. Så får de en liten en hver fra min bror. Så får de to gaver hver av meg. Ene barnet mitt er fra før, men får likevel av foreldrene til samboer/far til yngste. Så der får barna 2-3 pakker hver. De får to gaver hver fra samboers søsken. Så kanskje det er 10 gaver til hver under treet. De er ikke så store ennå, de får som regel leker for klær kjøper vi ellers. 10 gaver til hvert barn er jo nok vil jeg si. Anonymkode: b661e...2e7
Alvario Skrevet 26. november 2021 #15 Skrevet 26. november 2021 Jeg har aldri ropet om troll her inne før, og det trenger du heller ikke være. Samtidig stusser jeg over at det kommer to innlegg som handler om mine/dine barn og at den ene parten gir gaming pc til jul. Folkens, det er på ingen måte normalt å gi barna sine julegaver i denne prisklassen. Det er jammen ikke rart at noen går rundt med følelsen av å få lite om de får seg noe til 1000-2000,- som er mer enn nok!
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #16 Skrevet 26. november 2021 Alvario skrev (2 timer siden): Folkens, det er på ingen måte normalt å gi barna sine julegaver i denne prisklassen. Det er jammen ikke rart at noen går rundt med følelsen av å få lite om de får seg noe til 1000-2000,- som er mer enn nok! Ganske så vanlig at barn får gaver i 10 000 klassen her, og ikke engang kaksestrøk. Flere på trinnet får både nye iphoner eller pc eller ipad og mye annet. Ingen som gjør noe stort nummer av det ene eller andre veien. Det er mange med også god råd som velger å vente til jul med å kjøpe ting. At andre ikke har råd er ikke mitt problem. På egen konto er det akkurat nå under 1000kr så jeg er blant de som selv ikke kjøper mye, men jeg unner da andre som har bedre økonomi å gjøre som de har lyst. Men så unødvendige å guilttrippe alle andre. Mine barn vet at fra oss og svigers lite, mye kan komme fra besteforeldre om de skriver en fornuftig ønskeliste. Noen andre får de ikke fra pga liten familie. Anonymkode: 692bc...3a1 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #17 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har hele veien vært alene med mitt barn, som nå er 10 år. Vi har lite familie i nærheten, og feirer jul med min mor hvert år. Hun har alltid slitt med økonomi, så synes det er koselig å gi henne flere gaver også - ting hun trenger. Siden barnet var liten, har jeg kjøpt en del julegaver. Med årene blir det vanskeligere, fordi det går ikke i leker osv lenger, så da blir det også mye nyttige gaver, som klær, og div smånips. Bf er inn og ut av barnets liv, og noen år har han levert gaver før jul, etter jul, og et par år var det ingen gaver i det hele tatt til verken jul/bursdag. Så føler at ansvaret faller på meg. Kjæresten min og jeg bor ikke sammen, men har vært sammen i noen år. Han har 3 barn fra før, og der har de alltid praktisert få, men bra gaver. Hvert barn får kanskje 2-3 gaver. Men jeg synes også de får veldig dyre gaver. Som eldste sønnen hans, har fått gaming-pc, PS, el-sparkesykkel, etc. Og hvert år må han kommentere hvordan det ser ut under mitt juletre, med "for mye gaver". Min mor sier det også, men altså, NOEN må jo kjøpe gaver her i huset, ellers blir det jo en stusselig jul?! De mener barnet blir bortskjemt, men jeg tenker at jeg kjøper jo ikke unødvendige ting eller veldig dyre ting, og det er mitt eneste barn. Om jeg ikke kjøpte noen gaver, ville hen fått 3-4 gaver totalt til jul. Hvor mye gaver får dine barn? Anonymkode: d223d...53e Det viktigste er ikke hvor mye eller hvor dyre gavene er. Men helheten av julefeiringen med familien og kjærligheten! 5-10gaver er helt greit. Men pakker du inn 30gaver er det mye. Men spørs jo hva dere selv liker og føler. Ikke bry deg om hva andre sier. Gjør det som føles rett for dere. Må helt ærlig si at det er sykt at selv om folk har god råd og kjøpe ps5 og andre dyre ting er galskap! Anonymkode: 602dc...3c1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #18 Skrevet 26. november 2021 Jeg er også alene med min 10-åring, faren lever ikke lenger og lite kontakt med både fars familie for øvrig og også med min familie. Jeg har bare han, 10-åringen altså. Han får en konvolutt med gavekort fra besteforeldrene, moren min er «hot or cold» så et år kan hun overøse han med tyvetalls gaver (mange helt unødvendige og «fyll») mens andre år er det en gave eller to bare.. Så jeg står vel for både antall gaver og kvalitet på gavene, dog ikke PS eller ny iPhone etc. Om noen hadde forsøkt å blande seg inn i det hadde jeg sagt de kunne tatt seg en bolle 😅🙈 Anonymkode: f96af...9a3
AnonymBruker Skrevet 27. november 2021 #19 Skrevet 27. november 2021 Jeg hadde sagt til kjæresten min at det var merkelig at han kommenterte gavene mine når han ga dyrere gaver selv, men at han selvsagt hadde rett til sin mening. Og så hadde jeg lagt til at nå hadde jeg hørt hans mening, og fått den med meg, og at han ikke trengte å gjenta den. Anonymkode: 538fe...bda
Nasse Nøff Skrevet 27. november 2021 #20 Skrevet 27. november 2021 (endret) Hvor mange gaver får hun da? Jeg tenker at hvis det er deg, henne og din mor som feiret jul, og dere synes dette er en hyggelig måte å gjøre det på, så er det vel ingen som trenger å bry seg med det? Men hvis dere skal feire jul sammen med andre, for eksempel kjæresten og hans barn, blir det fort litt rart hvis ditt barn får 25 gaver, selv on noen av dem er ullsokker eller truser. Når hun blir eldre vil det vel kanskje dukke opp dyrere ønsker, slik at det blir naturlig med færre gaver. Endret 27. november 2021 av Nasse Nøff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå