AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #1 Skrevet 26. november 2021 Jeg sluttet på ppilla i slutten av august, fikk en blødning, deretter hadde jeg mensen I begynnelsen av oktober og begynnelsen av november. Som følge av at mannen var mye borte i september, blant annet rundt antatt eggløsningstidspunkt, anser jeg oktober som den første måneden vi prøvde på ordentlig. Ble ikke gravid, og har prøvd aktivt igjen denne måneden. Forrige måned fikk jeg positiv el-test, men klarte ikke det denne måmåneden. Vi har imidlertid hatt jevnlig sex, særlig rundt antatt eggløsningstidspunkt. Forventet mens er søndag, og jeg begynner å forberede meg på at det ikke har gått denne måneden heller etter som jeg antar jeg i dag er 12 DPO og testet negativt med babyplans tidligtest på morgenurin. Vi går altså inn i vår tredje prøveperiode. Jeg vet det kan ta tid å bli gravid, og at tre måneder er "ingenting". Jeg lar meg imidlertid stresse av at så mange som 60 % lykkes innen 3 måneder. Min bestevenninne er veldig opptatt av dette. Hun skal også starte å prøve nå, og jeg må innrømme at jeg er litt redd for at hun skal bli gravid på første forsøk... Grunn til å være bekymret for om noe er galt, eller er vi fortsatt innenfor normalen? Anonymkode: a066c...967 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #2 Skrevet 26. november 2021 Ærlig talt.. nei du kan ikke begynne å stresse etter å ha prøvd i 2 mnd…. Istedenfor å tenke at 60% får det til ila 3 mnd kan du heller tenke på at 90% får det til ila 12 mnd. Hvis du leser litt her inne så finne du raskt ut at veldig mange prøver ganske mye lenger enn 3 mnd. Selv brukte jeg 6 mnd Anonymkode: 4d5f5...658 17
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #3 Skrevet 26. november 2021 Hvor gammel er du? Det spiller jo inn på hvor lenge du kan regne med å måtte prøve. Anonymkode: e473f...338 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #4 Skrevet 26. november 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ærlig talt.. nei du kan ikke begynne å stresse etter å ha prøvd i 2 mnd…. Istedenfor å tenke at 60% får det til ila 3 mnd kan du heller tenke på at 90% får det til ila 12 mnd. Hvis du leser litt her inne så finne du raskt ut at veldig mange prøver ganske mye lenger enn 3 mnd. Selv brukte jeg 6 mnd Anonymkode: 4d5f5...658 Enig. Anonymkode: 7cae2...954 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #5 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ærlig talt.. nei du kan ikke begynne å stresse etter å ha prøvd i 2 mnd…. Istedenfor å tenke at 60% får det til ila 3 mnd kan du heller tenke på at 90% får det til ila 12 mnd. Hvis du leser litt her inne så finne du raskt ut at veldig mange prøver ganske mye lenger enn 3 mnd. Selv brukte jeg 6 mnd Anonymkode: 4d5f5...658 Det er betryggende å høre... Jeg blir nok litt preget av venninnen min som snakker om denne statistikken og som tilsynelatende er så sikker på å bli gravid på første forsøk selv. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor gammel er du? Det spiller jo inn på hvor lenge du kan regne med å måtte prøve. Anonymkode: e473f...338 Jeg er 27 (fyller 28 til våren), mannen fylte akkurat 30. Anonymkode: a066c...967
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #6 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er betryggende å høre... Jeg blir nok litt preget av venninnen min som snakker om denne statistikken og som tilsynelatende er så sikker på å bli gravid på første forsøk selv. Jeg er 27 (fyller 28 til våren), mannen fylte akkurat 30. Anonymkode: a066c...967 Om dere begge er friske, så kan det likevel ta litt tid også i deres alder. Mange prøver opp mot et år, eller mer. Eller dere kan ha flaks og lykkes neste syklus. Umulig å vite på forhånd. Anonymkode: e473f...338
Miss_pancake Skrevet 26. november 2021 #7 Skrevet 26. november 2021 Hugs at om alt er 100% i orden med begge så er sjansen 20% kvar syklus. Og då forutsetter det at alt klaffer. Den sjansen øker ikkje for kvar måned og holder seg på 20%. Så at det ikkje har gått på 2 månader er heilt innafor. Prøvde sjølv i 5 mnd før vi traff, og det endte i EXU. Er no på pp6 etter operasjonen og har redusert sjanse med 10% med bare 1 eggleder, men har trua! Plutselig klaffer det igjen. Sjølv om det er veldig irriterende med alle disse venninnene og slektningene som prøver i 1-3 mnd og produserer barn i hytt og pine. Hugs at dei færreste ikkje snakker om prøvetida si. Det er nok mange fleir som har prøvd over lenger tid uten at du veit om det. Senk skuldrene og tenk at det uansett ikkje er noke å gjøre noe med Det skjer når det skjer 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #8 Skrevet 26. november 2021 Miss_pancake skrev (22 minutter siden): Hugs at om alt er 100% i orden med begge så er sjansen 20% kvar syklus. Og då forutsetter det at alt klaffer. Den sjansen øker ikkje for kvar måned og holder seg på 20%. Så at det ikkje har gått på 2 månader er heilt innafor. Prøvde sjølv i 5 mnd før vi traff, og det endte i EXU. Er no på pp6 etter operasjonen og har redusert sjanse med 10% med bare 1 eggleder, men har trua! Plutselig klaffer det igjen. Sjølv om det er veldig irriterende med alle disse venninnene og slektningene som prøver i 1-3 mnd og produserer barn i hytt og pine. Hugs at dei færreste ikkje snakker om prøvetida si. Det er nok mange fleir som har prøvd over lenger tid uten at du veit om det. Senk skuldrene og tenk at det uansett ikkje er noke å gjøre noe med Det skjer når det skjer Tusen takk for oppløftende tilbakemelding. 😊 Anonymkode: a066c...967
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #9 Skrevet 26. november 2021 Jeg skjønner veldig godt utålmodigheten din, da jeg selv går inn i prøveperiode 3 nå (eller egentlig nr 2, den første var litt halvhjertet), og "alle" rundt meg blir gravide bare de vasker trusene sine sammen med mannens. Men det er jo så enkelt - og så vanskelig - at det tar den tiden det tar. Det er jo en grunn til at man må prøve ett år før man evt. oppsøker hjelp. Du skal se at det snart klaffer 😊💗 Anonymkode: 11752...220 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #10 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er betryggende å høre... Jeg blir nok litt preget av venninnen min som snakker om denne statistikken og som tilsynelatende er så sikker på å bli gravid på første forsøk selv. Jeg er 27 (fyller 28 til våren), mannen fylte akkurat 30. Anonymkode: a066c...967 Prøv å tenke på at dette ikke er noe kappløp. Ja, kanskje blir venninnen din gravid på første forsøk. Det kan skje, og det blir sikkert kjipt, men det handler mye om flaks og. Som noen andre nevner så er sjansen 20% hver syklus hvis dere treffer på EL. Jeg og samboeren min er like gamle som dere og vi brukte som sagt 6 mnd 😊 Anonymkode: 4d5f5...658 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #11 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg skjønner veldig godt utålmodigheten din, da jeg selv går inn i prøveperiode 3 nå (eller egentlig nr 2, den første var litt halvhjertet), og "alle" rundt meg blir gravide bare de vasker trusene sine sammen med mannens. Men det er jo så enkelt - og så vanskelig - at det tar den tiden det tar. Det er jo en grunn til at man må prøve ett år før man evt. oppsøker hjelp. Du skal se at det snart klaffer 😊💗 Anonymkode: 11752...220 Tusen takk for støttende ord - du har jo selvfølgelig helt rett. Jeg trodde jeg skulle ha et mer avslappet forhold til dette, hvert fall på nåværende tidspunkt, men når man først har bestemt seg vil man jo gjerne få det til å klaffe.. 😅🍀 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Prøv å tenke på at dette ikke er noe kappløp. Ja, kanskje blir venninnen din gravid på første forsøk. Det kan skje, og det blir sikkert kjipt, men det handler mye om flaks og. Som noen andre nevner så er sjansen 20% hver syklus hvis dere treffer på EL. Jeg og samboeren min er like gamle som dere og vi brukte som sagt 6 mnd 😊 Anonymkode: 4d5f5...658 Takk igjen - jeg får prøve å senke skuldrene, og vil selvfølgelig (utad) glede meg på min venninnes vegne om hun skulle få det til først. Anonymkode: a066c...967 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #12 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er betryggende å høre... Jeg blir nok litt preget av venninnen min som snakker om denne statistikken og som tilsynelatende er så sikker på å bli gravid på første forsøk selv. Jeg er 27 (fyller 28 til våren), mannen fylte akkurat 30. Anonymkode: a066c...967 Ikke bry deg så mye om venninnen din Dere har ulike kropper med ulike gener og miljømessige belastninger i livet frem til nå. Kjør ditt løp du! Kan like gjerne være du som blir gravid før henne. Anonymkode: b2a72...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #13 Skrevet 26. november 2021 Man blir utålmodig når man vil at noe skal skje helst i går, men ville ikke blitt bekymret. Ble gravid i fjor, sluttet med p-piller som deg i august, ble gravid i starten av mars (da følte jeg det hadde tatt en stund, men er jo fortsatt godt innenfor normalen) Anonymkode: 135de...679 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #14 Skrevet 26. november 2021 Jeg bestemte meg for at om det ikke funket innen pp 4, så skulle vi ta en full sjekk. Ja, for de fleste funker det, men for 1 av 10 par eller noe så gjør det ikke det, og da er det utrolig kjipt å ha sløst bort ett år. Skjønner at det må gjøres slik i det offentlige, men har man penger til å gå privat tenker jeg at det er vel brukte penger. Også for å få stresset ned og slippe og gå å undres på om noe ikke stemmer. Godt å evt få det avkreftet. Koster ikke mange tusenlappene, egentlig overraskende hyggelige priser. I mange land med et mer privatisert helsevesen er det standard for middelklassen og opp at man sjekker ut ting tidlig i forløpet. Anonymkode: 90175...633
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #15 Skrevet 26. november 2021 Jeg gikk aldri til privat sjekk, men jeg var mange turer innom offentlig (lege, sykehus) og det er ikke alltid mye de kan gjøre SELV OM de finner en feil som gjør at dere ikke blir gravide - og ofte finner de ikke engang noe galt. Vi brukte 15 måneder før første gang spiren satt og hadde deretter 5 spontanaborter de neste 2 årene. Det eneste jeg kunne få av hjelp var blodtester (som ikke viste noe galt) og milde blodfortynnende midler. Og tilslutt gikk det da også bra av seg selv, og vi fikk en frisk baby til termin 3,5 år etter at vi begynte å prøve. Når det er sagt, så er det altfor tidlig å begynne å bekymre seg etter bare 3 måneder - etter 6-9 måneder kan det være greit å begynne å tenke på eggløsningstester og sånt, for å være sikre på at dere i det minste treffer rett dag. Anonymkode: 6b00f...742 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #16 Skrevet 26. november 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bestemte meg for at om det ikke funket innen pp 4, så skulle vi ta en full sjekk. Ja, for de fleste funker det, men for 1 av 10 par eller noe så gjør det ikke det, og da er det utrolig kjipt å ha sløst bort ett år. Skjønner at det må gjøres slik i det offentlige, men har man penger til å gå privat tenker jeg at det er vel brukte penger. Også for å få stresset ned og slippe og gå å undres på om noe ikke stemmer. Godt å evt få det avkreftet. Koster ikke mange tusenlappene, egentlig overraskende hyggelige priser. I mange land med et mer privatisert helsevesen er det standard for middelklassen og opp at man sjekker ut ting tidlig i forløpet. Anonymkode: 90175...633 Hvor tenker du å sjekke og hva er prisene? Anonymkode: 5e190...351
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #17 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg sluttet på ppilla i slutten av august, fikk en blødning, deretter hadde jeg mensen I begynnelsen av oktober og begynnelsen av november. Som følge av at mannen var mye borte i september, blant annet rundt antatt eggløsningstidspunkt, anser jeg oktober som den første måneden vi prøvde på ordentlig. Ble ikke gravid, og har prøvd aktivt igjen denne måneden. Forrige måned fikk jeg positiv el-test, men klarte ikke det denne måmåneden. Vi har imidlertid hatt jevnlig sex, særlig rundt antatt eggløsningstidspunkt. Forventet mens er søndag, og jeg begynner å forberede meg på at det ikke har gått denne måneden heller etter som jeg antar jeg i dag er 12 DPO og testet negativt med babyplans tidligtest på morgenurin. Vi går altså inn i vår tredje prøveperiode. Jeg vet det kan ta tid å bli gravid, og at tre måneder er "ingenting". Jeg lar meg imidlertid stresse av at så mange som 60 % lykkes innen 3 måneder. Min bestevenninne er veldig opptatt av dette. Hun skal også starte å prøve nå, og jeg må innrømme at jeg er litt redd for at hun skal bli gravid på første forsøk... Grunn til å være bekymret for om noe er galt, eller er vi fortsatt innenfor normalen? Anonymkode: a066c...967 Du har akkurat sluttet på p-piller. Er ikke unormalt å gi det noen sykluser før kroppen kommer seg etter p-piller. Synes ikke 3 mnd med prøving rett etter p-pille slutt er noe spesielt lenge. Den enkleste tingen dere kan gjøre allerede nå, er å finne tid til å teste sæden til mannen. Det er en generelt enkel greie å sjekke. Hadde ikke stresset med 3 mnd, 6-7++ mnd, da hadde jeg nok begynt å tenke litt på om noe var galt. Men 1 år skal man regne som helt normal tid på å prøve å bli gravid. Med tanke på hvordan de kaster prevensjon etter ungdommen, er det ikke rart man virkelig får opp øynene for fertilitet når man faktisk skal begynne å prøve. For man blir ikke gravid bare man ser en penis 😅 Det tar tid. Og dere må gi det tid. Ikke minst så må dere slappe av. Det å stresse hjelper ikke. Anonymkode: fc777...745 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #18 Skrevet 26. november 2021 Du sluttet på ppiller i august og stresser allerede!??? Anonymkode: 8de5f...33e 4
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #19 Skrevet 26. november 2021 Senk skuldrene og prøv i alle fall i 12 pp. Veldig mange friske jeg kjenner, har brukt minst et halvt år, og flere har brukt over et år før det plutselig klaffet. Jeg er svært overvektig, men blir fort gravid (i løpet av 3 pp) og har hatt ukompliserte svangerskap, så verden er urettferdig. Jeg kjenner jeg lurer på hvor venninna di har statistikken fra. 60% gravide innen 3 pp stemmer ikke i min omgangskrets. Anonymkode: 2a458...2bf 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #20 Skrevet 26. november 2021 Jeg har to barn, begge ble unnfanget på 2-3 mnd prøving, da var jeg 27 og 29, nå er jeg 33, 7 mnd ingen klaff😒😩😔 Anonymkode: 8aac1...ea2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå