AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #1 Skrevet 26. november 2021 Hei. Jeg er alene om omsorgen for mine barn. Jeg har helt ok økonomi, men planlegger alltid ved å spare til jul og bursdager. Samboer tjener mer enn meg, har barna sine 50 prosent, men er veldig rotete økonomisk og har alltid dårlig råd. Dilemmaet kommer når det er jul. Jeg liker å fylle på litt med ting ungene mine trenger når det er jul. Nå har feks gaming PCen til eldste røket og han trenger ny. Skulle jo da gjerne kjøpt en ny til ham, til jul, men jeg har jo ikke sjans til å kjøpe dette samboers barn også, så da vil det jo bli sett på som urettferdig sikkert. Samtidig, hadde jeg vært alene med barna uten samboer, så hadde jeg kjøpt den, null stress. Å kjøpe den til ham nå, en måned før jul, virker jo bare helt merkelig, synes jeg. Og noen tenker sikkert at han ikke egentlig trenger gaming pc, men vi bor et godt stykke fra skolen, og han lever en god del av sitt sosiale liv på kveldene, gjennom å møte kompisene i gaming-verdenen. Hvordan løser andre sånt? Felles økonomi er utelukket, samboer kommer til å blåse pengene mine rett ut vinduet. Anonymkode: 15701...c0d 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #2 Skrevet 26. november 2021 1. Hvorfor gidder du å ha en sånn samboer? 2. Kjøp PC til sønnen din nå. Skjønner ikke hva som er merkelig med det. Anonymkode: 88da9...b6c 13
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #3 Skrevet 26. november 2021 Gi gaver til egne barn og la far styre med gaver til sine. Anonymkode: e53fa...777 13
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #4 Skrevet 26. november 2021 Til jul så må barna få omtrent likt. Alt annet må du da kjøpe utenom. Så ja du kan fint kjøpe den nå en mnd før jul Anonymkode: ca33a...c50 5
Vimsepims Skrevet 26. november 2021 #5 Skrevet 26. november 2021 (endret) Enten så gir du det til jul, eller før jul. Det vil alltid være én som får den fineste gaven til jul, men forhåpentligvis får de andre fine (men kanskje ikke så dyre?) gaver de også. Med han her så høres det ut som det kan være en idé med en felleskonto med autotrekk idet lønninga kommer. Er jo ikke bare du som skal sørge for at det blir jul fordi han er uøkonomisk av seg. Obs, denne kontoen burde nok du disponere. Beløp og formål avklarer dere på forhånd. Endret 26. november 2021 av Vimsepims 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #6 Skrevet 26. november 2021 Tror dette er et vanlig dilemma med "mine og dine barn." Jeg forstår at du gjerne vil kjøpe ny pc til ditt barn, men synes også det blir trist for hans barn. Hvertfall hvis dere skal feire jul sammen, og alle skal se hverandre åpne gavene. Synes du og mannen må snakke om dette, slik at barna får noenlunde like mye. Anonymkode: 662e5...965 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #7 Skrevet 26. november 2021 Hvis han trenger det nå, så kjøp det nå. Så kjøper du heller noe annet til jul. Er i samme situasjon. Greit at ungene får ca det samme til jul. Slik at de slipper å kjenne på den enorme forskjellen Anonymkode: c4441...8fe 7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #8 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hei. Jeg er alene om omsorgen for mine barn. Jeg har helt ok økonomi, men planlegger alltid ved å spare til jul og bursdager. Samboer tjener mer enn meg, har barna sine 50 prosent, men er veldig rotete økonomisk og har alltid dårlig råd. Dilemmaet kommer når det er jul. Jeg liker å fylle på litt med ting ungene mine trenger når det er jul. Nå har feks gaming PCen til eldste røket og han trenger ny. Skulle jo da gjerne kjøpt en ny til ham, til jul, men jeg har jo ikke sjans til å kjøpe dette samboers barn også, så da vil det jo bli sett på som urettferdig sikkert. Samtidig, hadde jeg vært alene med barna uten samboer, så hadde jeg kjøpt den, null stress. Å kjøpe den til ham nå, en måned før jul, virker jo bare helt merkelig, synes jeg. Og noen tenker sikkert at han ikke egentlig trenger gaming pc, men vi bor et godt stykke fra skolen, og han lever en god del av sitt sosiale liv på kveldene, gjennom å møte kompisene i gaming-verdenen. Hvordan løser andre sånt? Felles økonomi er utelukket, samboer kommer til å blåse pengene mine rett ut vinduet. Anonymkode: 15701...c0d Kjøp pc til sønnen din nå, men avtal med han at den egentlig er julegaven og at han derfor bare får en symbolsk gave på julaften. Anonymkode: 90eb9...a6c 10
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #9 Skrevet 26. november 2021 Ville bare gitt det som førjulsgave, eller adventsgave. Og samtidig forklart at det blir litt mindre på selve julaften i år. Så gitt på samme nivå som det samboeren din gir til sine. Gitt at dere feirer sammen, selvfølgelig. Eventuelt ville jeg hørt med samboeren om han kunne tenkt seg å gi mer til barna sine også, og tilbudt deg å passe på pengene hans fra neste lønning frem til jul. Eller at dere dro ut og kjøpte rett etter lønning. Anonymkode: 532aa...5f1 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #10 Skrevet 26. november 2021 Takk for mange fornuftige svar 🤗 kanskje jeg bare kjøper den nå ja, så blir det ikke så "synlig" som det ville blitt på julaften.. Anonymkode: 15701...c0d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #11 Skrevet 26. november 2021 Ville kjøpt pc til han nå, og forklart at dette er en julegave, men pga de andre så får han den nå. Han burde jo forstå dette. Når det gjelder det økonomiske, så høres det ut som du burde ha mer kontroll på samboers lønn og utgifter. (Ikke felles økonomi, men at du hjelper han å få en oversikt og kanskje spare litt til slike ting.) Anonymkode: f8257...a63 2
Min_hund_er_Grå Skrevet 26. november 2021 #12 Skrevet 26. november 2021 Er sjelden at alle komponentene i en pc ryker samtidig. Et alternativ er da å evt bytte det som er ødelagt til en mindre sum penger enn en helt ny pc. 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #13 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg er alene om omsorgen for mine barn. Jeg har helt ok økonomi, men planlegger alltid ved å spare til jul og bursdager. Samboer tjener mer enn meg, har barna sine 50 prosent, men er veldig rotete økonomisk og har alltid dårlig råd. Dilemmaet kommer når det er jul. Jeg liker å fylle på litt med ting ungene mine trenger når det er jul. Nå har feks gaming PCen til eldste røket og han trenger ny. Skulle jo da gjerne kjøpt en ny til ham, til jul, men jeg har jo ikke sjans til å kjøpe dette samboers barn også, så da vil det jo bli sett på som urettferdig sikkert. Samtidig, hadde jeg vært alene med barna uten samboer, så hadde jeg kjøpt den, null stress. Å kjøpe den til ham nå, en måned før jul, virker jo bare helt merkelig, synes jeg. Og noen tenker sikkert at han ikke egentlig trenger gaming pc, men vi bor et godt stykke fra skolen, og han lever en god del av sitt sosiale liv på kveldene, gjennom å møte kompisene i gaming-verdenen. Hvordan løser andre sånt? Felles økonomi er utelukket, samboer kommer til å blåse pengene mine rett ut vinduet. Anonymkode: 15701...c0d Hvorfor er det så viktig for deg at alle skal få de samme gavene? Kjøper du gaming pc til alle dine selv om bare en trenger det? Anonymkode: 9cc7e...5e7
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #14 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er det så viktig for deg at alle skal få de samme gavene? Kjøper du gaming pc til alle dine selv om bare en trenger det? Anonymkode: 9cc7e...5e7 Man gir for omtrent samme verdi til barn som feirer sammen. For meg er det en selvfølge. I min familie sparer man noen gaver til 1.dag, eller åpner noen gaver hjemme på formiddagene, og tar heller med slik at det matcher det barnet som får ca minst. Anonymkode: 532aa...5f1 2
Nymerïa Skrevet 26. november 2021 #15 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skulle jo da gjerne kjøpt en ny til ham, til jul, men jeg har jo ikke sjans til å kjøpe dette samboers barn også, så da vil det jo bli sett på som urettferdig sikkert. Er ikke samboeren din i stand til å kjenne på sånt selv? Altså for barna sine? Det er såpass med tid til jul at han rekker å bruke penger på en PC til barna i stedet for det han vanligvis sløser bort penger på. Hvis han ikke har såpass med empati for sine egne barn så skjønner jeg ikke hva du ser i han. Dette med å ønske det beste for sine barn er ganske grunnleggende. 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #16 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor er det så viktig for deg at alle skal få de samme gavene? Kjøper du gaming pc til alle dine selv om bare en trenger det? Anonymkode: 9cc7e...5e7 De må jo ikke få det samme nødvendigvis (selv om jeg vet ene stebarnet også ønsker seg gaming pc) men jeg er jo glad i de to stebarna også, og vil ikke at de skal sitte og være misunnelige liksom. Samtidig er det litt irriterende, da jeg føler jeg må begrense ting som jeg egentlig kanskje mener at mine barn trenger, fordi samboer ikke har råd til å kjøpe sånt til sine. (Min yngste er ingen gamer og får noe helt annet..) De har jo en mamma med god råd som de er hos annenhver uke, så de er jo økonomisk sett ikke mitt ansvar, men man føler jo på det likevel. Anonymkode: 15701...c0d 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #17 Skrevet 26. november 2021 Kjøp den nå, pga black week. ikke lag en big deal ut av det. kjøp også noe fint til de ungene, men ikke så dyrt. de som du finner noen skikkelig bra tilbud nå. Jeg har handlet alle julegaver til mitt barn denne uka. alt på 30% til 50%. Anonymkode: 81650...7ed 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #18 Skrevet 26. november 2021 NymeriaRhoynar skrev (4 minutter siden): Er ikke samboeren din i stand til å kjenne på sånt selv? Altså for barna sine? Det er såpass med tid til jul at han rekker å bruke penger på en PC til barna i stedet for det han vanligvis sløser bort penger på. Hvis han ikke har såpass med empati for sine egne barn så skjønner jeg ikke hva du ser i han. Dette med å ønske det beste for sine barn er ganske grunnleggende. Joda det er han i stand til, men da legger han det frem som at jeg er kjip som vil kjøpe ditt og datt som han ikke har råd til. Jeg vet ikke hva som er vanlig rundt om, men jeg tror de fleste kidsa nå til dags har det meste av utstyr på plass, så det føles kjipt at mine barn må begrenses fordi jeg er sammen med han. Jeg kjøpte feks snowboard til alle fire barna da mine trengte det, slik at ikke de andre to skulle føle misunnelse, men jeg kan jo ikke alltid drive på sånn. Og ellers er han en fin fyr Anonymkode: 15701...c0d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #19 Skrevet 26. november 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Til jul så må barna få omtrent likt. Alt annet må du da kjøpe utenom. Så ja du kan fint kjøpe den nå en mnd før jul Anonymkode: ca33a...c50 Hvorfor det? Anonymkode: 52480...3ac 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #20 Skrevet 26. november 2021 Gi ham den nå, forstår ikke problemet. Anonymkode: 24f5d...5d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå