AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #1 Skrevet 26. november 2021 Jeg planlegger å bli gravid, men stresser en del med at jeg har BMI på 31 og føler det kan være en risiko i svangerskapet + fødsel med høy BMI. Jeg har også ganske store bryster som henger og tenker på at de kommer til å bli utrolig store og tunge. Hvordan det skal bli plass til baby og velfungerende organer inni min litt for store mage skjønner jeg ikke 😂 Jeg er litt plaget med refluks og har hypothyreose som er bra medisinert. Jeg er ellers i ganske lett på tå men kan av og til slite med blodtrykksfall. Burde jeg prøve å få ned vekten før jeg blir gravid? Noen som har erfaring med overvekt før graviditet? Anonymkode: 796b5...b22
Luckiness Skrevet 26. november 2021 #2 Skrevet 26. november 2021 Det beste er vel å gå ned i vekt FØR du blir gravid og holde på det nye kostholdet og livsstilen gjennom og etter svangerskapet. Det skal være mulig å endre livsstil under svangerskapet og om veldig overvektig kunne gå ned litt eller jobbe for å ikke gå for mye opp i vekt i svangerskapet. Jeg har hatt to ulike svangerskap. Et hvor jeg gikk ned i vekt før. I det svangerskapet hadde jeg liten sultfølelse og strevde i å få i meg nok mat. Så sånn sett «enkelt» å ikke gå for mye opp i vekt. I det andre var jeg noen kg mer før svangerskapet, gikk ikke ned i forkant, forsøkte å være flink med kostholdet men hadde konstant sultfølelse og ble uvel uten mat. Så jeg måtte spise hele tiden. Spiste stort sett sunne matvarer. Men likevel en god del mer enn jeg vanligvis ville gjort. Dette er bare et eksempel da…Men alt som kan gjøres før tror jeg er det beste med mindre det er spesielle årsaker som tilsier at du bør/vil bli gravid raskest mulig.
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #3 Skrevet 26. november 2021 Du burde jo legge om livsstilen uansett, da barnet ditt garantert blir overvektig ifølge forskning Anonymkode: 0cabc...b8b 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #4 Skrevet 26. november 2021 Hadde også bmi på 31 før jeg ble gravid. Er i uke 40 nå, og så langt har dette ikke vært ett tema. Jeg har selv tatt det opp med lege (spørsmål rundt om jeg automatisk blir vurdert som risikofødsel etc), og det blir jeg ikke. Til det er ikke bmi på 31 tungt nok. Jeg har gått opp ca 6 kg i min graviditet. Var selv veldig stresset for den høye vekten før graviditeten, men dette har virkelig ikke vært noe problem eller hinder på noen måte. Det er selvsagt lurt å gå ned før du blir gravid viss det passer slik, men det gjorde det ikke for meg dessverre, og jeg har derfor hatt fokus på å ikke gå opp mer en de rundt 8 kg som er anbefalt for de i min vektklasse. Lykke til videre Anonymkode: 6c449...d55 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #5 Skrevet 26. november 2021 Jeg hadde BMI på 29, det var virkelig ikke noe problem. Jeg fikk i tillegg en baby på 4 kilo som var 54 cm lang, altså en lang gutt som ingen skjønte hvor jeg hadde gjort av inni magen. Jeg la på meg 20 kilo og, men de raste av. Jeg har BMI på 26 nå, det går fint å gå ned i vekt etter å ha fått barn og (NB, ikke slanking under amming) Anonymkode: 09821...aca
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #6 Skrevet 26. november 2021 Anbefaler egentlig å gå ned i vekt før du blir gravid. Samtidig merka jeg at da jeg gjorde før førstemann spratt vekta opp igjen med en gang jeg ble gravid 🙈. Jeg hadde bmi på 33 før jeg ble gravid med andremann. Jeg var litt bekymra for både det og vektoppgang(fastlegen var veldig opphengt i vektoppgangen min sist), og tok det opp med både legen jeg gikk til denne gang og jordmor, men de var tydelug på at jeg ikke skulle være bekymra, men selvfølgelig viktig å tenke på kosthold og livsstil. Hadde litt mer vondt og mer vann i kroppen enn første graviditet. Fødselen var ukomplisert, gikk fryktelig fort da, så vet egentlig ikke hvordan barnet hadde det før hun var ute. Det eneste jordmora fikk gjort før barnet var ute var å få meg inn på fødestua(hele fødselen var over på under en time fra første tegn). barnet var litt stort, men det tror jeg har mer sammenheng med mitt kosthold enn vekt, dersom det er noe jeg påvirka. Anonymkode: b2a10...fa9
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #7 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Anbefaler egentlig å gå ned i vekt før du blir gravid. Samtidig merka jeg at da jeg gjorde før førstemann spratt vekta opp igjen med en gang jeg ble gravid 🙈. Jeg hadde bmi på 33 før jeg ble gravid med andremann. Jeg var litt bekymra for både det og vektoppgang(fastlegen var veldig opphengt i vektoppgangen min sist), og tok det opp med både legen jeg gikk til denne gang og jordmor, men de var tydelug på at jeg ikke skulle være bekymra, men selvfølgelig viktig å tenke på kosthold og livsstil. Hadde litt mer vondt og mer vann i kroppen enn første graviditet. Fødselen var ukomplisert, gikk fryktelig fort da, så vet egentlig ikke hvordan barnet hadde det før hun var ute. Det eneste jordmora fikk gjort før barnet var ute var å få meg inn på fødestua(hele fødselen var over på under en time fra første tegn). barnet var litt stort, men det tror jeg har mer sammenheng med mitt kosthold enn vekt, dersom det er noe jeg påvirka. Anonymkode: b2a10...fa9 Ditt kosthold -> din vekt = same shit Anonymkode: 0cabc...b8b 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #8 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ditt kosthold -> din vekt = same shit Anonymkode: 0cabc...b8b Mitt kosthold under graviditeten har ikke nødvendigvis sammenheng med vekta før/da jeg ble gravid. FørsTe svangerskap hadde jeg svangerskapsdiabetes (kostregulert) og leste meg opp på mye rundt dette, og hovedtrekkene var at høyt/ustabilt blodsukker hos mor hadde mye mer å si for høy fødselsvekt enn vekt. Hadde jeg fått bedre og ikke dårligere kosthold da jeg ble gravid er det mulig fødselsvekta til babyen hadde vært lavere(og dette har jeg fryktelig dårlig samvittighet for, og hadde det underveis, men all viljestyrke forsvant med graviditeten, egentlig ingen unskyldning, jeg vet, har skjerpa meg nå) . Jeg vet selvfølgelig at det er en sammenheng mellom kosthold og vekt. Anonymkode: b2a10...fa9 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #9 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ditt kosthold -> din vekt = same shit Anonymkode: 0cabc...b8b Åh, uvitenheten altså... Anonymkode: b78b1...797 5
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #10 Skrevet 26. november 2021 Ettersom du befinner deg i fedmekategorien, bør du selvsagt gå ned vekt, uavhengig av graviditet. Anonymkode: 03905...131
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #11 Skrevet 26. november 2021 BMI på 31 bør ikke være noe problem i forhold til graviditet! Kjæresten min hadde BMI på 40 ved start på første svangerskap, og 45 da hun ble gravid med nr. 2. Ingen problemer med noen av dem, men gikk opp ca 20 kg i hvert svangerskap, og de har blitt der 😅 Anonymkode: 26036...f9c 2
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #12 Skrevet 26. november 2021 Ikke så lurt å spørre om sånt på KG, mange som bare ikke klarer å la en mulighet til å hetse overvektige gå fra seg. Er det lettere å gå gravid med en lettere kropp? Ja. Kan det likevel gå helt fint å gå gravid som overvektig? Ja. Jeg hadde BMI 34 da jeg ble gravid. Hadde et lett svangerskap med få plager, gikk lange turer med bikkja helt frem til termin. Men synes det er tungt nå etter fødsel! Tyngre å trene opp kroppen jo tyngre man er, og det har ikke vært lett å ta av seg svangerskapskiloene. Så jeg vil tilstrebe å bli slankere og sterkere før et evt. svangerskap nr.2 Anonymkode: 0bc78...215 3
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #13 Skrevet 26. november 2021 Jeg ville ikke fokusert på vektnedgang før graviditeten, men heller om å legge om til gode matvaner som gjør at du ikke går så mye opp under graviditeten. Jeg vil anbefale å følge Marit Kolby på Instagram, hun er ernæringsbiolog, og har utrolig mye kompetanse om riktig mat, som ikke er å telle kcal og bevisst gå ned i vekt, men heller bytte til bedre matvarer som holder deg mettere og er riktigere for kroppen og tarmen. Anonymkode: ed947...1ab 1
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #14 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Åh, uvitenheten altså... Anonymkode: b78b1...797 Really? Ts skriver det har mer sammenheng med kosthold enn vekt, dét er uvitenhet, da man ikke får store (over 4 kg) babyer automatisk fordi man er stor selv. Man er nesten alltid stor pga kosthold. Anonymkode: 0cabc...b8b
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #15 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ikke så lurt å spørre om sånt på KG, mange som bare ikke klarer å la en mulighet til å hetse overvektige gå fra seg. Er det lettere å gå gravid med en lettere kropp? Ja. Kan det likevel gå helt fint å gå gravid som overvektig? Ja. Jeg hadde BMI 34 da jeg ble gravid. Hadde et lett svangerskap med få plager, gikk lange turer med bikkja helt frem til termin. Men synes det er tungt nå etter fødsel! Tyngre å trene opp kroppen jo tyngre man er, og det har ikke vært lett å ta av seg svangerskapskiloene. Så jeg vil tilstrebe å bli slankere og sterkere før et evt. svangerskap nr.2 Anonymkode: 0bc78...215 Det er jo overhodet ikke noe hets i denne tråden? Anonymkode: 0cabc...b8b
Gjest epl1 Skrevet 26. november 2021 #16 Skrevet 26. november 2021 (endret) Tusen takk for veldig mange gode svar 💗 det går helt fint, jeg vet jo selv at jeg er for stor og prøver meg fram, men er ikke så lett med ls. Gikk litt hardt for seg en uke og slutten nesten helt å spise, ble svimmel og veldig stresset, mistet menstruasjon den mnd. Så nå prøver jeg egentlig bare å høre hvor viktig det faktisk er. Stress er jo heller ikke bra for svangerskapet. Prøver å være mer bevisst på mat og aktivitet, og ikke stresse så mye. Endret 26. november 2021 av epl1 skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #17 Skrevet 26. november 2021 epl1 skrev (2 minutter siden): Tusen takk for veldig mange gode svar 💗 det går helt fint, jeg har vet jo selv at jeg er for stor og prøver meg fram, men er ikke så lett med ls. Gikk litt hardt for seg en uke og slutten nesten helt å spise, ble svimmel og veldig stresset, mistet menstruasjon den mnd. Så nå prøver jeg egentlig bare å høre hvor viktig det faktisk er. Stress er jo heller ikke bra for svangerskapet. Prøver å være mer bevisst på mat og aktivitet, og ikke stresse så mye. Følg feelgooddietitian på Instagram 🙂 Anonymkode: 0cabc...b8b
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #18 Skrevet 26. november 2021 Har ingen erfaringer å dele, men kanskje greit å diskutere med fastlege? Bekymrer meg over det samme. Har ikke begynt å prøve enda, men trolig innen det neste året. Har nå bmi på 34,2, men er i prosessen med å gå ned. Håper å komme meg ut av fedmekategorien før vi prøver. Anonymkode: cd434...a5d
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #19 Skrevet 26. november 2021 BMI på 32 før gravid med barn nummer 2. Har ikke vært problematisert av verken lege eller jordmor. Gått opp 3 kg og er nå i uke 18. Så lenge du lever sunt og fungerer fysisk hadde jeg ikke sett på det som et problem. Du er ikke i kategori for verken ekstra oppfølging eller risikofødsel. Anonymkode: 744d5...a8a
AnonymBruker Skrevet 26. november 2021 #20 Skrevet 26. november 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Really? Ts skriver det har mer sammenheng med kosthold enn vekt, dét er uvitenhet, da man ikke får store (over 4 kg) babyer automatisk fordi man er stor selv. Man er nesten alltid stor pga kosthold. Anonymkode: 0cabc...b8b Men ts skriver jo nettopp at hun har lavt stoffskifte. Kanskje du skal google det? Anonymkode: 744d5...a8a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå