Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan virke mindre truende for jenter?

Jeg er ei jente i midten av 20 årene som ofte føler at andre jenter føler seg truet av meg. Det har spesielt vært slik de siste to årene og det begynner helt ærlig å gå utover selvfølelsen min etc. Jeg ser på meg selv som en veldig imøtekommende og aksepterende person. Samtidig er jeg sterk og har mine verdier men dømmer aldri mennesker utifra deres utseende eller hva slags bakgrunn de evt kommer fra. 

Jeg vet det kan virke overfladisk, men jeg får ofte høre at jeg er veldig pen/vakker/flott. Jeg blir ofte stoppet av fremmede som vil ha nr eller be meg ut etc. Dette har nesten blitt en vane som jeg nesten ikke tenker over lengre. 

Jeg tar vare på meg selv og er en målbevisst person som bryr meg mye om mine personlige mål. 

Problemet mitt de siste to årene er at jeg føler det er mye vanskeligere å bli kjent med jenter..altså venninner.. Jeg kjenner mye på ensomhet og opplever for eksempel under studiene mine nå, at jeg blir litt fryst ut av de andre jentene i klassen (begynte på disse studiene nylig). Dette har begynt å gå mer og mer inn på meg.. de få guttene i klassen har jeg grei kontakt med , men det er jo egentlig ikke det jeg vil. Jeg bare føler at de ikke dømmer meg så hardt. De som har blitt kjent med meg - mine venner i dag, trodde først at jeg kom fra en velstående familie og at jeg var «perfekt», de blir ofte sjokkert over at jeg har bodd meste parten av livet hos mine besteforeldre og har generelt hatt det ganske så tøft i min oppvekst. 

Jeg vet at jeg er en god venn og en sympatisk person, så det er frustrerende å føle på dette, som har blitt verre med årene. Jeg mistenker at det har noe med mitt utseende å gjøre. Jeg er absolutt ingen barbie dukke, men jeg får som sagt høre at jeg kunne vært modell etc (ikke at modeller alltid er smellvakre). Jeg har opplevd mye syklig sjalu fra jenter i tenårene og syntes dette er kjempe vanskelig.. 

Hva kan jeg gjøre for virke mindre truende for jenter? Uten å trykke meg selv helt ned?

TS

Anonymkode: 9e408...9b6

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte løse det ved å slutte med sminke og gå i kjønnsnøytrale løse klær/gutteklær. Kjipt å ikke kunne pynte seg fordi man blir hatet men da fikk jeg hvertfall masse venninner, bonus var at ikke like mange gutter tafset på byen eller fremmede gutter på facebook som sendte meg melding heller 

Anonymkode: 5126c...ddb

• Liker 21
Skrevet

Litt midre selvopptatt kanskje?

Anonymkode: 92e38...3f7

• Liker 42
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Litt midre selvopptatt kanskje?

Anonymkode: 92e38...3f7

Skjønner godt responsen din! 
virker veldig selvopptatt, men for meg er dette et ærlig problem. Tror nok ikke du hatt sett meg som selvopptatt om du hadde møtt meg. Dette er et veldig tabu tema , nettopp derfor jeg skriver her inne. Ingen andre jeg kunne sagt dette til.. 

Ts 

• Liker 34
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg måtte løse det ved å slutte med sminke og gå i kjønnsnøytrale løse klær/gutteklær. Kjipt å ikke kunne pynte seg fordi man blir hatet men da fikk jeg hvertfall masse venninner, bonus var at ikke like mange gutter tafset på byen eller fremmede gutter på facebook som sendte meg melding heller 

Det høres ikke så dumt ut. Bestemte du deg fra en dag til en annen at nå skal du skifte helt stil?

ts 

• Liker 5
Skrevet

Tipper du kan jobbe med personligheten din. Er du en åpen og vennlig person? 

Anonymkode: d0c7a...e82

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tipper du kan jobbe med personligheten din. Er du en åpen og vennlig person? 

Jeg er veldig åpen og vennlig, veldig sosial også, egentlig. Dette er også typisk tankegang. Er du pen , nei da kan du absolutt ikke være smart og vennlig. Så jeg ender opp noen ganger med å overkompenserer , det er slitsomt også i lengden. Jeg har noen veldig gode venninner som jeg har kjent i mange år, men vanskelig å bli kjent med nye. 

ts 

• Liker 11
Skrevet

Jeg er veldig åpen og vennlig, veldig sosial også, egentlig. Dette er også typisk tankegang. Er du pen , nei da kan du absolutt ikke være smart og vennlig. Så jeg ender opp noen ganger med å overkompenserer , det er slitsomt også i lengden. Jeg har noen veldig gode venninner som jeg har kjent i mange år, men vanskelig å bli kjent med nye. 

ts 

At du overkompenserer kan jo være litt av problemet også. Oppfattes det som genuint? 

Jeg undres også på om du klarer å se negative sider ved deg selv eller om du bare ser positive sider mens du ser negative sider i andre? 

• Liker 19
Skrevet

det er en sjelden historie du forteller om nå, jenter føler seg truet av deg, da er det veldig skremmende signalementer du gir ut skal jeg si deg. du trenger ikke trykke deg selv helt ned og det burde du heller ikke, ikke en behagelig ting å gjøre, men du kan gå gjennom deg selv, kanskje ting du sier og gjør passer lite med det miljøet du er i idag.

kanskje du må finne noen som forstår ditt livsstil. det kan være veldig mange mennesker som ikke synes du er truet og vil ha en vennskapelig kontakt med deg

Anonymkode: 410b4...4b2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At du overkompenserer kan jo være litt av problemet også. Oppfattes det som genuint? 

Jeg undres også på om du klarer å se negative sider ved deg selv eller om du bare ser positive sider mens du ser negative sider i andre? 

Det kan være at det kanskje ikke oppfattes så genuint, spesielt hvis jeg får følelsen av at jeg blir forhåndsdømt. Litt stygge blikk eller bare lite interesse fra motpart. Merk, det er ikke alltid sånn. Jeg møter også mennesker som jeg får kjempe god kontakt med, akkurat som alle andre, men det har vært en stigende faktor de siste to årene. 

Og ja, jeg har selvsagt dårlige sider!! de er jeg veldig klar over. Men når jeg møter nye mennesker jeg oppriktig blid og imøtekommende. Jeg er oppriktig interessert da jeg liker å møte nye mennesker og spør ofte spm om deres liv etc. mulig at jeg kan fremstå som litt «for mye». Kanskje litt for snill? Litt naiv? Litt for interessert? 

ts  

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en venninne som deg. Hin er over snittet pen og blir bedt ut ofte sv tilfeldige folk. Det har skjedd mange ganger når vi har vært sammen å. Jeg har aldri følt meg truet av henne elle vurdert å ikke være venn med henne. Hun er morsom, inkluderende og empatisk. Hun har stor vennegjeng men er også veldig inkluderende. Vet hun opplevde mer sånne ting som deg da hun var yngre. Vi er en del eldre enn deg. Fattig trøst men det blir nok bedre etterhvert når dere blir etablert. 

Anonymkode: 81209...42f

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det høres ikke så dumt ut. Bestemte du deg fra en dag til en annen at nå skal du skifte helt stil?

ts 

Ja ganske 

Skrevet

det er en sjelden historie du forteller om nå, jenter føler seg truet av deg, da er det veldig skremmende signalementer du gir ut skal jeg si deg. du trenger ikke trykke deg selv helt ned og det burde du heller ikke, ikke en behagelig ting å gjøre, men du kan gå gjennom deg selv, kanskje ting du sier og gjør passer lite med det miljøet du er i idag.

kanskje du må finne noen som forstår ditt livsstil. det kan være veldig mange mennesker som ikke synes du er truet og vil ha en vennskapelig kontakt med deg

Anonymkode: 410b4...4b2

Jeg vet som sagt ikke om de føler seg truet eller hva det spesifikt er. De venninne jeg har, har jeg veldig god kontakt med og er veldig glad i. Men som sagt ønsker jeg å bli kjent med nye, spesielt i denne klassen. 

Det kan hende at jeg kanskje ikke har tilpasset meg helt miljøet i klassen. Jeg blir ikke alltid med på fester etc da jeg jobber mye også.. 

ts 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet som sagt ikke om de føler seg truet eller hva det spesifikt er. De venninne jeg har, har jeg veldig god kontakt med og er veldig glad i. Men som sagt ønsker jeg å bli kjent med nye, spesielt i denne klassen. 

Det kan hende at jeg kanskje ikke har tilpasset meg helt miljøet i klassen. Jeg blir ikke alltid med på fester etc da jeg jobber mye også.. 

ts 

Hva slags miljø er dette da? Om det er et kreativt miljø og du går kledd som en BI jente f.eks, så kan det hende de ikke ser på deg som en person de har mye til felles med. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags miljø er dette da? Om det er et kreativt miljø og du går kledd som en BI jente f.eks, så kan det hende de ikke ser på deg som en person de har mye til felles med. 

Det er ikke noe BI miljø, bor i utlandet vel og merke.. Men ganske likt det nordiske miljøet , de er litt vanskeligere å komme inn på generelt her nede. 
ts 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har en venninne som deg. Hin er over snittet pen og blir bedt ut ofte sv tilfeldige folk. Det har skjedd mange ganger når vi har vært sammen å. Jeg har aldri følt meg truet av henne elle vurdert å ikke være venn med henne. Hun er morsom, inkluderende og empatisk. Hun har stor vennegjeng men er også veldig inkluderende. Vet hun opplevde mer sånne ting som deg da hun var yngre. Vi er en del eldre enn deg. Fattig trøst men det blir nok bedre etterhvert når dere blir etablert. 

Anonymkode: 81209...42f

Takk for svar! Høres lovede ut! Skal trøste meg med denne. 👍 

ts 

• Liker 5
Skrevet

Syns det er merkelig. Jeg ville aldri ha avvist noen som venn, eller frosset dem ut fordi de var veldig pene. 

Jeg har en i familien som har det problemet.. hun bli frosset ut på både arbeidsplass og i nærmiljøet, men alle guttene vil ha henne og hun er nesten som en trofé for dem. Hun har veldig lav selvtillit og selvbilde og er beskjeden og sjenert, men  det er fordi hun ikke klarer å skjønne at utseende hennes skal være årsak til dette, så hun er jo helt sikker på at det er henne som person det er noe galt med. Selvfølgelig blir man forvirret av sånt. Hun har et perfekt utseende spør du meg og har itillegg særtrekk som er veldig sjarmerende.

Jeg skjønner ikke greia, og vet ikke hva du kan gjøre med det annet enn å bare fortsette å være deg selv og ikke bli brutt ned. Ikke tro et sekund på at det er noe galt med deg ihvertfall. 

Anonymkode: 3867b...c9d

• Liker 4
Skrevet

Er vel ikke noe spesielt du kan gjøre, for du skal ikke forandre deg for andres skyld, kun for din egen (om du vil det). 

Min bestevenninne er ekstremt pen og hun har en sjelden skjønnhet. Jeg vokste opp med henne som barn, men opp i gjennom har det alltid vært andre jenter som ikke kjenner henne som sprer usanne rykter og prøver å ødelegge for henne. Folk er bare sjalu på de som er veldig pene rett og slett. Og vi jenter kan være utrolig stygge mot hverandre. Mange dømmer henne pga hun er så pen, og de tror hun er en frekk person, men hun er helt ærlig verdens hyggeligste jente, og virkelig ingenting vondt i henne, likevel har hun opplevd sykelig sjalusi fra jenter opp igjennom. Kunne skrevet mange sider om det, men vil ikke bli gjenkjent her inne😅 Du er veldig pen, folk vil alltid være sjalu på deg. sånn er det bare. Du må finne din egen måte å la de bli kjent med deg på, for å se at du faktisk er en flott person (men husk at mange er falske). Ikke forandre deg for noen, vær deg selv.

Anonymkode: cd75f...140

• Liker 9
Skrevet

Møt litt eldre folk og i andre sammenhenger. Jeg har samme problemet, men jeg løser det ved å blant annet få meg eldre venner og venner fra hobby. De er typisk ikke så misunnelige eller bestemt i oppfatning. Men det kommer mye an på miljøet, noen miljø er mer åpne enn andre. Husker jeg var på en liten fest med venner av ei venninne, mest folk fra jobben hennes. Det skulle jo være fest, så jeg kom i fin kjole, de andre damene var dressa ned, så sjokkert på meg og dro mennene sine tettere inntil seg. Kjipeste festen jeg har vært på. Men mange andre miljø er jo ikke sånn. Og uansett driter jeg i det,  så lenge jeg vet at jeg oppfører meg fint. Jeg er hyggelig og varm mot folk, og morsom også, så mange folk liker meg, og jeg har fått mange venner. Det blir bedre med årene :)

Anonymkode: db9e3...7d3

• Liker 7
Skrevet

Ikke gjør samme feil som jeg gjorde. Jeg prøvde å være overhyggelig og snakke meg selv ned osv for at de ikke skulle føle seg truet. 
På noen funker ingenting uansett hva du gjør. Har hatt venninner som ikke ville gå ut med meg pgr av det og baksnakking, mobbing. Det var utrolig sårende! Jeg var lojal, snill og morsom. Noen bare hatet meg enda mer da. Problemet ligger hos de- ikke deg. Nå som jeg er eldre tenker jeg; for noen drittkjerringer. Men da var det vanskelig. Se gjerne etter de som er trygge på seg selv og sliter med det samme som deg. Da får du en partner! Og slapp av. Ikke vær overhyggelig og smisk for at de skal like deg heller. Men prøv å vær avslappet og hyggelig. Finn noe dere har til felles. Om ikke det går så drit i det. Deres tap. Og du kan alltid ha guttevenner. Det er heller ikke sikkert de ikke liker deg (kan være du føler det hvis du har opplevd noen er sånn så er ikke alle sånn) Det måtte jeg lære meg. Prøv å spørre om noen skal finne på noe en dag. Du kommer til å finne nye. Det er ikke lett men de finnes der ute! 

Anonymkode: 49b64...68b

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...