Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har akkurat begynt i ny jobb og en av oppgavene mine er at jeg skal legge inneliggende (permanent) kateter på pasientene. Dette er noe jeg har gjort lite av før (kun jobbet som sykepleier et par år), og aldri gjort uten å ha assistanse fra kollega - men her vil jeg måtte gjøre dette på egenhånd. Problemet mitt er at jeg aldri har blitt spesielt god til å legge kateter fordi jeg har gjort det lite i min forrige jobb. Vanskene er vel både innføringen av selve kateteret (syns stort sett engangskateter går fint, men disse myke inneliggende har en tendens til å stoppe opp eller krølle seg...), komme forbi trange områder ved forstørret prostata og det å finne urinrørsåpningen på kvinner.

Er det noen sykepleiere som er gode til å legge kateter som har noen supre tips? Da både til oppdekking av utstyr på bord/seng for å sikre at ting holdes sterilt og samtidig er strategisk og praktisk, og unngår urinsøl. Gjerne også til fremgangsmåte når man er alene om å legge inn kateter og ikke minst lure grep (både fysisk mtp liggestilling for pas., hvordan man holder penis eller kjønnsleppene etc, men også andre tips) for å få det inn på en forsvarlig, mest mulig behagelig, men også effektiv måte. 

Takker for alle gode svar!

Hilsen ganske ny sykepleier 

• Liker 1
Skrevet

Oi, skulle gjerne ha hjulpet, men det er lenge siden jeg gjorde sånne sykepleieprosedyrer.... Husker bare at for å komme forbi prostata måtte man styre penis oppover mot mageregionen (hvis den forklaringen er forståelig). Ellers har vel kanskje arbeidsstedet en prosedyrebok som kan gi deg tips? 

Lykke til. 

Anonymkode: 5ae3c...532

Skrevet

Det er ingen skam i å spørre kollegaer, ei heller bare snakke høyt for å få en form for bekreftelse. Det er helt greit å være ærlig på at du ikke har gjort det mye tidligere, og om du kan ha en sykepleier ved din side som ser alt du gjør første gang og kan komme med innspill ved behov. Så tar dere en liten prat i etterkant om hvordan det gikk, og eventuelle spørsmål du har. 

Prosedyrer blir man flink på med mengdetrening. Når det er sagt finnes det mange gode opplæringsvideoer åpent på nett, så du finner nok en del hvis du søker litt. 

Anonymkode: be6f4...97d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ingen skam i å spørre kollegaer, ei heller bare snakke høyt for å få en form for bekreftelse. Det er helt greit å være ærlig på at du ikke har gjort det mye tidligere, og om du kan ha en sykepleier ved din side som ser alt du gjør første gang og kan komme med innspill ved behov. Så tar dere en liten prat i etterkant om hvordan det gikk, og eventuelle spørsmål du har. 

Prosedyrer blir man flink på med mengdetrening. Når det er sagt finnes det mange gode opplæringsvideoer åpent på nett, så du finner nok en del hvis du søker litt. 

Her for eksempel: 

Skrevet

Jeg ville spurt om mer opplæring. At du legger inn kateter mens en annen veileder. 

Kvinner: liggende på rygg mrd bøy i knærne som peker utover. Legger du inn feil, så la brukt kateter ligge i skjeden. Da treffer du kanskje ikke feil neste gang i forsøk på å finne riktig. Kan også be kvinnen presse litt som om hun tisser, da kan åpningen komme litt mer til syne. 

Menn: hold penis rett opp/litt mer opp mot magen ved forstørret prostata. Lokalbedøvelse/gel kan brukes. 

Stå på den siden du liker best. Viktig at hånden du foretrekker å bruke er nærmest pasienten. 

Anonymkode: d6183...672

Skrevet

Menn: det viktigste du kan gjøre er å dra ORDENTLIG i penis. Da retter du ut urinrøret, og det er det viktigste. All denne vinklingen av penis er helt underordnet. De fleste sykepleier blir forundret over hvor mye jeg drar i penis, men jeg lover at den tåler det! (Og det gjør ikke vondt :-)!  Hold godt nok til at du drar i selve penis, og ikke bare ruller frem forhuden. Og bruk minst 2 tuber gelé som settes langsomt. 

kvinner: Finn klitoris, følg den glatte slimhinnen bakover, og den første folden/hullet du kommer til, det er urinrøret. 

godt tips: spør om å få besøke den urologiske avdelingen på sykehuset. De kan lære deg de gode teknikkene på den riktige måten 🙂

Anonymkode: 6a065...a72

• Liker 1
Skrevet

Og en ting til: du sparer mange sykehusinnleggelser og komplikasjoner for mennene hvis du ALDRI blåser opp ballongen før hele slangen har forsvunnet inn i penis, og bare den siste, tykke delen er igjen utenfor urinrørsåpningen. Først da kan man vite at ballongen blåses opp i blæra og ikke i urinrør eller prostata. Urinsvar er ikke til å stole på, det kan fint ligge en slant nedover i prostata som man tolker som å være i blæra. 

Anonymkode: 6a065...a72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...