Gå til innhold

Kryptering for dummies?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Og her mener jeg virkelig dummies altså. Jeg har ingen peiling når det gjelder innstillinger etc på pc. Jeg har prøvd å lete litt her på KG og ellers på nettet, men savner ennå en punkt-for-punkt-oppskrift med hvordan man skal gjøre det. Har prøvd å ringe de jeg kjøpte den trådløse routern av, men de kunne ikke hjelpe meg (ikke fordi de ikke kunne, men de ville ikke - jeg måtte lese meg til det selv).

Så, finnes det noen som kan forklare meg dette, eller vet hvor jeg kan finne ut av det, så ville jeg blitt kjempeglad.

På forhånd tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Hvordan du gjør det, må du nok lese i instruksjonshefte som fulgte med routeren/aksesspunktet. Men man har som regel følgende man kan sikre nettet med:

WEP - gammelt, ikke veldig sikkert. Men de fleste vet ikke hvordan man knekker den.

MAC - Kontrollerer det som skal være det unike nummeret på nettverkskortet. Like liten sikkerhet som WEP.

WPA - Det sikreste vi har på "vanlig" routere i dag.

Det finnes også andre, men det blir litt mer komplisert.

Skrevet

Hei, og takk for at du tok deg tid til å svare.

Jeg har prøvd å følge instruksjonene, men da jeg kom til der man skal angi pptp og host name etc så stoppet det seg... Det var altså etter at jeg hadde valgt "broadband type" PPTP . Først trodde jeg nemlig at jeg skulle velge PPPoE xDSL, men da fikk jeg beskjed om at jeg hadde feil brukernavn/passord.

Uff, nei, jeg skjønner at jeg er helt håpløs. Jeg skulle gjerne betalt for å få vite hvordan jeg gjør dette riktig, men vet ikke helt hvor jeg skal henvende meg for slik support.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

PPPoE og PPTP er protokoller som brukes mot forbindelse til internettleverandøren din og har ingen ting med kryptering av ditt trådløse nett å gjøre. Se om du finner noe om WEP/WPA under wireless, firewall e.l.

Slik ser det ut hos meg:

http://home.broadpark.no/~annakm/smc.png

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om du ikke har konfigurert routeren i det hele tatt... Stemmer det?? Kan ikke forstå hvorfor ellers du skulle komme borti spm. om PPPoE...

Så vidt jeg vet er det bare de stakkarene som forsatt sliter med adsl fra Telenor som behøver å bekymre seg for PPPoE.

Skrevet

Hvis du ikke har gjort det, så må du liksom skrive:

http://192.168.0.1 (eller noe lignende) i nettleseren din for å komme inn på routeren. Det er her inne du setter på WPE, WPA og sånt. Hvis du ikke allerede har gjort det, da.

Skrevet
Hvis du ikke har gjort det, så må du liksom skrive:

http://192.168.0.1 (eller noe lignende) i nettleseren din for å komme inn på routeren. Det er her inne du setter på WPE, WPA og sånt. Hvis du ikke allerede har gjort det, da.

Ok, det er her jeg er... har gått inn på denne siden, valgt riktig tidssone, og så får jeg det spørsmålet som jeg nevnte. Men jeg vet ikke hva jeg skal velge.

Og dette er vel kanskje noe jeg må gjøre før jeg kan begynne å tenke på kryptering, ikke sant?

Skrevet

Hmmm, har du ruter fra SMC mon tro?

Iallfall, du er på den oppsettstrollmannen ikke sant? (Setup Wizard)

Du har valgt tidssone, og nå spør veiviseren om hvilken bredbåndstype du har. Du har typisk følgende valg:

Cable modem

Fixed-IP xDSL

PPPoE xDSL

PPTP

BigPond

Dersom passordet ikke virker, er feilen ganske så sikkert at du velger feil bredbåndstype. Hvilken leverandør har du? Har NextGenTel, og måtte bruke cable modem.

Synes du skal prøve å krysse av for cable modem, og se om ikke passordet og kundenavnet ditt stemmer da.

Skrevet
Hmmm, har du ruter fra SMC mon tro?

Iallfall, du er på den oppsettstrollmannen ikke sant? (Setup Wizard)

Du har valgt tidssone, og nå spør veiviseren om hvilken bredbåndstype du har. Du har typisk følgende valg:

Cable modem

Fixed-IP xDSL

PPPoE xDSL

PPTP

BigPond

Dersom passordet ikke virker, er feilen ganske så sikkert at du velger feil bredbåndstype. Hvilken leverandør har du? Har NextGenTel, og måtte bruke cable modem.

Synes du skal prøve å krysse av for cable modem, og se om ikke passordet og kundenavnet ditt stemmer da.

Ja! Det er akkurat sånn det er! Hvordan visste du det..?

Jeg hadde prøvd alle de andre unntatt Cable Modem, for det var det eneste jeg mente at det IKKE var.. Jeg prøvde dette, og da funka det - men jeg trengte ikke å angi noe brukernavn såvidt jeg husker. Jeg gikk så på advanced setup, sånn det stod i manualen at jeg måtte for å kryptere. Der valgte jeg Wireless, og videre WPA. Da kom et slags rutenett fram, med xx i hver rute (såvidt jeg husker) og så klikket jeg ok.

Når jeg så skulle inn på nettverkstilkoblinger og skrive inn nøkkel for trådløst nettverk var jeg litt itvil om hva jeg skulle angi, men satset på en med 26 tall/bokstaver (som jeg hadde vært borti en eller annen gang mens jeg har rotet rundt, men som det stod nettverksnøkkel på). Det var tydeligvis ikke riktig, for nå kommer jeg ikke på nettet i det hele tatt. Når jeg åpner nettleser får jeg beskjed om at adressen ikke er funnet. Via verktøylinja finner jeg ut at det er et sikkerhetsaktivert trådløst nettverk (WPA), det krever tilgangsnøkkel og jeg er koblet til dette nettverket. Men på status står det henter nettverksadresse, og jeg kommer meg jo som sagt ikke på nett.

Jaja, dette ble langt.. Jeg er kjempeglad for at noen har villet hjelpe meg sålangt, og håper noen fortsatt har gode råd :)

Skrevet

På min router har WEP en sånn lang kode, mens WPA har passord. Det høres ut som om du har lagt inn WEP-koden, da må du også sjekket at du har oppgitt riktig index i innstillingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...