Gå til innhold

Til dere som IKKE har problemer med legging av deres 3-4 åringer: Fortell hva dere gjør :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil du dele dine beste tips med en dødstrøtt nybakt mor som føler at leggingen av eldstejenta på 3 1/2 år bare blir mer og mer krevende etter at hun har blitt storesøster? Det tar ca.3 timer hver kveld her!

Fortell om alle rutiner, slikt som: hvordan ettermiddag og kveld er hos dere, når dere spiser middag og kvelds og når dere tar fatt på leggingen og hva dere gjør da. Ta gjerne med når barnet står opp og hvor mange timer daglig han/hun er i barnehagen. 

Blir takknemmelig for innspill ❤️

Anonymkode: 03add...c77

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker dag/natt klokken som står på syv. Barnet er i barnehagen ca 7,5 timer dagen. Vi er oftest to foreldre hjemme på ettermiddagen så jeg er mye sammen med barna mens mannen lager middag og vasker opp, bruker mye tid med dem på fanget og på filmet.  Ser barne tv km 17.50. spiser da kveldsmat. Do, tanpuss, en kort bok og en sang og så i seng. Kl 19. Sier natta og går ut. Har aldri gitt dem noe "service" etter leggetid, ikke en gang vann. De får drikke på badet før de legger seg, har bare vært rolig og sakt nå er det natta. Har de hylt etter leggings har de fått beskjed om at det er natta nå og at jeg også må få legge meg. 

Har gjort dette med begge, den ene er overaktiv og emosjonell den andre rolig og sindig. Har funket ca like godt på begge, men den urolige hadde en periode mellom 2-3 hvor det var mer trøblete. Mulig jeg i perioden der brukte klistremerker som belønning for kjapp legging en stund. Har brukt lesetid som motivasjon for å få dem ferdige med kveldsstellet. De har også en kos deg bare har hatt i senga og aldri fikk ellers som de gleder seg til å få når de legger seg. 

Anonymkode: 66271...7a1

• Liker 1
Skrevet

Barn er ulike og hva som funker for ett barn kanskje ikke funker for et annet.  Har hatt en som sovnet fort samme hvordan dagen var og en som ville ha selskap til det sovnet, rutinene før var det samme.  Den som ønsket selskap vil fortsatt gjerne ha det innimellom som 12-åring.   Synes ikke kjapp leggetid er så viktig, noen barn trenger litt mer en-til-en tid. Med søsken blir det sjelden tid til det i løpet av dagen.

Anonymkode: d347b...51f

• Liker 4
Skrevet

Står som regel opp ca 7. En periode 6, noen få ganger 8-8.30. Rolig start på dagen, spiser frokost, leker litt, går til bhg så hun kommer dit 9.30. Hentes som regel mellom 14.30-15.30. Spiser middag ca 15.30-16.30. Slapper av med ipad eller tv, puslespill og annet rolig mens jeg lager mat. Så er det lek, pusling, dans etc. Barnetv står på i bakgrunnen fra 18 hvis hun ikke virker trøtt.

Kveldsmat ca 17.30-18.30. En periode nylig la hun seg 18.30. Så kl 19 som normalt. (Nå har det gått over stokk og stein en stund, faren som i perioder jobber borte er hjemme, jeg har jobbet endel kveld. Hun legger seg visst 20-20.30 nå. Altfor sent mener jeg, helt sikkert overtrøtt. Sovner i løpet av ca 5 min vanligvis, tar lenger tid nå når hun ofte er hjemme alene med papsen. Blir andre boller når jeg blir alene med dem igjen fra neste uke.)

Minstemann pleier å ammes i senga, mens jeg stryker på eldste og nynner nattasang.

Kan hende hun synes det blir for mye fokus på baby, og for lite på henne? Mer kos og tid med henne på dagtid hjelper kanskje?

Anonymkode: a041a...c2d

• Liker 1
Skrevet

Jeg henter i barnehagen ca. kl. 15, da jeg har baby hjemme, og så leker vi sammen eller han leker selv mens jeg lager middag. Noen ganger får han litt frukt eller yoghurt hvis det er en stund til middag. Deretter spiser vi ca. 17 for da er pappaen også kommet hjem, og så leker enten jeg eller pappaen med ham, eller han leker selv. Rundt kl. 18 begynner vi å snakke om at det nærmer seg tid for å ta på pysj, han vil ikke og vil leke, jeg sier at det forstår jeg men snart må han avslutte. Så er det tannpuss med 10-15 min TV, og så forbereder vi ham på at snart skal vi på rommet for å lese litt bok og sove. Etter tannpuss vil han gjerne rydde biler, før pappa og han går opp og leser 1-3 bøker (blar gjennom) og så er det natta. Jeg sier at babyen også skal sove og begynner på legging med henne samtidig.

Som regel går det veldig fint, noen ganger maser han om en bok til eller synge eller hva som helst, men da gjentar vi bare at det er sovetid og går ut og går heller inn igjen. Noen ganger så må jeg synge litt mens jeg gynger babyen hvis jeg er alene med de.

Han har vært grei å legge stort sett hele tiden, men vi har alltid vært veldig tydelige med ham og stått i det når han protesterer eller prøver å dra ut leggingen.  Han er tre år.

Hvis dette er en reaksjon på å ha fått et søsken ville jeg kanskje jobbet med å gi litt alenetid før legging, f.eks. tegne eller perle sammen eller noe. Og hele tiden fortelle hva som skal skje, samt avtale på forhånd hvor mange bøker man kan lese eller hvor mange sanger man kan synge. Og så ikke gi etter. Men trygghet først i form av kosetid og oppmerksomhet, men så når det er natta er det natta.

Anonymkode: 11015...488

Skrevet

To barn på 3 og 4.

Står opp 0630 og kler på oss. Sykler til barnehagen (sykkelvogn). De er der ca halv 8 og spiser frokost der. Jeg henter 15-15.30. Spiser en skive når vi kommer hjem. Ungene leker og jeg gjør husarbeid. Litt tv eller iPad mens mye tegning, leire dukker osv. Vi spiser middag klokken 18 når mannen har kommet hjem fra jobb. Ungene går på bader og ordner seg kl 18.30. De klarer det meste selv, men jeg ser over tannpussen og får nattakos.

Så går de opp på soverommet sitt ( som de deler) sammen med pappaen. De får velge hver sin bok som blir lest, så er det nattakos, og så settes det på lydbok. Oftest Ole Alexander filibom bom bom eller knerten. Så setter pappaen seg utenfor rommet deres (i tv-stua) og spiller litt X-box, og ungene sover som oftest i løpetav et kvarters tid.

Anonymkode: 51240...45c

Skrevet

Vi har en 1 åring og en 4 åring. Vi slet også med eldstemann i det yngste var nyfødt, men nå er det uproblematisk. 

han er ca. 7 timer i barnehagen, og sover 19-07. De sover på samme rom, og det tror jeg de begge syntes er trygt. Vi gir tre forvarsler typ: «nå er det 5 minutter til leggetid». Så går vi opp, tar kveldsstellet, synger én godnattsang, så er det lukk og slukk. 

Tror egentlig ikke det er noe vi gjør. Vi er bare heldige.

Anonymkode: 4265c...97e

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vil du dele dine beste tips med en dødstrøtt nybakt mor som føler at leggingen av eldstejenta på 3 1/2 år bare blir mer og mer krevende etter at hun har blitt storesøster? Det tar ca.3 timer hver kveld her!

Fortell om alle rutiner, slikt som: hvordan ettermiddag og kveld er hos dere, når dere spiser middag og kvelds og når dere tar fatt på leggingen og hva dere gjør da. Ta gjerne med når barnet står opp og hvor mange timer daglig han/hun er i barnehagen. 

Tror ikke det er så mye hjelp i hva andre gjør akkurat nå...
Hun er sjalu, hun vi ha mamman sin og i det hun har deg til feks legging vil hun holde på for alltid. Løsningen kan ligge i avtalt egentid med deg en liten studn i forkant av legging :) 

Anonymkode: fa329...edb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ligger på min seng og ser på nettbrett etter minste er lagt. Om han sovner der så bærer jeg han inn, ellers pleier han å gå inn selv. 

Anonymkode: e556b...624

Skrevet

3.5 åringen sover ikke på dagtid. 

Anonymkode: e556b...624

Skrevet

Takk for tips dere.

Godt mulig at storesøster innerst inne er litt sjalu. Men hun er veldig omsorgsfull og snill ovenfor babyen. Jeg tror likevel hun kanskje er litt bekymret for å bli tilsidesatt nå som det kom en baby i hus. Har fokus på å inkludere henne i stell av babyen, og hun er veldig ivrig på å hjelpe til. Prøver også å sette av alenetid med henne, men mulig det ikke har vært nok. 

Med selve leggingen skjønner jeg ikke hva vi gjør galt...Ser at våre rutiner er lik det mange skriver her:

Hun er i barnehagen fra ca.kl.08:30 til 16:30. Har en rolig ettermiddag når hun kommer hjem fra barnehagen, der hun leker litt, ser litt barne-tv eller bare slapper av. Vi spiser middag rundt kl.17:00-17:30. Hun spiser veldig lite middag. Det er også veldig vanskelig å få henne til å spise kvelds rundt kl.18:15, selv om hun ikke har spist på mange timer (ikke spist middag). Hun vil ofte ikke ha noe og vrir seg unna. Ser barne-tv til ca.kl.18:45. Vi forbereder henne muntlig på at nå er det snart leggetid. (Sier f.eks: "Når denne episoden er slutt skal vi begynne å gjøre oss klar til natten"). Når vi skal legge oss rundt kl. 19:00 drikker hun først en flaske melk og bruker ofte svært mye energi på å hale ut tiden. Det er til stadig ting som skal hentes og ordnes. Far blir fort irritert av dette, men jeg prøver å holde en rolig tone for å gjøre leggetiden til en kosestund (uten å gi etter for alt, selvsagt).

Når hun endelig er kommet på rommet sitt får hun velge 2-3 bøker vi skal lese. Stort sett sovner hun etter at disse er lest, men ikke alltid. Da leser jeg gjerne noen bøker til bare for å beholde den rolige stemningen. Hun sovner da ofte like etterpå. Far sin taktikk er å være fast bestemt på å ikke lese flere bøker enn det som ble avtalt på forhånd. Det ender ofte med hyl og skrik og at hun vil ut av sengen, vil ha mat eller vil leke. Og vips, så er hun helt våken igjen. Hun er også oppe nesten hver natt og søker til oss for å ligge i vår seng. Tidligere samsov vi litt i vår seng (dvs lot henne legge seg i vår seng ved leggetid) og da hadde vi ingen oppvåkninger på natt. Det får meg til å tenke at det er trygghetsfølelsen hun søker. Om morgenen blir hun vekket rundt kl.07:15. Da er hun alltid veldig trøtt og det er en kamp nesten hver morgen å få henne opp. Hun hyler og trasser, og far som skal levere i barnehagen bruker ofte 1 time på å få henne klar.

Men hvordan håndtere dette? Bør vi bare holde på de vanene vi har og håpe alt går seg til? Eller bør vi f.eks.kutte ut tv like før leggetid?

Har vurdert å prøve å bade henne hver kveld. Når hun først er kommet oppi vannet liker hun å bade, men å få henne dit er en kamp. Jeg føler jeg ikke har noen som kan hjelpe oss med dette. Kan jeg ta det opp på 4-års kontrollen på Helsestasjonen? Nå som jeg er i mammaperm går jo dette noenlunde greit. Men til vanlig står jeg opp kl.05:00 når jeg skal på jobb og far står opp 06:20. Jeg frykter derfor at denne situasjonen kommer til å slite voldsomt på oss foreldre når hverdagen med full jobb og barnehage starter opp igjen.

TS

• Liker 1
Skrevet

I barnehage fra 7.45-1430/15.

Middag ca kl 16. 

Får se tv mens jeg lager middag og litt etter hun er ferdig å spise. 

Etter det er det lek inne eller ute, besøk hos besteforeldre, en tur på butikken etc.

Kvelds 1815/1830. 

Legging kl 19. Jeg synger litt mens hun ligger i armkroken min til hun sovner. Når far legger leser de en bok først før han synger litt og hun sovner.

Står opp mellom kl 0630/0730. Noen oppvåkninger i løpet av natten.

Anonymkode: 7db03...1ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Alle barn er forskjellige og har forskjellige behov. Noen sover godt og noen trenger mer trygghet og lengrr leggetid. De kan også få økt trygghetsfaser når de er i den alderen og. Men det kan også være søskensjalusi. Og ville ha dere alene og for seg selv en stund. Kanskje bruke mer tid på henne på dagen og ikke bare babyen?Om dere er 2 stk så bytte på det. 

Anonymkode: 47fe5...114

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet

3 år, står opp ca 8:30-9, legger seg 20:30-21.. Leser bok i 5-10 min, snakker om dagen i 2 minutter og så sover han godt etterpå. Vet ikke om det blir like lett når babyen kommer, men får bare nyte den siste tiden med søvn nå da ^^

Skrevet (endret)

Min engelske bestemor, som ble født før første verdenskrig (hun er forlengst død nå), fortalte meg at hemmeligheten for å få min far til å sove da han var liten var en teskje brandy i melkeglasset. 

Endret av Michaelhe
  • Liker 3
Skrevet

Vår står opp kl 7. I bhg kl 730. Hjem kl 1640. Middag, lek/tv, slår av tv kl 19. Opp på badet, pusser tenna, vasker seg, fluor, går i senga, vi voksne synger to sanger eller to sanger og leser litt, alt etter hvor slitne vi er. Barnet blir pakket inn, og sovner av seg selv. Dette har vi gjort siden barnet var 6 mnd gammel (ikke bhg, men kveldsrutinen) 

Anonymkode: 12e88...ea8

Skrevet

Vi har jobbet hardt for å få til gode rutiner etter mye skrik og skrål og springing inn og ut av rommet. Fastholdt samme rutiner i et halvår før det virkelig begynte å lønne seg. Men vi slet virkelig med søvnen da jeg ble gravid og barnet følte at jeg forsvant litt for det, da var det mye utagering og lange legginger. 

Barnet er 4, våkner mellom 05:30 og 08:00 en gang. Er i barnehagen 6-7 timer. Spiser middag 17, ingen kveldsmat. Starter legging 17:45/18. pusser tenner, nattbleie, får leke kort på rommet. Leser bok fra 18:30-19. 19 er det god natt. Vi går på rommet ved siden av. Barnet kom løpende mye frem og tilbake da vi gikk fra å sitte inne med det, til å sitte på annet rom. Jo mer frustrert vi ble, jo verre ble barnet. Så vi endret strategi og møtte barnet med varme hver gang det kom løpende inn, pratet litt og sa vennlig og bestemt at det var natta. Nå kommer ikke barnet løpende til oss lenger. 

Anonymkode: 24610...18f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for tips dere.

Godt mulig at storesøster innerst inne er litt sjalu. Men hun er veldig omsorgsfull og snill ovenfor babyen. Jeg tror likevel hun kanskje er litt bekymret for å bli tilsidesatt nå som det kom en baby i hus. Har fokus på å inkludere henne i stell av babyen, og hun er veldig ivrig på å hjelpe til. Prøver også å sette av alenetid med henne, men mulig det ikke har vært nok. 

Med selve leggingen skjønner jeg ikke hva vi gjør galt...Ser at våre rutiner er lik det mange skriver her:

Hun er i barnehagen fra ca.kl.08:30 til 16:30. Har en rolig ettermiddag når hun kommer hjem fra barnehagen, der hun leker litt, ser litt barne-tv eller bare slapper av. Vi spiser middag rundt kl.17:00-17:30. Hun spiser veldig lite middag. Det er også veldig vanskelig å få henne til å spise kvelds rundt kl.18:15, selv om hun ikke har spist på mange timer (ikke spist middag). Hun vil ofte ikke ha noe og vrir seg unna. Ser barne-tv til ca.kl.18:45. Vi forbereder henne muntlig på at nå er det snart leggetid. (Sier f.eks: "Når denne episoden er slutt skal vi begynne å gjøre oss klar til natten"). Når vi skal legge oss rundt kl. 19:00 drikker hun først en flaske melk og bruker ofte svært mye energi på å hale ut tiden. Det er til stadig ting som skal hentes og ordnes. Far blir fort irritert av dette, men jeg prøver å holde en rolig tone for å gjøre leggetiden til en kosestund (uten å gi etter for alt, selvsagt).

Når hun endelig er kommet på rommet sitt får hun velge 2-3 bøker vi skal lese. Stort sett sovner hun etter at disse er lest, men ikke alltid. Da leser jeg gjerne noen bøker til bare for å beholde den rolige stemningen. Hun sovner da ofte like etterpå. Far sin taktikk er å være fast bestemt på å ikke lese flere bøker enn det som ble avtalt på forhånd. Det ender ofte med hyl og skrik og at hun vil ut av sengen, vil ha mat eller vil leke. Og vips, så er hun helt våken igjen. Hun er også oppe nesten hver natt og søker til oss for å ligge i vår seng. Tidligere samsov vi litt i vår seng (dvs lot henne legge seg i vår seng ved leggetid) og da hadde vi ingen oppvåkninger på natt. Det får meg til å tenke at det er trygghetsfølelsen hun søker. Om morgenen blir hun vekket rundt kl.07:15. Da er hun alltid veldig trøtt og det er en kamp nesten hver morgen å få henne opp. Hun hyler og trasser, og far som skal levere i barnehagen bruker ofte 1 time på å få henne klar.

Men hvordan håndtere dette? Bør vi bare holde på de vanene vi har og håpe alt går seg til? Eller bør vi f.eks.kutte ut tv like før leggetid?

Har vurdert å prøve å bade henne hver kveld. Når hun først er kommet oppi vannet liker hun å bade, men å få henne dit er en kamp. Jeg føler jeg ikke har noen som kan hjelpe oss med dette. Kan jeg ta det opp på 4-års kontrollen på Helsestasjonen? Nå som jeg er i mammaperm går jo dette noenlunde greit. Men til vanlig står jeg opp kl.05:00 når jeg skal på jobb og far står opp 06:20. Jeg frykter derfor at denne situasjonen kommer til å slite voldsomt på oss foreldre når hverdagen med full jobb og barnehage starter opp igjen.

TS

Det høres ikke ut som at dere er konsekvente nok. Forbered på forhånd om hva som skal skje, tannpuss, pyjamas, gå på do, inn på rommet. Når dere er på rommet er det ingen mat, ingen leking, da skal man sove. 1 bok, ikke noe mer uansett hvor mye barnet maser. Det er det eneste som funket hos oss, leggetid før var helt grusomt. Samme rutine hver kveld, fortell hva som skal skje og gjennomfør. Når den ene boken er lest pleier min å høre på lydbok til hun sovner. Hvis hun tuller og tøyser da så er regelen at da får hun ikke høre mer lydbok den kvelden. 

Anonymkode: 03c23...8e1

Skrevet

Fra barna var 2 år, var det aldri noe styr med leggingen. Vi hadde kveldsstell på badet, og så la vi barna i sengene sine, og leste bok for dem. Lesingen foregikk sikkert i ca 15 minutt da de var 3 år, og 4-5-åringen som kunne lese litt mer spennende bøker leste vi en halv time for. Så sa vi god natt, ga klem, slukket lyset og gikk ut av rommet. Det var det. Så sovnet de etterhvert selv.

Svært mange jeg kjenner bruker LAAAANG tid på legginga. De venter til barnet har sovnet før de går ut av rommet. Dette har jeg aldri skjønt. Barna må jo lære seg å finne søvnen selv, ikke at det sitter en person inne på rommet frem til de sovner? Når jeg prøver å foreslå dette til mine søsken, som bruker timesvis på å legge barna (og det ender ofte med at en av foreldrene sovner sammen med barna), får vi bare sure miner tilbake. Så slikt kan man tydeligvis ikke gi råd om.

Det var sikkert derfor vi strevde fram til barna var to år. Da var det mye ut og inn av barnerommene, der vi sa god natt IGJEN, og gikk ut en gang til, Men etter det sluttet de å rope på oss etter de hadde lagt seg, de fant søvnen selv, og det er GULL verdt.

Anonymkode: ddb6a...3a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...