Gå til innhold

Den nye varianten B.1.1.529 bekymrer. På tide å ta importsmitte alvorlig. Britiske eksperter sier : «den verste vi har sett så langt»

NorthernLight

Anbefalte innlegg

Lawyam skrev (1 minutt siden):

Fornuftig!

Ja, jeg håper Norge snart følger etter. Vaksine hjelper jo ikke mot videresmitte av deltaen en gang, så det er jo helt idiotisk at man ikke tester vaksinerte som reiser.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lawyam skrev (2 timer siden):

Anbefaler da å lese grundigere og lese hva HAN sier og ikke hva andre sier han sa!

Jeg skygget banen for korona forumet etter mange timer investert i fjor vinter. Gjorde meg mer vondt enn godt! Jeg følger heller med på tiltak etc nå :) Er ikke så mye annet jeg får gjort! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (6 timer siden):

Kvalmende innstilling du har til eldre. Tror du ikke de fleste av dem vil leve lengst mulig?

For meg er det en helt merkelig tankegang. Kvalitet foran kvantitet for meg.

Billiebi skrev (5 timer siden):

At en del personer liker å sitte hjemme hver kveld og ikke er interessert i et sosialt liv etc. er totalt irrelevant! 

I er demokrati og i et sivilisert samfunn er folks bevegelsesfrihet ekstremt viktig, og ikke noe man burde ta lett på. At enkelte ikke verdsetter et sosialt liv spiller absolutt ingen rolle. At mennesker tvinges til å sitte inne, ikke får møte familie og venner, ikke får delta i sosiale lag og bli kjent med nye mennesker er veldig alvorlig, og ikke noe som hører hjemme i et demokrati med mindre det er absolutt nødvendig. Noe det ikke er per nå, med under 300 innlagte!

Og så ser jeg noen som skriver «bedre føre var». Føre var? Best å bare stenge inne alle for sikkerhetsskyld med medfølgende ødelagt psyke? Det er ikke å være «var»! Det er det motsatte. Det er drastisk og skadelig dersom det ikke er absolutt nødvendig.

Vente og se må vi gjøre nå. Se hvordan dette utvikler seg. Noen av dere vil jo holde Norge permanent stengt virker det som.

Takk, enig!

Jr.Garcon skrev (2 timer siden):

Ja, det sto det. Men det har jo kostet 15000 mennesker livet da og hvor mange  av de 1,2 millionene som har fått livet ødelagt/redusert livskvalitet pga helseplager etter covid må man vel også tenke på. 

Nå har jo Sverige nesten samme  grad fullvaksinerte som i Norge - noe folk ser ut til å velge å overse. For at den hypotesen om immunitet da skal slå til så skal Sverige da ha drastisk mye lavere smittetall og trykk enn vi har i lang lang tid fremover. Slår det til så har prisen fortsatt vært 15x antall døde og 6x antall smittede. 

Hvor mange har fått nedsatt livskvalitet på grunn av tiltakene i Norge skal tro? Sluttet å trene og kommer ikke i gang igjen, utviklet eller fått forsterket sosial angst, annen angst som helseangst, angst for virus og bakterier, droppet ut av skole, mistet jobben og kommer seg ikke tilbake i arbeid, kommet i et økonomisk uføre de ikke klarer å komme seg ut av fordi inkassokravene vokser fortere enn man får inn penger, konsekvensene all ekstra plastsøppelet har på naturen og på sikt på oss, eldre som har fått dårligere fysisk og mental helse på grunn av isolasjonen, etc etc.

Final Fantasy skrev (1 time siden):

Storbritannia krever nå at ALLE reisende til Storbritannia går i isolasjon og tester seg og slipper ikke ut før de har en negativ test. Uavhengig av vaksinestatus. :) 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=78889 

Jeg synes ikke vi burde ha åpnet grensene i det hele tatt jeg, streng grensekontroll med tvunget isolat for alle innreisende (ikke karantene men faktisk isolat) på brakker eller hotell eller andre egnede bevoktede områder er et fornuftig tiltak, i motsetning til nedstenging innad i landet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (16 minutter siden):

Hvor mange har fått nedsatt livskvalitet på grunn av tiltakene i Norge skal tro? Sluttet å trene og kommer ikke i gang igjen, utviklet eller fått forsterket sosial angst, annen angst som helseangst, angst for virus og bakterier, droppet ut av skole, mistet jobben og kommer seg ikke tilbake i arbeid, kommet i et økonomisk uføre de ikke klarer å komme seg ut av fordi inkassokravene vokser fortere enn man får inn penger, konsekvensene all ekstra plastsøppelet har på naturen og på sikt på oss, eldre som har fått dårligere fysisk og mental helse på grunn av isolasjonen, etc etc.

Hvem har nektet noen å trene? Det går fint å trene hjemme og ute.

Det fungerer fint med frisk luft. Det er bare sunt.

Det går fint å treffes ute. Kle deg. Besøk er også lov. Du trenger bare ikke kline deg oppi noen. 

Dette er bare sutring.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (1 minutt siden):

Det går fint å treffes ute. Kle deg. Besøk er også lov. Du trenger bare ikke kline deg oppi noen. 

Dette er bare sutring.

Det er ikke sutring å klage på at man ikke får leve det livet man trives med og har opparbeidet seg. Er det sutring å ikke ha bestemmelse over eget liv i flere år? 

Det er skremmende hvor lett enkelte tar på tiltakene og deres konsekvenser for enkeltmennesker. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (5 timer siden):

Det er for at alle fra 0 - 110 skal få behandling for whatever og ikke bare for å hindre død, men helsesituasjon generelt! FORSTÅTT?

Nei. Det er ikke forstått. 1) Det er helt vanlig at sykehusbehandlinger utsettes pga influensasesong. 2) Det er ikke åpning for å pålegge folk flest strenge smitteverntiltak fordi man skal unngå at elektive inngrep utsettes. 3) I Danmark og Sverige har man tidligere (og planlegger for) stengt ned 75% av vanlig drift ved sykehusene uten at samfunnet kollapser av den grunn. Vi kan helt fint gjøre det samme her.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Billiebi skrev (33 minutter siden):

Det er ikke sutring å klage på at man ikke får leve det livet man trives med og har opparbeidet seg. Er det sutring å ikke ha bestemmelse over eget liv i flere år? 

Det er skremmende hvor lett enkelte tar på tiltakene og deres konsekvenser for enkeltmennesker. 

Kjenner du noen som trives bedre å være syke eller døden nær?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (33 minutter siden):

Nei. Det er ikke forstått. 1) Det er helt vanlig at sykehusbehandlinger utsettes pga influensasesong. 2) Det er ikke åpning for å pålegge folk flest strenge smitteverntiltak fordi man skal unngå at elektive inngrep utsettes. 3) I Danmark og Sverige har man tidligere (og planlegger for) stengt ned 75% av vanlig drift ved sykehusene uten at samfunnet kollapser av den grunn. Vi kan helt fint gjøre det samme her.

Har du kilder for alle påstandene dine, eller er de tatt ut av løse luften?

Hva er grunnen til at de som jobber hver dag med dette gjentatte ganger har uttrykt bekymring de siste ukene? Bare tull og vas? 
Men nå påsto jo også du at en Covid-pasient ikke krever noen spesiell behandling.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (19 minutter siden):

Kjenner du noen som trives bedre å være syke eller døden nær?

Flertallet av dem jeg kjenner hadde ikke blitt særlig syke eller døden nær. Jeg er ung, og dette går i hovedsak ut over unge og friske personer.

Med det sagt stoler jeg på helsemyndighetene og vil støtte en eventuell ny nedstengning om nødvendig. Det er ikke nødvendig enda, og jeg føler et behov for å si imot dere som helst skulle hatt nedstengning fra nå og ti år frem i tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Jr.Garcon skrev (3 timer siden):

Ja, det sto det. Men det har jo kostet 15000 mennesker livet da og hvor mange  av de 1,2 millionene som har fått livet ødelagt/redusert livskvalitet pga helseplager etter covid må man vel også tenke på. 

Nå har jo Sverige nesten samme  grad fullvaksinerte som i Norge - noe folk ser ut til å velge å overse. For at den hypotesen om immunitet da skal slå til så skal Sverige da ha drastisk mye lavere smittetall og trykk enn vi har i lang lang tid fremover. Slår det til så har prisen fortsatt vært 15x antall døde og 6x antall smittede. 

Vi får vente å se hvordan det da går mot nye mutasjoner. Vil gjennomgått covid beskytte bedre eller vaksinen? Er det dette enkelte forskere var bekymret for? At dødeligheten vil skyte i været i land med lite naturlig immunitet?

Jeg krysser alt jeg har for at det ikke skjer, er så drittlei hele skiten, som sikkert de fleste er. Håper at den nye mutasjonen er langt mildere selv om den sprer seg fortere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (1 time siden):

Dette er bare sutring.

Ja, å trene utendørs i sludd og på holke er veldig konstruktivt for folk flest 🙄 Å nekte folk å trene breddeidrett, å få trene på treningssenter eller å ha nærkontakt med andre er i praksis et treningsforbud. Typisk mosjonister å tro at akikkelig trening kan erstattes av å jogge en tur i parken, løfte på noen 1,5 liter flasker fylt med vann  eller å ta situps på gulvet hjemme i stua. 

Det er mulig for deg å isolere deg selv hjemme og ha på gassmaske og full hazmat-suit hver gang du forlater huset ditt, uten å ødelegge livet andre.

Nei, det var lenge ikke lov å møte andre engang utendørs. Man fikk bøter for å samles flere enn 5 personer, selv ute. Og besøk var enkelte steder helt ulovlig. Les deg opp.

Jeg har ikke påstått at dette er et problem nå, vi har ingen restriksjoner nå som jeg har noe problem med - jeg synes gjenåpningsfesten var et latterlig påfunn, og at vi burde beholdt det sånn det var før den, bare med bedre grensekontroll. Men dette er tiltak vi har hatt til og fra siste 1,5 årene, og som er totalt uakseptable.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiebi skrev (28 minutter siden):

Flertallet av dem jeg kjenner hadde ikke blitt særlig syke eller døden nær. Jeg er ung, og dette går i hovedsak ut over unge og friske personer.

Med det sagt stoler jeg på helsemyndighetene og vil støtte en eventuell ny nedstengning om nødvendig. Det er ikke nødvendig enda, og jeg føler et behov for å si imot dere som helst skulle hatt nedstengning fra nå og ti år frem i tid.

De kan videreføre smitte til andre, som igjen, som igjen, osv...

Slipper nedstengning hvis bare 'litt' innsats. Det er så mye bedre med munnbind og 1 meter enn nedstengning. 1 meter er ikke SÅ langt unna. Vi snakker ikke km.

Endret av Lawyam
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (2 minutter siden):

De kan videreføre smitte til andre, som igjen, som igjen, osv...

Slipper nedstengning hvis bare 'litt' innsats. Det er så mye bedre med munnbind og 1 meter enn nedstengning. 1 meter er ikke SÅ langt unna. Vi snakker ikke km.

1 meter gjør at barn og unge ikke kan drive med idrett og mye annen organisert aktivitet. Det gjør at restaurantbesøk ofte blir uaktuelt. Uteliv blir mye mer krevende. Og så videre og så videre. Det er faktisk ganske inngripende. 

Munnbind er jeg derimot enig i at er et lite inngripende tiltak for de fleste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sirisiri10 skrev (26 minutter siden):

Vi får vente å se hvordan det da går mot nye mutasjoner. Vil gjennomgått covid beskytte bedre eller vaksinen? Er det dette enkelte forskere var bekymret for? At dødeligheten vil skyte i været i land med lite naturlig immunitet?

Jeg krysser alt jeg har for at det ikke skjer, er så drittlei hele skiten, som sikkert de fleste er. Håper at den nye mutasjonen er langt mildere selv om den sprer seg fortere. 

Ja, gud vet hva fasit blir.

Enig 🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (47 minutter siden):

Har du kilder for alle påstandene dine, eller er de tatt ut av løse luften?

Hva er grunnen til at de som jobber hver dag med dette gjentatte ganger har uttrykt bekymring de siste ukene? Bare tull og vas? 
Men nå påsto jo også du at en Covid-pasient ikke krever noen spesiell behandling.

Fordi det bare er de mest ekstreme pessimistene som får taletid i media. Mer nøkterne stemmer slipper knapt nok til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirisiri10 skrev (28 minutter siden):

Det kaaaaan tyde på at den faktisk er mildere:

https://www.nettavisen.no/nyheter/var-den-forste-som-oppdaget-omikron-varianten-i-sor-afrika/s/12-95-3424211774

Men alt for tidlig å si, desverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Billiebi skrev (3 minutter siden):

1 meter gjør at barn og unge ikke kan drive med idrett og mye annen organisert aktivitet. Det gjør at restaurantbesøk ofte blir uaktuelt. Uteliv blir mye mer krevende. Og så videre og så videre. Det er faktisk ganske inngripende. 

Munnbind er jeg derimot enig i at er et lite inngripende tiltak for de fleste.

Er du barn og unge da?

Personlig synes jeg det er verre å ikke klare å kravle meg ut av senga hvis jeg er syk og får jeg problemer med å puste sliter jeg. Jeg kan heller ikke jobbe om jeg blir syk og inntekten trenger jeg, så er jeg i form er jeg bare takknemlig egentlig. Jeg liker vel ikke munnbind og avstand, jeg heller - men kan det hjelpe meg og andre er det et lite offer/ser jeg bare fordeler.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (9 minutter siden):

Fordi det bare er de mest ekstreme pessimistene som får taletid i media. Mer nøkterne stemmer slipper knapt nok til.

Eh nei. 
Vil kanskje heller kalle dem som faktisk ser pasientmengden, og behandler pasientmengden for realister.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...