Gå til innhold

Den nye varianten B.1.1.529 bekymrer. På tide å ta importsmitte alvorlig. Britiske eksperter sier : «den verste vi har sett så langt»

NorthernLight

Anbefalte innlegg

Adrenalina1 skrev (47 minutter siden):

Ikke alle som er enig.

At en del personer liker å sitte hjemme hver kveld og ikke er interessert i et sosialt liv etc. er totalt irrelevant! 

I er demokrati og i et sivilisert samfunn er folks bevegelsesfrihet ekstremt viktig, og ikke noe man burde ta lett på. At enkelte ikke verdsetter et sosialt liv spiller absolutt ingen rolle. At mennesker tvinges til å sitte inne, ikke får møte familie og venner, ikke får delta i sosiale lag og bli kjent med nye mennesker er veldig alvorlig, og ikke noe som hører hjemme i et demokrati med mindre det er absolutt nødvendig. Noe det ikke er per nå, med under 300 innlagte!

Og så ser jeg noen som skriver «bedre føre var». Føre var? Best å bare stenge inne alle for sikkerhetsskyld med medfølgende ødelagt psyke? Det er ikke å være «var»! Det er det motsatte. Det er drastisk og skadelig dersom det ikke er absolutt nødvendig.

Vente og se må vi gjøre nå. Se hvordan dette utvikler seg. Noen av dere vil jo holde Norge permanent stengt virker det som.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke helt fulgt med i timen angående reising fordi jeg ikke har tenkt til å reise selv. Men hvis alle må ta test før de reiser fra et utland og så ta test inn i Norge med påfølgende karantene hjemme - vil ikke det bremse mye?

Eller er det slik at vaksinerte slipper unna alt selv om de kan smitte? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (32 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/flere-tilfeller-av-omikron-varianten-pavist-i-storbritannia/s/12-95-3424211645

Påvist i både Tyskland og Storbritannia nå. Det er nesten bare kontraproduktivt å stenge fra det sørlige Afrika nå. Det er jo allerede for sent, og gir ikke akkurat motivasjon til land for å sekvensere og dele det de finner.

Den er nok i Norge allerede.

Ja, men jo flere tilfeller inn jo fortere sprer det seg jo. Vi trenger å holde kontroll og igjen er det snakk om å hindre særlig mange flere innleggelser enn vi har. Hvis det er verre og smitter så mye raskere enn de andre og evnt reduserer vaksinens virkning kneler vi fort. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Kvalmende innstilling du har til eldre. Tror du ikke de fleste av dem vil leve lengst mulig?

Det tror jeg er veldig varierende ut fra helsetilstand og sosialt liv. Men, det spiller egentlig ingen rolle. Eldre mennesker dør. Det er helt normalt, og ikke noe man kan unngå. Det er i hvert fall ikke noe man stenger ned samfunnet for å håp om at noen få lever noen få måneder/år ekstra. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (6 minutter siden):

Det tror jeg er veldig varierende ut fra helsetilstand og sosialt liv. Men, det spiller egentlig ingen rolle. Eldre mennesker dør. Det er helt normalt, og ikke noe man kan unngå. Det er i hvert fall ikke noe man stenger ned samfunnet for å håp om at noen få lever noen få måneder/år ekstra. 

Det er for at alle fra 0 - 110 skal få behandling for whatever og ikke bare for å hindre død, men helsesituasjon generelt! FORSTÅTT?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (30 minutter siden):

Ja, men jo flere tilfeller inn jo fortere sprer det seg jo. Vi trenger å holde kontroll og igjen er det snakk om å hindre særlig mange flere innleggelser enn vi har. Hvis det er verre og smitter så mye raskere enn de andre og evnt reduserer vaksinens virkning kneler vi fort. 

Har man kontroll nå da? Vi har allerede opp mot 3000 bekreftede tilfeller daglig. Alle disse blir ikke sekvensert.

Det vil trolig ikke spille så alt for stor rolle enda. Er dette en variant som både er mer smittsom, like eller mer dødelig enn delta óg omgår vaksinene må hele strategien revurderes uansett. Om så et tilfellet, vet vi at den kommer og at det kommer til å spre seg i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Example skrev (12 minutter siden):

Har man kontroll nå da? Vi har allerede opp mot 3000 bekreftede tilfeller daglig. Alle disse blir ikke sekvensert.

Det vil trolig ikke spille så alt for stor rolle enda. Er dette en variant som både er mer smittsom, like eller mer dødelig enn delta óg omgår vaksinene må hele strategien revurderes uansett. Om så et tilfellet, vet vi at den kommer og at det kommer til å spre seg i Norge.

Nei, vi har ikke så mye kontroll at det gjør noe, det er derfor viktig å ikke bidra til at det kommer enda mer ut av kontroll. Hvis det viser seg at den nye er farligere så er det ekstra viktig at det ikke fylles opp på sykehus nå når det er nokså fylle sykehus allerede fordi folk ikke kan holde litt avstand og tre et lite munnbind over ansiktet noen minutter til dagen. Gjør alle det vil det hvertfall ikke øke smittetallet 

Den nye kommer til Norge, vi trenger å kjøpe oss tid - så det ikke feier over landet som en tsunami. Jo ferre som slippes inn jo langsommere går det. 

Får håpe regjeringen jobber litt raskt nå for om ikke kapasiteten blir bedre enn den er nå og vi møter på verstescenare mtp nye mutasjonen så blir det nedstengninger fort da den smitter mye fortere og lettere enn Delta. Derfor tenker jeg at nå er tiden inne til å stoppe opp og være litt føre var i møte med andre mennesker. Alternativet er at det blir verre og hva tjener vi på det?

Endret av Lawyam
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (23 timer siden):

Mener du det seriøst? 

Hvorfor skulle jeg ikke det? Det er ingen grunn til å tro at sivile myndigheter er tilstrekkelig til å håndtere dette, og med ennå en ny mutasjon på trappene som man ikke kjenner egenskapene til, er det desto større grunn til å sette inn militæret nå. Sivile myndigheter har en tendens til å ta for lett på det, mens militære har en bakgrunn som gjør det lettere å gjennomføre det som må gjøres. Døgnkontinuerlig portforbud med forbud for all sivil aktivitet er et fint minimum, og det kan gjennomføres innelåsning i egen bolig for de som har brutt portforbudet. Det kan man gjøre ved å eksempelvis fjerne innvendig låsvrider og konfiskere nøkkelen, evt. bolte fast dører. For de som Et annet viktig element ved å la militæret overta, er at man tilsidesetter ikke bare sivil aktivitet, men også sivil lovgivning. Det vil si at lovverket tilsidesettes slik at militæret kan bruke de midlene som er nødvendige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske så "clickbatie" tittel, TS (mtp "verste vi har sett") :fnise: 

Men.... - Definitivt bekymringsverdig! Så lenge det ikke blir noe "vade/ade"- greier, eller man må begynne helt på nytt med vaksiner, så er dette noe man mer eller mindre visste måtte komme...  Får vel vente 2 uker og håpe på at Åmicrån er noe vi ikke husker navnet på etter nyttår....    Forhåpentligvis er dette "bare" en av mange nye """"?ufarlige?""""  variantene vi blir nødt til å forholde oss til i årene fremover :sukk:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (2 timer siden):

Det står TYDELIG ar ikke vet og at det tar etpar uker før de vet. De vet helst bare at den smitter lettere og fortere og frykter det verste mtp vaksinevirkning.  Det er da fornuftig å ikke ta sjanser og kjøpe seg tid.

OKAY!!! 🙈 Jeg har lest mye forskjellig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (5 minutter siden):

OKAY!!! 🙈 Jeg har lest mye forskjellig. 

Anbefaler da å lese grundigere og lese hva HAN sier og ikke hva andre sier han sa!

Endret av Lawyam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitronmelisse skrev (11 timer siden):

1.2 Mill. svensker har gjennomgått korona? Da har de jo en veldig stor andel immune. Til sammenligning mot dobbelt- og snart trippelvaksinerte, mener jeg, som mister immuniteten med tiden og sprer smitte.

Ja, det sto det. Men det har jo kostet 15000 mennesker livet da og hvor mange  av de 1,2 millionene som har fått livet ødelagt/redusert livskvalitet pga helseplager etter covid må man vel også tenke på. 

Nå har jo Sverige nesten samme  grad fullvaksinerte som i Norge - noe folk ser ut til å velge å overse. For at den hypotesen om immunitet da skal slå til så skal Sverige da ha drastisk mye lavere smittetall og trykk enn vi har i lang lang tid fremover. Slår det til så har prisen fortsatt vært 15x antall døde og 6x antall smittede. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jr.Garcon skrev (Akkurat nå):

Ja, det sto det. Men det har jo kostet 15000 mennesker livet da og hvor mange  av de 1,2 millionene som har fått livet ødelagt/redusert livskvalitet pga helseplager etter covid må man vel også tenke på. 

Nå har jo Sverige nesten samme  grad fullvaksinerte som i Norge - noe folk ser ut til å velge å overse. For at den hypotesen om immunitet da skal slå til så skal Sverige da ha drastisk mye lavere smittetall og trykk enn vi har i lang lang tid fremover. Slår det til så har prisen fortsatt vært 15x antall døde og 6x antall smittede. 

Unnskyld, men hvis vi blir immune av smitte ville ingen blitt rammet flere ganger - og ingen måtte ha vaksinert seg i tillegg til gjennomgått smitte heller...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (1 minutt siden):

Unnskyld, men hvis vi blir immune av smitte ville ingen blitt rammet flere ganger - og ingen måtte ha vaksinert seg i tillegg til gjennomgått smitte heller...

Den nye varianten kan ha så mange endinger at den rett og slett ikke bryr seg om tidligere smitte og immunitet. Det kan bli artige tider fremover om dette skulle slå til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (1 minutt siden):

Ja, det er jo det man får fasiten på med tiden.

Men folk som hyller Sverige har det med å overse at de nesten har like mange fullvaksinerte som oss, også har hatt tiltak, og har 15x døde og 6x antall smittede totalt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Justlooking skrev (3 timer siden):

Jeg har ikke helt fulgt med i timen angående reising fordi jeg ikke har tenkt til å reise selv. Men hvis alle må ta test før de reiser fra et utland og så ta test inn i Norge med påfølgende karantene hjemme - vil ikke det bremse mye?

Eller er det slik at vaksinerte slipper unna alt selv om de kan smitte? 

Storbritannia krever nå at ALLE reisende til Storbritannia går i isolasjon og tester seg og slipper ikke ut før de har en negativ test. Uavhengig av vaksinestatus. :) 

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=78889 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jr.Garcon skrev (6 minutter siden):

Ja, det er jo det man får fasiten på med tiden.

Men folk som hyller Sverige har det med å overse at de nesten har like mange fullvaksinerte som oss, også har hatt tiltak, og har 15x døde og 6x antall smittede totalt. 

De har tiltak og anbefalinger de også og har kanskje etterhvert blitt litt flinkere (hver innbygger)  fordi de nettopp HAR mistet så mange slik at de lettere kan hindre smitteøkningen resten av Europa har hatt som bare åpnet opp og tillot en 3 måneders lang 'fyllefest' . Folk som hyller Sverige leter bare etter grunner til å oppfordre folk å smitte hverandre slik at den immuniteten de tror de får skal komme fort. De er livsfarlige å ha blant oss. Intet mindre!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sgirl skrev (22 timer siden):

Forebygging er stikkord. Tror vi må tenke lenger enn bare å bruke munnbind og holde avstand. Hadde jeg vært overvektig hadde jeg for alvor begynt med livsstilsendring. Jeg vil gjøre det jeg kan for å holde meg frisk og rask, tror dette er noe som flere må gjøre. Slutte med røyking, spise sunt, trene. Kort sagt: ruste seg for en evt smitte. 

Helt enig der, men dessverre vet ikke mange hva sunt kosthold er en gang fordi vi får dårlige råd fra det offentlige som ikke gir oss god helse.

Men metabolsk helse er en mye bedre markør enn overvekt, og selv om det ofte er en sammenheng mellom disse, så er det ikke alltid slik. En slank person med dårlig metabolsk helse har mye høyere risiko enn en overvektig person med god metabolsk helse.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...