Gå til innhold

Den nye varianten B.1.1.529 bekymrer. På tide å ta importsmitte alvorlig. Britiske eksperter sier : «den verste vi har sett så langt»

NorthernLight

Anbefalte innlegg

tussi84 skrev (55 minutter siden):

Kampen mot corona viruset er allerede tapt. Ingenting ser ut til å fungere uansett hva enn har gjort/ikke gjort.  Jeg for min del har i alle fall forstått at dette er en kamp verden ikke kan vinne. De aller fleste kommer til å bli smittet en eller flere ganger, og noen få prosenter kommer til å dø. Verden er overbefolket, så er vel naturens måte å rydde opp på.

Amen. Bare å leve som før og la livet gå sin vante gang. det som skjer det skjer 🙂 

Jeg setter meg på flyet til Tenerife imorgen 🙂 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vera skrev (18 minutter siden):

Ja, det er sant. Men det påstås titt og ofte her inne at man har tatt vaksinen i solidaritet. 

Ja, tror jo noen mener det da - men jeg tror de fleste tenker seg selv først. Vaksineforkjempere drar 'solidaritetskortet'.

Vaksinemotstandere bruker 'barnekortet' .. 'de stakkar barna'.

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man har prestert å få en skrekkmutant fra et land som knapt har et eneste koronatilfelle ??

Jaja, da ryker iallfall argumentet om at man må holde smitten nede for ikke å få mutanter.'

Og nå stenges grensene i panikk, i tilfelle denne håndfullen ut av flerfoldige millioner skulle finne på å sette seg på et fly til et land i Europa, der "varianten" forlengst har kommet dem i forkjøpet.

Velkommen til asylet.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en tulling skrev (2 minutter siden):

Så man har prestert å få en skrekkmutant fra et land som knapt har et eneste koronatilfelle ??

Jaja, da ryker iallfall argumentet om at man må holde smitten nede for ikke å få mutanter.'

Og nå stenges grensene i panikk, i tilfelle denne håndfullen ut av flerfoldige millioner skulle finne på å sette seg på et fly til et land i Europa, der "varianten" forlengst har kommet dem i forkjøpet.

Velkommen til asylet.

Betyr mer smittsom mer dødelig? De kunne jo lett gjøre om vaksinen, men er det gjort for delta? Nei. De kunne startet med å ruste opp sykehusene, men er det gjort? Nei. Hvis de er så bekymret hvorfor gjør de ikke noe da?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forebygging er stikkord. Tror vi må tenke lenger enn bare å bruke munnbind og holde avstand. Hadde jeg vært overvektig hadde jeg for alvor begynt med livsstilsendring. Jeg vil gjøre det jeg kan for å holde meg frisk og rask, tror dette er noe som flere må gjøre. Slutte med røyking, spise sunt, trene. Kort sagt: ruste seg for en evt smitte. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sgirl skrev (4 minutter siden):

Forebygging er stikkord. Tror vi må tenke lenger enn bare å bruke munnbind og holde avstand. Hadde jeg vært overvektig hadde jeg for alvor begynt med livsstilsendring. Jeg vil gjøre det jeg kan for å holde meg frisk og rask, tror dette er noe som flere må gjøre. Slutte med røyking, spise sunt, trene. Kort sagt: ruste seg for en evt smitte. 

To tanker i hodet går fint!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lawyam skrev (5 minutter siden):

To tanker i hodet går fint!

Men utfra innleggene her, er det bare en tanke som gjelder tydeligvis. Forunderlig at det ikke er mer fokus på dette egentlig. Tror det er tabubelagt å snakke om. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Vi har 221 pasienter til behandling med covid i dag lørdag 26/11, i hele Norge. 221 mennesker av over 5 millioner. 

Antall smittede er nesten 3000 i dag, i går var det over 4000. Dersom antallet smittede er det store dramaet vil dramaet ALDRI gå over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Enda en tulling said:

Velkommen til asylet.

Media som har kjørt på med fryktpropaganda for å få klikk. De er ikke fullt så bekymret i Sør-Afrika:

https://www.theguardian.com/world/2021/nov/26/south-africa-b11529-covid-variant-vaccination

^ Og for de som har hoppet på teorien om at viruset kan omgå vaksinene vi har nå.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sgirl skrev (1 time siden):

Så du tenker ikke at man ved overvekt allerede har vært disponert for livstruende sykdommer lenge før Covid? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KoopaTroopa skrev (12 timer siden):

Skjønner ikke dere som vil ha nedstenging og portforbud. Jeg vil heller dø enn å måtte leve sånn i årene fremover. Hvilket liv får vi da egentlig?! 

100 % enig med deg. 

Warrior skrev (9 timer siden):

Men hva med oss som ikke vil se på at folk vi er glad i blir alvorlig syk og i verste fall dør? Liv og helse må komme først. Er det nødvendig så er det nødvendig. Når det kan stoppe den verste spredningen og spare manges liv og helse. Vi må ikke bare tenke på oss selv. Vi må tenke på andre mennesker også. 

Liv og helse må faktisk ikke komme først nei. I anså fall burde man totalforby alkohol, tobakk, sukker hvetemel, bilkjøring, all ekstremsport, høyhælte sko, tvinge hele befolkningen til å trene hver dag, rasjonere ut mat så ingen får forhøyet BMI etc. Dette gjør man selvsagt fordi før corona kom var individets frihet ansett som en viktig verdi.

havrekaffe skrev (3 timer siden):

Hjelper ikke å stenge grensene når nesten alle gir blanke i å følge "lokale anbefalinger". Ta en hvilken som helst buss og det sitter garantert en eller to og hoster og harker uten minnbind. Gir blanke i alle andre enn seg selv.

Appropo lokale anbefalinger så burde det vært endret til påbud.

Klart det hadde hjulpet om man faktisk stengte grensene, typ med skikkelige blokkeringer og væpnede vakter som kun slapp inn varetransport, med sjåfører som måtte holde god avstand til alle.

Lawyam skrev (3 timer siden):

De fleste tar den vel for å kunne beskytte seg selv, tror jeg. Solidaritetsfølelse så ville folk ha etterlevd anmodninger.

Heh, neppe. De fleste normalvektige og noenlunde friske mennesker under 50 har kun tatt den for å få åpnet samfunnet igjen, hvis de kan et snev av matematikk vet de jo at sjansen for å bli alvorlig syk er minimal.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

zemer skrev (2 timer siden):

Betyr mer smittsom mer dødelig? De kunne jo lett gjøre om vaksinen, men er det gjort for delta? Nei. De kunne startet med å ruste opp sykehusene, men er det gjort? Nei. Hvis de er så bekymret hvorfor gjør de ikke noe da?

Jeg tror ikke de har vært veldig bekymret. De har nok trodd at deltavarianten har vært "toppen". Så har verdens ledere fått noe info som gjør at de faktisk reagerer ganske raskt. EU- land reagerer aldri raskt. Israels statsminister sier etter at landet har fått ett-to tilfeller,  og etter et møte med helsetopper, at de er på vei inn i en nødssituasjon. ...

Så igjen; De har ikke forberedt seg fordi de nok ikke har trodd at de måtte det. 

..og hva gjør at smitte som har vært kjent i få uker, plutselig får land til å stenge ned? Børsene til å stupe? EU-ledere har en befolkning om er dritforbannet grunnet tiltak, og de har absolutt ingenting å tjene på å stenge ned for moro skyld. De har hele tiden under pandemien latt den ene varianten etter den andre spre seg mens de skal "vente å se". Men NÅ har de plutselig fått fart på seg. 

Men mer smittsomt betyr ikke mer dødelig nei. Hadde vi fått en variant som tok over som var som var veldig smittsom og veldig mild, så hadde jo det vært helt fantastisk. Da kunne vi alle fått en liten forkjølelse og vært ferdig med saken. Men jeg tror ikke noen hadde stengt grensene av den grunn, minst av alle den veldig globale EU-gjengen av ledere vi har. 

Så det er noe vi ikke vet. Jeg kan ikke innbille meg at våre ledere plutselig har blitt så forsiktige etter at utallige varianter dukker opp hver uke. Etter at de har dratt bena etter seg i 2 år og ikke vært pro-aktiv. Hvorfor nå?

Endret av Mooza
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Druid said:

Litt vanskelig å forstå hvorfor Kina skal få svi for dette? De er nå ikke spesielt verre enn mange andre land. Og har i og for seg  gjort sin del for å stoppe det. 

16 hours ago, Lawyam said:

Tenk deg om; KIna har vært angrepet av viruset de også altså!!!!!

16 hours ago, stan said:

Hvorfor skulle Kina svi? Og hvordan hjelper det? 

Kina prøvde å grave ned og nektet å gi advarsel til resten av verden.  Derfor.  Om de hadde vært ærlig ville kanskje resten av verden tatt dette enda mer alvorlig før det blir for seint.  Alle hemmeligheter økte muligheter for konspirasjonsteorier og propaganda til å vokse og her er vi her i dag.   

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Optimo said:

Ser at de som kan dette er bekymret for at vaksinene ikke skal virke noe særlig på denne varianten. Og med R0 enda høyere enn Delta. Rykk tilbake til start der, altså. Topp. God jul. 

Hvis vaksinene ikke virker og r0  er høyere enn delta,så rykker vi ikke bare tilbake til start, da vil det være mye værre  enn starten, smittespredningen altså. Hvor farlig den nye varianten er vet vi ikke.

Endret av gjest:)
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anonymus1986 skrev (1 time siden):

Media som har kjørt på med fryktpropaganda for å få klikk. De er ikke fullt så bekymret i Sør-Afrika:

https://www.theguardian.com/world/2021/nov/26/south-africa-b11529-covid-variant-vaccination

^ Og for de som har hoppet på teorien om at viruset kan omgå vaksinene vi har nå.

Helsedirektoratet og eksperter er bekymret:

https://www.ba.no/bas-koronastudio/s/5-8-1689687?p=lc-3019102-7071-bergensavisen

Mulig tilbake til start...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar den nye mutasjonen med fatning, i likhet med regjeringen. Det er ekstremt inngripende og alvorlig å innskrenke folks bevegelsesfrihet og sosiale liv, så jeg er glad terskelen for slikt er høy. 200 mennesker på sykehus i Norge? Med en høy snittalder, og hvor flertallet er uvaksinerte? Ja, det må vi rett og slett tåle. 

Endret av Billiebi
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportydame skrev (16 timer siden):

Altså, man ser at Sverige ikke har fått de smittetoppene nå som Norge og Danmark og resten av Europa har. 

Fordi de har mye mer naturlig immunitet i befolkningen, som Tegnell sørget for ifjor, og naturlig immunitet er mye mer langvarig enn immuniteten fra vaksinene 😉 

Så lurer på hvor lang tid det vil gå før man forstår at naturlig immunitet er mye bedre å satse på enn vaksiner i det lange løp, og at man MÅ begynne å behandle med medisiner istedenfor å kun pøse på med vaksiner.

Problemet er vel at myndighetene har bundet seg til å kjøpe vaksiner i flere år fremover....2 milliarder brukt iår og satt av over 3 milliarder til neste år og året etter det igjen.....TENK om disse pengene hadde blitt brukt til å ruste opp helsevesenet eller til å behandle andre type sykdommer som de mener er for DYRT å behandle i Norge.........

Det har dødd 15000 i Sverige og de har hatt 1,2 millioner registrerte tilfeller. I Norge har det dødd 1000 og vi har hatt 254,000 registrerte tilfeller. 

I Sverige er nå  67,8 % fullvaksinert, mens i Norge er 71 % av befolkningen fullvaksinert.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (13 timer siden):

Regjeringen opplyser i en pressemelding fredag at de vil innføre karantene for åtte afrikanske land.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/V9aev3/karantene-for-alle-som-kommer-til-norge-fra-aatte-land-i-afrika

Det er bra at man har begynt å stramme litt inn på grensen, men det er ikke nok. Alle som kommer til Norge nå burde testes, Hvordan skal man være sikre på at folk ikke bryter karantene? og hva med unødvendige fritidsreiser utenlands akkurat nå? 

Ja pokker heller, er for ille hvis folk skulle ta seg en tur til et varmere land med vesentlig mindre smitte enn her;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...